Nieuws

geplaatst: 10-10-2017

Veconet behaalt Google Partner certificaat

Veconet heeft het Google Partner Certificaat behaald. Het Edese reclamebureau met online expertise laat ondernemingen groeien door de inzet van onder meer online strategie en webontwikkeling. Dankzij het certificaat kan het bedrijf klanten op dat gebied nog beter bedienen. Developers Daniël Doelman en Stefan Post volgden de training: Stefan: “Van dit certificaat heeft Veconet niet alleen zelf profijt; juist onze klanten plukken er de vruchten van.”

Dat websites gebruiksvriendelijk moeten zijn, weet iedereen. Wat dat inhoudt, verandert echter voortdurend. Een van de nieuwste trends wordt gevat in de term ‘mobile first’. Al meer dan 50% van het online verkeer verloopt via een mobiel device. Daarom is het belangrijk dat websites hierop aangepast zijn. Tijdens de training leerden Daniël en Stefan er alles over.

Ontwikkelen
Een andere trend, die eraan raakt, is die van de responsive website. Zo’n website op ieder scherm en elk device over heldere navigatie, optimale gebruiksvriendelijkheid en goede vindbaarheid. Of de bezoeker nu surft vanaf een laptop, tablet of desktop; dat maakt niet uit. Daniël: “Webontwikkeling is constant in beweging en dat neemt Veconet heel serieus.” Het Google Partner Certificaat laat zien dat de kennis van de developers up-to-date is.

Onderhouden
Het bedrijf volgt de online ontwikkelingen al sinds de oprichting in 2003 op de voet. Alleen zo kan Veconet websites opleveren die leiden tot maximale conversie, vindt Stefan. “Bedenken, ontwikkelen en onderhouden: dat is wat we doen. Dat laatste kan op de lange termijn alleen als je op de hoogte blijft. Dankzij trainingen als deze blijven we onze klanten ook in de toekomst optimaal bedienen.”

Over Veconet
Reclamebureau Veconet bedenkt en realiseert creatieve concepten om ambitieuze ondernemingen te laten groeien. Sinds de oprichting in 2003 werkt het bedrijf met een team van gedreven vormgevers, communicatieprofessionals en programmeurs voor ruim 400 toonaangevende opdrachtgevers. Het bedrijf werd eerder verkozen tot Onderneming van het jaar in de gemeente Ede.

 

Nieuws

geplaatst: 10-10-2017

Arbeidsmarkt netwerkevent FoodValley goed bezocht

Ruim 70 vertegenwoordigers van werkgevers, werknemers, onderwijs en overheid uit de regio FoodValley gingen donderdag 5 oktober met elkaar in gesprek bij werkgever Plantion in Ede. Centraal stond het optimaliseren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de regio FoodValley.

Generatie Z en Innovatie
Tijdens twee verschillende workshops werd het publiek meegenomen in de wereld van generatie Z en in het innovatietraject van de provincie Gelderland. Nina Hoek van Dijk van Jong & Je Wil Wat, gaf een inkijkje in het gedrag van jongeren op de werkvloer en tips over hoe alle generaties elkaar kunnen begrijpen en aanvullen.
De provincie Gelderland lichtte haar open innovatietraject toe ‘Een duurzame economie: Anders leren en werken, hoe dan?’ Innovatie ideeën maken kans op een subsidie van de provincie.

Arbeidsmarktagenda
De dagvoorzitter zorgde voor een levendige discussie tussen Willemien Vreugdenhil, voorzitter arbeidsmarktregio FoodValley, Stella Efdé, directeur Pantarijn namens de onderwijskolom en Wim van den Brandt namens de werkgevers. Stella Efdé: ‘’De leergierigheid van de jongeren biedt kansen voor de aansluiting op de arbeidsmarkt. Belangrijk is het dat werkgevers meer kijken naar competenties van mensen.’’ Willemien Vreugdenhil benadrukt het gezamenlijke doel; een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt zodat niemand thuis op de bank belandt. Wim van den Brandt ziet mooie initiatieven ontstaan in de techniek waarbij het onderwijs inspeelt op de behoefte van de werkgevers. Mooi zou het zijn als deze initiatieven ook een trend worden bij andere branches.

