Forum: Social Media?

Magazines | Vallei Business nr 4 2011

Deelnemers:

1. Ben van Luttikhuizen, Internetbureau Lysander

2. Michel van Ewijk, Triple 3

3. Naomi Kahle, Hof van Wageningen

4. Matthijs Hazeleger, So-Me

5. Arie de Groot, Voorheen De Toekomst

6. Helen van den Oever, Casecommunicatie

7. Corné Eshuis, Markinno marketing innovations

8. Stefan Verschoor, Veconet B.V.

9. Pim Mulder, BIMBIM nieuwe media b.v.

Voorzitter: Michael van Munster, Vallei Business

Locatie: Restaurant Hof van Wageningen

Vlnr: Stefan Verschoor, Matthijs Hazeleger, Helen van den Oever, Naomi Kahle,

Arie de Groot, Ben van Luttikhuizen, Corné Eshuis, Michel van Ewijk, Pim Mulder

Social media?

Zijn sociale media nou een hype of een waardevolle aanvulling voor bedrijven? Er wordt veel geschreven over het fenomeen, maar de meningen lopen uiteen. Aan de hand van een paar stellingen discussieerden kenners op dit gebied over de zin en onzin van social netwerksites.

Stelling 1: Social media zijn over de top heen, Nederland is social mediamoe

Mathijs Hazeleger denkt dat veel mensen geen goed beeld hebben hoe social media gebruikt moeten worden. “Mensen die roepen dat ze social mediamoe zijn, denken vaak dat er al teveel online gebeurt en dat er geen beginnen aan is. Ook willen mensen niet instappen omdat ze denken dat er alleen maar onzin voorbij komt waar ze niets aan hebben.”

Ook Helen van den Oever denkt dat er nog teveel misverstanden en vooroordelen bestaan. “Ik hoor vaak dat mensen denken dat het teveel tijd kost. Social media moeten nog in het dagelijks gebruik integreren. Iedereen leest wel dagelijks hun

e-mail, dat is heel gebruikelijk, maar zo werkt het met sociale media nog niet. Die omslag moet gewoon nog gemaakt worden.”

“Die misverstanden ontstaan door mensen die de effecten niet kennen en niet weten wat ze moeten doen”, vult Michel van Ewijk aan. “Mensen die twitteren om het twitteren. Ze schrijven wat er in hun hoofd zit zonder zich te beseffen dat het niet de juiste informatie is om te delen. Uiteindelijk gaat zich dat vanzelf wel filteren en zal er steeds gerichter informatie gedeeld gaan worden.”

Het verschijnsel van social media is nog nieuw en staat volgens Ben van Luttikhuizen nog in de kinderschoenen. Hij verwacht dat er nog veel ontwikkelingen op ons afkomen. “Social media moeten nog uitkristalliseren. De vraag is niet of we het blijven gebruiken, maar hoe we het gaan doen. Er zullen in de toekomst nog veel initiatieven komen. De basis is dat we informatie willen delen en de sociale media voorzien in die behoefte.”

De ontwikkeling naar professioneel gebruik van de verschillende media begint volgens Stefan Verschoor nu pas op gang te komen. “Sociale netwerken op internet zijn niet bedoeld om zoveel mogelijk informatie te droppen. Je ziet dat mensen zich daar steeds meer bewust van worden en gericht zakelijk informatie gaan delen. Mensen gaan op een professionele manier de conversatie aan.”

De grote vraag blijft in hoeverre zakelijke en persoonlijke informatie gedeeld moeten worden. Naomi Kahle probeert daar een middenweg in te vinden. “Ik word zelf moe van mensen die alleen maar zakelijke informatie de wereld in sturen. Ik zit niet te wachten op bedrijven die echt alleen maar commercieel twitteren bijvoorbeeld. Ik ben van mening dat je ook wat meer van jezelf als persoon kan laten zien, ook als je via een bedrijfsaccount werkt.”

“Daar ben ik het helemaal mee eens. Het gaat er vooral bij Twitter om hoe je het opschrijft, de vorm is heel belangrijk”, reageert Arie de Groot. “De grens tussen zakelijk en privé is door internet vaag geworden. Volgens mij moet je juist ook persoonlijke dingen delen, maar je moet wel weten binnen welke grenzen.”

