Nieuws

28-09-2017 16:08

Nieuwe stichting ‘NL International Business’ gaat officieel van start



‘Professionaliseren van de handelsbevordering, extra aandacht voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) én het samen met de overheid slimmer bewerken van groeimarkten in Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Dat is het doel van de nieuwe Stichting NL International Business die per 1 oktober officieel van start gaat.’

De nieuwe stichting komt onder leiding te staan van Edo Offerhaus die afkomstig is van Orange Mountain en die is aangetrokken vanwege zijn langjarige ervaring met het begeleiden van (mkb-) ondernemers in bestaande en opkomende markten wereldwijd. Met succes startte hij projecten in tal van groeimarkten in Azië en Afrika.

Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW: ‘Wij zijn verheugd dat we Edo hebben kunnen aantrekken met zijn lange ervaring in groeimarkten. Nederland is een handelsland, maar met name op de markten buiten Europa laten we kansen liggen. Hier heeft de stichting samen met de Nederlandse ambassades een belangrijke taak om daar verandering in te brengen. Zo kunnen we samen met onze partners ook zorgen dat onze kennis op veel meer plekken in de wereld problemen oplost op terreinen waar wij sterk zijn zoals water en logistiek of klimaat.’

Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland: ’Met name het mkb moet profiteren van het werk van de nieuwe stichting door o.a. laagdrempelige economische missies, de vorming van consortia van mkb-bedrijven en bijvoorbeeld online matchmaking. Door de netwerken van de overheid en het bedrijfsleven via de stichting bij elkaar te brengen kunnen we juist het mkb vleugels geven.’

Achtergronden NL International Business
NL International Business is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland in nauwe samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken, Economische Zaken, evofenedex en FME. De stichting moet de activiteiten van de private partijen die actief zijn in de handelsbevordering beter op elkaar afstemmen. Daarnaast is er intensievere publiek-private samenwerking nodig bij bijvoorbeeld het verzamelen van informatie over kansen in groeimarkten en een betere follow-up van handelsmissies en samenwerking met de posten. Met de stichting en diverse andere maatregelen moet Nederland in 2030 40 procent van het nationaal inkomen in het buitenland kunnen verdienen. Nu is dat nog ongeveer 32 procent.