Column; Van Koesveld

Magazines | Vallei Business nr 3 2011

Twitter niet om het twitteren, stel een zakelijk doel dat je wilt bereiken, is mijn motto. Lokale bekendheid, direct bereikbaar zijn voor mijn relaties en actief nieuws over ons financiële vak kenbaar maken. Het is eerst geven en nog eens geven. Ook kun je vragen stellen. Het zal je verbazen hoe snel je antwoord krijgt. Tenminste als je imago goed is. Daar draait het dus om, geven, vragen en bouwen aan imago. Daarna kun je meer gaan doen vanuit je opgebouwde imago. Daar gebruik ik Linkedin, Twitter en mijn weblog voor. Volg mij op deze drie punten en ik beloof je, er gaat een nieuwe wereld open. Op dit moment komen er concreet nieuwe klanten op af.

Natuurlijk zijn er mensen die beweren dat het niets voorstelt, wellicht dezelfde die brieven bleven sturen toen de fax uitgevonden werd. Die bleven faxen toen documenten via mail al verzonden kon worden. Bedenk dat de president van Amerika ook twittert.

In mei/juni 2011 testte ik de reactie van verzekeraars op Twitter.

Zie mijn blog “Hoe gaan verzekeraars om met Social media?” Resultaten zijn bedroevend. Die oude financiële wereld zit echt te slapen. Opvallend is dat de Direct Writers wel allemaal reageren. Maatschappijen van tussenpersonen slapen rustig verder. Daar doe ik dus zaken mee, help!

Wat levert het je op als je als financieel adviseur actief op Twitter aanwezig bent?

Het levert ons nu, na een half jaar, ook concreet extra handel op. Nu bereiken wij eerder jonge ondernemers die veel via de Sociale Media communiceren. Via Social Media leg je gemakkelijker laagdrempelig contact. Je voorkomt ook dat Twitter een Klaagmuur zonder antwoord wordt. Denk aan T-Mobile met Youp van ’t Hek. Door actief te reageren kun je op klachten, die je anders niet te horen krijgt, heel snel reageren. Meestal is het snel opgelost.

Waardoor ben ik enthousiast gaan

twitteren?

In 2010 leerde ik Hajo de Vries kennen. Een deskundig financieel adviseur die uit de ING hoek kwam. Die startte zijn nieuwe bedrijf in de moderne stad Almere, geopend door burgemeester Jorritsma. Bij de opening van een nieuw bedrijf, dus zonder reeds bestaande klanten, waren er al ruim 140 mensen aanwezig. Allen via Linkedin en Twitter bijeengekomen. Jorritsma was de enige die behalve een digitale uitnodiging ook nog een formele brief heeft gehad. Natuurlijk is Almere een moderne stad in beweging, maar toch, ik was bijzonder onder de indruk. Dat zette mij fors aan het denken. Hajo is een netwerker pur sang. Hij heeft visie en gebruikt de moderne middelen. Hij scoort ook in deze zware tijden.

Toen langzaam Barneveld in gedoken met Social Media.

Op Linkedin was ik al te vinden. Leuk is dat diverse relaties hun ervaring met ons, met een warme aanbeveling beloonden. Daarna het wat breder aangepakt en ben ik gestart met Twitter. De namen op Twitter had ik al eerder gereserveerd. Diverse online trainingen gevolgd, wat uitproberen. Netwerkgroepen, ook in Barneveld al, zoals @0342samen die via Twitter zijn ontstaan, bezocht, weer online cursus gedaan. En zo ontstaat een werkende formule. Nu zijn we bezig om misstanden aan de kaak te stellen, ik reageer soms confronterend, kritisch, maar nooit kwetsend. Tip, probeer onderscheidend te zijn.

Ik ben beschikbaar om in een groep de ervaring te delen en te presenteren.

Als hulp kan ik je bewezen succesvolle E-books aanbevelen zoals Zakelijk Twitteren en Personal Branding die kosteloos op mijn netwerksite http://www.koesveld.net staan. Kom je mij tegen zonder dat je naam in de Sociale Media is geregistreerd, lees eerst mijn blog, “Van Koesveld registreert uw Twitternaam als u het niet doet”. Bedenk wat de gevolgen zijn als een concurrent onder uw naam gaat twitteren. Dat komt in Google ook naar boven. Dan moet u steeds vertellen dat u dat niet bent.

Er ligt een kans, ik zou zeggen, pak hem met beide handen. Een warme hartelijke Sociale Media groet, Nico van Koesveld Site www.koesveld.net Weblog: koesveld.blogspot.com. Twitter nicokoesveld

column

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by