Nieuws

geplaatst: 28-03-2018

Christelijke Hogeschool Ede start drie nieuwe zakelijke deeltijdstudies

Christelijke Hogeschool Ede (CHE) start in september 2018 met de deeltijdopleidingen Communicatie, Human Resource Management (HRM) en Bedrijfskunde. De studies zijn flexibel;  deeltijdstudenten die kunnen aantonen dat ze bepaalde kennis al hebben opgedaan in de praktijk, kunnen de opleiding sneller doorlopen.

"Deeltijdstudenten hebben vaak al een baan en willen zich verder ontwikkelen", zegt Karin van de Weerdhof, coördinator van de drie nieuwe deeltijdopleidingen op de CHE. "Voor hen zal deze vorm van studeren een uitkomst zijn. Je hoeft met deze variant namelijk niet twee keer per week naar de hogeschool, maar slechts zes keer per half jaar."

De nieuwe deeltijdbachelors bestaan uit acht modules van een half jaar. "Theoretisch gezien zou je dan in vier jaar je hbo-diploma halen, maar in de praktijk ben je waarschijnlijk sneller klaar", zegt Van de Weerdhof. Wanneer je kunt aantonen dat je bepaalde ervaringen al eerder hebt opgedaan, kun je modules overslaan of inkorten. "Op deze manier studeer je op maat. Iedere student krijgt een uniek studieprogramma."

"Het is wel belangrijk dat de student een baan heeft binnen het vakgebied van de opleiding of daarnaar op zoek gaat. Je hoeft namelijk geen stage te lopen, maar je moet de studieopdrachten in de praktijk kunnen uitvoeren. Daar profiteer zowel de student als de werkgever van; de student levert direct betere beroepsproducten af en hoeft dat niet volledig in je eigen tijd te doen."
"De deeltijdopleidingen zijn voornamelijk bedoeld voor mensen die al een aantal jaren werkervaring hebben en graag nog een overstap willen maken of een 'papiertje' willen halen", vertelt Van de Weerdhof. "Je ziet dat er in de praktijk steeds meer waarde wordt gehecht aan diploma's. Zeker nu de economie weer aantrekt, kunnen mensen gemakkelijk doorstromen. Maar daar is vaak wel een diploma voor nodig."

 De studiebelasting voor iedere opleiding komt neer op ongeveer anderhalve dag per week. Omdat je maar zes keer per half jaar naar de CHE komt, is meer zelfstudie en dus zelfdiscipline belangrijk. Natuurlijk sta je er niet alleen voor. Iedere student krijgt een eigen trajectbegeleider, die regelmatig langskomt op de werkplek, en vormt een community met andere studenten. Daarnaast wordt je ook vanuit je werkplek begeleidt door een praktijkbegeleider.

"Behalve dat studeren op maat vrij uniek is in Nederland, kun je op de CHE ook rekenen op een professioneel leerklimaat en betrokkenheid van docenten die vanuit eigen identiteit écht iets toevoegen aan jouw ontwikkeling", zegt Van de Weerdhof. "Dat maakt het studeren aan de CHE inspirerend én haalbaar."

Nieuws

geplaatst: 28-03-2018

Met loondispensatie meer banen en minder bureaucratie

Het is goed dat het voor werkgevers eenvoudiger wordt om mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen. Dat zeggen MKB-Nederland en VNO-NCW in reactie op het voorstel van staatssecretaris Tamara van Ark om een loondispensatie in te voeren in de Participatiewet. Zij verwachten dat daarmee meer mensen aan het werk kunnen worden geholpen. 'En dat is nodig, want een groot deel van de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zit nog altijd thuis. Participatie in plaats van een uitkering helpt mensen', stellen de ondernemersorganisaties.
 
Simpeler voor werkgevers
Met loondispensatie worden zaken simpeler voor werkgevers, omdat zij alleen loon betalen over het deel dat iemand productief is (loonwaarde). 'Het aantrekken van mensen met een arbeidsbeperking is al ingewikkeld genoeg, en zeker voor kleinere bedrijven', aldus de ondernemersorganisaties. Een loondispensatie geeft minder bureaucratie en administratieve rompslomp. Bovendien gelden met het voorstel straks dezelfde regels voor mensen vanuit de bijstand en vanuit de Wajong; voor de Wajong is er immers al een loondispensatie.
 
