Toonaangevend kennisinstituut FSIN vestigt zich in FoodValley regio
Toonaangevend kennisinstituut FSIN vestigt zich in FoodValley regio
APA Tekst Alice van Schuppen APA foto Sjef Prins
Sinds een paar weken is Ede de thuisbasis van het FSIN, dat elf jaar geleden is opgericht door enkele grote spelers in de markt van het ââ¬Ëbuitenhuishoudelijkââ¬â¢ consumeren, zoals het instituut het werkveld omschrijft. Inmiddels telt het instituut 115 leden, voornamelijk grote formules uit de retail en horeca, maar ook groothandels en fabrikanten zijn lid. Het FSIN brengt ontwikkelingen en trends in de foodservicemarkt in kaart en organiseert bijeenkomsten en congressen. ââ¬ÅVeel kennis komt bij onze leden vandaanââ¬Â, zegt Grievink. ââ¬ÅZe zijn trots op hun vak en daardoor ook bereid om kennis te delen.ââ¬Â
Het FSIN monitort en analyseert de foodservicemarkt op een hoog abstractieniveau. De hele keten van agro, fabrikant, groothandel, kanaal tot consument is in beeld. Toch is het in de eerste plaats het ââ¬Ëspelââ¬â¢ tussen de consument en het kanaal dat onder de loep ligt van het instituut. ââ¬ÅWat daar gebeurt, is van betekenis voor alle spelers in de ketenââ¬Â, zegt Grievink. ââ¬ÅHet is de klant die uiteindelijk bepaalt welke tomaten er geteeld gaan wordenââ¬Â, schetst hij de ontwikkeling die gaande is.
Het gedrag van de consument, wat hij koopt, op welke plek en met welke argumenten, wordt beïnvloed door veel factoren. Krachten van buitenaf, zoals het paardenvleesschandaal, maar ook maatschappelijke ontwikkelingen zorgen voor verandering. ââ¬ÅWe proberen daarin samenhang aan te brengen en duiding te gevenââ¬Â, zegt Grievink. ââ¬ÅDaarbij kijken we ook naar wat er in de Verenigde Staten gebeurt. We zijn echt een Angelsaksisch landââ¬Â, verklaart de directeur de focus op de Amerikaanse markt.
Grievink signaleert dat retailers en horeca zich steeds meer op elkaars terrein begeven. ââ¬ÅKeurslagers verkopen belegde broodjes en restaurants bezorgen maaltijden thuisââ¬Â, geeft hij als voorbeeld. Deze ontwikkeling, ôblurringô genoemd, komt voort uit veranderd consumentengedrag en werpt vanuit de VS zijn schaduw vooruit op de Nederlandse markt. Tegelijkertijd wint kleinschaligheid aan terrein. ââ¬ÅKleine winkeltjes, zoals in de Amsterdamse Haarlemmerstraat, keren weer terugââ¬Â, constateert Grievink. ââ¬ÅZij zijn in staat om snel in te spelen op wat de klant wil.ââ¬Â
Het FSIN let erop dat trends niet te hard worden benadrukt. ââ¬ÅVoordat je het weet praten we elkaar na en is het uitsluitend een papieren werkelijkheidââ¬Â, zegt de directeur. ââ¬ÅWe willen het graag bij de feiten houden. Nauwkeurig en zorgvuldig de ontwikkelingen in een begrijpelijk model plaatsen, dat is onze uitdaging.ââ¬Â Voor het verzamelen van ââ¬Ëfactsââ¬â¢ betrekt het FSIN onder meer kennis van een groot aantal onderzoeksinstituten, waaronder het CBS en het CPB. Bij het maken van analyses speelt de kennis van leden een belangrijke rol. Het FSIN biedt ââ¬Ëinsightsââ¬â¢ onder meer op basis van diepte-interviews met wetenschappers en bundelt alle kennis tenslotte in ââ¬Ëoutlooksââ¬â¢ voor haar leden.
Grievink vindt dat het kennisinstituut, dat eerst in Zeist gevestigd was, veel beter op zijn plek is in de FoodValley regio. ââ¬ÅVernieuwing in de foodsector komt vaak van kleine bedrijvenââ¬Â, weet hij. ââ¬ÅVan starters bijvoorbeeld, in de omgeving van een foodgerelateerde campus zoals hier in Wageningen. Die moeten we heel goed in de gaten houden. Wij willen graag mensen en bedrijven ontmoeten die met vernieuwing bezig zijn.ââ¬Â
Naast het innovatieve karakter van de FoodValley regio is ook de centrale ligging een belangrijke reden voor FSIN om Ede als nieuwe vestigingsplaats te kiezen. ââ¬ÅOnze leden komen uit alle hoeken van Nederlandââ¬Â, zegt Grievink. ââ¬ÅEde is goed bereikbaar. Hier kunnen we onze leden uitnodigen om hun kennis met ons te delen.ââ¬Â Voor de congressen en bijeenkomsten die het FSIN organiseert, zal zo veel mogelijk een locatie worden gekozen die bij het programma past. ââ¬ÅDit is een prima omgeving om te netwerkenââ¬Â, benadrukt Grievink het belang van de ontmoeting tussen bedrijven.
De regio kan profiteren van deze kennisdeling, maar ook van een toenemende aandacht voor ôreal foodô en authentieke producten. ââ¬ÅRegionale producten zijn in opkomstââ¬Â, weet Grievink. ââ¬ÅWe moeten alleen nog leren daar echt trots op te zijn. Dat zijn we als exportland niet gewend. Ook voor boeren en tuinders liggen er kansen om de consument beter in het vizier te krijgen.ââ¬Â Vanuit de FoodValley regio werkt het FSIN de komende tijd verder aan de ambitie om de kennis over de vraaggestuurde keten op een hoger niveau te brengen. Grievink: ââ¬ÅOp een transparante manier, door in beeld te brengen wat succesvol is. Het zal uiteindelijk de kwaliteit in de foodsector alleen maar ten goede komen.ââ¬Â
Wat drijft de consument als hij buitenshuis eet? Dat is een vraag die bedrijven in de héle voedselketen bezig zou moeten houden, vindt Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut (FSIN). Het onafhankelijke kennisinstituut verhuisde onlangs naar de FoodValley regio. ââ¬ÅWe denken in de sector nog te veel vanuit de kanalen, maar het is de consument die aan het roer zit.ââ¬Â
ôConsument bepaalt de
toekomst van de foodsectorô
Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN,
roemt het innovatieve karakter en
de centrale ligging van de regio FoodValley:
ââ¬ÅDit is een prima omgeving om te netwerken.ââ¬Â
Directeur van het FSIN, Jan-Willem Grievink:
ââ¬ÅWat er gebeurt tussen consument en kanaal, is van betekenis voor alle spelers in de voedselketen.ââ¬Â