Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Gemeente Ede is de Baas in Contact 2017-2018

Afgelopen periode vond de tweede editie van Baas in Contact plaats, een grootschalig onderzoek naar de meest aantrekkelijke werkgever in klantcontact. Wederom werden aan alle klantcontact specialisten in Nederland hun mening gevraagd over de werkgever. Uit het onderzoek is de Gemeente Ede als beste naar voren gekomen, gevolgd door de Efteling en Robeco.

Baas in Contact is een initiatief van FINTREX en de Klantcontact Monitor. "Met de Baas in Contact Monitor maken wij voor alle deelnemende organisaties inzichtelijk waar zij staan ten opzichte van hun vakgenoten en bieden we concrete handvaten om hun medewerkers nog meer centraal te stellen. Enthousiaste en bevlogen medewerkers hebben de grootste invloed op de klantbeleving", aldus initiatiefnemer Hirschel Hessel van de Klantcontact Monitor. "Daarnaast is het in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt belangrijk dat bedrijven die net een extra stapje zetten voor hun klantcontact specialisten, de mogelijkheid krijgen om nog meer talent aan te trekken", vult Martijn Herkens van FINTREX hem aan. Met die doelen voor ogen is de Baas in Contact Monitor opgezet.

Dit jaar hebben 57 organisaties deelgenomen aan het onderzoek en het responsepercentage lag met 81,7% een stuk hoger dan vorig jaar. De eNPS (Employee Net Promotor Score) is een eenvoudige manier om het enthousiasme van de eigen medewerkers over de organisatie te meten en is van +18 in 2016 naar +28 gestegen in 2017. Er zijn interessante resultaten uit het onderzoek gekomen, zo blijken de werkplek en werkdruk belangrijkere factoren te zijn dan het salaris of de mogelijkheid tot flexibel werken. De werkplek en werkdruk zijn factoren die goed beïnvloedbaar zijn voor een werkgever en kunnen direct zorgen voor het verbeteren van de aantrekkingskracht. Tevens maakt het een werkgever aantrekkelijker wanneer de normen, waarden, missie en visie duidelijk zijn gecommuniceerd.

Na de bekendmaking van de top 3 spraken we met de contactcenter manager van de Efteling, Dianne Hoeve. "De reden dat wij zo hoog zijn geëindigd heeft te maken met dat wij onze klantcontact specialisten veel vrijheid geven. Op onze afdeling zijn weinig regels, het belangrijkste is dat de klant met een tevreden gevoel ophangt. Wij geven onze klantcontact specialisten wel handvaten om zichzelf te ontwikkelen. Er loopt een fulltime coach rond die trainingen geeft en gesprekken terugluistert om van daaruit weer positieve feedback te geven. Deze combinatie zorgt ervoor dat wij tevreden medewerkers hebben rondlopen.", aldus Dianne Hoeve.

De contactcenter manager van Robeco, Rénard van Vliet, geeft een andere reden op waarom hij denkt dat Robeco zo hoog is geëindigd: "Bij ons is er altijd ruimte voor verbetering. Wij laten de medewerkers meedenken en suggesties geven. Klantcontact is dus echt een onderdeel van het werk en niet het enige wat zij moeten doen. Wij leggen veel verantwoordelijkheden bij onze werknemers waardoor zij zich kunnen ontwikkelen."

Beide bedrijven vinden het dus belangrijk om een fijne werkplek te creëren voor de medewerkers. Robeco houdt zich voornamelijk bezig met de ontwikkeling van de medewerkers en bij de Efteling geven zij hun medewerkers veel vrijheid. De contact center manager van de Gemeente Ede, Harry Jacobs, legt uit waarom hij denkt dat zij gewonnen hebben. "Onze klantcontact specialisten zijn de professionals, dus ik behandel hen ook als professionals. Dat houdt in dat je ze vertrouwt, serieus neemt en dat ze fouten mogen maken. Wat ik zeker niet doe is dat ik mijn medewerkers stuur op basis van cijfers. Cijfers zijn voor mij ondersteunend maar het gaat mij om de intrinsieke motivatie die moet boven komen drijven bij de medewerkers om de optimale bijdrage te leveren aan onze dienstverlening. "

Interesse in of vragen over deelname? Kijk voor meer informatie op www.baasincontactmonitor.nl

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Sterke stijging van het aantal mbo-vacatures

Werkgevers staan te springen om mbo-ers. Het aantal mbo-vacatures is fors aan het toenemen. In de periode maart tot en met augustus van 2017 ontstonden ruim 248.000 vacatures op mbo-niveau, 20% meer dan in dezelfde periode in 2016. De meeste mbo-ers zijn nodig in de sectoren Gastvrijheid, Retail en Zorg. Doordat het beter gaat op de arbeidsmarkt, neemt het aantal jongeren dat een nieuwe WW-uitkering aanvraagt bij UWV met bijna een kwart af. Met name vanuit de detailhandel, gezondheidszorg en bouwnijverheid doen minder jongeren een beroep op een uitkering. Dit blijkt uit onderzoek van SBB en UWV.