Aanvulling tot minimumloon
Wat MKB-Nederland en VNO-NCW betreft moet de nieuwe regeling er bovendien voor zorgen dat het inkomen van mensen met een arbeidsbeperking wordt aangevuld tot het minimumloon en dat als zij meer uren gaan werken, zij er ook meer aan overhouden. Dat is met de huidige loonkostensubsidie lang niet altijd het geval. Ook voor de werkenden zelf moeten zaken zo simpel mogelijk worden.
 
Bureaucratie
De ondernemersorganisaties benadrukken al langer dat veel bedrijven er tegenop zien om iemand uit de doelgroep van de Participatiewet aan te nemen, juist omdat dat met zoveel bureaucratie gepaard gaat. 'Nu werken de 35 arbeidsmarktregio’s en alle gemeenten op verschillende manieren, waardoor werkgevers in de ene regio compleet anders worden behandeld dan pakweg 30 kilometer verderop. Regelingen blijken complex en versnipperd, het aanbod van werkfitte kandidaten is beperkt en de werkgeversdienstverlening van publieke partijen is vaak niet op orde. Eén loket en een uniforme aanpak zouden enorm helpen.' MKB-Nederland en VNO-NCW hebben ook steeds gepleit voor stroomlijning van de overheidsregelingen om deze groep mensen aan het werk te helpen.
 
Banenafspraak
Ondanks deze problemen ligt het bedrijfsleven ruim op koers om de Banenafspraak (100.000 banen in de marktsector voor mensen met een arbeidsbeperking in 2026) te halen. De afgelopen twee jaar is het aantal werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst van werkgevers in de marktsector fors gestegen ten opzichte van de doelstellingen in de Banenafspraak. In 2016 waren dat er zelfs zo'n 36 procent meer (totaal 19.000). De eerste cijfers van het UWV geven aan dat ook over 2017 de doelstelling van 23.000 nieuwe banen ruimschoots zal worden gehaald.
 
Dag van de 1.000 voorbeelden
Om werkgevers te enthousiasmeren om met de Banenafspraak aan de slag te gaan, wordt aanstaande donderdag, 29 maart, de tweede landelijke Dag van de Duizend Voorbeelden georganiseerd. Tijdens de dag, een initiatief van MKB-Nederland, VNO-NCW en LTO Nederland in samenwerking met onder andere de regionale werkgeversservicepunten, worden voorbeeldbedrijven in het zonnetje gezet en zijn er door het hele land evenementen en activiteiten voor en door werkgevers. Daarbij staat sociaal ondernemen centraal.
 
Kijk voor meer informatie en een overzicht van de evenementen op www.dagvande1000voorbeelden.nl.

Nieuws

geplaatst: 13-03-2018

Regio FoodValley vraagt aandacht voor station Veenendaal-De Klomp

Regio FoodValley vraagt bij de provincies Utrecht en Gelderland aandacht voor het intercitystation Veenendaal-De Klomp. Ook vraagt Regio FoodValley om nauw betrokken te worden bij de studie naar de treinverbinding Utrecht-Arnhem.
In de lokale politiek en in de media zijn er zorgen geuit over de mogelijke toekomstplannen van dit station. Het intercitystation Veenendaal-De Klomp heeft een belangrijke regionale functie in de Regio FoodValley.

Station Veenendaal-De Klomp is een veelgebruikt overstappunt voor regionale reizigers van bus, auto en fiets op trein richting onder meer Utrecht/Amsterdam en Arnhem/Nijmegen. De afgelopen jaren heeft dit station een enorme groei doorgemaakt. In 2010 waren er gemiddeld 2600 in- en uitstappers per dag op station Veenendaal-De Klomp en in 2016 waren dit er 4200 per dag.