Stelling 2: Veel bedrijven

weten niet hoe ze een goed beleid voor social media in hun bedrijfsvoering moeten passen

De adviseurs onder de deelnemers kunnen deze stelling gelijk bevestigen. Veel bedrijven willen wel iets doen met social media en zien er ook wel kansen, maar vaak weten ondernemers niet hoe ze het aan moeten pakken. Een degelijk beleid is volgens iedereen aan tafel essentieel om problemen te voorkomen.

“Ik doe voor bedrijven vaak een social mediacheck. Ik zoek dan op de namen van de medewerkers”, vertelt Hazeleger. “Ik schrik er gewoon van wat mensen op internet zetten; mensen die laveloos over een bar hangen of ze doen uitspraken die echt te ver gaan en kwetsend zijn. Als bedrijf is dat ook je uitstraling naar buiten en moet je daar beleid voor ontwikkelen. Als je beleid hebt, dan kan je mensen op hun gedrag aanspreken.”

Pim Mulder is ook voorstander van een beleid, maar het moet volgens hem niet te strak geregeld zijn. “Strategie en richtlijnen zijn wel nodig als je sociale netwerken goed en efficiënt wil gaan inzetten. De richtlijnen moeten de grenzen aangeven waarbinnen iedereen zich moet begeven. Als je dat doet gebruik je social media waarvoor het bedoeld is, en dat komt ten goede aan jouw bedrijfsimago. Als je heel strak alles in regels en wetten gaat vastleggen dan ben ik benieuwd of je jouw doelgroep wel optimaal bereikt.”

Eshuis: “Je wil als bedrijf je identiteit naar buiten brengen. Het is gewoon belangrijk dat je je daar van bewust bent. Het gaat om personal branding. Zolang je niemand schade toebrengt en het past bij je imago, dan denk ik dat je kan tweeten wat je wil. Ik denk ook dat het een must is om ook persoonlijke tweets de wereld in te sturen zolang het maar binnen de grenzen past die je hebt gesteld.”

Bij restaurant Hof van Wageningen zijn volgens Naomi Kahle duidelijke richtlijnen gesteld waarbinnen de medewerkers social media kunnen inzetten. “Ik heb mijn naam gekoppeld aan mijn bedrijfsaccount, maar mensen weten dat ik twitter en bij het bedrijf hoor. Ik twitter dus wel op eigen naam, maar mijn werkgever heeft wel gezegd dat bepaalde onderwerpen gemeden moeten worden. Je eigen mening over dingen zoals politiek, kunnen gevoelig liggen en die moet je dus niet zomaar de wereld insturen.”

Social media kunnen een positieve of negatieve uitstraling op een bedrijf hebben. Richtlijnen en beleid zijn dus wel noodzakelijk. Toch is het volgens Van Luttikhuizen minder ingewikkeld dan het lijkt. “Het is goed om een beleid te stellen, juist om de excessen uit te sluiten. Maar ik denk dat het ook gewoon normen en waarden zijn die gelden binnen de sociale media. Een bedrijf moet het goed bijhouden en vooral de kansen zien die er liggen. Als je met je bedrijf op een positief kritische manier omgaat met social media, dan hoef je er niet bang voor te zijn.” Stelling 3: Het gebruik van

social media levert een bedrijf niets op

Verschoor reageert resoluut; “Het levert altijd wel iets op en als je het goed aanpakt is dat zelfs heel veel. Je moet er alleen wel goed over nadenken en bedenken wat je wil en wat het je oplevert. De aanpak is heel belangrijk, maar als je dat goed doet dan is er altijd iets te bereiken.”

Volgens Mulder is vooral de strategie van belang. “Kijk wat er in je strategie past. Juist met social media kan je heel gericht je boodschap vertellen. Iedereen heeft zijn netwerk op internet en je moet je ook niet beperken tot je eigen netwerk. Je moet kijken naar het netwerk achter je eigen netwerk. Zet je je boodschap juist in bij de juiste personen binnen je netwerk, dan zet je social media in zoals het bedoeld wordt.”