Duidelijk werd dat de aanwezigen de ambitie van een optimale functionerende arbeidsmarkt in Foodvalley onderstrepen. Bij het verwezenlijken van deze ambitie hebben de overheid, ondernemers en het onderwijs elkaar hard nodig. Belangrijk is het nu dat de plannen omgezet worden in concrete uitvoering.
De middag werd afgesloten met de afspraak om gezamenlijk aan de slag te gaan, de samenwerking verder uit te breiden en successen te laten zien. De regionale arbeidsmarktagenda met de ambities werd uitgereikt.

STAM-tafel
De bijeenkomst is georganiseerd door de STAM-tafel. In de strategische arbeidsmarkttafel (STAM) FoodValley zetten overheid, onderwijs en ondernemers zich in om van de regio FoodValley een economische topregio te maken. In de Strategische Arbeidsmarkttafel FoodValley (STAM) zijn vertegenwoordigd: onderwijs (VO, MBO, HBO en WO), overheid (gemeente Ede, Barneveld, Scherpenzeel, Rhenen, Renswoude, Veenendaal, Wageningen en Renkum) en ondernemers (VNO/NCW en FOV).

Nieuws

geplaatst: 28-09-2017

Nieuwe stichting ‘NL International Business’ gaat officieel van start

‘Professionaliseren van de handelsbevordering, extra aandacht voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) én het samen met de overheid slimmer bewerken van groeimarkten in Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Dat is het doel van de nieuwe Stichting NL International Business die per 1 oktober officieel van start gaat.’

De nieuwe stichting komt onder leiding te staan van Edo Offerhaus die afkomstig is van Orange Mountain en die is aangetrokken vanwege zijn langjarige ervaring met het begeleiden van (mkb-) ondernemers in bestaande en opkomende markten wereldwijd. Met succes startte hij projecten in tal van groeimarkten in Azië en Afrika.

Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW: ‘Wij zijn verheugd dat we Edo hebben kunnen aantrekken met zijn lange ervaring in groeimarkten. Nederland is een handelsland, maar met name op de markten buiten Europa laten we kansen liggen. Hier heeft de stichting samen met de Nederlandse ambassades een belangrijke taak om daar verandering in te brengen. Zo kunnen we samen met onze partners ook zorgen dat onze kennis op veel meer plekken in de wereld problemen oplost op terreinen waar wij sterk zijn zoals water en logistiek of klimaat.’

Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland: ’Met name het mkb moet profiteren van het werk van de nieuwe stichting door o.a. laagdrempelige economische missies, de vorming van consortia van mkb-bedrijven en bijvoorbeeld online matchmaking. Door de netwerken van de overheid en het bedrijfsleven via de stichting bij elkaar te brengen kunnen we juist het mkb vleugels geven.’

Achtergronden NL International Business
NL International Business is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland in nauwe samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken, Economische Zaken, evofenedex en FME. De stichting moet de activiteiten van de private partijen die actief zijn in de handelsbevordering beter op elkaar afstemmen. Daarnaast is er intensievere publiek-private samenwerking nodig bij bijvoorbeeld het verzamelen van informatie over kansen in groeimarkten en een betere follow-up van handelsmissies en samenwerking met de posten. Met de stichting en diverse andere maatregelen moet Nederland in 2030 40 procent van het nationaal inkomen in het buitenland kunnen verdienen. Nu is dat nog ongeveer 32 procent.

Nieuws

geplaatst: 28-09-2017

Explosieve groei in vraag naar eCommerce-oplossingen SAP Hybris in eerste halfjaar 2017

SAP SE signaleert een groeiende vraag naar SAP Hybris-oplossingen. Het afgelopen kwartaal heeft de verkoop van de oplossingen van SAP voor e-commerce en customer engagement dubbele groeicijfers laten zien. Het aantal deals voor meerdere cloud-oplossingen steeg in het eerste halfjaar van 2017 met 40 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor.