Nieuws

geplaatst: 06-03-2018

Activiteiten 100-jarige Wageningen University & Research rond Wisdom & Wonder

Op 9 maart 2018 bestaat Wageningen University & Research honderd jaar. De viering van WUR100 staat in het teken van Wageningen Wisdom & Wonder. Het jubileumprogramma start op donderdag 8 maart met onder meer een Crispr Cas symposium en ’s avonds een spectaculaire lasershow op de campus. In de eerste week van het jubileumjaar spreken vele interessante onderzoekers in Wageningen bij diverse evenementen.
De jubileumactiviteiten gaan door tot medio november. In de eerste week van het jubileumjaar treedt een aantal interessante, internationaal bekende onderzoekers op. 

Voor een overzicht, ga naar: www.wur.nl



 

Nieuws

geplaatst: 06-03-2018

PS en CHE tekenen Letter of Intent

Softwareontwikkelaar 4PS en de Christelijke Hogeschool Ede gaan samenwerken in de uitvoering van de opleidingen HBO-ICT en Ad ICT Service Management. Hiertoe hebben ze onlangs een Letter of Intent getekend.

De beoogde samenwerking bestaat onder andere nuit het uitwisselen van kennis en bieden van praktijkervaringsmogelijkheden voor studenten. 4PS maakt, implementeert en onderhoudt ICT voor de wereldwijde Bouw, GWW en Installatietechniek en is gevestigd in Ede. Eerder tekende al drie andere IT-bedrijven en de stichting ICT Valley een Letter of Intent.

 

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Gemeente Ede is de Baas in Contact 2017-2018

Afgelopen periode vond de tweede editie van Baas in Contact plaats, een grootschalig onderzoek naar de meest aantrekkelijke werkgever in klantcontact. Wederom werden aan alle klantcontact specialisten in Nederland hun mening gevraagd over de werkgever. Uit het onderzoek is de Gemeente Ede als beste naar voren gekomen, gevolgd door de Efteling en Robeco.

Baas in Contact is een initiatief van FINTREX en de Klantcontact Monitor. "Met de Baas in Contact Monitor maken wij voor alle deelnemende organisaties inzichtelijk waar zij staan ten opzichte van hun vakgenoten en bieden we concrete handvaten om hun medewerkers nog meer centraal te stellen. Enthousiaste en bevlogen medewerkers hebben de grootste invloed op de klantbeleving", aldus initiatiefnemer Hirschel Hessel van de Klantcontact Monitor. "Daarnaast is het in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt belangrijk dat bedrijven die net een extra stapje zetten voor hun klantcontact specialisten, de mogelijkheid krijgen om nog meer talent aan te trekken", vult Martijn Herkens van FINTREX hem aan. Met die doelen voor ogen is de Baas in Contact Monitor opgezet.

Dit jaar hebben 57 organisaties deelgenomen aan het onderzoek en het responsepercentage lag met 81,7% een stuk hoger dan vorig jaar. De eNPS (Employee Net Promotor Score) is een eenvoudige manier om het enthousiasme van de eigen medewerkers over de organisatie te meten en is van +18 in 2016 naar +28 gestegen in 2017. Er zijn interessante resultaten uit het onderzoek gekomen, zo blijken de werkplek en werkdruk belangrijkere factoren te zijn dan het salaris of de mogelijkheid tot flexibel werken. De werkplek en werkdruk zijn factoren die goed beïnvloedbaar zijn voor een werkgever en kunnen direct zorgen voor het verbeteren van de aantrekkingskracht. Tevens maakt het een werkgever aantrekkelijker wanneer de normen, waarden, missie en visie duidelijk zijn gecommuniceerd.

Na de bekendmaking van de top 3 spraken we met de contactcenter manager van de Efteling, Dianne Hoeve. "De reden dat wij zo hoog zijn geëindigd heeft te maken met dat wij onze klantcontact specialisten veel vrijheid geven. Op onze afdeling zijn weinig regels, het belangrijkste is dat de klant met een tevreden gevoel ophangt. Wij geven onze klantcontact specialisten wel handvaten om zichzelf te ontwikkelen. Er loopt een fulltime coach rond die trainingen geeft en gesprekken terugluistert om van daaruit weer positieve feedback te geven. Deze combinatie zorgt ervoor dat wij tevreden medewerkers hebben rondlopen.", aldus Dianne Hoeve.

