Nieuws

06-02-2018 18:00

DTG introduceert ‘abonnement’ op online vindbaarheid voor kleine bedrijven

DTG koerst op een grote doorbraak bij kleinere bedrijven in Nederland. De online marketingdienstverlener introduceert een abonnementsmodel dat tegen een bescheiden maandbedrag kleinere bedrijven helpt om zich veel beter dan nu online te profileren. Zonder investering vooraf maakt DTG bedrijven in één keer zichtbaar op meer dan dertig online netwerken waaronder Google, Facebook, Openingstijden.nl en kaarten van Google, TomTom en Apple. Deze unieke service dekt 95% van de lokale zoekopdrachten van consumenten af. Dit zijn de basisingrediënten waarmee kleine bedrijven hun klantenkring en omzet kunnen vergroten.

“De mkb-markt ligt braak voor een dergelijk laagdrempelig dienstverleningsconcept waarmee juist die kleinere bedrijven het web voor zich kunnen laten werken. We weten dat veel bedrijven dat nu niet doen”, zegt Erik Wiechers, CEO van DTG. “De bulk van de Nederlandse bedrijven heeft minder dan 25 medewerkers. Deze bedrijven nemen niet de tijd en hebben niet de expertise om zich online te profileren, terwijl hun potentiële klanten inmiddels massaal online zoeken, vergelijken en kopen. Wij bieden hen slimme en simpele oplossingen tegen een vast maandbedrag.”
Eenmalige, relatief hoge investeringen in online-marketing werpen juist voor kleine bedrijven een drempel op. Als zij eenmaal een website hebben en online vindbaar zijn, hebben zij moeite om websites en onlineprogramma’s te actualiseren en gebruik te maken van innovaties en nieuwe mogelijkheden die zich aandienen. Het concept van doorlopende dienstverlening tegen vaste kosten neemt deze knelpunten weg en moet de markt verder openbreken, zo stelt DTG. De meest gevraagde bundel van online-diensten gaat rond 40 euro per maand kosten.

Dienstenbundel
DTG adviseert elke klant wat in diens positie en op diens markt de meest efficiënte manier is om online goed gevonden te worden en om die vindbaarheid te converteren naar verkopen. Dat kan al beginnen bij een eenvoudige website of bij het verbeteren van de boodschap en de uitstraling van die website. DTG helpt vervolgens om de vindbaarheid via zoekmachines te verbeteren (SEO). Daarnaast ondersteunt DTG haar klanten in het gericht adverteren via zoekmachines (SEA), onder meer als premier mkb-partner van Google Adwords. Door klantenreviews te genereren worden vindbaarheid en conversie versterkt. De losse onderdelen van de dienstenbundel versterken elkaar en omdat zij geïntegreerd worden aangeboden, kost het de klant weinig inspanning om ze in te zetten. “In essentie draait het erom dat een bedrijf door zijn klanten goed gevonden en goed gekozen wordt”, zegt Wiechers. “Dat is wat wij voor onze klanten mogelijk maken.”

Lokale online marketing
Als geen ander weet DTG wat er nodig is voor de transitie naar een 100% online dienstverlener. De uitgever van De Telefoongids & Gouden Gids heeft inmiddels zelf de slag gemaakt van eenvoudige informatievoorziening en verkoop van bedrijfsadvertenties naar online-marketingadvies en operationele ondersteuning en uitvoering. De focus op lokale en regionale profilering is daarbij niet veranderd.

DTG komt uit een traditie van de regionale Telefoongidsen en Gouden Gidsen, waarin gebruikers contactgegevens in en rond hun woonplaats zoeken en bedrijven zich bij dat lokale publiek kunnen profileren, zegt Wiechers. “Online gebruik je andere technieken waarmee je zoeken en vindbaar zijn op een hoger plan kunt tillen, maar de essentie van dat heel gericht verbinding zoeken is niet veranderd. Google helpt je bij een worldwide search, DTG is specialist op vindbaarheid op lokaal en regionaal niveau.”
Uit onderzoek van Kantar TNS blijkt dat het midden- en kleinbedrijf uitgesproken online-ambities heeft. Kantar TNS voerde in opdracht van DTG en MKB-Nederland de MKB Online Monitor 2017 uit. Dit onderzoek vond voor de vierde keer plaats. In totaal werden in mei en juni 2017 1.606 mkb-ondernemers (met 1 tot 50 personeelsleden) bevraagd. De data zijn representatief voor het (online) marketinggedrag van het mkb in Nederland. Hieruit bleek onder meer dat vier van de tien mkb-ers die een website hebben, deze de komende twee jaar willen vervangen. Het aantal bedrijfsprofielen en bedrijfspagina’s op social media als YouTube en Instagram gaat de komende twee jaar verdubbelen, als de respondenten hun voornemens waarmaken. Ook de inzet van zoekmachine-optimalisatie en adverteren op social media gaat een impuls krijgen, volgens de ondervraagde mkb-ers. “Als online dienstverlener hebben we inmiddels de schaal om te profiteren van de groeiversnelling die de markt doormaakt”, aldus Wiechers.

DTG is er klaar voor
DTG heeft zeven jaar van innovatie en ingrijpende reorganisatie nodig gehad om zich om te vormen tot een volwaardige online dienstverlener. Tijdens de verbouwing bleef DTG de gedrukte Telefoongids & Gouden Gids maken en verspreiden in een oplage van ruim 3 miljoen om te voorzien in de behoefte van met name oudere gebruikers die de slag naar online nog moesten maken. Eerder kondigde DTG aan dat De Telefoongids & Gouden Gids in boekvorm in 2018 voor het laatst verschijnt. Om die reden levert DTG producten en diensten die de online vindbaarheid van klanten verbetert.
De afgelopen jaren is veel nieuw talent met creatieve-, marketing- en software-vaardigheden aangetrokken en is stevig geïnvesteerd in de opleiding en ontwikkeling van medewerkers. De DTG Academy is top of class en trekt veel jong, gespecialiseerd talent aan. Daarnaast is DTG samenwerkingsverbanden aangegaan met vooraanstaande internationale online bedrijven waaronder Yext, Mono, Boostability en Google.

Mkb wordt online wakker
De organisatie is volgens Wiechers inmiddels met een operationele online winstgevendheid klaar voor de toekomst. DTG heeft de afgelopen jaren bij een logischerwijs dalende omzet van printinkomsten, een explosieve groei doorgemaakt in online-omzet, die inmiddels ruim 85% van de omzet van DTG uitmaakt. Die trend zal zich doorzetten omdat de volledige omarming van het nieuwe dienstverleningsconcept nog moet komen. Na 2018 gaat DTG verder als 100% digitaal bedrijf.
Wiechers trekt de vergelijking met de markt van mobiele telefonie en aanpalende diensten. “Toen mobiele aanbieders met bundelproposities kwamen democratiseerde de markt bij het grote publiek. Dat zien we nu ook gebeuren bij de bakker om de hoek en de fysiotherapeut in het dorp. Wij hebben nu een nieuw concept dat zich in de markt in tal van klantencases al bewijst. Dit jaar valt er met de laatste gedrukte gidsen nog een stukje omzet weg, met de bijbehorende kosten. Dat werkt bevrijdend. Dat zal zich vooral vanaf 2019 in aanzienlijke groei vertalen.”