Ton Heerts, voorzitter SBB: ‘We hebben vakmensen keihard nodig. Daarom moeten we jongeren blijven enthousiasmeren voor het mbo. Bedrijfsleven, scholen, maar ook bijvoorbeeld ouders hebben daar een rol in. En ook voor volwassenen die zich verder willen ontwikkelen, heeft het mbo veel te bieden.’

Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie UWV: ‘Doordat er veel vacatures zijn, slagen steeds meer jongeren er in hun baan te behouden of van baan te wisselen. De jeugdwerkloosheid is inmiddels weer terug op het lage niveau van voor de crisis’.
In alle regio’s nam het aantal mbo-vacatures toe. De regio’s Drechtsteden (+44%), Achterhoek (+43%) en Midden-Holland (+39%) kenden de grootste toename van het aantal mbo-vacatures, zo blijkt uit de cijfers van SBB. De regio’s met de kleinste toename zijn Gorinchem (+4%) en Flevoland (+6%).

Per regio en opleiding is inzichtelijk gemaakt waar goede baan- en stagekansen liggen. Jongeren die nu starten met een mbo-opleiding hebben een goed baanperspectief als zij bijvoorbeeld kiezen voor de opleidingen servicemonteur, verkoper detailhandel en mbo-verpleegkundige.

Minder nieuwe WW-uitkeringen aan jongeren
In 2017 verstrekte UWV ruim 61.500 nieuwe WW-uitkeringen aan jongeren tot 27 jaar, een daling van 18.500 (-23%) ten opzichte van het jaar daarvoor. In de sectoren detailhandel, gezondheidszorg, welzijn & cultuur en bouwnijverheid is de afname het grootst. De instroom van jongeren in de WW daalt het minst in de sector industrie, nutsbedrijven & delfstoffen.
De regio met de grootste afname is Noord-Limburg (-34%). De regio met de kleinste afname is Amsterdam (-18%). De hoofdstad van Nederland had minder te lijden onder de economische crisis dan de rest van het land, waardoor het aantal nieuwe WW-uitkeringen minder sterk steeg.

De Basiscijfers Jeugd van SBB en UWV zijn verwerkt in een digitaal dashboard, waardoor eenvoudig ontwikkelingen per opleidingsniveau, per regio en per sector zichtbaar worden. Het dashboard is te vinden op de website van SBB www.s-bb.nl/basiscijfers

 

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

Annemarie Heite wint Vrouw in de Media Award 2017

Annemarie Heite is onlangs uitgeroepen tot winnaar van de Vrouw in de Media Award 2017. Heite is woordvoerder van het project De Stille Beving, en zodoende werd ze het boegbeeld in de strijd tegen de aardbevingspolitiek rond Groningen. De Vrouw in de Media Award wordt jaarlijks uitgereikt de vrouwelijke deskundige die zich in 2017 het beste in de media heeft geprofileerd. 

De Vrouw in de Media Award Gelderland is een onderdeel van de regionale en landelijke Vrouw in de Media Awards en een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de awards willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden.

Voor de provincie Gelderland waren genomineerd in alfabetische volgorde:
Caroline Franssen, docent individuele tafelopstellingen voor coaches
Désirée Hairwassers, gezondheidswetenschapper en borstkankeractiviste
Ivonne Meeuwsen, ondernemer/eigenaar Op eigen kracht, medeoprichter Tientjes
Marriët Mittendorff, burgemeester Heumen
Tineke Roseboom, zangeres
Tessie Savelkouls, judoka
Harriet Tiemens, wethouder Nijmegen (GroenLinks)
Vivienne van der Veen, automakelaar
Annemiek van Vleuten, wielrenner
Annemieke Vermeulen, burgemeester Zutphen

Vrouw in de Media Award voor de tweede keer provinciaal
Het was voor de tweede keer dat de awards ook per provincie worden uitgereikt. Volgens de organisatoren een belangrijke stap in de geschiedenis van de awards, omdat de zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen net zo belangrijk is in de lokale en regionale media. Per provincie was er een lijst met vrouwelijke rolmodellen samengesteld op voordracht van journalisten, actief in de regionale media en op voordrachten van het publiek. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de vrouwelijke deskundigen zich het beste heeft geprofileerd in de media.

