Coverstory: Veenendaal verbindt

Magazines | Vallei Business nr 5 2012

Veenendaal verbindt

De start van Veenendaal ICT-centrum begon zo’n twee jaar geleden toen er een nieuw college aantrad met Marco Verloop als wethouder van Economische Zaken. Met het programma economie onder zijn hoede, keek de gemeente naar de sterke punten van Veenendaal. De ICT-sector kwam daarbij naar voren.

Samenwerking

Marco Verloop: “Toen de samenwerking in de FoodValley regio begon, hebben we als gemeente eerst naar onszelf gekeken. Waar zijn we sterk in en wat kunnen wij de regio bieden? Ons standpunt is altijd geweest dat je in een samenwerking moet stappen vanuit je eigen kracht. Je moet iets toevoegen, daar heb je met elkaar voordeel van. Wij zagen twee sterke punten van Veenendaal; onze binnenstad en relatief veel mensen die in de ICT-sector werken. Dus zo besloten we Veenendaal te positioneren met het ICT-thema. Deze profilering heeft een grote spin-off. ICT is namelijk een motor voor vernieuwing en verduurzaming van de gehele economische sector. Het geeft Veenendaal kleur op de wangen en het maakt Veenendaal aantrekkelijk als vestigingsplaats.

Winkelstad Veenendaal met het unieke concept ‘Het Nieuwe Winkelen’ waarbij we enorm inzetten op de binnenstad, is daar een goed voorbeeld van.”

Samenwerking met het bedrijfsleven was van begin af aan een belangrijke voorwaarde om het ICT-centrum van de grond te krijgen. “Om hier goed op in te zetten, hebben we geïnventariseerd hoe we het doen op dat gebied en wat er gebeurt”, legt Ton Westerhof uit. “Wij kunnen als gemeente van alles willen, maar bedrijven moeten er ook behoefte aan hebben. Uit die gedachte is een platform voort gekomen, een soort denktank waarin we als gemeente ideeën op tafel kunnen leggen, maar ook bedrijven zaken kunnen aandragen.”

Onderwijsbehoefte

Vanuit de ICT-sector bleek dat er een grote behoefte was aan goede opleidingen. Vaak leiden bedrijven hun mensen zelf op om aan de behoefte te voldoen. De gemeente Veenendaal wil dat samen met de branche centraal organiseren. Ton Westerhof: “We hebben met de bedrijven gekeken naar de onderwijsbehoefte en welke opleidingen de ICT-sector zelf aanbiedt. Dit samen oppakken, is veel beter dan ieder voor zich. We zijn in gesprek met ROC A12 die op mbo-niveau een ICT-opleiding biedt en Hogeschool NOVI die een HBO-ICT opleiding aanbiedt. We willen een soort tussenniveau creëren in Veenendaal. Dat niveau heet de Associate Degree en bestaat nog nauwelijks in Nederland, in Europa is het al wel langer bekend. We willen deze vorm van onderwijs op zo’n manier aanbieden dat het ook voorziet in de behoeften van de bedrijven hier in de gemeente.”

Samenwerken en verbinden daar zet de gemeente hard op in. Er zijn al veel initiatieven ontstaan om dit te versterken. Zo is onlangs het platform ICT Valley gelanceerd, een initiatief van Veenendaalse bedrijven. Op de website www.ictvalley.nl is een on- en offline netwerk waarmee ICT bedrijven professionals en onderwijsinstellingen worden verbonden door middel van het delen van kennis, kunde en informatie. Maar er zijn volgens Marco Verloop nog veel bedrijven onbekend met elkaar. “Wij hebben geconstateerd dat bedrijven elkaar vaak niet kennen, laat staan weten wat ze doen. Het is voor ons heel belangrijk om ze samen te brengen en met elkaar in contact te laten komen. Dat kan op een leuke, open en vrije manier die toch redelijk simpel is zoals de ICT Borrel die we regelmatig organiseren en binnenkort de ICT-marktplaats, een seminar op de Wageningen Universiteit. Bedrijven moeten elkaar tegenkomen en elkaar leren kennen. Dit kan op het gebied van ICT, maar ook andere bedrijvigheid. Het speerpunt ICT maakt onderdeel uit van het beleidsprogramma Economie. Het lijkt misschien of we daarmee andere bedrijvigheid en sectoren uitsluiten, maar die willen we er juist ook in betrekken, dat maakt de hele gemeente sterk.”

