Column

22-01-2018

het begin of het einde?

2017 is klaar en 2018 staat voor de deur. Hopelijk heeft het afgelopen jaar u zakelijk gebracht wat u verwachtte, het komende jaar biedt in ieder geval weer volop nieuwe kansen. De verwachtingen voor het nieuwe jaar worden gebaseerd op de ervaringen van het verleden. Het einde en het begin zijn twee begrippen die niet zonder elkaar kunnen bestaan. Bij autoleasecontracten is het begin vaak helemaal HET EINDE! Een nieuwe auto is een feest! Leuk voor de medewerker, een bevestiging van de positieve ontwikkeling en continuïteit van het bedrijf. Aan de andere kant kan het einde van de leaseovereenkomst weer het begin van ergernis...

Lees meer...

Column

09-01-2018

Vacature: Pragmatische eye-opener m/v voor dwalend productiebedrijf

De economie trekt weer aan! Door de vraag naar capaciteit moesten we op zoek naar nieuwe operators. Maar waar vind je nog goede mensen? Ik bedoel écht goede mensen, die willen én kunnen! Tot ik op een woensdagmiddag sprak met Yuri.” Een sollicitant met praatjes Bij Yuri wist je direct: dit is ’een goeie’. Maar op een moment in het gesprek stelde Yuri de vraag: “Hoe is jullie bedrijfscultuur?”. Kwam ik met mijn clichés als transparant, informeel en iedereen krijgt de kans zich te ontwikkelen. Yuri vroeg door. Hoe zat het met onze kernwaarden, en over de i...

Lees meer...

Column

17-10-2017

Delen of houden

2017 en het leven in de deelmaatschappij. Het gaat niet meer om bezit, maar om het gebruik. We delen al onze belevenissen op social media, gereedschap en auto’s delen we via verschillende online platforms. Als de eigenaar er toch geen gebruik van maakt, dan kan een ander toch van zijn spullen gebruik maken? Met de komst van de deeleconomie zijn er ook diverse online deelauto concepten ontstaan. Je kan je eigen auto tegen betaling aan een wildvreemde verhuren. Of je wordt lid van een autodeel community. Dan mag je tegen betaling een dagdeel een auto gebruiken, die je ergens in je woonplaats kan ophalen. Delen vraagt veel en voo...

Lees meer...

Column

01-11-2016

Leve Pietje Precies!

Leve Pietje Precies!Concrete afspraken, ik houd ervan! Het geeft duidelijkheid en je weet exact waar je aan toe bent. Losse eindjes geven ruimte aan eigen interpretatie en daarmee uitzonderingen en misverstanden.Zwart-op-wit staande duidelijke voorwaarden vormen altijd de basis van een plezierige samenwerking. Onvoorstelbaar eigenlijk dat deze in de praktijk nogal eens blijken te ontbreken of totaal genegeerd worden voordat contractafspraken worden bezegeld.Autoleasing, zowel zakelijk als het steeds populairder wordende privélease, is een complexe dienst. Het heeft betrekking op een fysiek product, de auto, en o...

Lees meer...

Column

19-09-2016

Kosten, kosten kosten

En dus wordt er gekeken naar de hoogste inkoopkorting en het laagste leasetarief. Uit een recent landelijk onderzoek onder 400 organisaties blijkt dat kostenbesparing het belangrijkste argument bij wagenparkbeheerders is. Hoe mooi de verhalen over CO2-reductie, maatschappelijk verantwoord ondernemen, mobiliteitsbudgetten en deelauto’s ook zijn, uiteindelijk gaat het de ondernemer om Euro’s.Of u nu uw auto’s leaset of in eigen beheer heeft, het is volstrekt logisch dat vooraf de verwachte maandelijkse mobiliteitskosten nauwkeurig worden beoordeeld. Het is echter onbegrijpelijk dat de maandelijkse gebruikskosten bijn...

Lees meer...

