Column Hermonde

Magazines | Vallei Business nummer 4 2018

Hermonde | column

De communicatiemuur

Na drie dagen blijkt het plan niet echt begrepen te zijn. Bovendien spat het enthousiasme er niet vanaf en zijn de resul-taten minimaal. Hoe kan dat nou?, vraag je jezelf af. Waarschijnlijk is de manier van communiceren het probleem.

Ideale situatie

Hoe kun je nu effectief en resultaatgericht communiceren, zodat een dergelijke situatie wordt voorkomen? Wij zien deze vraag tijdens het coachen en trainen van leiding-gevenden vaak terugkomen. We gebruiken hierbij regelmatig de communicatiemuur. Dat verschaft mooi inzicht hoe het kan werken. Die muur is opgebouwd uit de volgende bouwstenen: Intentie -> Gezegd -> Gehoord -> Begrepen -> Geaccepteerd -> Toegepast -> Geïnternaliseerd. Deze communicatiemuur blijft alleen staan op het moment dat alle bouwstenen goed en ste-vig geplaatst zijn. Laten we de ideale situatie bekijken. Daarin luistert en hoort jouw gesprekspartner exact wat je gezegd hebt

en begrijpt hij vervolgens ook precies wat jij bedoelt. Na begrijpen is er direct acceptatie. Jouw ideale gesprekspartner zal vervolgens aan de slag gaan met wat je hebt overge-bracht door het toe te passen in de praktijk. Bovendien wordt het blijvend toegepast en overgebracht naar andere collegas. Maarja, dat is de ideale situatie. Ik ben die nog niet zo vaak tegengekomen. En zeker niet in dit voorbeeld. Immers, het idee is niet begrepen, niet toegepast en al helemaal niet geïnternaliseerd. Je kunt proberen nog duidelijker te zijn, met gedetailleerde plannen en uitgekauwde werkinstructies. Dat zal effect hebben op wat de ander hoort en begrijpt. Maar heeft misschien wel een averechts effect op de acceptatie.

ToetsenHoe kun je dan wel zorgen voor een solide communicatiemuur? Door elke steen te toetsen! Ga daadwerkelijk in verbinding met de ander door toetsingsvragen te stellen. Vraag bijvoorbeeld: Heb je gehoord wat

ik gezegd heb?, Kun je mij uitleggen wat ik bedoel?, Wat doet hetgeen ik je gezegd heb met jou?, Hoe kijk jij hier tegenaan?, Welke valkuilen zijn er volgens jou?, Ga je het toepassen?En toets ook op andere manieren. Kijk naar wat jouw verhaal doet met de ander. Gaat iemand met de armen over elkaar zitten? Dan kan dat een teken zijn van weerstand tegen het idee. Neem dat dan niet aan, maar stel een toetsingsvraag: Ik heb het gevoel dat je het er niet mee eens bent. Klopt dat? Het kan namelijk ook zo zijn dat de ander het gewoon fijn vindt om met de armen over elkaar te zitten. Of iets uiteindelijk toe-gepast wordt en blijvend geïnternaliseerd is, zie je pas na verloop van tijd. Blijf in verbin-ding met je werknemers door te vragen wat voor obstakels ze tegenkomen in de toe-passing van het concept. Resultaatgericht communiceren is van cruciaal belang voor effectieve samenwerking en positief resul-taat. Checken en geen aannames doen, zijn de sleutelwoorden.

Het is zondagmorgen en je wordt wakker met het beste idee ooit voor je onderneming. De volgende ochtend kom je op kantoor om het aan je werknemers uit te leggen. Je legt het plan uit, toont je enthousiasme en belegt taken bij de juiste personen. Na de meeting loop je tevreden weg in de verwachting dat je idee binnenkort verwezenlijkt wordt.

Joris Heus, trainer en coach bij Hermonde, Academie voor Leiderswww.hermonde.nl

delen:

Vallei Business nummer 4 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by