Veiligheid en communicatie verbeteren in ziekenhuis dankzij Dissel Human Factors

Magazines | Vallei Business nummer 4 2018

coaching | dissel human factors

Veiligheid en communicatie verbeteren in ziekenhuis dankzij Dissel Human Factors

In de zorg speelt veiligheid een grote rol. Een fout kan immers leiden tot een fataal incident. Om dit te voorkomen stellen ziekenhuizen onder andere protocollen op.

Desondanks blijkt uit onderzoek dat er 1035 doden per jaar vallen door verwijtbaar gedrag. Deels komen deze fouten voort uit een gebrek aan communicatie of slechte samenwerking. Een gebrek dus aan de zogeheten soft skills, die in ziekenhuizen vaak non-technical skills genoemd worden. Ook conflicten ontstaan soms onnodig door vermoeidheid en stress.

Dissel Human Factors werkt met de program-mas van Humanversity op het gebied van Crew Resource Management, interprofessio-nele teamtrainingen voor teams in complexe omgevingen. Deze trainingen vinden hun oor-sprong in de luchtvaart en als crew resource management is het doorontwikkeld voor teams waarbij samenwerking, leiderschap, omgevingsbewustzijn, stressbestendigheid van groot belang zijn in de activiteiten en resultaten van het team, zoals op de operatie-kamers of de eerste hulp.

VEILIGHEID CENTRAAL

Bij ziekenhuis Tergooi werkt Dissel Human Factors aan een verbeteringstraject over veiligheid. Op allerlei manieren moeten de medewerkers bewust worden van hun gedrag rond de veiligheid van patiënt en medewerker.

Alex Wilbrink, zelf jarenlang werkzaam als anesthesioloog/kinderintensivist, voert deze trainingen uit en maakt gebruik van het materiaal van Humanversity. Door zijn werk als medisch specialist weet hij wat er speelt op de werkvloer en waar de knelpunten zitten, bijvoorbeeld dat door stress en vermoeid-heid fouten kunnen worden gemaakt. De tijdsdruk in ziekenhuizen is natuurlijk erg groot, dus je hebt niet veel trainingsdagen tot je beschikking. Personeel uitroosteren voor een training is immers erg kostbaar. De app van Humanversity is daarom erg handig. De artsen, verpleegkundigen en andere perso-neelsleden van het ziekenhuis vullen via de app een vragenlijst in, die onder andere hun interactiestijl inzichtelijk maakt. Werkt iemand graag samen of zelfstandig? Dat komt hierdoor aan de oppervlakte. Ook kan lesmateriaal, zoals instructiefimpjes via de app gedeeld worden.Een onderdeel dat centraal staat in de trai-ning is de onderlinge communicatie van de teamleden. Ziekenhuizen zijn van oorsprong erg hiërarchisch: artsen en verpleegkundigen hebben bijvoorbeeld altijd eigen protocollen. Tijdens de studie geneeskunde is er veel

aandacht voor communicatie met patienten, bijvoorbeeld in slecht-nieuwsgesprekken. Maar aan goede onderlinge communicatie tussen alle zorgverleners rondom een patiënt wordt nauwelijks tijd besteed. Dat is ook een groot thema in de ziekenhuizen.

Door de inzichten die ziekenhuismedewerkers opdoen over zichzelf en over communicatie, verbetert de samenwerking, stelt Wilbrink. We werken ook met microsimulaties; het naspelen van lastige situaties. Die kunnen vervolgens ook makkelijk op een ander moment op de werkvloer zelf worden nagebootst. Zo trainde Wilbrink onlangs met artsen en verpleegkun-digen van de spoedeisende hulp een situatie waarbij een patiënt met spoed vanaf een andere afdeling werd binnengebracht. Hoe communiceer je dan duidelijk en ook zonder gestrest te raken? Dat kan bijvoorbeeld door gescripte communicatie. Dat kan dus goed worden getraind, zodat het in de toekomst makkelijker verloopt. www.disselhumanfactors.nl

