Ad Hoc Data: Nooit meer met hagel schieten

Magazines | Vallei Business nummer 1 2018

Interview | Ad Hoc Data

Nooit meer met hagel schieten

Wie bedrijfsadressen nodig heeft voor gerichte marketing- en salesacties, doet er goed aan eens aan te kloppen bij Ad Hoc Data. Met circa 3 miljoen organisaties in haar database en een bijzonder eenvoudig selectiesysteem waarmee gebruikers van de database zélf uit de voeten kunnen om hun doelgroep te selecteren, is met hagel schieten voorbij. Denk in doelgroepen en benader organisaties met een relevant verhaal, is dan ook de boodschap van directeur Gijsbert van der Meulen.

Interview Gijsbert van der Meulen (Ad Hoc Data)

Gijsbert van der Meulen

MARKETING | Ad Hoc Data

Er zijn nogal wat manieren om aan bedrijfs-informatie te komen die waardevol is voor u als ondernemer. Eén van die manieren is een samenwerking aangaan met Ad Hoc Data. Begonnen in een tijd die niet meer te verge-lijken is met nu (elk kwartaal werden cds met adressen opgestuurd naar klanten) en door de jaren heen uitgegroeid tot een gigantische én actuele database waarin klanten zelf makkelijk aan de slag kunnen met het samen-stellen van hun perfecte doelgroep.

Moderniseren

Die ontwikkeling is natuurlijk stapsgewijs gegaan, maar was wel echt nodig, legt Gijsbert van der Meulen (sinds 2012 directeur bij Ad Hoc Data) uit. De keerzijde van succes kan zijn dat je vergeet dat je moet blijven verbeteren noem het gouden handboeien. Tot je op een gegeven moment wakker wordt en merkt dat de wereld om je heen wél veranderd is. Dat zijn we voor geweest, door stapsgewijs te moderniseren, uiteraard met een heel helder beeld voor ogen van waar we naartoe wilden.

Belangrijke stappen

De stappen die gezet werden, hebben geleid tot een selfservice database met de gegevens van circa 3 miljoen organisaties, waarin klanten van Ad Hoc Data makkelijk hun doelgroepen kunnen vormen. Compleet online en overal te raadplegen door geauto-riseerde gebruikers. Dat is een heel goede stap geweest, geeft Van der Meulen aan. Kortgeleden hebben we een belangrijke uitbreiding doorgevoerd. We hadden tot voor kort 1,7 miljoen organisaties in onze data-base, maar dat is verhoogd naar 3 miljoen een stijging van bijna 80%! Daarnaast hebben we, naast de tientallen kenmerken die we al in onze database hebben staan, per organi-satie ook nog eens veel meer informatie toe-gevoegd. Over de functies, oppervlakten en bouwjaren van bedrijfspanden bijvoorbeeld, maar ook of ze importeren of exporteren, franchisenemer of gever zijn en hoeveel filialen ze hebben. Allemaal informatie waar je als bedrijf iets aan kan hebben om je eigen doelgroep haarscherp te definiëren. Hierdoor komen we uit op zon 280 miljoen gevulde cellen in onze database, waarbij we ook nog eens 12 keer per jaar voor updates zorgen.

Goedkoper

Het systeem is er niet ingewikkelder op geworden en juist dat is waardoor Ad Hoc Data in vergelijking met concurrerende bedrijven - tegen opvallend lage tarieven

kan werken. We hebben een paar duizend klanten en die kunnen zelf eenvoudig hun selecties maken, dus we hoeven geen heel callcenter in te richten om vragen te beant-woorden. We willen klantencontact zoveel mogelijk beperken. Niet omdat we geen con-tact met onze klanten willen, maar gewoon omdat we geloven dat ons systeem zo prettig werkt, dat ze ons niet nodig hebben. Als je iets koopt, dan wil je gewoon dat het direct werkt. Zonder handleiding en zonder iemand te hoeven bellen. Bij ons is dat het geval. Ik denk dat wij ons werk het beste doen, als ze ons verder helemaal niet nodig hebben. En mocht het wel nodig zijn, dan staan we altijd klaar om per telefoon, chat of mail onder-steuning te bieden. Op die manier zijn we vaak echt 80% goedkoper dan onze directe concurrenten.

Waarde van data

De juiste data is heel belangrijk, maar Ad Hoc Data weigert er belachelijke prijzen voor te vragen. Van der Meulen: We vragen een bedrag waarvan wij vinden dat het een eer-lijke prijs is. Natuurlijk is data belangrijk, maar ik zou het onzin vinden en het gebeurt echt dat je per regel informatie 20 tot 30 cent moet betalen. Complete onzin. Een paar cent per regel is wat ons betreft veel realistischer. Iedereen biedt redelijkerwijs dezelfde data aan, daarom onderscheiden we ons primair in kosten, met behoud van een persoonlijke

service en heel veel gebruiksgemak. Ik spreek bedrijven die voor meer dan 10.000 euro klant zijn bij een concurrent, maar bij ons voor nagenoeg dezelfde data minder dan 1.000 euro zouden betalen. De goedkoopste

licentie kost bij ons een paar tientjes per maand en geeft toegang tot onze complete database en de mogelijkheid om iedere maand tot 5.000 leads te downloaden. Zo ver gaat het dus.

Doelgroepen

Volgens Van der Meulen moeten bedrijven zich vooral eens afvragen wat een klant hen mag kosten. Gelukkig groeit dat besef bij veel bedrijven. Op het moment dat je die vraag zorgvuldig beantwoordt, ga je ook in doelgroepen denken. Benader je doelgroep vervolgens met een relevant verhaal. Wees je vooral ook bewust dat niet relevant com-municeren niet alleen niet tot nieuwe klanten leidt, maar ook zorgt voor negatieve emoties rond je merk. Als je mij zeventien keer ongevraagd benadert omtrent een nieuwe badkamer terwijl ik daar helemaal niet naar op zoek ben, dan irriteert dat. En mocht ik ooit op zoek naar een badkamer zijn, dan zal ik júist niet bij jou kopen. Dat schieten met hagel moet je echt niet meer willen en is ook helemaal niet meer nodig. Wij bieden daar een ideale én betaalbare oplossing voor.

Meer informatie op: www.adhocdata.nl

delen:

Vallei Business nummer 1 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by