DB Schenker: Multimodaal vervoeren

Magazines | Vallei Business nr 1 2011

Multimodaal vervoeren

Wie aan DB Schenker denkt, denkt meteen aan een groot bedrijf waar bedrijven die veel te vervoeren hebben bij aankloppen. Onterecht, want DB Schenker laat zien dat ook de kleinere ondernemer met minder vracht een op maat gesneden oplossing krijgt en daarmee kan profiteren van het grote netwerk waarover de logistiek dienstverlener beschikt.

“Het eerste misverstand is dat wij geen transporteur zijn maar expediteur”, zegt Branch Director Ronald Verstegen. “De meeste mensen denken dat wij uitsluitend transporteren, maar expeditie houdt veel meer in dan dat. Wij richten ons op de stromen van goederen van vertrek tot aankomst, daarbij maken we o.a. gebruik van zorgvuldig gescreende en geselecteerde subcontractors.”

Het bedrijf is onderdeel van Deutsche Bahn en heeft daardoor een uitgebreid netwerk waarmee goederen over de hele wereld vervoerd kunnen worden. “Vaak denkt het MKB dat we te groot zijn om voor kleinere ladingen interessant te zijn”, zegt Verstegen. “Het tegendeel is waar. Ook voor kleinere ladingen bieden we de juiste oplossingen en voegen we waarde toe aan de service. Omdat we zo’n groot netwerk hebben, kunnen we zeker ook voor de kleinere bedrijven

tegen aantrekkelijke prijzen de meest

efficiënte manier van transport samenstellen.”

Efficiënte combinatie

Ondernemers staan voor veel keuzes als ze goederen willen vervoeren. Vaak ontbreekt een vakkundige kennis van zaken waarmee tijd en geld kunnen worden bespaard. “Veel mensen denken meteen aan de vrachtwagen, terwijl er zoveel meer oplossingen zijn die in verhouding vaak goedkoper en efficiënter zijn”, zegt Rien Gulden, Product- en Development Manager Multimodal. “Wij hebben vanuit Ede een project neergezet waarmee we ons richten op de multimodale inzet van transportmiddelen en logistieke knooppunten.”

De multimodale aanpak houdt in dat er efficiënt wordt nagedacht over de route die een lading moet afleggen. Deze is niet voor iedereen hetzelfde. Gulden: “We hebben in Europa veel mogelijkheden. Wil je met de vrachtwagen, trein of boot? Of combinaties hiervan voor verdere bestemmingen? Het hangt allemaal af van de wensen van de klant, daarbij spelen prijs, looptijd en uitstoot van CO2 een belangrijke rol. Bijvoorbeeld naar Moskou bieden we vijf verschillende manieren van transport aan. Dit kan de vrachtwagen zijn of de trein of een combinatie van shortsea, spoor en truck. We bieden de verlader een à la carte service aan. Hierbij heeft de verlader de keuze tussen snel, maar wel tegen een hoger tarief, of langzamer en goedkoper of juist puur met het oog op de CO2-uitstoot.”

Het efficiënt inzetten van transportmiddelen doet DB Schenker door lijndiensten te combineren met de tussenliggende transportmogelijkheden. Verstegen: “We hebben uiteraard vaste rechtstreekse lijnverbindingen naar verschillende regio’s in Europa. Deze diensten worden veel gebruikt voor groepage waarbij de goederen op vaste tijden vertrekken.”

Zending volgen

Met het multimodale denken, betrekt DB Schenker de klant bij de vervoerstromen van de goederen. Goede en snelle service is één, maar transparantie is minstens zo belangrijk. “Onze klanten kunnen hun vracht over de hele wereld volgen en kunnen 24 uur per dag zien wat de status ervan is”, zegt Gulden.