Een onderdeel dat centraal staat in de training van Dissel Human Factors is de onderlinge communicatie van de teamleden.

dissel human factors | coaching

Bij ziekenhuis Tergooi werkt Dissel Human Factors aan een verbeteringstraject over veiligheid.

coaching & therapie | jei

Het voordeel van het werken met meerdere methodieken is dat er op verschillende vlakken problemen kunnen worden aangepakt, aldus Claudia Vinkenborg.

jei | coaching & therapie

Psychodynamische Therapie & Coaching om stressklachten en burn-outverschijnselen te lijf te gaan.

Ondernemer Claudia Vinkenborg van JEI (Je Eigen Ik) behandelt in haar praktijk mensen die kampen met stressklachten en burn-outverschijnselen. Ik werk dynamisch en zet verschillende technieken in om hiermee aan de slag te gaan.

Tekst: Simon de Wilde

Fotografie: Marcel Krijgsman

Ondernemer Claudia Vinkenborg van JEI (Je Eigen Ik) behandelt in haar praktijk mensen die kampen met stressklachten en burn-out-verschijnselen. Ik werk dynamisch en zet verschillende technieken in om hiermee aan de slag te gaan.

Burn-out lijkt volksziekte nummer één te worden want inmiddels ervaart één op de drie 3 werknemers een te hoge werkdruk. Veel mensen weten niet eens precies wat het verschil is tussen stress, overspannenheid en burn-out. In mijn werkboek start ik met een uitleg wat meer inzicht geeft en de cliënt bewust wordt in welke fase hij zich bevindt, vertelt Claudia Vinkenborg, die in 2017 startte met haar praktijk JEI voor Psychodynamische Therapie & Coaching. Daar behandelt Vinkenborg medewerkers die door hun werkgever naar haar toe worden verwezen, maar ook mensen die uit zichzelf met een hulpvraag bij haar aankloppen. Een stress- en burn-out traject is een intensieve en systematische vorm van psychodynamische therapie en coaching. Het is de start naar een nieuwe balans waar mentale vitaliteit prioriteit heeft. Het is de overtuiging van de ondernemer dat als je emotioneel, mentaal en fysiek in balans bent, je eigen ik bent.

Positief veranderenClaudia Vinkenborg werkte 25 jaar lang in het bedrijfsleven en collegas deden altijd hun verhaal bij haar. Pas achteraf viel het kwartje

waarom dit zo was. In 2012 kwam ze via haar toenmalige werkgever in aanraking met coaching. Ik vond het prachtig om te zien hoe je met coaching mensen positief kunt veranderen. En als je zelf verandert, verandert de omgeving met je mee. Wat een rol speelde in haar keuze om als Psychodynamisch Therapeut aan de slag te gaan is de ervaring die ze opdeed met therapeuten, psychologen en coaches voor haar dochter, die begeleiding nodig heeft gehad. Ik wilde altijd zelf aan de andere kant van de tafel zitten, ik hoorde en voelde alles. Er écht zijn voor die persoon, horen wat iemand zegt, maar nog belangrijker om te horen wat iemand niet zegt. Terechtkomen in de wereld van de persoon die tegenover mij zit, dat maakt dat ik er volledig kan zijn voor mijn cliënt.

Mental CoachingVinkenborg besloot zelf een opleiding te volgen voor Mental Coaching. Daarna volgen er meer opleidingen op dit vlak. Momenteel volgt de ondernemer, die haar praktijk aan huis in Rhenen heeft, de vierjarige opleiding tot Psychodynamisch Therapeut. De verdieping die ze zoekt, komt voort uit een interesse in het gedrag van mensen. Waarom zegt of doet iemand iets? Waar komt dat vandaan? Psychodynamische therapie is iets anders dan coaching en de nadruk ligt meer op therapie in mijn praktijk. Daarbij ga ik onder andere terug naar de kindjaren om te

zien waar een belemmerend probleem vandaan komt. In mijn sessies met cliënten komt vaak naar voren dat een bepaalde gedachte of overtuiging is gevormd in de vroege jeugd en nu belemmerend werkt op de werkvloer en in hun dagelijkse leven.

