De Stelling

Magazines | Vallei Business nr 1 2012

Peter Pors,

Pors|de Ridder PR

Naamsbekendheid zorgt

voor verkoop van producten

en diensten

Een slager waarvan niemand weet waar zijn winkel is, verkoopt geen vlees. Als de mensen in het dorp dit wel weten, verkoopt het een stuk makkelijker. Nog meer omzet is gegarandeerd als de slager bekendstaat om zijn malse vlees uit eigen slachterij tegen een aantrekkelijke prijs. Zo simpel is het principe van naamsbekendheid. Wat is voor uw organisatie de belangrijkste meerwaarde? Uw locatie, uw product, uw prijs? Als ondernemer en communicatieadviseur probeer ik situaties te versimpelen en scherp te krijgen waar uw kansen liggen. Onbekend maakt immers onbemind. Waar staat uw organisatie om bekend? Laat de mensen in het dorp praten over uw winkel. Maak uw klanten ambassadeurs van uw kantoor. Dat kan alleen als er iets is dat u onderscheidt. Ga er eens een weekend tussenuit en bepaal voor uzelf waarom uw bedrijf aantrekkelijk is. Liefst natuurlijk een argument dat de concurrent niet heeft. Een duidelijke positionering in de markt, zodat u graast op een groen stuk gras. Vaak op afstand van de kudde concurrenten. Als u dit waarmaakt, bent u vaak belangrijker voor de klant dan u zelf denkt. U bent exclusief vanwege uw unieke product, uw scherpe prijs of gewoon de perfecte klik met de klant. Verkopen van uw uren of producten wordt dan iedere dag genieten!

Pors|de Ridder PR - Copernicuslaan 35 EDE

0318 - 438 487 - www.porsderidder.nl

twitter.com/porsderidder

Louis Diepeveen, 

PXL Communicatie BV 

Waarom is het belangrijk om een kernboodschap te formuleren?

Hoe meer je vertelt, hoe minder er blijft hangen. Het formuleren van een kernboodschap of zoals wij dat noemen, een merk-belofte, is dus belangrijk om duidelijk over te komen en de piketpaaltjes voor communicatie uit te zetten. Wat beloof je aan je klanten? Waar sta je wel en niet voor? Het formuleren van een merkbelofte dwingt je om keuzes te maken. Voorziet jouw belofte in een concrete behoefte? Beloof je iets anders dan je concurrenten? Dan ben je op de goede weg. Maar een houdbare merkbelofte valt of staat vooral met authenticiteit. Een merkbelofte hoef je niet te verzinnen. Die is er al. Kijk eens naar je eigen drijfveren, de overtuigingen van je medewerkers of dat ene idee waaruit het bedrijf ooit is ontstaan. Met een authentieke merk-

belofte op zak kun je een sterk merk

bouwen. Door altijd en overal dezelfde boodschap uit te dragen. Door constant daar te zijn waar je doelgroep is. Maar

ook door alles wat elke medewerker zegt, doet en maakt in overeenstemming te laten zijn met je merkbelofte. Een kernboodschap is dus een weerspiegeling van de ziel van je bedrijf. En die zit in mensen, niet in brochures.

Louis Diepeveen - PXL Communicatie BV 

Wiltonstraat 22b - 3905 KW Veenendaal

De Stelling

Helen van den Oever,

Case Communicatie

Onbekend maakt onbemind?

Laten we het eens omdraaien: bekend maakt in ieder geval niet altijd bemind. Dat hoeft overigens de resultaten niet perse in de weg te staan, getuige de reclame van Zalando. Het spotje met de schreeuwende nudisten is verkozen tot meest irritante reclame van 2011. Het marktaandeel van Zalando stijgt echter nog steeds. Dus wat is wijsheid...

Feit is dat je niet snel gevonden wordt als je niet bekend bent. Feit is ook dat je het imago van je organisatie positief kunt beïnvloeden door ‘aanwezig’ te zijn in diverse media. Iedere Nederlander wordt echter dagelijks geconfronteerd met zo’n 2000

reclame-uitingen. Daarom zijn creativiteit en het onderscheidend vermogen van de communicatie nu belangrijker dan ooit. Wordt er nog wel naar jou geluisterd? Belangrijk is in ieder geval dat je er goed over nadenkt waar, waarmee en hoe je bekend wilt zijn of staan en hoe je dat kunt realiseren. Wees transparant en zorg voor een authentiek verhaal met een uitstraling die daarbij past. Wees zorgvuldig bij het selecteren van de juiste media. Zomaar gaan ‘zenden’ zet daarbij vaak geen zoden aan de dijk. Onbekend maakt onbemind, maar bezint eer ge begint!

Case Communicatie

Stationsweg 73

6711 PL Ede

www.casecommunicatie.nl

Corné Eshuis,

Markinno

De juiste timing, het juiste

verhaal overbrengen

U kent ze wel: businessclubs waar u 10

seconden krijgt om uzelf voor te stellen.

Dat anderen dit kunnen: natuurlijk. Maar voor u is dit erg moeilijk, u bent namelijk ongelofelijk divers en heeft een erg boeiende business. Het probleem is, dat een lang verhaal praktisch direct wordt vergeten, omdat men het irritant vind dat u zo aan het uitweiden bent.

Kort en krachtig formuleren: zakelijk en

sociaal een must.

De belangrijkste tips zijn: bereid u voor

en wees spontaan.

De eerste tip is: voorbereiden

Dit kan dmv oneliners die vooral de

toehoorders triggeren om u tijdens de pauze aan te schieten.

Een oneliner moet de doelgroep dan wel aanspreken, dus onderzoek van tevoren wie uw toehoorders zijn!

De tweede tip is: wees spontaan door goed te luisteren.

U bent niet de eerste die opstaat en

zichzelf voorstelt, er zijn al 10 personen voor u geweest.

U heeft geluisterd wat deze mensen doen, er is nu vast wel een aanknopingspunt.

Werp uw oneliner in de strijd, die gaat over uw bedrijf in het algemeen.

Vervolgens voegt u enkele korte

voorbeelden toe die aansluiten op de branche van enkele toehoorders.

Zo is Markinno een reclamebureau wat

enkel de leukste projecten doet, op een onderscheidende manier. Zo werken wij o.a. voor een juwelier en de grootste

makelaars van Ede, maar ook voor een landelijke hotelketen met meer dan 80

hotels. We merken dat we onze klanten telkens kunnen verrassen bij het bouwen van een website, het ontwerpen van een huisstijl of het ontwikkelen van een app

of online software! Doordat we een klein bureau zijn, knokken we voor elke klant en houden we onze prijzen scherp…..dat zult u merken tijdens onze kennismaking!

Corné Eshuis – Markinno Marketing

Innovations, Klinkenbergerweg 30 Ede www.markinno.nl

oranje special

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by