Cijfers aanwezigheid vrouwen in de media
Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders e.d.) is 19,5 procent vrouw (bron: GMMP*). Bij opinie- en nieuwsprogramma's is 12 procent van de experts die aanschuiven een vrouw. Ook in de Nederlandse dagbladen is 12 procent van de genoemde experts vrouw. De aanwezigheid van vrouwen in de media staat al twintig jaar stil. Bij de laatste meting (2015) kwam naar voren dat we in Nederland zelfs achteruit zijn gegaan.
*Global Media Monitoring Project. Voor meer cijfers en achtergrondinformatie: http://youcantbewhatyoucantsee.com/

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

DTG introduceert ‘abonnement’ op online vindbaarheid voor kleine bedrijven

DTG koerst op een grote doorbraak bij kleinere bedrijven in Nederland. De online marketingdienstverlener introduceert een abonnementsmodel dat tegen een bescheiden maandbedrag kleinere bedrijven helpt om zich veel beter dan nu online te profileren. Zonder investering vooraf maakt DTG bedrijven in één keer zichtbaar op meer dan dertig online netwerken waaronder Google, Facebook, Openingstijden.nl en kaarten van Google, TomTom en Apple. Deze unieke service dekt 95% van de lokale zoekopdrachten van consumenten af. Dit zijn de basisingrediënten waarmee kleine bedrijven hun klantenkring en omzet kunnen vergroten.

“De mkb-markt ligt braak voor een dergelijk laagdrempelig dienstverleningsconcept waarmee juist die kleinere bedrijven het web voor zich kunnen laten werken. We weten dat veel bedrijven dat nu niet doen”, zegt Erik Wiechers, CEO van DTG. “De bulk van de Nederlandse bedrijven heeft minder dan 25 medewerkers. Deze bedrijven nemen niet de tijd en hebben niet de expertise om zich online te profileren, terwijl hun potentiële klanten inmiddels massaal online zoeken, vergelijken en kopen. Wij bieden hen slimme en simpele oplossingen tegen een vast maandbedrag.”
Eenmalige, relatief hoge investeringen in online-marketing werpen juist voor kleine bedrijven een drempel op. Als zij eenmaal een website hebben en online vindbaar zijn, hebben zij moeite om websites en onlineprogramma’s te actualiseren en gebruik te maken van innovaties en nieuwe mogelijkheden die zich aandienen. Het concept van doorlopende dienstverlening tegen vaste kosten neemt deze knelpunten weg en moet de markt verder openbreken, zo stelt DTG. De meest gevraagde bundel van online-diensten gaat rond 40 euro per maand kosten.

Dienstenbundel
DTG adviseert elke klant wat in diens positie en op diens markt de meest efficiënte manier is om online goed gevonden te worden en om die vindbaarheid te converteren naar verkopen. Dat kan al beginnen bij een eenvoudige website of bij het verbeteren van de boodschap en de uitstraling van die website. DTG helpt vervolgens om de vindbaarheid via zoekmachines te verbeteren (SEO). Daarnaast ondersteunt DTG haar klanten in het gericht adverteren via zoekmachines (SEA), onder meer als premier mkb-partner van Google Adwords. Door klantenreviews te genereren worden vindbaarheid en conversie versterkt. De losse onderdelen van de dienstenbundel versterken elkaar en omdat zij geïntegreerd worden aangeboden, kost het de klant weinig inspanning om ze in te zetten. “In essentie draait het erom dat een bedrijf door zijn klanten goed gevonden en goed gekozen wordt”, zegt Wiechers. “Dat is wat wij voor onze klanten mogelijk maken.”

Lokale online marketing
Als geen ander weet DTG wat er nodig is voor de transitie naar een 100% online dienstverlener. De uitgever van De Telefoongids & Gouden Gids heeft inmiddels zelf de slag gemaakt van eenvoudige informatievoorziening en verkoop van bedrijfsadvertenties naar online-marketingadvies en operationele ondersteuning en uitvoering. De focus op lokale en regionale profilering is daarbij niet veranderd.