De contactcenter manager van Robeco, Rénard van Vliet, geeft een andere reden op waarom hij denkt dat Robeco zo hoog is geëindigd: "Bij ons is er altijd ruimte voor verbetering. Wij laten de medewerkers meedenken en suggesties geven. Klantcontact is dus echt een onderdeel van het werk en niet het enige wat zij moeten doen. Wij leggen veel verantwoordelijkheden bij onze werknemers waardoor zij zich kunnen ontwikkelen."

Beide bedrijven vinden het dus belangrijk om een fijne werkplek te creëren voor de medewerkers. Robeco houdt zich voornamelijk bezig met de ontwikkeling van de medewerkers en bij de Efteling geven zij hun medewerkers veel vrijheid. De contact center manager van de Gemeente Ede, Harry Jacobs, legt uit waarom hij denkt dat zij gewonnen hebben. "Onze klantcontact specialisten zijn de professionals, dus ik behandel hen ook als professionals. Dat houdt in dat je ze vertrouwt, serieus neemt en dat ze fouten mogen maken. Wat ik zeker niet doe is dat ik mijn medewerkers stuur op basis van cijfers. Cijfers zijn voor mij ondersteunend maar het gaat mij om de intrinsieke motivatie die moet boven komen drijven bij de medewerkers om de optimale bijdrage te leveren aan onze dienstverlening. "

Interesse in of vragen over deelname? Kijk voor meer informatie op www.baasincontactmonitor.nl

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Sterke stijging van het aantal mbo-vacatures

Werkgevers staan te springen om mbo-ers. Het aantal mbo-vacatures is fors aan het toenemen. In de periode maart tot en met augustus van 2017 ontstonden ruim 248.000 vacatures op mbo-niveau, 20% meer dan in dezelfde periode in 2016. De meeste mbo-ers zijn nodig in de sectoren Gastvrijheid, Retail en Zorg. Doordat het beter gaat op de arbeidsmarkt, neemt het aantal jongeren dat een nieuwe WW-uitkering aanvraagt bij UWV met bijna een kwart af. Met name vanuit de detailhandel, gezondheidszorg en bouwnijverheid doen minder jongeren een beroep op een uitkering. Dit blijkt uit onderzoek van SBB en UWV.

Ton Heerts, voorzitter SBB: ‘We hebben vakmensen keihard nodig. Daarom moeten we jongeren blijven enthousiasmeren voor het mbo. Bedrijfsleven, scholen, maar ook bijvoorbeeld ouders hebben daar een rol in. En ook voor volwassenen die zich verder willen ontwikkelen, heeft het mbo veel te bieden.’

Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie UWV: ‘Doordat er veel vacatures zijn, slagen steeds meer jongeren er in hun baan te behouden of van baan te wisselen. De jeugdwerkloosheid is inmiddels weer terug op het lage niveau van voor de crisis’.
In alle regio’s nam het aantal mbo-vacatures toe. De regio’s Drechtsteden (+44%), Achterhoek (+43%) en Midden-Holland (+39%) kenden de grootste toename van het aantal mbo-vacatures, zo blijkt uit de cijfers van SBB. De regio’s met de kleinste toename zijn Gorinchem (+4%) en Flevoland (+6%).

Per regio en opleiding is inzichtelijk gemaakt waar goede baan- en stagekansen liggen. Jongeren die nu starten met een mbo-opleiding hebben een goed baanperspectief als zij bijvoorbeeld kiezen voor de opleidingen servicemonteur, verkoper detailhandel en mbo-verpleegkundige.

Minder nieuwe WW-uitkeringen aan jongeren
In 2017 verstrekte UWV ruim 61.500 nieuwe WW-uitkeringen aan jongeren tot 27 jaar, een daling van 18.500 (-23%) ten opzichte van het jaar daarvoor. In de sectoren detailhandel, gezondheidszorg, welzijn & cultuur en bouwnijverheid is de afname het grootst. De instroom van jongeren in de WW daalt het minst in de sector industrie, nutsbedrijven & delfstoffen.
De regio met de grootste afname is Noord-Limburg (-34%). De regio met de kleinste afname is Amsterdam (-18%). De hoofdstad van Nederland had minder te lijden onder de economische crisis dan de rest van het land, waardoor het aantal nieuwe WW-uitkeringen minder sterk steeg.

