Column Hooilanden / Column De Vries & Partners

Magazines | Vallei Business nummer 4 2018

de vries & partners / hooijlanden | column

Financieel management is in de landbouw natuurlijk nogal een tricky onderwerp. Het gemiddelde inkomen van een boer ligt bere-kend per maand iets boven de armoedegrens en omgerekend naar een uurloon, stopt een boer vaak met rekenen. En maar goed ook: Je krijgt er immers zoveel voor terug, mijn leven is een grote vakantie, zo ongeveer.

Waarde van het leven

Maar behalve dit financiële plaatje, spelen er natuurlijk nog veel meer bijzondere financiële afwegingen op een boerenbedrijf. En dat is de waarde van het leven. Niet van het leven van de boer in dit geval, maar de waarde van een koeienleven, of een varkensleven (kippen en andere kleine wezens laten we maar even buiten beschouwing, want het bedrag waar we dan op uit komen is bijna zo onleesbaar als een molecuul). Met de nieuwe fos-faatregels (die als doel hebben ons land minder op een mestfontein te doen lijken en terecht), ontstaan er natuurlijk ook weer bijzondere bijeffecten. Elke koe heeft hiermee direct een prijskaartje aan zijn bil gekregen. Want, waar bij het melkquotum gekeken werd naar het aantal liters melk per boerderij, wordt nu gekeken naar het aantal koeien per bedrijf, aangezien per koe een hoeveelheid mest wordt toegeschreven. MestkraanElke koe staat achter een mestkraan

zogezegd, waar je als boer voor betaalt. En zolang die koe als com-pensatie genoeg melk produceert, is dat voor de boer een makkelijk kosten-baten plaatje en mag ze blijven. Maar stopt die koe vanwege ziekte of bijvoorbeeld verwerpen opeens met melkgeven en poept zij alleen nog maar, dan is dat opeens een hele dure koe. Een koe die geen melk geeft, noemt men een droge koe. En voorheen joeg je een droge koe in de wei om dik te worden, oud te worden of te wachten tot de volgende ronde met de stier om een 9 maanden later weer in de carrousel mee te draaien. De kosten zolang: voer. Maar in het nieuwe systeem staat er naast dat voer opeens een hele dure mestkraan te lekken. En dan kan Carolien nog zo mooi uit haar ogen kijken, maar je bent opeens een hele domme financiële manager als je haar nog een dag laat poepen op je erf. Waar voorheen vooral oude of versleten (heftige term, ik weet het) koeien weggingen, zijn het nu ook jonge deernes, die je met liefde nog een kansje had willen geven, maar voor wie helaas het financiële rad opeens de andere kant is gaan opdraaien. Dus, hoeveel is een koeienleven waard? Je kan het elke dag zien op quotum.nu. Zouden artsen en ziekenhuizen er ook stiekem zon site op na houden? Nee.. toch? Floor de KanterDe Hooilanden

De waarde van het leven

Samen optrekkenBij samenwerken als familie en ook bij bedrijfsopvolging heb je te maken met anderen. Deze perso-nen denken en werken anders dan jij. In samenwerking onder span-ning of bij bedrijfsopvolging wordt dit direct zichtbaar. Voordat we er erg in hebben, ervaren we weer-stand tegen onze visie. Wanneer de ander zich niet erkend voelt, erva-ren we allebei een belemmering en dan wordt het samen optrekken al gauw stroef.Wanneer we de onderlinge ver-schillen (h)erkennen en een weg vinden om die te benutten in plaats van te bestrijden komen we verder. Het gaat erom dat we weer in verbinding met elkaar komen en er vertrouwen en gelijk-waardigheid zal zijn. Er komt balans in het geven en ontvangen en de samenwerking zal constructief worden. Inzicht in en herstel van deze balans zorgt voor fundamen-

tele verbeteringen in het samen optrekken en draagt bij aan een duurzame bedrijfsoverdracht. OnbewustNaast deze balans in geven en ontvangen zijn er nog een aantal facetten die bepalen hoe we ons gedragen en met elkaar omgaan. Dat zijn de feiten (zoals leeftijd, geslacht, functie), de individuele psychologie (o.a. verantwoorde-lijkheid, vertrouwen, emotie) en de transactionele patronen (inter-actie, communicatie, macht enz.). Gebeurtenissen vanuit het verleden hebben, bewust en onbewust, veel invloed op ons handelen en hoe de huidige en toekomstige generatie denkt en handelt.

De Vries & Partners Adviseurs voor Het Familiebedrijf

Robert de Vries E: info@devries-groep.com T: 06 22 66 92 39

Ruzie in het familiebedrijf?

Dat willen we niet! In veel familiebedrijven gaat samenwerken niet vanzelf. En het wordt al helemaal spannend als het gaat over bedrijfsoverdracht! Natuurlijk zijn geschiktheid van de opvolger, de juiste prijs en een goede juridische en fiscale afwikkeling belangrijk. Maar waar het echt om draait, is de relatie tussen overdrager, opvolger en de overige familieleden.

Vrijwel alle families hebben het verlangen naar harmonieuze onderlinge relaties. Bij onze aanpak stellen we dat onderwerp centraal omdat in onze ogen een bedrijfsopvolging pas echt geslaagd is, als de familierelaties zijn versterkt.

delen:

Vallei Business nummer 4 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by