DTG komt uit een traditie van de regionale Telefoongidsen en Gouden Gidsen, waarin gebruikers contactgegevens in en rond hun woonplaats zoeken en bedrijven zich bij dat lokale publiek kunnen profileren, zegt Wiechers. “Online gebruik je andere technieken waarmee je zoeken en vindbaar zijn op een hoger plan kunt tillen, maar de essentie van dat heel gericht verbinding zoeken is niet veranderd. Google helpt je bij een worldwide search, DTG is specialist op vindbaarheid op lokaal en regionaal niveau.”
Uit onderzoek van Kantar TNS blijkt dat het midden- en kleinbedrijf uitgesproken online-ambities heeft. Kantar TNS voerde in opdracht van DTG en MKB-Nederland de MKB Online Monitor 2017 uit. Dit onderzoek vond voor de vierde keer plaats. In totaal werden in mei en juni 2017 1.606 mkb-ondernemers (met 1 tot 50 personeelsleden) bevraagd. De data zijn representatief voor het (online) marketinggedrag van het mkb in Nederland. Hieruit bleek onder meer dat vier van de tien mkb-ers die een website hebben, deze de komende twee jaar willen vervangen. Het aantal bedrijfsprofielen en bedrijfspagina’s op social media als YouTube en Instagram gaat de komende twee jaar verdubbelen, als de respondenten hun voornemens waarmaken. Ook de inzet van zoekmachine-optimalisatie en adverteren op social media gaat een impuls krijgen, volgens de ondervraagde mkb-ers. “Als online dienstverlener hebben we inmiddels de schaal om te profiteren van de groeiversnelling die de markt doormaakt”, aldus Wiechers.

DTG is er klaar voor
DTG heeft zeven jaar van innovatie en ingrijpende reorganisatie nodig gehad om zich om te vormen tot een volwaardige online dienstverlener. Tijdens de verbouwing bleef DTG de gedrukte Telefoongids & Gouden Gids maken en verspreiden in een oplage van ruim 3 miljoen om te voorzien in de behoefte van met name oudere gebruikers die de slag naar online nog moesten maken. Eerder kondigde DTG aan dat De Telefoongids & Gouden Gids in boekvorm in 2018 voor het laatst verschijnt. Om die reden levert DTG producten en diensten die de online vindbaarheid van klanten verbetert.
De afgelopen jaren is veel nieuw talent met creatieve-, marketing- en software-vaardigheden aangetrokken en is stevig geïnvesteerd in de opleiding en ontwikkeling van medewerkers. De DTG Academy is top of class en trekt veel jong, gespecialiseerd talent aan. Daarnaast is DTG samenwerkingsverbanden aangegaan met vooraanstaande internationale online bedrijven waaronder Yext, Mono, Boostability en Google.

Mkb wordt online wakker
De organisatie is volgens Wiechers inmiddels met een operationele online winstgevendheid klaar voor de toekomst. DTG heeft de afgelopen jaren bij een logischerwijs dalende omzet van printinkomsten, een explosieve groei doorgemaakt in online-omzet, die inmiddels ruim 85% van de omzet van DTG uitmaakt. Die trend zal zich doorzetten omdat de volledige omarming van het nieuwe dienstverleningsconcept nog moet komen. Na 2018 gaat DTG verder als 100% digitaal bedrijf.
Wiechers trekt de vergelijking met de markt van mobiele telefonie en aanpalende diensten. “Toen mobiele aanbieders met bundelproposities kwamen democratiseerde de markt bij het grote publiek. Dat zien we nu ook gebeuren bij de bakker om de hoek en de fysiotherapeut in het dorp. Wij hebben nu een nieuw concept dat zich in de markt in tal van klantencases al bewijst. Dit jaar valt er met de laatste gedrukte gidsen nog een stukje omzet weg, met de bijbehorende kosten. Dat werkt bevrijdend. Dat zal zich vooral vanaf 2019 in aanzienlijke groei vertalen.”
 

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

Kwart minder WW-uitkeringen in Gelderland

In 2017 is het aantal WW-uitkeringen in Gelderland met 24% afgenomen tot 36.910. Dat is het laagste aantal WW-uitkeringen sinds 2011. De aanhoudende economische groei levert meer kansen op voor werkzoekenden. Hierdoor daalt de werkloosheid. Keerzijde is dat werkgevers een deel van hun vacatures moeilijker vervuld krijgen.

Eind 2017 waren er in Gelderland 36.910 WW-uitkeringen. Dat zijn er bijna 11.400 minder dan een jaar geleden en betekent een daling van bijna een kwart (24%). Die daling is sterker dan de landelijke daling van 20%. Daarmee komt het aantal WW-uitkeringen in Gelderland uit op het laagste niveau sinds 2011.

Ook in alle afzonderlijke Gelderse arbeidsmarktregio’s is het aantal WW-uitkeringen in 2017 sterk gedaald. De daling varieerde van 20% in Rivierenland tot 27% in de Achterhoek.