Een complete front office-oplossing
De groeiende vraag volgt kort na de toevoeging van meerdere nieuwe, verbeterde en uitgebreide oplossingen aan het productportfolio van SAP Hybris. Dit zijn oplossingen op het gebied van verkoop, dienstverlening, e-commerce, marketing en omzetgeneratie. Zo maakt de nieuwe release van SAP Hybris Commerce Cloud het eenvoudiger voor bedrijven om een boeiende en gepersonaliseerde winkelervaringen te realiseren. Eerder dit jaar vond de introductie plaats van SAP Hybris Revenue Cloud, een oplossing die nieuwe mogelijkheden biedt voor prijsbepaling, het configureren van bestelprocessen, het uitbrengen van offertes, orderbeheer en automatische facturatie voor abonnementen. 

Voldoen aan klantverwachtingen met SAP Hybris
B2B- en B2C-bedrijven staan onder druk om tegemoet te komen aan de groeiende behoefte van de veeleisende klant, op het gebied van gebruiksvriendelijke en gepersonaliseerde ervaringen. Hierdoor wordt er steeds meer geïnvesteerd in front office-oplossingen. Enkele voorbeelden van succesvolle implementaties van SAP Hybris oplossingen zijn:
Kaeser Kompressoren, een Duitse fabrikant van vacuüm- en persluchtproducten, heeft cloudoplossingen voor verkoopprocessen, klantenservice, marketing en e-commerce geïmplementeerd. Hierdoor is zij nu in staat al haar wereldwijde productdata en digitale informatie samen te brengen om de bedrijfsefficiëntie te vergroten met effectieve voorspellende analyses. 


Arsenal Football Club, heeft haar webwinkel ArsenalDirect.com getransformeerd om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag en verwachtingen van haar wereldwijde supporters. Arsenal heeft onder andere een stijging van het aantal mobiele transacties met 86% bewerkstelligd en daarbij een toename van de totale omzet met 42% gerealiseerd. 


Infonavit, de grootste hypotheekverstrekker van Latijns-Amerika, had de wens beter te kunnen anticiperen op de behoeften van klanten en daarbij de interactie met de klant te verbeteren. Naast predictive analytics en de oplossing SAP Hybris Service Cloud koos Infonavit voor de oplossing SAP Hybris Billing, die zij samen met SAP Hybris Commerce en SAP Hybris Marketing inzet. 

“We beschikken momenteel over het meest complete aanbod van front office-oplossingen”, zegt Mark de Bruijn, Senior Director & Head of EMEA Marketing bij SAP Hybris. “Met ons brede scala aan toepassingsmogelijkheden voor specifieke sectoren, zorgen wij voor een uitstekende integratie met andere producten van SAP. Met SAP Hybris zijn wij in staat nieuwe inzichten te creëren in de bergen data die vergaard worden en daarbij bedrijven te helpen in het omzetten van data in actie. Dit maakt ‘marketing in the moment’ mogelijk, waarbij organisaties de veeleisende klant gedurende haar hele customer journey een gepersonaliseerd aanbod bieden.”

Het aanbod van SAP Hybris-oplossingen voor verticale markten groeit. Voorbeelden zijn een nieuwe oplossing voor de communicatie met burgers in de publieke sector, een oplossing voor de reisbranche en voortdurende investeringen in de verbetering van accelerators voor het SAP Hybris Commerce-platform voor onder meer de telecomsector, financiële dienstverlening en mediawereld.

Over SAP Hybris 
SAP Hybris software biedt omni-channel klantbetrokkenheid- en verkoopoplossingen die organisaties in staat stellen om real-time en getailleerd beeld van de klant te geven, klanten een meer impactvolle en relevante ervaring te leveren en meer producten, diensten en digitale content te verkopen via elk touchpoint, kanaal en apparaat. Met customer data management, context gedreven marketingtools en gebundelde verkoopprocessen, heeft SAP Hybris enkele van ’s werelds grootste organisaties geholpen om een winstgevend klantenbestand te werven, te behouden en uit te breiden. De SAP Hybris software oplossingen voor customer engagement en commerce geven organisaties de grondslag, het kader en de hulpmiddelen om een holistische klantweergave te creëren via verschillende kanalen. Hiermee wordt betrokkenheid van klanten vereenvoudigd en worden complexe bedrijfsproblemen opgelost. Meer informatie is beschikbaar via www.hybris.com.
 