Resultaten

Na twee jaar kan de wethouder tevreden zijn met de resultaten en initiatieven die zijn uitgerold. Er valt nog werk te verzetten, maar het enthousiasme en de bekendheid zijn al groot. “We zijn eigenlijk bij nul begonnen, maar we hebben er veel aandacht aan gegeven en nu is het ICT-centrum ook in de FoodValley regio een geaccepteerd thema geworden. Hier in Veenendaal zijn we begonnen met een aantal bedrijven, ICT Borrels, het Business Event, maar ook de bedrijvenkring Veenendaal. Zo worden steeds meer bedrijven bekend met het ICT-centrum. We hebben nog geen 100% dekking, wat we natuurlijk wel willen, maar we zien dat het steeds verder gevestigd wordt en dat we al een heel eind op weg zijn.”

“Het leuke is dat je ziet dat er op verschillende plekken en bij verschillende partijen, dus eigenlijk vanuit alle hoeken van de samenleving, enthousiasme is”, vult Ton Westerhof aan. “Het is belangrijk dat we ook gaan laten zien wat het voor bedrijven betekent om het ICT-

centrum van FoodValley te zijn. We

willen die link leggen tussen Veenendaal en ICT en wat er allemaal op de WUR gebeurt. Daarvoor organiseren we met alle betrokken partijen een seminar (ICT Marktplaats FoodValley). Door het seminar willen we partijen in de regio inzicht geven in de link en ze erbij betrekken.”

Veenendaal profileert zich in de FoodValley regio als ICT-centrum. Het grote aantal ICT-bedrijven en wethouder Marco Verloop, die zelf van huis uit ICT’er is, zorgen dat de speerpunten en doelstellingen van de stad de afgelopen twee jaar een vlucht hebben genomen. De wethouder en Ton Westerhof, projectcoördinator ICT-centrum, kijken tevreden terug op alles wat er tot stand is gekomen, maar kijken ook vooruit want verbinden van ICT heeft tijd nodig.

Marco Verloop wethouder Economische Zaken en

Ton Westerhof, projectcoördinator ICT-centrum

ICT-marktplaats FoodValley

29 november 2012, 12.30 uur, Wageningen UR, Restaurant van de Toekomst

ICT-centrum Veenendaal en Wageningen UR hebben de handen ineengeslagen voor een bijzonder interactief evenement. Als locatie hebben we het hart van de universiteit gekozen. Want op Wageningen UR worden enorm innovatieve foodprojecten uitgevoerd. En zonder ICT geen innovatie. In nauwe samenwerking met de Wageningen UR hebben we een boeiend middagprogramma samengesteld:

• op de zeepkist: “De WUR en de wethouder” over trends in food & ICT

• zin uitkramen: in 10 pitches vertellen onderzoekers

en ondernemers over topprojecten in innovatie

• marktplaats: uw kans om zelf concrete leads te

genereren

Aansluitend is er een netwerkborrel om ook de contacten met collega's en foodbedrijven uit de regio aan te halen.

Kortom, de ICT-marktplaats belooft een winstgevend event te worden met pakkende en inspirerende content, afgewisseld met nuttige netwerkbreaks.

Voor wie?

ICT marktplaats Foodvalley geeft ICT-ers in de regio en Food Bedrijven de kans om zaken te doen met Wageningen UR. Deelname is gratis, kijk voor meer informatie op onze website www.ictmarktplaatsfoodvalley.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by