De Basiscijfers Jeugd van SBB en UWV zijn verwerkt in een digitaal dashboard, waardoor eenvoudig ontwikkelingen per opleidingsniveau, per regio en per sector zichtbaar worden. Het dashboard is te vinden op de website van SBB www.s-bb.nl/basiscijfers

 

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

Annemarie Heite wint Vrouw in de Media Award 2017

Annemarie Heite is onlangs uitgeroepen tot winnaar van de Vrouw in de Media Award 2017. Heite is woordvoerder van het project De Stille Beving, en zodoende werd ze het boegbeeld in de strijd tegen de aardbevingspolitiek rond Groningen. De Vrouw in de Media Award wordt jaarlijks uitgereikt de vrouwelijke deskundige die zich in 2017 het beste in de media heeft geprofileerd. 

De Vrouw in de Media Award Gelderland is een onderdeel van de regionale en landelijke Vrouw in de Media Awards en een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de awards willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden.

Voor de provincie Gelderland waren genomineerd in alfabetische volgorde:
Caroline Franssen, docent individuele tafelopstellingen voor coaches
Désirée Hairwassers, gezondheidswetenschapper en borstkankeractiviste
Ivonne Meeuwsen, ondernemer/eigenaar Op eigen kracht, medeoprichter Tientjes
Marriët Mittendorff, burgemeester Heumen
Tineke Roseboom, zangeres
Tessie Savelkouls, judoka
Harriet Tiemens, wethouder Nijmegen (GroenLinks)
Vivienne van der Veen, automakelaar
Annemiek van Vleuten, wielrenner
Annemieke Vermeulen, burgemeester Zutphen

Vrouw in de Media Award voor de tweede keer provinciaal
Het was voor de tweede keer dat de awards ook per provincie worden uitgereikt. Volgens de organisatoren een belangrijke stap in de geschiedenis van de awards, omdat de zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen net zo belangrijk is in de lokale en regionale media. Per provincie was er een lijst met vrouwelijke rolmodellen samengesteld op voordracht van journalisten, actief in de regionale media en op voordrachten van het publiek. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de vrouwelijke deskundigen zich het beste heeft geprofileerd in de media.

Cijfers aanwezigheid vrouwen in de media
Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders e.d.) is 19,5 procent vrouw (bron: GMMP*). Bij opinie- en nieuwsprogramma's is 12 procent van de experts die aanschuiven een vrouw. Ook in de Nederlandse dagbladen is 12 procent van de genoemde experts vrouw. De aanwezigheid van vrouwen in de media staat al twintig jaar stil. Bij de laatste meting (2015) kwam naar voren dat we in Nederland zelfs achteruit zijn gegaan.
*Global Media Monitoring Project. Voor meer cijfers en achtergrondinformatie: http://youcantbewhatyoucantsee.com/

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

DTG introduceert ‘abonnement’ op online vindbaarheid voor kleine bedrijven

DTG koerst op een grote doorbraak bij kleinere bedrijven in Nederland. De online marketingdienstverlener introduceert een abonnementsmodel dat tegen een bescheiden maandbedrag kleinere bedrijven helpt om zich veel beter dan nu online te profileren. Zonder investering vooraf maakt DTG bedrijven in één keer zichtbaar op meer dan dertig online netwerken waaronder Google, Facebook, Openingstijden.nl en kaarten van Google, TomTom en Apple. Deze unieke service dekt 95% van de lokale zoekopdrachten van consumenten af. Dit zijn de basisingrediënten waarmee kleine bedrijven hun klantenkring en omzet kunnen vergroten.

