Column

11-09-2015 17:03

Uitgeteld over de bijtelling?

4%, 7%, 25% of toch 22%, kunt u het nog volgen? Na lang wachten werd onlangs dan toch de zogenaamde “Autobrief 2” gepubliceerd. De daarin genoemde voorstellen zijn overigens pas definitief als ook de Tweede Kamer daar na de zomer een ei over heeft gelegd.
Staatssecretaris Wiebes geeft toe dat het subsidiebeleid van de afgelopen jaren gefaald heeft: nauwelijks CO2-reductie tegen een veel te hoge prijs. Het ziet er naar uit dat vooral de Plug-in Hybride (PHEV) het gelag moet gaan betalen want het bijtellingsvoordeel op deze auto’s gaat (geleidelijk) geheel verdwijnen. Niet heel verrassend als je bedenkt dat in de praktijk slechts 30% van de “PHEV-kilometers” daadwerkelijk elektrisch wordt afgelegd en een aanzienlijk deel van deze auto’s überhaupt nooit een laadpaal ziet.
Goed nieuws is er ook: de vermaledijde (en Europees gezien onhoudbare) BPM gaat op termijn verdwijnen en er blijven vanaf 2019 twee bijtellingsklasses over: 4% over de eerste € 50.000,- voor volledig elektrisch aangedreven auto’s en 22% voor de rest. Da’s wel zo overzichtelijk en zal beslist bijdragen aan een gevarieerder zakelijk wagenpark.
Wat betekent dit voor u? Wij verwachten de rest van dit jaar een heuse run op PHEV’s en zien dat levering in 2015 voor enkele populaire modellen uit dit genre nu al niet langer gegarandeerd kan worden. Tijdige levering is essentieel om nog 60 maanden van 7% bijtelling te profiteren. Na 1 januari aanstaande betaalt u meer dan het dubbele (15%) dus wie slim is telt niet langer af maar onderneemt nu actie!
 
Martin Schuurman
Partner bij Oxonia Fleet Solutions
www.oxonia.nl
 
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by