Het aantal WW-uitkeringen als percentage van de beroepsbevolking bedraagt nu 3,5% in Gelderland. Dat is iets lager dan het landelijke WW-percentage van 3,7%. In Gelderland heeft FoodValley met 2,8% het laagste WW-percentage en Midden-Gelderland met 4,0% het hoogste.

Meer kansen voor werkzoekenden
De sterke daling van de WW weerspiegelt de toegenomen kansen voor werkzoekenden op de arbeidsmarkt. In Gelderland daalde het aantal WW-uitkeringen in 2017 in alle sectoren, behalve bij banken.
De afname is het sterkst in de bouw, waar de productie vooral door de toegenomen vraag op de woningmarkt stijgt. Ook bij uitzendbedrijven is de daling van WW-uitkeringen groter dan gemiddeld. Deze daling doet zich vooral voor bij technisch personeel en bouwpersoneel. Ook de zorg draagt duidelijk bij aan de daling in 2017. Omgekeerd ervaren werkgevers dat het voor deze en andere functies moeilijker wordt om vacatures te vervullen.
 

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

Sigrid Kaag en Hans de Boer op handelsmissie naar Vietnam en Maleisië

Komende week gaat een groep van zo’n 45 Nederlandse bedrijven naar Vietnam en Maleisië samen met Hans de Boer (zakelijk missieleider en voorzitter VNO-NCW) en minister Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking). Voor minister Kaag is het haar eerste officiële economische missie.
Hans de Boer: ”Bedrijven als De Heus, Damen en Heineken spelen nu al een belangrijke rol in de Vietnamese economie en samenleving. Zij laten elke dag zien welke kansen er liggen, bijvoorbeeld voor bedrijven in de logistiek, de water- en energievoorziening en voor de agrofoodsector. Ook Maleisië biedt met groeipercentages tot wel 5% grote kansen als toegangspoort naar Zuidoost-Azië.”

“Met deze missie willen we meer Nederlandse bedrijven kennis laten maken met deze stabiele groeimarkten buiten Europa en ze in contact brengen met lokale partners. Met name in Maleisië zullen we Nederland ook als vestigingsplaats onder de aandacht brengen. Traditioneel is Maleisië namelijk erg op het Verenigd Koninkrijk gericht. Nu die de EU gaan verlaten met de Brexit biedt dit kansen voor Nederland,” aldus De Boer.

ASEAN
De ASEAN-landen, waar Vietnam en Maleisië toe behoren, zijn een sterke factor aan het worden. Nu vormt het handelsblok nog de 7e economie van de wereld, maar volgens analisten zal het de 4e economie van de wereld zijn in 2030. Nederland is op dit moment de tweede Europese handelspartner van Vietnam met een jaarlijks afzet van ruim €800 miljoen op de Vietnamese markt. Andersom exporteert Vietnam voor meer dan € 5 miljard naar Nederland. Door het recente handelsakkoord (FTA) van de EU met Vietnam wordt zakendoen met Vietnam steeds makkelijker.
Zowel Vietnam als Maleisië zijn stabiele landen die flink groeien en waar al vele tientallen leden van VNO-NCW met succes actief zijn. Andersom is Nederland voor deze landen de 'gateway to Europe'.
De missie volgt op bezoeken van de Vietnamese premier Phuc en de Maleisische minister van Internationale Handel en Industrie Mustapa aan Nederland vorig jaar.
Programma
Van maandag tot dinsdag wordt Hanoi (Vietnam) bezocht en staan bezoeken aan hoogwaardigheidsbekleders en gesprekken met ondernemers op het programma. Ook wordt gesproken met vertegenwoordigers van PUM die in 2018, net als in 2017, zo’n 100 projecten doen in Vietnam. Op woensdag wordt Ho Chi Minh stad (Vietnam) bezocht en staan gesprekken met onder meer verschillende bewindslieden op het programma. Donderdag en vrijdag wordt Kuala Lumpur (Maleisië) bezocht. Zie voor het hele programma de website van RVO die de missie organiseert en uitvoert en programma’s heeft gemaakt voor de deelnemende bedrijven.
 

Nieuws

geplaatst: 26-01-2018

ZZP Nederland wijst opvolger DBA af

Ondernemersovereenkomst is juiste alternatief
De Kick-Off over zzp zaken in het regeerakkoord, die op 24 januari is georganiseerd door de bewindslieden Koolmees, Keijzer en Snel gaf weinig zicht op snel resultaat. Stichting ZZP Nederland constateert opnieuw een gebrek aan urgentie om zelfstandige ondernemers te bevrijden van werknemerswetgeving.

