SanoRice verdubbelt productiecapaciteit in FoodValley regio

Magazines | Vallei Business nr 4 2014

SanoRice heeft de afgelopen decennia een enorme groei doorgemaakt. De oorsprong van de onderneming ligt in Veenendaal, waar Reforma in 1987 startte met de productie van rijstwafels. Reforma werd in 1993 verkocht aan Novartis, waarna de fabriek in 1998 werd overgenomen door ondernemer Hans Vreeman, van de Hendriks Groep. Als onderdeel van zijn holding Corpeq werd de productie vanaf dat moment voortgezet onder de nieuwe naam SanoRice. “Er werkten destijds zo’n dertig man bij het bedrijf”, schetst algemeen directeur Ton van Voorthuijsen de historie. “De eerste uitbreiding kwam al snel, in 2000.”

Van rijstkorrel tot rijstwafel, in de Veenendaalse fabriek komt het hele productieproces van grondstof tot verpakt eindproduct samen. Niet alleen de omvang van de productie is de afgelopen jaren sterk toegenomen, ook de verscheidenheid aan producten is gegroeid. SanoRice maakt rijstwafels in verschillende vormen, op basis van verschillende soorten granen en al dan niet met een flavour of coating. “Wij produceren alleen 'private label', in opdracht van onze klanten. We brengen zelf geen producten op de markt”, zegt Van Voorthuijsen.

Groeiende vraag

De rijst, als voornaamste grondstof, is afkomstig uit Italië. In 2006 opende SanoRice een gloednieuwe fabriek in het Noord-Italiaanse Borgo Vercelli, dichtbij de rijstvelden. “Dat leidde enerzijds tot een betere integratie in de keten, anderzijds gaf het ons een betere toegang tot de Zuid-Europese markt”, motiveert commercieel directeur Gert Hendriksen deze stap. Twee jaar later volgde, na de oprichting van SanoRice Holding, de overname van een rijstwafelfabriek in België.

“Mensen zijn zich steeds meer bewust van het belang van gezonde voeding”, verklaart Hendriksen de groeiende vraag. Inmiddels heeft SanoRice in totaal 360 medewerkers in dienst en werken er nog eens 100 uitzendkrachten mee. Jaarlijks rollen er zo'n 17.000 ton rijstwafels van de in totaal 24 productielijnen. “Sinds de start van SanoRice is de omzet gegroeid van 5 naar 85 miljoen euro”, geeft Van Voorthuijsen aan. Het overgrote deel van de producten is bestemd voor export, wereldwijd, maar voornamelijk binnen Europa.

Onderzoek en

ontwikkeling

De komende jaren voorzien Van Voorthuijsen en Hendriksen een verdere groei van het bedrijf. Onlangs is de bouw van een nieuwe fabriek gestart. Hoewel de Nederlandse markt klein is, koos SanoRice toch voor uitbreiding in Veenendaal. “Dit is het technologisch centrum van ons bedrijf en in Veenendaal ligt het hart van onze onderneming”, motiveert de algemeen directeur deze keuze. “Er verandert veel in de branche, bijvoorbeeld op het gebied van verpakkingen. Dat vergt onderzoek en ontwikkeling.” SanoRice heeft een eigen R&D-afdeling, maar heeft ook Wageningen UR al eens als partner gevonden, onder meer in de procesontwikkeling voor een nieuw product.

Verankering van het bedrijf in de FoodValley regio kan veel voordeel opleveren, vindt Van Voorthuijsen. “Profilering, zoals de regio doet, en een goede relatie tussen partijen is altijd goed”, zegt hij. “Het praat makkelijker als je elkaars intenties kent. En je kunt elkaars zorgen delen. Wie weet loopt er iemand binnen die een idee heeft hoe het beter kan. Dan kan er zomaar een innovatieve match ontstaan.”

Regionale verbinding

SanoRice hecht dan ook aan een goede band met bedrijven in de regio. Zo is er al jaren een relatie met installatiebedrijf Schans en met het Veenendaalse bedrijf Techtron, die de besturingstechniek voor de machines ontwikkelt en duurzame verlichting levert.

Ook werkt SanoRice samen met regionale opleidingscentra, zoals het Groenhorst College. “Zij verzorgen onder meer training on the job en wij bieden plaats aan stagiaires”, zegt Hendriksen. Het valt niet altijd mee om aan goed technisch personeel te komen. Van Voorthuijsen: “Toen de BAT-fabriek in Zevenaar sloot, waren we er snel bij om een aantal goede monteurs over te nemen. Nu hebben we veel profijt van de samenwerking met uitzendbureau Timing, die hier permanent in huis actief is en voor een goede bezetting zorgt.”

De uitbreiding van de fabriek in Veenendaal zal een flink aantal nieuwe arbeidsplaatsen opleveren. “De productie wordt met acht nieuwe lijnen twee keer zo groot”, zegt Van Voorthuijsen. “Het aantal arbeidsplaatsen verdubbelt niet, omdat we ook een efficiëntieslag maken. Maar de uitbreiding zal toch zo’n zestig extra banen opleveren.” In februari moeten de eerste twee nieuwe productielijnen operationeel zijn. “We krijgen veel enthousiaste reacties op onze nieuwbouw”, ervaart Van Voorthuijsen. “Je merkt dat vooruitgang nieuwe energie geeft.”

Schaalvergroting

De beide directeuren voorzien voor de toekomst een jaarlijkse groei van 10 procent. “Gezonde voeding en superfood blijft”, verwachten ze. “Maar kwaliteit en logistiek vereisen veel aandacht”, benadrukt Van Voorthuijsen. “Vanwege schaarste moeten grondstoffen van steeds verder weg komen. Dat vraagt om veel analyses, audits van onze leveranciers en een verbetering van de logistieke keten. Door groei en schaalvergroting kunnen we die kracht ook leveren.”

Van Voorthuijsen en Hendriksen zijn trots op het bedrijf, dat volgens hen een prachtig voorbeeld is van maakindustrie in de FoodValley regio. Daarom zetten ze graag de deuren open voor de deelnemers aan de Regiotoer op 26 september. Van Voorthuijsen: “Van rijstkorrel tot rijstwafel, in één doorgaand en zichtbaar productieproces. Dat spreekt tot de verbeelding. We zijn trots op ons innovatieve proces, maar vooral trots op onze mensen.”

Tekst Alice van Schuppen fotografie Sjef Prins

Met een groeiende aandacht voor gezonde voeding, zit ook rijstwafelproducent SanoRice flink in de lift. Het bedrijf, marktleider in Europa, bouwt aan de Wageningselaan in Veenendaal een nieuwe fabriek. De uitbreiding van SanoRice betekent een versterking van de sector en de samenwerking in de FoodValley regio. Algemeen directeur Ton van Voorthuijsen: “Er kan zomaar een innovatieve match ontstaan.”

‘Vooruitgang geeft nieuwe energie’

SanoRice verdubbelt productiecapaciteit in FoodValley regio

“Mensen zijn zich steeds meer bewust van het belang van

gezonde voeding”

SanoRice, Links Gert Hendriksen en rechts Ton van Voorthuijsen.

SanoRice, productie van rijstwafels.

Dit artikel maakt deel uit van een reeks verhalen over bedrijven in de FoodValley regio die hun krachten bundelen met andere partijen. Zij laten zien hoe samenwerking en kennisdeling in de regio leiden tot innovatie en een betere concurrentiepositie. Tijdens de Regiotour op 26 september is SanoRice een van de bedrijven die de deuren opent voor ontmoeting tussen bestuurders en ondernemers in de FoodValley regio.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by