Nieuws

geplaatst: 27-09-2017

O % van de ondernemers nog niet voorbereid op aankomende Privacywet

Den Haag, 27 september 2017, de Privacywet, ook wel genoemd Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geldt straks in Nederland, terwijl 60% van de ondernemingen hierop nog niet voorbereid is, ten einde hoge boetes te voorkomen. Vanaf 25 mei 2018 dient de ondernemer te voldoen aan deze wet, die ook wel Privacywet wordt genoemd. Multitask ICT organiseert samen met haar partner ID Control een workshop over welke maatregelen de onderneming kan nemen om die hoge boetes als gevolg van deze wet te voorkomen. Ondernemers en organisaties kunnen, na aanmelding, deze workshop kosteloos bijwonen bij Multitask ICT op de Vlietweg 15 te Leidschendam-Voorburg op 5 oktober 2017.

In deze workshop wordt de ondernemer uitgelegd wat de AVG inhoudt en wat de gevolgen ervan zijn. Zo introduceert de wet een Meldplicht van Datalekken binnen 72 uur aan de Autoriteit Persoonsgegevens en een documentatieplicht tot het verwerken van persoonsgegevens. Daarnaast introduceert de wet concepten als privacy by default en design die ook zullen worden toegelicht. Tot slot wordt veel aandacht besteed aan de digitale security risico’s en dreigingen waarbij een demonstratie van een hack getoond wordt. Na de presentatie weet u wat de organisatie technisch, juridisch en organisatorisch moet doen om te voldoen aan deze nieuwe Privacywet. 
 
André Harder, directeur van Multitask ICT, zegt dat de cybersecurity risico’s en driegingen zo enorm toenemen dat de kranten er nu al dagelijks mee gevuld zijn. Deze toename zorgt ervoor dat niet alleen organisaties plat gaan met enorme schade zoals onlangs de APM Terminals in de haven van Rotterdam, maar ook persoonsgegevens gelekt worden. Om aan deze Privacywet te voldoen kunnen organisaties de hulp in roepen van Multitask ICT ten einde veilig en verantwoord om te gaan met persoonsgegevens.
 
Hans Kortekaas, directeur van ID Control, geeft aan dat veel organisaties kampen met een gebrek aan kennis over deze wet en deze privacy en cyber security problematiek. Hierdoor biedt Multitask ICT gezamenlijk met ID Control een kosteloze workshop aan om aan te geven wat het precies inhoudt, wat het betekent en wat er vervolgens moet gebeuren om veilig en verantwoord om te gaan met persoonsgegevens.
 
Onveilig en onverantwoord omgaan met  persoonsgegevens kan boetes opleveren die kunnen oplopen tot 4% van de omzet of tot 20 miljoen. Multitask ICT biedt met haar partner ID Control deze Workshop over de Privacywet gratis aan met als doelstelling u voor te lichten afsluitend met een heerlijke lunch. Aan het einde bent u technisch, juridisch en organisatorisch op de hoogte hoe u kunt voldoen aan deze Privacywet.  
 
Aanmelden via http://www.multitaskict.nl/workshop-5-oktober/ 

Nieuws

geplaatst: 27-09-2017

Wageningen organiseert film- en kunstfestival over synthetische biologie

Op 5 en 6 oktober organiseert Wageningen University & Research (WUR) een Film- en Kunstfestival over synthetische biologie, een relatief nieuwe tak van wetenschap. Met het festival laat WUR zien wat synthetische biologie is, hoe synthetische biologie filmmakers en andere kunstenaars heeft geïnspireerd en wat er voor mogelijkheden in het verschiet liggen voor bijvoorbeeld betere gewassen en betere darmflora. Tijdens het festival willen Wageningse onderzoekers graag van de bezoekers horen hoe zij tegen synthetische biologie aan kijken. Die meningen en visies zullen de onderzoekers gebruiken voor het maken van keuzes bij hun werk in de synthetische biologie.