Geen handhaving
De overgrote meerderheid van de uitgenodigde “veldpartijen” keerde zich eensgezind tegen de in het regeerakkoord voorgenomen opdrachtgeversverklaring, die zzp’ers zou moeten onderscheiden van werknemers. Bedrijven, die zzp’ers inhuren, moeten dan een webmodule invullen om zekerheid te krijgen, dat het niet gaat om een dienstverband en werkgeverschap. Volgens ZZP Nederland zal die zekerheid ook op deze manier niet ontstaan. “Deze maatregel is ondoelmatig, onuitvoerbaar en niet handhaafbaar”, zegt voorzitter Maarten Post.

Belemmering
De voorgenomen opdrachtgeversverklaring wordt nog steeds getoetst aan het arbeidsrecht, dat bestemd is voor werkgevers en werknemers. Dat zal volgens ZZP Nederland opnieuw ontaarden in juridische haarkloverijen en rechtsonzekerheid bij zelfstandigen. “We moeten af van een model, waarin ondernemers moeten bewijzen geen werknemer te zijn en opdrachtgevers moeten aantonen dat ze geen werkgever zijn” zegt Post. “Deze omgekeerde wereld brengt een moderne arbeidsmarkt niet dichterbij en werkt uiterst belemmerend voor 90 % van de zelfstandige ondernemers.”

Alternatief
Als minister Koolmees klaagt, dat er geen alternatieven voor zijn opdrachtgeversverklaring zijn aangedragen, dan is dat naar de mening van ZZP Nederland volstrekt onterecht. Het kan niet de bedoeling zijn om ondernemers voortdurend op te zadelen met werknemerswetgeving. Het alternatief moet echt worden gezocht in ondernemerswetgeving. Stichting ZZP Nederland pleit al jaren voor een eigen rechtspositie voor ondernemers. De in de regeringsverklaring genoemde ondernemersovereenkomst kan dienen als wettelijke tegenhanger van de arbeidsovereenkomst. De kenmerken van een overeenkomst tussen ondernemers worden opgenomen in het Burgerlijk Wetboek. Spoedige uitwerking van dit alternatief is geboden om rechtszekerheid te bieden aan opdrachtgevers en opdrachtnemers.

Opdrachtgeversverklaring
Stichting ZZP Nederland werkt samen met gelijkgestemde organisaties aan een breed gedragen alternatief voor de opdrachtgeversverklaring, dat is gebaseerd op ondernemerschap. “Wij hopen dat de betreffende bewindslieden ons ondernemersmodel serieus in overweging nemen, zodat zelfstandige ondernemers niet langer worden belemmerd door overheidsmaatregelen, maar ruim baan krijgen op de arbeidsmarkt”, zegt Maarten Post.
 

Nieuws

geplaatst: 26-01-2018

Haastige spoed is goed - omslag naar nieuwe economie in 2025

"De vervuiler betaalt, dus CO2 uitstoten is niet meer gratis. Duurzaam inkopen is de norm. Bedrijven streven altijd naar netto positieve impact. Economische argumenten gaan - naast geld - ook over zaken als gezondheid en geluk." Dat zijn de vier pijlers van de nieuwe economie volgens Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland / De Groene Zaak.
"Samen met de 2500 bedrijven uit ons netwerk zetten wij de strategische agenda voor de BV Nederland en zorgen wij dat de nieuwe economie de norm wordt in 2025." Tijdens het Nieuwjaarsevent in Utrecht presenteerde zij samen met kunstenaar Daan Roosegaarde en ruim 900 duurzame ondernemers de weg er naar toe.

Haastige spoed is goed
Van der Heijden verklaarde dat het op veel gebieden al de goede kant op gaat, maar niet snel genoeg, en niet zonder extra inspanningen. "Haastige spoed is goed", zegt ze. Om te kunnen versnellen onderzocht MVO Nederland met behulp van een groep koplopers welke factoren de meeste invloed hebben op het klimaat voor duurzaam ondernemen. In essentie gaat het over menselijk gedrag. Willen we verduurzamen (is er maatschappelijk draagvlak)? En kunnen we verduurzamen (zijn er voldoende mensen en middelen)?

Vergroten van de markt
"Eén van de belangrijkste actiepunten is het vergroten van de markt voor duurzame producten en diensten. Het aantal duurzame deals moet sneller groeien, zowel in de publieke als in de private sector. Die kansen zijn er volop. Alleen al in ons eigen netwerk via de Futureproof community, het platform voor sustainable matchmaking, zijn er in 1,5 jaar tijd zo'n 2150 duurzame matches gemaakt."