“De mkb-markt ligt braak voor een dergelijk laagdrempelig dienstverleningsconcept waarmee juist die kleinere bedrijven het web voor zich kunnen laten werken. We weten dat veel bedrijven dat nu niet doen”, zegt Erik Wiechers, CEO van DTG. “De bulk van de Nederlandse bedrijven heeft minder dan 25 medewerkers. Deze bedrijven nemen niet de tijd en hebben niet de expertise om zich online te profileren, terwijl hun potentiële klanten inmiddels massaal online zoeken, vergelijken en kopen. Wij bieden hen slimme en simpele oplossingen tegen een vast maandbedrag.”
Eenmalige, relatief hoge investeringen in online-marketing werpen juist voor kleine bedrijven een drempel op. Als zij eenmaal een website hebben en online vindbaar zijn, hebben zij moeite om websites en onlineprogramma’s te actualiseren en gebruik te maken van innovaties en nieuwe mogelijkheden die zich aandienen. Het concept van doorlopende dienstverlening tegen vaste kosten neemt deze knelpunten weg en moet de markt verder openbreken, zo stelt DTG. De meest gevraagde bundel van online-diensten gaat rond 40 euro per maand kosten.

Dienstenbundel
DTG adviseert elke klant wat in diens positie en op diens markt de meest efficiënte manier is om online goed gevonden te worden en om die vindbaarheid te converteren naar verkopen. Dat kan al beginnen bij een eenvoudige website of bij het verbeteren van de boodschap en de uitstraling van die website. DTG helpt vervolgens om de vindbaarheid via zoekmachines te verbeteren (SEO). Daarnaast ondersteunt DTG haar klanten in het gericht adverteren via zoekmachines (SEA), onder meer als premier mkb-partner van Google Adwords. Door klantenreviews te genereren worden vindbaarheid en conversie versterkt. De losse onderdelen van de dienstenbundel versterken elkaar en omdat zij geïntegreerd worden aangeboden, kost het de klant weinig inspanning om ze in te zetten. “In essentie draait het erom dat een bedrijf door zijn klanten goed gevonden en goed gekozen wordt”, zegt Wiechers. “Dat is wat wij voor onze klanten mogelijk maken.”

Lokale online marketing
Als geen ander weet DTG wat er nodig is voor de transitie naar een 100% online dienstverlener. De uitgever van De Telefoongids & Gouden Gids heeft inmiddels zelf de slag gemaakt van eenvoudige informatievoorziening en verkoop van bedrijfsadvertenties naar online-marketingadvies en operationele ondersteuning en uitvoering. De focus op lokale en regionale profilering is daarbij niet veranderd.

DTG komt uit een traditie van de regionale Telefoongidsen en Gouden Gidsen, waarin gebruikers contactgegevens in en rond hun woonplaats zoeken en bedrijven zich bij dat lokale publiek kunnen profileren, zegt Wiechers. “Online gebruik je andere technieken waarmee je zoeken en vindbaar zijn op een hoger plan kunt tillen, maar de essentie van dat heel gericht verbinding zoeken is niet veranderd. Google helpt je bij een worldwide search, DTG is specialist op vindbaarheid op lokaal en regionaal niveau.”
Uit onderzoek van Kantar TNS blijkt dat het midden- en kleinbedrijf uitgesproken online-ambities heeft. Kantar TNS voerde in opdracht van DTG en MKB-Nederland de MKB Online Monitor 2017 uit. Dit onderzoek vond voor de vierde keer plaats. In totaal werden in mei en juni 2017 1.606 mkb-ondernemers (met 1 tot 50 personeelsleden) bevraagd. De data zijn representatief voor het (online) marketinggedrag van het mkb in Nederland. Hieruit bleek onder meer dat vier van de tien mkb-ers die een website hebben, deze de komende twee jaar willen vervangen. Het aantal bedrijfsprofielen en bedrijfspagina’s op social media als YouTube en Instagram gaat de komende twee jaar verdubbelen, als de respondenten hun voornemens waarmaken. Ook de inzet van zoekmachine-optimalisatie en adverteren op social media gaat een impuls krijgen, volgens de ondervraagde mkb-ers. “Als online dienstverlener hebben we inmiddels de schaal om te profiteren van de groeiversnelling die de markt doormaakt”, aldus Wiechers.