Gaat het ontwerpen van biologische systemen de wereld helpen? Of juist niet? En wat zouden mensen graag laten ontwerpen? Een speciale darmflora-samenstelling voor mensen met een spijsverteringsziekte? Een nieuw voedselgewas dat bestand is tegen allerlei ziekten en plagen? CO2 uit de atmosfeer opvangen met speciale micro-organismen? Of zijn er juist zorgen over deze nieuwe aanpak in de wetenschap, bijvoorbeeld over de veiligheid?

Filmmakers en andere kunstenaars zijn al vaak geïnspireerd geraakt door dit soort vragen rondom synthetische biologie. Tijdens het festival zijn films, documentaires en kunst te bewonderen en worden lezingen gegeven over hoe synthetische biologie allerlei creatieve mensen heeft weten te inspireren.

Tijdens het festival vertellen studententeams van de universiteit van Wageningen over hun deelname aan de internationale iGEM competitie om het beste synthetische biologie product dat een probleem kan helpen oplossen. Het 2014-team werd wereldwijd tweede met hun ontwerp van een bacterie voor de bestrijding van Panamaziekte in banaan.

Tijdens het Film- en Kunst festival kunnen de bezoekers ook onderzoekers spreken. Zo leveren de bezoekers waardevolle gezichtspunten over synthetische biologie, waar de Wageningse onderzoekers rekening mee kunnen houden bij hun onderzoek.
Het film- en kunstfestival wordt gehouden op Wageningen Campus, in het Orion gebouw. Om zo veel mogelijk mensen de gelegenheid te bieden om het festival bij te wonen, is de voertaal Engels, tenzij alle aanwezigen het Nederlands goed beheersen.
Het festival wordt op donderdag 6 oktober geopend door Louise O. Fresco, voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen University & Research. Het festival is op donderdag van 15:30 tot 22:30, op vrijdag 14:00-23:30. Het volledige programma is te vinden op www.wur.nl/syncity

De meningen en gezichtspunten die tijdens Film- en kunstfestival naar voren komen, zijn het beginpunt voor de twee Wageningen Dialogues die in de avonden van 12 en 18 oktober georganiseerd worden door Studium Generale. Via de Wageningen Dialogues over belangrijke maatschappelijke thema’s wil Wageningen University & Research zich voeden met meningen en visies van mensen en organisaties om de WUR heen.

Nieuws

geplaatst: 27-09-2017

Gemeente Ede en Ongehinderd lanceren app voor toegankelijkheid

Een dagje uit, een avondje op stap. Ook mensen die moeite hebben met bewegen, horen of zien, willen hiervan genieten. Na onder andere Maastricht, Den Haag, Eindhoven en Hulst sluit nu Gemeente Ede aan bij het landelijk platform Ongehinderd. De gemeente Ede vindt het belangrijk dat iedere inwoner locaties en openbare voorzieningen goed kan vinden en gebruiken. Daarom sluit de gemeente Ede zich aan bij de landelijke app voor toegankelijkheid van Ongehinderd. Op maandag 2 oktober vindt de lancering van de app in de gemeente Ede plaats.

Ruim 10% van de inwoners van Gemeente Ede heeft een lichamelijke beperking. Dit zijn blinden en slechtzienden, mensen die slecht ter been zijn, rolstoelgebruikers, doven en slechthorenden. De gemeente Ede vindt het belangrijk dat iedere inwoner locaties en openbare voorzieningen in de gemeente Ede goed kan vinden en gebruiken. De organisatie Ongehinderd zet zich in voor een toegankelijk Nederland. Met de gratis Ongehinderd App en via de website, kunnen mensen met een beperking precies zien welke locaties in Ede toegankelijk zijn en welke voorzieningen ze bieden. Deze lancering vindt plaats tijdens de Week van de Toegankelijkheid (2 t/m 7 oktober).