Winnaar Futureproof Match 2018
Drie van die matches waren genomineerd voor de titel Futureproof Match 2018. Het publiek koos de match tussen Oriënza en GEKU als winnaar. Samen verduurzamen zij nu de PET-flessen voor de schoonmaakmiddelen van Oriënza. Daan Roosegaarde reikte de prijs uit. "Juist Nederland heeft enorme potentie in de nieuwe economie", zei Roosegaarde. "Wij zijn als geen ander in staat om over onze grenzen heen te kijken en samenwerking te vinden met andere vakgebieden. Deze winnaars laten het nieuwe ondernemen zien, creatief en innovatief."

Wet- en regelgeving
Een ander punt op de agenda voor een duurzamer Nederland is de wet- en regelgeving. "De nieuwe economie heeft nieuwe regels nodig," hield Van der Heijden de zaal voor. "Daarom gaan we ervoor zorgen dat het speelveld voor duurzame bedrijven sneller verandert. Arbeidskosten moeten omlaag en CO2-beprijzing is noodzakelijk."

Opschalen
"Duurzame pioniers, zoals Daan Roosegaarde, laten zien wat er kan. Die bedenken en ontwikkelen oplossingen, soms radicaal vernieuwend. Daarna trekken kleine en grotere bedrijven samen op om die nieuwe oplossingen op te schalen. Dat vraagt om creativiteit, een open houding voor samenwerking en lef om breder te kijken dan de eigen sector."
Jaarlijkse rapportage
MVO Nederland meet jaarlijks de voortgang van de punten op de strategische agenda. Van der Heijden: "Vanaf nu monitoren we de vorderingen van bedrijven in de nieuwe economie. Elk jaar maken we zichtbaar waar we staan en wat er nodig is voor het omslagpunt in 2025."

Nieuws

geplaatst: 26-01-2018

Toename van extremen vraagt om intensieve monitoring van rivieren

Door klimaatverandering en verandering in landgebruik zegt het verleden weinig over toekomstige extreme afvoeren van rivieren. Een slimme gecombineerde aanpak van monitoring en beheer van deltagebieden verhoogt de veiligheid, houdt vaargeulen bevaarbaar, voorziet in zoetwatervoorziening en versterkt de biodiversiteit. Dat zegt prof.dr. Ton Hoitink in zijn intreerede als persoonlijk hoogleraar aan Wageningen University & Research op 25 januari.

Voor Nederland maar ook voor ander deltagebieden op de wereld is het beheer van de rivierstromen van levensbelang. In het ‘wild’ zijn rivieren geen vast ingebedde verdiepingen van het landschap, gevuld met water. ”Rivieren zijn beweeglijk”, zegt de nieuwe persoonlijk hoogleraar bij de leerstoelgroep Hydrologie en kwantitatief waterbeheer in Wageningen. “Door erosie en afzettingen verandert de bedding voortdurend. Dat betekent dat zandbanken ontstaan en opschuiven, duinen aangroeien en de hele rivier zelfs zijwaarts kan opschuiven.”

De hoeveelheden water en sediment die meestromen bepalen of er erosie, dan wel sedimentatie optreedt. Komt er meer sediment in het water dan de rivier kan dragen, dan zakken de zwaardere deeltjes naar de bodem of hechten zich op de oevers; komt er minder sediment de rivier in, dan treedt er erosie op. De bodem en oevers slijten dan uit en nemen de bodemdeeltjes mee stroomafwaarts.
Met name in de Nederlandse rivieren, die gezamenlijk één delta vormen, staat de veiligheid voorop. De rivieren zijn via kribben en oeverbescherming gefixeerd in het landschap. In dat gebied moet het rivierwater, ook bij hoge extremen, worden opgevangen, is er scheepvaart, zijn er opties om zand voor de bouw te exploiteren en is er ruimte voor biodiversiteit. In deltagebieden dichter bij de kust, speelt bovendien het binnendringen van zout zeewater via de rivierarmen. Het zilte water kan via de rivieren diep het land indringen, vooral over de bodem, omdat zout water zwaarder is dan zoet water. Vooral bij een hoge vloed en een lage rivierafvoer, zoals in hete zomers, kan dan de drinkwatervoorziening in gevaar komen vanwege verzilting. Denk daarbij ook aan water voor irrigatie en industrieel gebruik.