“Juist de mogelijkheid om gericht doelgroepen te benaderen, maken social media een ideale manier om je verhaal te vertellen”, zegt Van Den Oever. “Als je bijvoorbeeld nieuwe medewerkers nodig hebt waarvan je weet dat ze voornamelijk een profiel hebben op Hyves, dan ga je het daar zoeken. Het is veel gerichter dan een advertentie in de krant waarmee je globaal iedereen bereikt.”

De Groot ziet inhoudelijk wel een minpuntje aan internet en social media. “Als ieder bedrijf de sociale netwerken perfect in gaat zetten, dan betekend dat wel het einde van het communicatielandschap zoals wij dat kennen. Men gaat voor het nieuws een beetje koppensnellen op de telefoon en neemt dingen aan terwijl ze niet goed zijn onderzocht. Ik vraag me af of dat wel zoveel oplevert.”

Er zitten dus wel gevaren en valkuilen in het gebruik van social media. Van Ewijk: ”Het is inderdaad wel gevaarlijk dat mensen dingen die op social media verschijnen als de waarheid zien. De verschillende uitingen worden niet meer gecheckt en mensen denken dat alles wat online staat ook echt waar is. Daar zit toch wel gevaar in.”

Hazeleger tot slot: “Het klopt wel dat mensen sneller kijken naar wat online staat en het wordt snel voor waar aangenomen. Toch denk ik dat er uiteindelijk wel een mix gaat ontstaan van betrouwbare media en wat er zomaar op het net wordt gezet. Ik denk dat de informatie die we als journalistieke waarheid gaan zien en de rol van de sociale netwerken daarin, naast elkaar gaan draaien. Uiteindelijk zijn het media die voor een bedrijf altijd interessant zullen zijn.”

Stelling 1: Social media zijn over de top heen, Nederland is social mediamoe

Mathijs Hazeleger denkt dat veel mensen geen goed beeld hebben hoe social media gebruikt moeten worden. “Mensen die roepen dat ze social mediamoe zijn, denken vaak dat er al teveel online gebeurt en dat er geen beginnen aan is. Ook willen mensen niet instappen omdat ze denken dat er alleen maar onzin voorbij komt waar ze niets aan hebben.”

Ook Helen van den Oever denkt dat er nog teveel misverstanden en vooroordelen bestaan. “Ik hoor vaak dat mensen denken dat het teveel tijd kost. Social media moeten nog in het dagelijks gebruik integreren. Iedereen leest wel dagelijks hun

e-mail, dat is heel gebruikelijk, maar zo werkt het met sociale media nog niet. Die omslag moet gewoon nog gemaakt worden.”

“Die misverstanden ontstaan door mensen die de effecten niet kennen en niet weten wat ze moeten doen”, vult Michel van Ewijk aan. “Mensen die twitteren om het twitteren. Ze schrijven wat er in hun hoofd zit zonder zich te beseffen dat het niet de juiste informatie is om te delen. Uiteindelijk gaat zich dat vanzelf wel filteren en zal er steeds gerichter informatie gedeeld gaan worden.”

Het verschijnsel van social media is nog nieuw en staat volgens Ben van Luttikhuizen nog in de kinderschoenen. Hij verwacht dat er nog veel ontwikkelingen op ons afkomen. “Social media moeten nog uitkristalliseren. De vraag is niet of we het blijven gebruiken, maar hoe we het gaan doen. Er zullen in de toekomst nog veel initiatieven komen. De basis is dat we informatie willen delen en de sociale media voorzien in die behoefte.”

De ontwikkeling naar professioneel gebruik van de verschillende media begint volgens Stefan Verschoor nu pas op gang te komen. “Sociale netwerken op internet zijn niet bedoeld om zoveel mogelijk informatie te droppen. Je ziet dat mensen zich daar steeds meer bewust van worden en gericht zakelijk informatie gaan delen. Mensen gaan op een professionele manier de conversatie aan.”