De lancering voor Ede van de app van Ongehinderd vindt plaats op 2 oktober in het Raadhuis (Bergstraat 4). Met de lancering van de app wordt de eerste toegankelijkheidsinformatie in Ede gepresenteerd in zowel de app als op de website van Ongehinderd.
Het programma is als volgt:
10.30 uur – Inloop met toegankelijkheidsparcour
11.00 uur – Opening door wethouder Ligtelijn-Bruins
11.10 uur - Presentaties door Gerard de Nooij (oprichter Ongehinderd) en officiële lancering van deGemeente Ede in de Ongehinderd app.
11.30 uur – Koffie en Thee
In de komende weken gaat het keuringsteam van Ongehinderd gemeentelijke gebouwen toetsen op toegankelijkheid. Ongehinderd en Gemeente Ede roepen lokale ondernemers op om ook voor hun pand te werken aan toegankelijkheid.
De app is gratis te downloaden via de Apple App Store of Google Play Store. Voor personen die geen smartphone hebben wordt de toegankelijkheidsinformatie geplaatst in de webapp op www.app.ongehinderd.nl. Zowel via de app als via de website kunnen eigen ervaringen in de vorm van beoordelingen worden gedeeld. Zo helpen ze andere inwoners en bezoekers van de Gemeente Ede om op een snelle en handige manier zicht te krijgen op locaties waar zij met hun beperking goed terecht kunnen. Iedere inwoner kan een steentje bijdragen door zijn favoriete plekjes te beoordelen.

Nieuws

geplaatst: 27-09-2017

Regio FoodValley distantieert zich van de persverklaring Transvision

Op 18 september 2017 bracht de regiecentrale van de Valleihopper, Transvision, een persbericht uit. Hierin trekt men een aantal conclusies en uit men stevige beschuldigingen naar andere partijen over de problemen bij het leerlingenvervoer. Regio FoodValley distantieert zich nadrukkelijk van de gedane uitspraken.

De resultaten van een evaluatie en nader onafhankelijk onderzoek zijn nog niet bekend. Het geeft geen pas dit soort uitingen, nota bene richting derden, te doen over een opdrachtgever of samenwerkingspartij. Bovenal: het leerlingenvervoer en het belang van de leerlingen is hiermee niet gediend. Lopende het onderzoek zullen wij niet inhoudelijk ingaan op de door Transvision veroorzaakte publiciteit.

Regio FoodValley richt zich er op om constructief met alle partijen te werken aan een structurele oplossing die past binnen de contractuele rollen en verantwoordelijkheden van regiecentrale en vervoerders. Nadat we eind augustus geconfronteerd werden met grote problemen in het leerlingenvervoer is in het belang van de leerlingen gekozen voor een tussenoplossing, waarbij een van de vervoerders tijdelijk de planning heeft overgenomen. Deze oplossing is ons aangereikt door Transvision én de vervoerders samen. Het gaat nadrukkelijk om een tijdelijke oplossing en wij als opdrachtgever houden partijen er aan dat men op professionele wijze samenwerkt om te komen tot een goed functionerende aanpak conform de aanbesteding.

Valleihopper
De Valleihopper organiseert het leerlingenvervoer in een deel van de regio FoodValley (de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Scherpenzeel, en Wageningen). De Valleihopper wordt uitgevoerd door Regio FoodValley.
 

Nieuws

geplaatst: 27-09-2017

Recruiters en kandidaten beoordelen cv verschillend

Even weg uit ‘het van alles moeten’ en de dagelijkse werkrush maakt de vakantietijd bij uitstek de periode waarin mensen hun bestaande situatie eens kritisch onder de loep nemen en zichzelf de vraag stellen of ze nog wel blij zijn hoe het gaat en met wat ze doen. Het is de reden dat elk jaar in september en oktober het aantal kandidaten dat op zoek gaat naar een nieuwe baan weer een piek beleeft. En met de huidige krappe arbeidsmarkt is die piek hoger dan ooit. De zoektocht naar een nieuwe baan begint doorgaans met het bijwerken van het cv. Maar wat is nu een goed c en wat zijn de do’s en dont’s? Uit een Europees onderzoek van Page Personnel, specialist in werving en selectie, blijkt dat recruiters en kandidaten hier niet altijd hetzelfde over denken. En ook tussen landen blijken er de nodige verschillen te bestaan.