BalansAls stress- en burn-out-coach en aankomend Psychodynamisch Therapeut begeleidt Vinkenborg veelal mensen met stressklachten en burn-outverschijnselen om ziekteverzuim te voorkomen of bij uitval de balans weer te herstellen. Ook kunnen andere klachten spelen bij de medewerker die niet werkgerelateerd zijn zoals bijvoorbeeld onverwerkt verdriet, lichamelijke klachten die niet te verklaren zijn, piekeren, relatieproblemen, geen zelfvertrouwen of niet los kunnen laten. Vinkenborgs werkwijze kenmerkt zich door het psychodynamische: dat wil zeggen dat ze verschillende technieken en mogelijkheden gebuikt en tijdens een sessie kan overgaan van de een naar de andere techniek. Het voordeel van het werken met meerdere methodieken is dat er op verschillende vlakken problemen kunnen worden aangepakt. Dit maakt het mogelijk om heel precies aan te sluiten bij de hulpvraag van de persoon. Het is gericht om op een gezonde, gebalanceerde manier het beste uit iemand te halen.

Op enig moment kwam een cliënt met de hulpvraag dat hij weinig energie had, con-

centratieproblemen, geen prioriteiten meer kunnen stellen en veel stress. Bij het door-vragen tijdens het intakegesprek kwam ik er al snel achter wat de kern van zijn probleem was. Mijn cliënt deed zijn werk goed en zijn werkgever was tevreden met het werk. Maar hij controleerde zijn werk altijd vijf keer omdat het perfect moest zijn. De druk binnen het bedrijf was groot met veel verwachtingen en leverde hem die klachten op.Maar wat zit daar nu achter wilde Vinkenborg weten? Zoals we dat noemen, wat is de vraag achter de vraag?Hetzelfde probleemOm effectief aan de slag te gaan, gebruikte Vinkenborg bij deze cliënt, die al meerdere trajecten volgde bij andere therapeuten omdat hij elke keer tegen hetzelfde probleem aanliep, haar kenmerkende psychodynami-sche werkwijze. We gingen terug naar zijn kindjaren en daar bleek dat zijn vader nooit tevreden was met wat hij deed. De cijfers op

school waren goed, maar het kon natuurlijk nog beter. Zo kreeg mijn cliënt het gevoel dat het nooit goed genoeg was ook al deed hij nog zo zijn best. De vader bedoelde het goed want hij wilde zijn zoon beter laten presteren. Maar de zoon hoort als volwassen man in zijn werk nog altijd het stemmetje van zijn vader en wilde zijn werk perfect doen. Maar was is perfect?

AcceptatieToen Vinkenborgs cliënt dit inzicht kreeg én accepteerde dat hij een probleem had konden ze aan de slag. Zonder acceptatie gaat niemand volledig herstel bereiken. Als je de kern van het diepgewortelde probleem niet (h)erkent én overslaat zal de cliënt steeds weer terugvallen in zijn oude patroon. Vanuit daar ontstaat er ruimte om aan de slag te gaan, door veel te oefenen met nieuwe helpende gedachten, stressfactoren te (h)erkennen, jezelf te herontdekken, inzichten te krijgen, zodat je weer vaste grond onder je

voeten krijgt en je de balans terugvindt. Waar ik gelukkig van word is als mijn cliënt merkt dat hij vooruitgang boekt en grip op zichzelf krijgt. Dat is voor iemand die niet meer wist hoe het verder op te pakken zon waardevol moment. Dat is waarom ik dit zo graag doe. Het mooiste wat je kunt worden is jei!

Praktijk JEI voor Psychodynamische Therapie & Coaching

www.jei-jeeigenik.nl

coaching & therapie | jei

delen:

Vallei Business nummer 4 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by