Humanversity biedt bedrijven meer inzicht in medewerkers

Magazines | Vallei Business nummer 4 2018

Sietze Ketelaar en Harry Oude Wolbers zijn de drijvende krachten achter Humanversity.

coaching | humanversity

Humanversity biedt bedrijven meer inzicht in medewerkers

Humanversity zorgt dat bedrijven klaar zijn voor de toekomst. Een doordachte manier van ontwikkelen, handige apps en trainingsdagen zorgen ervoor dat medewerkers meer inzicht krijgen, in hun eigen vaardigheden en die van hun collegas. Tekst: Marlies DinjensFotografie: Marcel Krijgsman

Veel bedrijven en organisaties zijn voortdu-rend in ontwikkeling, zeker met de razendsnel voortschrijdende techniek. Hoe zorg je dan dat medewerkers mee kunnen in de vaart der volkeren of zich op een goede manier kunnen oriënteren op een volgende stap in hun loopbaan? Hierbij schiet Humanversity te hulp, het bedrijf van Sietze Ketelaar en Harry Oude Wolbers uit Veenendaal. In het Van der Valk Hotel in Veenendaal vertellen ze enthousiast over hun visie. Het aantal werknemers dat decennialang bij dezelfde baas blijft werken is drastisch gedaald. Jongeren zijn geïnteres-seerd in financiële stabiliteit, maar daarnaast verlangen ze ook naar uitdaging in hun werk en naar bijscholing en ontwikkeling. Om de ontwikkelingen als ondernemer bij te benen, is het belangrijk om in gesprek te blijven met werknemers en hun kwaliteiten en interesses te kennen.

Persoonlijk profielHumanversity stelt een persoonlijk profiel samen van de medewerkers aan de hand van online vragenlijsten en een analyse van teksten. Werknemers beantwoorden in een handige app bijvoorbeeld vragen over zaken die voor hen belangrijk zijn; de ene persoon wil creatieve vrijheid en de mogelijkheid om werktijden in te delen, terwijl dit voor een ander een gruwel is. Door de analyse van Humanversity komen ook de (werk)ervaring en kwaliteiten van de werknemer aan de oppervlakte. Stel dat door technische ontwikkelingen een bedrijf het installatieproces sterk ziet wijzigen. Dan worden andere competenties en kwaliteiten belangrijker. Kan de persoon die eerst verantwoordelijk was voor deze installaties deze nieuwe meer adviserende rol uitvoeren? Dat is dan de vraag, stelt Oude Wolbers. Of heel actueel zijn alle accountants in staat cultuuradviezen te geven, zoals hun richtlijnen vereisen? Humanversity wil de organisatie helpen de juiste mensen op de juiste plek op de juiste tijd zien te krijgen. De organisaties die dat begrijpen, hebben hun strategie helder,

zorgen ervoor dat mensen optimaal kunnen presteren en renderen zelf het beste. Daarmee zijn ze beter klaar voor de toekomst. Adviseurs, trainers en netwerkpartners van Humanversity voeren de trajecten uit.

Twentse nuchterheid

Oude Wolbers verdiende zijn sporen op het gebied van loopbaancoaching en modelont-wikkeling, onder andere van assessments. Hij promoveert nu op model gebaseerde informa-tiesystemen bij de opleiding Informatica aan de Universiteit van Nijmegen. Ketelaar is HRD-adviseur, trainer en coach en onder anderen eigenaar van Dissel Human Factors, het bedrijf dat veel van de trajecten van Humanversity uit-voert. Ze werken bijna 20 jaar samen aan pro-jecten op het gebied van coaching en training. De samenwerking verloopt erg goed, omdat ze elkaar goed aanvullen en op elkaar vertrouwen. Harry kan ontzettend goed conceptueel den-ken en is technisch erg goed onderlegd, stelt Ketelaar. En Sietze brengt dit vervolgens goed over aan de klanten. Hij is gewoon een goede kerel, vult Oude Wolbers aan. Bovendien zijn ze beiden afkomstig uit Twente en ook dat schept een band. Waar de Twentse mentaliteit voor staat? Nuchterheid, kiekn wat t wordt, maar zeker niet zonder emotie.

Integriteit en eerlijkheid zijn namelijk erg belangrijk voor Ketelaar en Oude Wolbers. Wij werken ook graag samen met partijen, die zich daarin kunnen vinden. Het belang van de werknemer en hoe die wordt begeleid naar nieuw werk, telt even zwaar voor mij als het belang van de opdrachtgever. Iedereen met wie ik werk, wil ik weer in de ogen kunnen kijken na afloop van het traject.

Enthousiaste klanten

In de toekomst wil Humanversity uitgroeien tot een netwerkorganisatie. We zullen natuurlijk zelf aan de slag gaan bij bedrijven, instellingen of scholen, maar daarnaast kan ons materiaal ook worden ingezet door andere partijen. Zo ben ik net gebeld door een adviesbureau met de vraag of ze ons materiaal

mogen gebruiken. We hebben ook net een grote opdracht binnengekregen voor een ziekenhuis via Dissel Human Factors.

Klanten zijn enthousiast over de diensten van Humanversity, omdat het ook echt iets toe-voegt. Het klantenbestand bestaat nu vooral uit partijen uit de netwerken van Ketelaar en Oude Wolbers, bijvoorbeeld in het onderwijs, de zorg, it en hr. In opleidingsland heb je diverse apps, maar de koppeling naar de op assessments gebaseerde analyse ontbrak nog, stelt Ketelaar. Humanversity gaat bovendien nog een stap verder dan een assessment. Dat is zeker een goed instrument, maar door de dialoog aan te gaan met het management en de werknemers, ga je nog een laag dieper.

Jezelf opnieuw uitvinden als bitcoin-expert

Een belangrijke klant van Humanversity is it-bedrijf Atos. Zij worstelen ook met vragen over de toekomst en willen graag werknemers behouden voor het bedrijf. Tweehonderd mensen zijn daar bijvoorbeeld erg deskundig op het gebied van het onderhoud van grote machines en systemen, maar veel organisaties schakelen inmiddels over op andere systemen, zoals de cloud. Kunnen deze mensen dan aansluiting vinden bij de nieuwe werkzaam-heden of iets anders gaan doen binnen het bedrijf? Oude Wolbers noemt een interessant voorbeeld van een systeembeheerder die heel andere kwaliteiten bleek te hebben. Hij bleek vroeger ook bij een accountantskantoor gewerkt te hebben. Hij heeft zich verdiept in bitcoins en blockchain (het centrale mecha-nisme in alle vormen van cryptogeld red.) en loopt nu zover voorop binnen die ontwikke-lingen dat hij benoemd is tot projectleider. Bij sommige mensen moet je iets dieper graven. Het gaat er uiteindelijk vooral om dat werkne-mers gemotiveerd zijn. Je moet projecten zien te vinden waar ze bij passen. De juiste mensen op de juiste plek zien te krijgen. www.humanversity.net

humanversity | coaching

delen:

Vallei Business nummer 4 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by