De grote vraag blijft in hoeverre zakelijke en persoonlijke informatie gedeeld moeten worden. Naomi Kahle probeert daar een middenweg in te vinden. “Ik word zelf moe van mensen die alleen maar zakelijke informatie de wereld in sturen. Ik zit niet te wachten op bedrijven die echt alleen maar commercieel twitteren bijvoorbeeld. Ik ben van mening dat je ook wat meer van jezelf als persoon kan laten zien, ook als je via een bedrijfsaccount werkt.”

“Daar ben ik het helemaal mee eens. Het gaat er vooral bij Twitter om hoe je het opschrijft, de vorm is heel belangrijk”, reageert Arie de Groot. “De grens tussen zakelijk en privé is door internet vaag geworden. Volgens mij moet je juist ook persoonlijke dingen delen, maar je moet wel weten binnen welke grenzen.”

Stelling 2: Veel bedrijven

weten niet hoe ze een goed beleid voor social media in hun bedrijfsvoering moeten passen

De adviseurs onder de deelnemers kunnen deze stelling gelijk bevestigen. Veel bedrijven willen wel iets doen met social media en zien er ook wel kansen, maar vaak weten ondernemers niet hoe ze het aan moeten pakken. Een degelijk beleid is volgens iedereen aan tafel essentieel om problemen te voorkomen.

“Ik doe voor bedrijven vaak een social mediacheck. Ik zoek dan op de namen van de medewerkers”, vertelt Hazeleger. “Ik schrik er gewoon van wat mensen op internet zetten; mensen die laveloos over een bar hangen of ze doen uitspraken die echt te ver gaan en kwetsend zijn. Als bedrijf is dat ook je uitstraling naar buiten en moet je daar beleid voor ontwikkelen. Als je beleid hebt, dan kan je mensen op hun gedrag aanspreken.”

Pim Mulder is ook voorstander van een beleid, maar het moet volgens hem niet te strak geregeld zijn. “Strategie en richtlijnen zijn wel nodig als je sociale netwerken goed en efficiënt wil gaan inzetten. De richtlijnen moeten de grenzen aangeven waarbinnen iedereen zich moet begeven. Als je dat doet gebruik je social media waarvoor het bedoeld is, en dat komt ten goede aan jouw bedrijfsimago. Als je heel strak alles in regels en wetten gaat vastleggen dan ben ik benieuwd of je jouw doelgroep wel optimaal bereikt.”

Eshuis: “Je wil als bedrijf je identiteit naar buiten brengen. Het is gewoon belangrijk dat je je daar van bewust bent. Het gaat om personal branding. Zolang je niemand schade toebrengt en het past bij je imago, dan denk ik dat je kan tweeten wat je wil. Ik denk ook dat het een must is om ook persoonlijke tweets de wereld in te sturen zolang het maar binnen de grenzen past die je hebt gesteld.”

Bij restaurant Hof van Wageningen zijn volgens Naomi Kahle duidelijke richtlijnen gesteld waarbinnen de medewerkers social media kunnen inzetten. “Ik heb mijn naam gekoppeld aan mijn bedrijfsaccount, maar mensen weten dat ik twitter en bij het bedrijf hoor. Ik twitter dus wel op eigen naam, maar mijn werkgever heeft wel gezegd dat bepaalde onderwerpen gemeden moeten worden. Je eigen mening over dingen zoals politiek, kunnen gevoelig liggen en die moet je dus niet zomaar de wereld insturen.”

Social media kunnen een positieve of negatieve uitstraling op een bedrijf hebben. Richtlijnen en beleid zijn dus wel noodzakelijk. Toch is het volgens Van Luttikhuizen minder ingewikkeld dan het lijkt. “Het is goed om een beleid te stellen, juist om de excessen uit te sluiten. Maar ik denk dat het ook gewoon normen en waarden zijn die gelden binnen de sociale media. Een bedrijf moet het goed bijhouden en vooral de kansen zien die er liggen. Als je met je bedrijf op een positief kritische manier omgaat met social media, dan hoef je er niet bang voor te zijn.” Stelling 3: Het gebruik van

social media levert een bedrijf niets op

Verschoor reageert resoluut; “Het levert altijd wel iets op en als je het goed aanpakt is dat zelfs heel veel. Je moet er alleen wel goed over nadenken en bedenken wat je wil en wat het je oplevert. De aanpak is heel belangrijk, maar als je dat goed doet dan is er altijd iets te bereiken.”