Een belangrijk verschil in de zienswijze van recruiters en kandidaten betreft het vermelden van alle vervulde functies binnen één bedrijf. 25 procent van de kandidaten geeft aan dat zij niet alle functies vermelden als zij meerdere functies binnen hetzelfde bedrijf hebben vervuld. Dit is een ernstige misrekening, in aanmerking genomen dat maar liefst 96,7 procent van de recruiters dit wel relevant acht. Voor hen zijn taken en verantwoordelijkheden juist van wezenlijk belang. Zij kunnen hier onder meer het groeipad dat een kandidaat heeft afgelegd, aan aflezen.

Andere zaken die door recruiters als belangrijk aangemerkt worden, zijn ‘beknoptheid’ (98,3%) en ‘kwalificaties’ (100%). Zij zien het liefst een cv van niet meer dan twee pagina’s. Dit betekent dat kandidaten zich moet beperken tot de belangrijkste gegevens, zonder dat zij cruciale informatie weglaten. Want elke recruiter neemt als eerste weegpunt mee of een kandidaat aan alle in de vacature genoemde vereisten voldoet. Recruiters letten teven op de logische opbouw en continuïteit van een carrière zoals die in een cv wordt weergegeven. Zij lezen hieraan af in hoeverre een kandidaat zich heeft gespecialiseerd en over branchespecifieke kennis beschikt.

Nederlandse resultaten
‘Opleuken van het cv’ – 44 procent van de Nederlandse recruiters vindt het geen probleem wanneer kandidaten hun cv rooskleuriger voorstellen dan de werkelijkheid. Met deze zienswijze behoort ons land tot de drie minst rigide landen wanneer het gaat om een zo waarheidsgetrouw mogelijk cv. De Nederlandse kandidaten springen weliswaar iets voorzichtiger om met de waarheid dan de recruiters, maar toch vindt ook 23 procent van deze groep dat je best een beetje mag overdrijven op je cv. “Dit betekent nadrukkelijk niet dat Nederlandse recruiters minder eerlijk zijn dan Nederlandse kandidaten,” zegt Joost Fortuin, Managing Director van Page Personnel Nederland. “Ik denk dat het erop duidt dat Nederlandse recruiters realistischer zijn over menselijk gedrag. Wanneer je iets wilt verkopen, dan doe je je best om de feiten zo mooi mogelijk weer te geven. Vergelijk het bijvoorbeeld met het verhuren van je appartement via Airbnb: je kiest de foto’s waarop je huis er zo groot en zo mooi mogelijk uitziet. Dat is prima, zolang je huurders maar wel je appartement herkennen bij aankomst. Hetzelfde geldt voor je cv.” Het land dat binnen Europa het strengst oordeelt over de waarheid op het cv, is Italië. Slechts 7 procent van de Italiaanse recruiters – en 14,3 procent van de kandidaten – vindt het geoorloofd om de waarheid op te rekken.

Een gat op het cv – Waar een gat op je cv van langer dan zes maanden traditioneel als problematisch werd gezien, hoeven Nederlandse kandidaten zich daar tegenwoordig niet meer zo druk over te maken. Volgens het onderzoek vindt 92 procent van de Nederlandse recruiters het geen probleem wanneer een kandidaat langere tijd zonder werk heeft gezeten. “Misschien dat dit in het verleden werd gezien als een teken van incompetentie, maar de tijden zijn veranderd,” stelt Fortuin. “Het is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om een sabbatical van een jaar te nemen, of om de tijd te nemen om een studie te volgen of voor je kinderen te zorgen. Een veel voorkomende valkuil is dat kandidaten zo’n periode van niet werken toch werkrelevant proberen te maken met allerlei kunstgrepen en gezochte motivaties. Dat is niet nodig en zal eerder negatief uitpakken.” In landen waar het afgelopen decennium de werkloosheid hoog was, is een gat op je cv nog altijd wel problematisch. Italië voert hier wederom de lijst aan: 50 procent van de consultants geeft aan dat het beter is om een aaneengesloten cv te hebben.

