Colum juridisch advies; Van Veen Advocaten

Magazines | Vallei Business nr 1 2012

Onder verkoop op afstand wordt verstaan dat u als ondernemer iets verkoopt via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit uw catalogus. De consument wordt in dit soort gevallen extra beschermd. Hij kan het product thuis bekijken en dan bedenken of hij het product wel echt wil hebben. Indien de consument besluit het product te retourneren, dan krijgt hij zijn geld terug mits het product tijdens de bedenktijd wordt teruggezonden. Deze bedenktijd van zeven dagen noemen wij ook wel de zichttermijn. Het is van belang dat u zich goed vergewist van de regels die gelden voor ‘Koop op Afstand’.

Zo moet u als verkopende partij bij het aangaan van de overeenkomst altijd informatie verstrekken over de bedenktijd en de mogelijkheid tot het retour zenden van een product. U moet daarbij het adres of telefoonnummer van uw onderneming of klantenservice opgegeven zodat de consument contact met u kan opnemen als hij een vraag heeft. Indien de verkopende partij nalaat deze gegevens te verstrekken krijgt de consument een extra bedenktijd van drie maanden. Geeft u als verkopende partij de informatie wel, echter te laat, dan geldt vanaf het moment van het verstrekken van de informatie een bedenktijd van zeven dagen.

De bedenktijd gaat in, één dag nadat het product door de consument is ontvangen. Koopt de consument geen product maar bestelt hij een dienst, dan gaat de bedenktijd in op het moment dat de dienst is besteld.

De consument krijgt geen bedenktijd indien hij de volgende producten op afstand koopt:

• reizen die via internet worden geboekt;

• tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften;

• bederfelijke waar, zoals eten of bloemen;

• producten die speciaal op maat worden gemaakt, bijvoorbeeld foto’s of een maatpak;

• indien de consument een dienst bestelt die hij meteen wil laten ingaan, bijvoorbeeld een abonnement voor een mobiele telefoon, dan heeft hij eveneens geen bedenktijd.

De verzendkosten die gepaard gaan met het terugzenden van het product moet de consument zelf voldoen. De ondernemer moet vervolgens binnen zeven dagen na ontvangst van het geretourneerde product de aanschafprijs aan de consument terug betalen.

Nieuwe regelgeving:

Het Europese Parlement heeft in juli 2011 nieuwe regelgeving aangenomen om de consument nog beter te beschermen. De standaard bedenktijd zal langer worden, namelijk veertien dagen. Indien de ondernemer niet duidelijk maakt dat er een dergelijke bedenktijd is, wordt de bedenktijd verlengd naar een vol jaar. Voorts geldt als nieuwe regel dat voor een betaling met een creditcard niet meer aan kosten in rekening mag worden gebracht dan de creditcardmaatschappij bij de ondernemer in rekening brengt. Bovendien moet bij aanbiedingen via internet de totaalprijs worden vermeld, dus er mag geen sprake zijn van verborgen kosten. Eveneens zal het vooraf aanvinken van aanvullende producten, denk daarbij aan een annulerings- of reisverzekering bij een vakantieboeking, straks verboden worden.

Deze regelgeving zal waarschijnlijk op zeer korte termijn in de Nederlandse wetgeving worden geïmplementeerd. Het is zaak dat u als ondernemer op dat moment uw voorwaarden en uitingen op bijvoorbeeld uw website conform deze nieuwe regels aanpast.

Indien u daar prijs op stelt kunt u zich bij mij aanmelden, dan stel ik u van de ingangsdatum van de wijziging op de hoogte. Uiteraard kunt u zich ook bij mij melden als u nadere informatie wenst.

Verkopen op afstand

Column Juridisch Advies

Mevrouw mr A. Boeve

Van Veen Advocaten - Keesomstraat 9 - 6717 AH EDE

Tel. 0318 – 68 78 65 - Fax. 0318 – 68 78 09

E-mail: a.boeve@vanveen.com

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by