Volgens Mulder is vooral de strategie van belang. “Kijk wat er in je strategie past. Juist met social media kan je heel gericht je boodschap vertellen. Iedereen heeft zijn netwerk op internet en je moet je ook niet beperken tot je eigen netwerk. Je moet kijken naar het netwerk achter je eigen netwerk. Zet je je boodschap juist in bij de juiste personen binnen je netwerk, dan zet je social media in zoals het bedoeld wordt.”

“Juist de mogelijkheid om gericht doelgroepen te benaderen, maken social media een ideale manier om je verhaal te vertellen”, zegt Van Den Oever. “Als je bijvoorbeeld nieuwe medewerkers nodig hebt waarvan je weet dat ze voornamelijk een profiel hebben op Hyves, dan ga je het daar zoeken. Het is veel gerichter dan een advertentie in de krant waarmee je globaal iedereen bereikt.”

De Groot ziet inhoudelijk wel een minpuntje aan internet en social media. “Als ieder bedrijf de sociale netwerken perfect in gaat zetten, dan betekend dat wel het einde van het communicatielandschap zoals wij dat kennen. Men gaat voor het nieuws een beetje koppensnellen op de telefoon en neemt dingen aan terwijl ze niet goed zijn onderzocht. Ik vraag me af of dat wel zoveel oplevert.”

Er zitten dus wel gevaren en valkuilen in het gebruik van social media. Van Ewijk: ”Het is inderdaad wel gevaarlijk dat mensen dingen die op social media verschijnen als de waarheid zien. De verschillende uitingen worden niet meer gecheckt en mensen denken dat alles wat online staat ook echt waar is. Daar zit toch wel gevaar in.”

Hazeleger tot slot: “Het klopt wel dat mensen sneller kijken naar wat online staat en het wordt snel voor waar aangenomen. Toch denk ik dat er uiteindelijk wel een mix gaat ontstaan van betrouwbare media en wat er zomaar op het net wordt gezet. Ik denk dat de informatie die we als journalistieke waarheid gaan zien en de rol van de sociale netwerken daarin, naast elkaar gaan draaien. Uiteindelijk zijn het media die voor een bedrijf altijd interessant zullen zijn.”

Stelling 1: Social media zijn over de top heen, Nederland is social mediamoe

Mathijs Hazeleger denkt dat veel mensen geen goed beeld hebben hoe social media gebruikt moeten worden. “Mensen die roepen dat ze social mediamoe zijn, denken vaak dat er al teveel online gebeurt en dat er geen beginnen aan is. Ook willen mensen niet instappen omdat ze denken dat er alleen maar onzin voorbij komt waar ze niets aan hebben.”

Ook Helen van den Oever denkt dat er nog teveel misverstanden en vooroordelen bestaan. “Ik hoor vaak dat mensen denken dat het teveel tijd kost. Social media moeten nog in het dagelijks gebruik integreren. Iedereen leest wel dagelijks hun

e-mail, dat is heel gebruikelijk, maar zo werkt het met sociale media nog niet. Die omslag moet gewoon nog gemaakt worden.”

“Die misverstanden ontstaan door mensen die de effecten niet kennen en niet weten wat ze moeten doen”, vult Michel van Ewijk aan. “Mensen die twitteren om het twitteren. Ze schrijven wat er in hun hoofd zit zonder zich te beseffen dat het niet de juiste informatie is om te delen. Uiteindelijk gaat zich dat vanzelf wel filteren en zal er steeds gerichter informatie gedeeld gaan worden.”

Het verschijnsel van social media is nog nieuw en staat volgens Ben van Luttikhuizen nog in de kinderschoenen. Hij verwacht dat er nog veel ontwikkelingen op ons afkomen. “Social media moeten nog uitkristalliseren. De vraag is niet of we het blijven gebruiken, maar hoe we het gaan doen. Er zullen in de toekomst nog veel initiatieven komen. De basis is dat we informatie willen delen en de sociale media voorzien in die behoefte.”

