Column MKBTR

Magazines | Vallei Business nummer 4 2018

mkbtr | column

Winst is als zuurstof

In de praktijk zie ik veel adviseurs die hier anders mee omgaan. Besparingen, winst-maximalisatie en bottomline: alles moet wij-ken voor het vergroten van het kapitaal. Op de vraag Wat is je toegevoegde waarde? is het gemakkelijkste antwoord: zo en zo veel euro. Als dat bedrag maar boven je tarief uit komt, dan is het goed. Maar is dit nou echt waar we de ondernemer verder mee helpen? Met euros?

CRYPTO-CURRENCYBUBBEL

Dezelfde tendens zag je tijdens de cryp-to-currency bubbel. Veel mensen waren bang om iets te missen en doken hier vol enthousiasme in. Vervolgens controleerde men iedere vijf minuten zijn telefoon om te zien hoe veel ze gewonnen of verloren had-den. Ik heb veel vrienden die er uiteindelijk financieel fors op vooruit zijn gegaan, maar zichzelf psychologisch gezien klem hebben

gezet. Als ze het er nu uithalen, verliezen ze misschien het rendement van morgen. Hetzelfde gebeurt met winst. Als dat je doel is, zet je jezelf vast. Want: wanneer is het genoeg?

DRIJFVEER De vraag waar het mij in het adviseren van ondernemers om gaat, is: Waarom ben je gaan ondernemen? Of anders gezegd: Wat drijft je?. Voor veel ondernemers die ik ontmoet, is dat de wil om heel erg goed te zijn in wat ze doen. Meesterschap. Voor anderen is het de passie om goed voor hun mensen te zorgen, hun klanten blij te blijven maken, zorgen weg te nemen en een goede relatie te hebben. Weer anderen zetten zich in om de maatschappij of het milieu te verbeteren, waarvan we in deze editie van Vallei Business verschillende voorbeelden kunnen vinden. Wanneer een ondernemer

zijn doelen nog niet helder heeft, adviseer ik: kies iets wat bij je past. Iets waar je hart echt sneller van gaat kloppen. Voor mij is dat mensen in staat stellen hun werk beter te doen en leuker te maken. Dat doel geeft mij iedere dag energie en richting.

DOELEN Ik kom zelden ondernemers tegen die me vertellen dat vooral de winst ze tegenhoudt om verder te komen. Vaker zijn het proble-men met klanten, drukte, gedoe onderling, interne fouten of systemen die niet goed meehelpen. Als we hier vervolgens samen concrete verbeterstappen in nemen, dan neemt de winst ook altijd toe. Maar veel belangrijker: we hebben weer een hindernis genomen richting jouw doelen. Koen Rippen, MKBTR

www.mkbtr.nl

Deze editie van Vallei Business gaat onder andere over financieel management. Bij financieel management moet ik altijd denken aan deze quote van Fons Trompenaars: Winst is als zuurstof. Je kunt niet zonder. Maar als zuur-stof een doel wordt, ben je longpatiënt. Iedereen zal het eens zijn met het eerste deel van zijn uitspraak. Winst, je kunt niet zonder. Als organisatieadviseur van MKBTR merk ik bij mijn klanten gelukkig dat winst vaak wel een rol speelt in hun afwegingen, maar niet doorslaggevend is. Winst is slechts een middel om te zorgen dat je je dromen na kan streven. Dat je stap voor stap kan toewerken naar de doelen die je je als ondernemer hebt gesteld.

delen:

Vallei Business nummer 4 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by