DTG is er klaar voor
DTG heeft zeven jaar van innovatie en ingrijpende reorganisatie nodig gehad om zich om te vormen tot een volwaardige online dienstverlener. Tijdens de verbouwing bleef DTG de gedrukte Telefoongids & Gouden Gids maken en verspreiden in een oplage van ruim 3 miljoen om te voorzien in de behoefte van met name oudere gebruikers die de slag naar online nog moesten maken. Eerder kondigde DTG aan dat De Telefoongids & Gouden Gids in boekvorm in 2018 voor het laatst verschijnt. Om die reden levert DTG producten en diensten die de online vindbaarheid van klanten verbetert.
De afgelopen jaren is veel nieuw talent met creatieve-, marketing- en software-vaardigheden aangetrokken en is stevig geïnvesteerd in de opleiding en ontwikkeling van medewerkers. De DTG Academy is top of class en trekt veel jong, gespecialiseerd talent aan. Daarnaast is DTG samenwerkingsverbanden aangegaan met vooraanstaande internationale online bedrijven waaronder Yext, Mono, Boostability en Google.

Mkb wordt online wakker
De organisatie is volgens Wiechers inmiddels met een operationele online winstgevendheid klaar voor de toekomst. DTG heeft de afgelopen jaren bij een logischerwijs dalende omzet van printinkomsten, een explosieve groei doorgemaakt in online-omzet, die inmiddels ruim 85% van de omzet van DTG uitmaakt. Die trend zal zich doorzetten omdat de volledige omarming van het nieuwe dienstverleningsconcept nog moet komen. Na 2018 gaat DTG verder als 100% digitaal bedrijf.
Wiechers trekt de vergelijking met de markt van mobiele telefonie en aanpalende diensten. “Toen mobiele aanbieders met bundelproposities kwamen democratiseerde de markt bij het grote publiek. Dat zien we nu ook gebeuren bij de bakker om de hoek en de fysiotherapeut in het dorp. Wij hebben nu een nieuw concept dat zich in de markt in tal van klantencases al bewijst. Dit jaar valt er met de laatste gedrukte gidsen nog een stukje omzet weg, met de bijbehorende kosten. Dat werkt bevrijdend. Dat zal zich vooral vanaf 2019 in aanzienlijke groei vertalen.”
 

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

Kwart minder WW-uitkeringen in Gelderland

In 2017 is het aantal WW-uitkeringen in Gelderland met 24% afgenomen tot 36.910. Dat is het laagste aantal WW-uitkeringen sinds 2011. De aanhoudende economische groei levert meer kansen op voor werkzoekenden. Hierdoor daalt de werkloosheid. Keerzijde is dat werkgevers een deel van hun vacatures moeilijker vervuld krijgen.

Eind 2017 waren er in Gelderland 36.910 WW-uitkeringen. Dat zijn er bijna 11.400 minder dan een jaar geleden en betekent een daling van bijna een kwart (24%). Die daling is sterker dan de landelijke daling van 20%. Daarmee komt het aantal WW-uitkeringen in Gelderland uit op het laagste niveau sinds 2011.

Ook in alle afzonderlijke Gelderse arbeidsmarktregio’s is het aantal WW-uitkeringen in 2017 sterk gedaald. De daling varieerde van 20% in Rivierenland tot 27% in de Achterhoek.

Het aantal WW-uitkeringen als percentage van de beroepsbevolking bedraagt nu 3,5% in Gelderland. Dat is iets lager dan het landelijke WW-percentage van 3,7%. In Gelderland heeft FoodValley met 2,8% het laagste WW-percentage en Midden-Gelderland met 4,0% het hoogste.

Meer kansen voor werkzoekenden
De sterke daling van de WW weerspiegelt de toegenomen kansen voor werkzoekenden op de arbeidsmarkt. In Gelderland daalde het aantal WW-uitkeringen in 2017 in alle sectoren, behalve bij banken.
De afname is het sterkst in de bouw, waar de productie vooral door de toegenomen vraag op de woningmarkt stijgt. Ook bij uitzendbedrijven is de daling van WW-uitkeringen groter dan gemiddeld. Deze daling doet zich vooral voor bij technisch personeel en bouwpersoneel. Ook de zorg draagt duidelijk bij aan de daling in 2017. Omgekeerd ervaren werkgevers dat het voor deze en andere functies moeilijker wordt om vacatures te vervullen.