Kennismanagement, vooral een kwestie van willen delen!?

Magazines | Vallei Business nr 4 2013

Kennismanagement

Kennismanagement, vooral

een kwestie van willen delen!?

Elke kennisintensieve organisatie heeft een schat aan kennis in zich. Vaak zit deze kennis in hoofden van mensen, opgeslagen in documenten, procedures of hulpmiddelen die aanwezig zijn binnen de organisatie. De kennis is aanwezig, maar hoe vind je die terug? Bij wie moet je zijn voor specifieke onderwerpen?

Info Support ontwikkelde knowNow. Een interactief, zelf lerend kennisplatform dat antwoord geeft op deze vragen. KnowNow is een uniek systeem die het kennisaanbod afstemt op de behoefte van de gebruiker om zo een antwoord op maat te kunnen geven. KnowNow leert zelf de gebruiker kennen en stemt aanbevelingen af op de individuele gebruiker.

Van informatie naar kennis

Informatie zoeken we op internet via Google of een andere zoekmachine. Deze publieke informatie is breed en onduidelijk qua betrouwbaarheid en ontbeert de context hoe deze informatie te gebruiken is binnen de organisatie. Aan de andere kant van het spectrum heb je interne projectkennis, die nodig is voor het uitvoeren van projecten. Info Support knowNow vult de lacune hiertussen op. Kennis die alleen bedoeld is voor de organisatie, kan gedeeld worden met iedere gebruiker in de eigen organisatie.

Hoe werkt knowNow?

KnowNow is een social media achtige oplossing. Gebruikers kunnen content als artikelen, bestanden en url’s eenvoudig posten en daarbij voorzien van categorieën. Elke gebruiker kan aangeven welke categorieën hij wil volgen en wordt dan automatisch op de hoogte gehouden van nieuwe content op die gebieden. Daarnaast kan vrij worden gezocht, direct in knowNow of via Google waarbij automatisch ook de resultaten binnen knowNow worden getoond.

Waarom werkt knowNow?

KnowNow gaat uit van de kracht van de medewerkers in de organisatie. Gezamenlijk bezitten zij waardevolle kennis. Vanwege de crowdsource- en social mediatechnieken vinden gebruikers het aantrekkelijk om kennis te delen. Iedereen mag kennis toevoegen en aanpassen. Kennis kan worden beoordeeld aan de hand van een 5-sterrensysteem. Als gebruiker heb je invloed op het geheel en telt je mening.

Van iedere gebruiker wordt geleerd waar hij/zij kennis van heeft. Als gezocht wordt binnen knowNow wordt niet alleen content gevonden, overal wordt ook aangegeven wie de experts zijn op het gezochte gebied. Vooral een voordeel binnen grotere organisaties, waar het moeilijk kan zijn om te weten wie je ‘peers’ zijn, collega’s met gelijksoortige kennis, waar je mee kan sparren. Iedere gebruiker kan op ieder gewenst moment kijken wie zijn ‘peers’ zijn en daarmee in contact komen.

Voor uw organisatie

Het is mogelijk om knowNow een eigen look en feel te geven, zoals ABN AMRO dat al heeft gedaan. Eventueel aangevuld met uw eigen specifieke modules en functionaliteit.

Suggesties om dit concept toe te passen op meer kennisdeling in de Vallei Regio zijn welkom.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by