De ontwikkeling naar professioneel gebruik van de verschillende media begint volgens Stefan Verschoor nu pas op gang te komen. “Sociale netwerken op internet zijn niet bedoeld om zoveel mogelijk informatie te droppen. Je ziet dat mensen zich daar steeds meer bewust van worden en gericht zakelijk informatie gaan delen. Mensen gaan op een professionele manier de conversatie aan.”

De grote vraag blijft in hoeverre zakelijke en persoonlijke informatie gedeeld moeten worden. Naomi Kahle probeert daar een middenweg in te vinden. “Ik word zelf moe van mensen die alleen maar zakelijke informatie de wereld in sturen. Ik zit niet te wachten op bedrijven die echt alleen maar commercieel twitteren bijvoorbeeld. Ik ben van mening dat je ook wat meer van jezelf als persoon kan laten zien, ook als je via een bedrijfsaccount werkt.”

“Daar ben ik het helemaal mee eens. Het gaat er vooral bij Twitter om hoe je het opschrijft, de vorm is heel belangrijk”, reageert Arie de Groot. “De grens tussen zakelijk en privé is door internet vaag geworden. Volgens mij moet je juist ook persoonlijke dingen delen, maar je moet wel weten binnen welke grenzen.”

Stelling 2: Veel bedrijven

weten niet hoe ze een goed beleid voor social media in hun bedrijfsvoering moeten passen

De adviseurs onder de deelnemers kunnen deze stelling gelijk bevestigen. Veel bedrijven willen wel iets doen met social media en zien er ook wel kansen, maar vaak weten ondernemers niet hoe ze het aan moeten pakken. Een degelijk beleid is volgens iedereen aan tafel essentieel om problemen te voorkomen.

“Ik doe voor bedrijven vaak een social mediacheck. Ik zoek dan op de namen van de medewerkers”, vertelt Hazeleger. “Ik schrik er gewoon van wat mensen op internet zetten; mensen die laveloos over een bar hangen of ze doen uitspraken die echt te ver gaan en kwetsend zijn. Als bedrijf is dat ook je uitstraling naar buiten en moet je daar beleid voor ontwikkelen. Als je beleid hebt, dan kan je mensen op hun gedrag aanspreken.”

Pim Mulder is ook voorstander van een beleid, maar het moet volgens hem niet te strak geregeld zijn. “Strategie en richtlijnen zijn wel nodig als je sociale netwerken goed en efficiënt wil gaan inzetten. De richtlijnen moeten de grenzen aangeven waarbinnen iedereen zich moet begeven. Als je dat doet gebruik je social media waarvoor het bedoeld is, en dat komt ten goede aan jouw bedrijfsimago. Als je heel strak alles in regels en wetten gaat vastleggen dan ben ik benieuwd of je jouw doelgroep wel optimaal bereikt.”

Eshuis: “Je wil als bedrijf je identiteit naar buiten brengen. Het is gewoon belangrijk dat je je daar van bewust bent. Het gaat om personal branding. Zolang je niemand schade toebrengt en het past bij je imago, dan denk ik dat je kan tweeten wat je wil. Ik denk ook dat het een must is om ook persoonlijke tweets de wereld in te sturen zolang het maar binnen de grenzen past die je hebt gesteld.”

Bij restaurant Hof van Wageningen zijn volgens Naomi Kahle duidelijke richtlijnen gesteld waarbinnen de medewerkers social media kunnen inzetten. “Ik heb mijn naam gekoppeld aan mijn bedrijfsaccount, maar mensen weten dat ik twitter en bij het bedrijf hoor. Ik twitter dus wel op eigen naam, maar mijn werkgever heeft wel gezegd dat bepaalde onderwerpen gemeden moeten worden. Je eigen mening over dingen zoals politiek, kunnen gevoelig liggen en die moet je dus niet zomaar de wereld insturen.”

