Van Veen; Google AdWords

Magazines | Vallei Business nr 3 2012

Voor veel bedrijven bepalen intellectuele eigendomsrechten (soms ongemerkt) een belangrijk deel van hun marktwaarde. Het is dan ook belangrijk om dergelijke rechten goed te beschermen en te blijven zoeken naar mogelijkheden om deze optimaal te exploiteren.

Bij intellectuele eigendomsrechten moet u denken aan merkrechten, modelrechten, auteursrechten, databankenrechten, handelsnaamrechten, domeinnaamrechten, octrooien en geschillen over plagiaat, slaafse nabootsing en aanpalende rechtsgebieden als oneerlijke concurrentie, misleidende reclame en oneerlijke handelspraktijken in het B2B handelsverkeer.

Intellectuele eigendomsrechten zijn voor bedrijven van belang om zich te onderscheiden van de concurrent en waar mogelijk voorsprong te nemen en te behouden. Tegen inbreuk op dergelijke rechten kan de rechthebbende immers optreden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een startende concurrent die onder dezelfde of bedrieglijk gelijkende edoch net afwijkende handels- of domeinnaam een onderneming of website gaat exploiteren. Dat zou niet zonder meer moeten kunnen aangezien de reeds bestaande ondernemer zich vaak veel tijd, geld en inspanningen heeft getroost om een solide handelsnaam en dito reputatie op te bouwen.

Door de economische en technische ontwikkelingen is ook het IE-recht doorlopend in beweging. Een goed voorbeeld daarvan is het zich steeds verder ontwikkelende gebruik van internet en social media voor marketingdoeleinden. Google speelt daarbij een belangrijke rol. Iedere ondernemer weet dat een internetadvertentie weinig zin heeft wanneer deze pas op de tweede of verdere pagina van de Google zoekresultaten verschijnt. Er zijn verschillende manieren om er voor te zorgen dat de betreffende advertentie op de eerste pagina of zelfs bovenaan de lijst van zoekresultaten komt te staan. Het gebruik van AdWords is een van die manieren. Tegen betaling kan Google ervoor zorgen dat na het invoeren van een bepaalde zoekterm, AdWord genaamd, uw website hoog in de zoekresultaten komt te staan.

De meeste bonafide ondernemers weten dat niet zonder toestemming gebruik kan worden gemaakt van een geregistreerd merk van een ander. Bij AdWords is dit echter onder omstandigheden anders. Uit recente rechtspraak op zowel Europees als nationaal niveau blijkt dat het gebruik van de merknaam van een concurrent als AdWord in beginsel – in het kader van geoorloofde vergelijkende reclame - is toegestaan. Het moet daarbij gaan om het aanbieden van een alternatief product of dienst terwijl de advertentie die bij het gebruik van een dergelijk AdWord op de Google-zoekresultatenpagina verschijnt het voor de normaal geïnformeerde redelijk oplettende internetgebruiker niet onmogelijk of moeilijk maakt om te weten dat de betreffende producten of diensten niet van de merkhouder maar van een derde afkomstig zijn. Makkelijker kon het EU-Hof van Justitie het kennelijk niet maken.

Ieder geschil dient uiteraard op zijn eigen feitelijke en juridische merites te worden beoordeeld, maar het voorgaande toont nog maar eens aan dat het intellectuele eigendomsrecht continue in ontwikkeling is, hetgeen voor ondernemers naast risico’s ook nieuwe kansen met zich meebrengt.

Google AdWords; wel of geen

merkinbreuk?

Van Veen Advocaten werkt reeds geruime tijd – tot nu toe in gepaste stilte - aan gestaag groeiende expertise op dit rechtsgebied door intensieve scholing en het soms grensverleggend procederen in IE-geschillen. Het is nu tijd om die opgedane kennis en ervaring in dienst van ondernemers in de Vallei te stellen en met hen te delen. Voor nadere informatie of advies kunt u contact opnemen met een van hen, mr. C.J. van Dijk of mr. F. van Vierssen, 0318-687878.

Column Juridisch Advies

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by