Persoonlijke noot – Vergeleken met andere Europese landen waarderen Nederlandse werkgevers een persoonlijke noot op de cv van een kandidaat: 90 procent van de recruiters vindt het belangrijk om de persoonlijke motivatie van een kandidaat te weten en 84 procent raadt aan om ook hobby’s te vermelden. “Het geeft de werkgever niet alleen een beeld van de persoonlijkheid van de kandidaat, het kan er ook voor zorgen dat jouw cv opvalt in de grote stapel,” zegt Fortuin. “Zeker wanneer je iets uitzonderlijks hebt bereikt, of een unieke passie hebt, zullen recruiters je eerder onthouden. Ingegeven door onze Calvinistische aard zijn kandidaten hier vaak nog te terughoudend in. Ze laten daarmee echt kansen liggen.”

Loyaliteit – Recruiters zijn het op een ander aspect wel met elkaar eens. Zowel de Nederlandse recruiters (96,2 procent) als kandidaten (72,2 procent) vinden het zeer goed overkomen wanneer je langer dan twee jaar bij hetzelfde bedrijf hebt gewerkt. “En dat is niet voor niets. In een arbeidsmarkt die door de toenemende vraag sterk in beweging is, is loyaliteit een belangrijk goed,” weet Fortuin. “Werkgevers zijn gebaat bij continuïteit en als een werkzoekende het afgelopen jaar vier verschillende werkgevers had, dan is de kans groot dat de vacature binnen afzienbare tijd weer gevuld moet worden.”

Bekende merken – Daarnaast heb je als kandidaat ook een streepje voor wanneer je voor een bekend merk hebt gewerkt, volgens 81 procent van de kandidaten en 90,4 procent van de recruiters.

Vrijwilligerswerk – Recruiters hechten daarentegen duidelijk minder aan vrijwilligerswerk (15,4 %) dan dat kandidaten denken (41,6%).

Nieuws

geplaatst: 27-09-2017

Dit zijn de vijf favoriete kerstpakketthema’s van 2017

Al in de negentiende eeuw gaven boeren hun knechten in december een kerstpakket als blijk van waardering, meestal een mand met eten en drinken. Tegenwoordig zijn de meeste foodpakketten themagericht en bevatten ze – naast eten – ook een heus cadeau. Met welke themapakketten verwennen Nederlandse werkgevers hun medewerkers anno 2017? Kerstpakketten.nl, de grootste online leverancier, zocht het voor je uit.

Scandinavisch design
Met stip op één staan producten in Scandinavische stijl. Deze stijl kenmerkt zich door een ingetogen vormgeving en een mix van natuurlijke materialen met kleurrijke aspecten. Warme dekentjes, woonaccessoires van eerlijk hout, buitenkacheltjes; Nederland is er dol op.

Ice en fire: de winterbarbecue
Barbecueën en winter worden meestal niet in één adem genoemd. Toch bevat een aanzienlijk deel van de pakketten die Kerstpakketten.nl verkoopt barbecues of barbecuebenodigdheden. Feestelijke sausjes, marshmallows, speciaalbiertjes en een bijpassende koeltas maken het geheel compleet.

Goede voornemens
Zie je je medewerkers graag gezond het nieuwe jaar in gaan? Kies dan voor een kerstpakket waar het thema gezondheid vanaf spat. Inclusief smoothiemaker, infuser of saladeschaal. Verder zijn vers fruit, noten, biologische sapjes, thee en zelfs flessen water populair.

Relaxing
Over goede voornemens gesproken, ‘minder stress’ is er ook zo een. Vandaar dat veel werkgevers hun teamleden verrassen met een handig mee te nemen en comfortabele SeatZac. Even met lucht vullen en voilà, je kunt chillen waar je maar wilt. Ook andere relaxproducten zoals kaarsen, wijn en multifunctionele poefen zien we dit jaar weer veelvuldig terug.

Bedankt!
‘Zeg het met een kerstpakket’ is in 2017 helemaal van toepassing. Zo is de BEDANKT-lijn van Kerstpakketten.nl razend populair. Op de verpakking van elk product staat een letter van het woord ‘bedankt’. Andere veel verkochte kerstpakketten bevatten producten met krachttermen op de verpakking, zoals ‘samenwerken’, ‘loyaal’, ‘groei’ en ‘keep going’.

Voor meer informatie en inspiratie: www.kerstpakketten.nl.