Social media kunnen een positieve of negatieve uitstraling op een bedrijf hebben. Richtlijnen en beleid zijn dus wel noodzakelijk. Toch is het volgens Van Luttikhuizen minder ingewikkeld dan het lijkt. “Het is goed om een beleid te stellen, juist om de excessen uit te sluiten. Maar ik denk dat het ook gewoon normen en waarden zijn die gelden binnen de sociale media. Een bedrijf moet het goed bijhouden en vooral de kansen zien die er liggen. Als je met je bedrijf op een positief kritische manier omgaat met social media, dan hoef je er niet bang voor te zijn.” Stelling 3: Het gebruik van

social media levert een bedrijf niets op

Verschoor reageert resoluut; “Het levert altijd wel iets op en als je het goed aanpakt is dat zelfs heel veel. Je moet er alleen wel goed over nadenken en bedenken wat je wil en wat het je oplevert. De aanpak is heel belangrijk, maar als je dat goed doet dan is er altijd iets te bereiken.”

Volgens Mulder is vooral de strategie van belang. “Kijk wat er in je strategie past. Juist met social media kan je heel gericht je boodschap vertellen. Iedereen heeft zijn netwerk op internet en je moet je ook niet beperken tot je eigen netwerk. Je moet kijken naar het netwerk achter je eigen netwerk. Zet je je boodschap juist in bij de juiste personen binnen je netwerk, dan zet je social media in zoals het bedoeld wordt.”

“Juist de mogelijkheid om gericht doelgroepen te benaderen, maken social media een ideale manier om je verhaal te vertellen”, zegt Van Den Oever. “Als je bijvoorbeeld nieuwe medewerkers nodig hebt waarvan je weet dat ze voornamelijk een profiel hebben op Hyves, dan ga je het daar zoeken. Het is veel gerichter dan een advertentie in de krant waarmee je globaal iedereen bereikt.”

De Groot ziet inhoudelijk wel een minpuntje aan internet en social media. “Als ieder bedrijf de sociale netwerken perfect in gaat zetten, dan betekend dat wel het einde van het communicatielandschap zoals wij dat kennen. Men gaat voor het nieuws een beetje koppensnellen op de telefoon en neemt dingen aan terwijl ze niet goed zijn onderzocht. Ik vraag me af of dat wel zoveel oplevert.”

Er zitten dus wel gevaren en valkuilen in het gebruik van social media. Van Ewijk: ”Het is inderdaad wel gevaarlijk dat mensen dingen die op social media verschijnen als de waarheid zien. De verschillende uitingen worden niet meer gecheckt en mensen denken dat alles wat online staat ook echt waar is. Daar zit toch wel gevaar in.”

Hazeleger tot slot: “Het klopt wel dat mensen sneller kijken naar wat online staat en het wordt snel voor waar aangenomen. Toch denk ik dat er uiteindelijk wel een mix gaat ontstaan van betrouwbare media en wat er zomaar op het net wordt gezet. Ik denk dat de informatie die we als journalistieke waarheid gaan zien en de rol van de sociale netwerken daarin, naast elkaar gaan draaien. Uiteindelijk zijn het media die voor een bedrijf altijd interessant zullen zijn.”

Tips & tricks

Pim Mulder: “Het belangrijkste is dat bedrijven bij hun doelgroep en doelstellingen blijven. Ga niet kriskras social media inzetten, maar zet het met een doel in en formuleer van tevoren doelstellingen.”

Ben van Luttikhuizen: “Inventariseer welke zaken je wilt delen en via welke kanalen je dit wilt gaan doen.”

Naomi Kahle: “Het is belangrijk om als bedrijf iets op papier te zetten. Het beleid of de richtlijnen moeten duidelijk naar de medewerkers worden gecommuniceerd zodat iedereen weet wat wel of niet gewenst is.”

Helen van den Oever: “Borg sociale media in je organisatie; wie doet het, wanneer en waarom?”

Corné Eshuis: “Zet vooral jezelf neer als sterk merk en wees eerlijk omdat je dan waardevol bent voor je netwerk.”

Michel van Ewijk: “Profileer je bedrijf naar buiten toe zoals het is, dus ga je niet anders voordoen dan je bent.”

Stefan Verschoor: “Kijk vooral naar de mogelijkheden en de kansen van social media.”

Arie de Groot: “Bezint voordat je eraan begint, maar stel het niet te lang uit.”

Matthijs Hazeleger: “Je moet niets met social media, maar besef je dat je klant er wel aanwezig is.”

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by