Integrale aanpak rivieren
“Om veiligheid, bevaarbaarheid, drinkwatervoorziening, zandwinning, biodiversiteit in een ingedijkt deltagebied, zoals in Nederland, intact te houden of zelfs te versterken, zijn slimme oplossingen en intensieve monitoring nodig,” zegt prof. Hoitink. Een even eenvoudig als effectief project is een serie van langsdammen in de Waal – lange, lage dammen tussen de oever en het midden van de rivier, over een lengte van 10 kilometer. Deze parallel aan de rivier lopende dammen kunnen mogelijk een alternatief vormen voor de kribben, die dwars op de rivier liggen. Met een longitudinale dam stijgt het waterniveau bij lage standen en daalt het niveau bij hoog water. Bovendien ontstaat er tussen de dam en de oever een natuurlijke omgeving voor waterflora en fauna. “Hoe dat proces zich ontwikkelt is bijzonder moeilijk te voorspellen. Dat hangt sterk af van de uitwisseling van water en sediment van de hoofdstroom richting het zijkanaal. Daar doen we nu metingen aan,” zegt prof. Hoitink.

Verrassing in Borneo
Soms hebben rivieren onverwachte geheimen. Een voorbeeld is de rivier Mahakam op Borneo. Daar zagen we dat er sedimentafzettingen plaatshadden in de buitenbocht – volstrekt tegen de ’regels‘ in. En erosie vond plaats in de binnenbocht. Al net zo’n overtreding. “Onze nadere studie van die scherpe bocht in de rivier leerde dat er ontzettend diep uitgeschuurde holtes in de bodem aanwezig waren, tot wel vijftig meter diep. Spectaculair,” aldus prof. Hoitink.

Nieuws

geplaatst: 09-01-2018

Onbegrijpelijk om familiebedrijven meer belasting te laten betalen

Het kabinet wil familiebedrijven meer belasting laten betalen. In plaats van 25 procent betalen zij straks 28,5 procent belasting over winsten die zij krijgen uitgekeerd. Deze tariefverhoging in box 2 voor directeur grootaandeelhouders (dga’s) is volgens het kabinet nodig om 'tegenwicht' te bieden aan de verlaging van de vennootschapsbelasting. Dit snijdt geen hout, zo laat ook een recent onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) zien.
 
Fiscale motieven niet doorslaggevend
Het kabinet denkt dat door de verlaging van de vennootschapsbelasting de bv te aantrekkelijk wordt. Een verhoging van het box 2 tarief moet voorkomen dat ondernemers uit fiscale motieven de bv in ‘vluchten’. Een onduidelijke reden, zeker nu volgens het CPB fiscaliteit helemaal niet doorslaggevend is op de rechtsvormkeuze van ondernemers. Andere factoren spelen evengoed een rol, zoals risico, vermogensopbouw en bedrijfsopvolging. Eenmaal gekozen blijft gekozen, om in de woorden van het CPB te blijven. Het rapport bevestigt wat wij allang wisten: angst voor verstoring van het ‘globale evenwicht’ is ongegrond, en de maatregel is dus onnodig.
 
Boete op ondernemen
Laten we vooral niet vergeten dat de tariefsverlaging in de vennootschapsbelasting grotendeels wordt betaald door het bedrijfsleven zelf. In box 2 wordt de winst belast die wordt uitgekeerd aan de dga’s. Maar bij 70 procent van de ondernemingen blijft de winst gewoon binnen de onderneming. Die wordt gebruikt als buffer, of voor investeringen en groei van de onderneming. Straks wordt dus belasting geheven over winsten die in het verleden al belast waren tegen het hogere tarief van de vennootschapsbelasting. Dga’s die de winst niet uitkeren maar teruginvesteren in hun bedrijf, moeten worden beloond. In plaats daarvan dreigt nu voor hen een boete.
 
Solvabiliteit onder druk
Het gevolg is dat ondernemers zich genoodzaakt voelen om – vooruitlopend op de tariefsverhoging – de gereserveerde winsten uit hun bedrijf te halen. Dat levert het kabinet in 2018 en 2019 een extra belastingopbrengst van bijna 1,8 miljard euro op. Het kabinet stuurt er deze manier op aan dat zo’n 7 miljard euro aan eigen vermogen uit (familie)bedrijven wordt gehaald. Dat kapitaal kan niet meer gebruikt worden voor investeringen. Dit gaat ten koste van de continuïteit en groei van deze ondernemingen en zet de solvabiliteit onder druk. Dit kan echt niet de bedoeling zijn. We roepen het kabinet dan ook met klem op de belastingmaatregel terug te nemen. Leg de groei en werkgelegenheid in het mkb niet in de waagschaal.