Column

01-07-2016

Caveat emptor

Kopen of leasen? Een vraag die ons regelmatig gesteld wordt en waarbij het antwoord situatie-afhankelijk is. Wie de middelen heeft en er geen problemen mee heeft zijn wagenpark zelf te beheren kan voor koop kiezen, zeker met de huidige lage rente. Maar zit u wel op het gedoe te wachten? En kunt u uw geld niet beter in uw bedrijfsactiviteiten steken, voor extra rendement? Stel dat het dan toch lease wordt, wat is dan de juiste vorm?Financial, netto operational, full operational en zo’n beetje alles er tussenin is mogelijk. Laat u bij voorbeeld de verzekering over aan de leasemaatschappij of kunt u dat, in combinatie met uw ande...

Lees meer...

Column

21-04-2016

Hoe ziet uw auto er straks uit?

En rijden we over enkele decennia nog wel auto? Of heeft deze tegen die tijd, door bevolkingsgroei en verstedelijking, zijn plaats moeten opgeven? Zo niet, rijdt de auto dan echt volledig zelf? En met welke aandrijfvorm? Is het dan nog wel “uw” auto? Wie het denkt te weten mag het zeggen en dat gebeurt dan ook. Al dan niet zelfbenoemde “deskundigen”, stuk voor stuk overtuigd van hun gelijk, buitelen over elkaar heen.Om eerlijk te zijn: we weten het gewoonweg niet. Feit is dat technische ontwikkelingen harder gaan dan ooit, vergelijk op autogebied maar eens de volledige vorige eeuw met de paar jaar die we nu o...

Lees meer...

Column

31-03-2016

Weten wat we niet weten

“Ik word later Nijntje. Of ridder.” Mijn zoon van vier is vastbesloten. Mijn dochter van zeven weet inmiddels dat ze nooit een prinses zal worden. Wat ze wel graag wilde toen ze vier was. Haar toekomstbeelden worden wat ‘aardser’. Misschien juf. Of ballerina. Want je moet natuurlijk blijven dromen. Kinderen proberen zich van jongs af aan een voorstelling te maken van hun toekomst. Moeilijk, maar wel nodig. Voor kinderen, volwassenen, beleidsmakers en ondernemers. Een beeld hebben bij de toekomst schept een kader waarbinnen je de dromen probeert waar te maken. Volwassen economen proberen dat niet alleen voor zichzelf, m...

Lees meer...

Column

16-02-2016

Effe wachten...

Gek eigenlijk, die run op auto’s met lage bijtelling eind vorig jaar. Het leek nog wel harder te gaan dan eind 2013, toen er nota bene meer op het spel stond: het einde van de 0%-categorie. Vanwaar die haast?Oké, wie echt toe was aan een nieuwe zakenauto kon zijn slag slaan, maar de indruk bestaat dat ook anderen zich lieten meesleuren in de gekte. Leuk voor de autobranche maar die heeft het afgelopen januari direct moeten bekopen met een 16,4% lagere afzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Benieuwd wat de rest van dit jaar brengt; vanaf 1 januari 2017 verandert de huidige categorie van 25% bijtelling naar 22% wa...

Lees meer...

Column

26-01-2016

Een nieuwe crisis graag!

Nu we met z’n allen vinden dat de crisis voorbij is gebeuren er weer opmerkelijke dingen. Dat de files weer langer worden is niet leuk, maar op autogebied is er meer om ons druk over te maken.Daar waar sommige organisaties de mindere tijden hebben aangegrepen voor het doorvoeren van kostenbesparingen met betrekking tot het wagenpark, liet een groot aantal dit na. In mobiliteitsregelingen missen we nog vaak duidelijke afspraken over bij voorbeeld elektrisch rijden, tankgedrag en het inleveren van de auto.Ook bij gerenommeerde bedrijven zien we nog altijd Plugin-Hybrides (PHEV) die meer dan 50.000 kilometer per jaar rijde...

Lees meer...