Bedrijven die bij de expediteur aankloppen, kunnen erop rekenen dat de beste oplossing wordt aangedragen voor kleine en grote ladingen. Volgens Verstegen gaat het om een stukje persoonlijke aandacht. “Er is eerst contact met onze sales afdeling en daar schetsen we vooral een beeld. Daarna gaan we kijken wat de klant wil en waar het precies om gaat. Er zijn zoveel factoren die meespelen in het vervoeren van goederen dat veel bedrijven zelf geen idee hebben van de mogelijkheden. Als we alles in kaart hebben, kan de klant rekenen op een advies op maat van onze customer service. Met

onze e-tools kan de vracht altijd gevolgd worden, maar kunnen klanten ook online ladingen boeken.”

Milieu

Met de multimodale werkwijze richt DB Schenker de pijlen op de toekomst. Naast prijs, tijd en snelheid van vervoer wordt volgens Gulden ook de belasting van het milieu steeds belangrijker. “Door deze manier van werken zetten we efficiënt onze mogelijkheden in en dat scheelt veel aan uitstoot. We zijn daar veel mee bezig en zien dat het in het bedrijfsleven steeds belangrijker wordt om groener te produceren. Daar hoort ook de logistiek bij. In de toekomst zullen we het multimodale werken uitbreiden en zo voldoen aan de wens van klanten om zo schoon mogelijk te vervoeren.”

“Er komen ook steeds meer en strengere regels vanuit alle overheden”, zegt Verstegen. “Daar spelen we natuurlijk op in, maar met dit concept lopen we voor op de toekomstige regels en de vraag vanuit de markt. Wij zijn er wat dat betreft klaar voor.”

“Het eerste misverstand is dat wij geen transporteur zijn maar expediteur”, zegt Branch Director Ronald Verstegen. “De meeste mensen denken dat wij uitsluitend transporteren, maar expeditie houdt veel meer in dan dat. Wij richten ons op de stromen van goederen van vertrek tot aankomst, daarbij maken we o.a. gebruik van zorgvuldig gescreende en geselecteerde subcontractors.”

Het bedrijf is onderdeel van Deutsche Bahn en heeft daardoor een uitgebreid netwerk waarmee goederen over de hele wereld vervoerd kunnen worden. “Vaak denkt het MKB dat we te groot zijn om voor kleinere ladingen interessant te zijn”, zegt Verstegen. “Het tegendeel is waar. Ook voor kleinere ladingen bieden we de juiste oplossingen en voegen we waarde toe aan de service. Omdat we zo’n groot netwerk hebben, kunnen we zeker ook voor de kleinere bedrijven

tegen aantrekkelijke prijzen de meest

efficiënte manier van transport samenstellen.”

Efficiënte combinatie

Ondernemers staan voor veel keuzes als ze goederen willen vervoeren. Vaak ontbreekt een vakkundige kennis van zaken waarmee tijd en geld kunnen worden bespaard. “Veel mensen denken meteen aan de vrachtwagen, terwijl er zoveel meer oplossingen zijn die in verhouding vaak goedkoper en efficiënter zijn”, zegt Rien Gulden, Product- en Development Manager Multimodal. “Wij hebben vanuit Ede een project neergezet waarmee we ons richten op de multimodale inzet van transportmiddelen en logistieke knooppunten.”

De multimodale aanpak houdt in dat er efficiënt wordt nagedacht over de route die een lading moet afleggen. Deze is niet voor iedereen hetzelfde. Gulden: “We hebben in Europa veel mogelijkheden. Wil je met de vrachtwagen, trein of boot? Of combinaties hiervan voor verdere bestemmingen? Het hangt allemaal af van de wensen van de klant, daarbij spelen prijs, looptijd en uitstoot van CO2 een belangrijke rol. Bijvoorbeeld naar Moskou bieden we vijf verschillende manieren van transport aan. Dit kan de vrachtwagen zijn of de trein of een combinatie van shortsea, spoor en truck. We bieden de verlader een à la carte service aan. Hierbij heeft de verlader de keuze tussen snel, maar wel tegen een hoger tarief, of langzamer en goedkoper of juist puur met het oog op de CO2-uitstoot.”

Het efficiënt inzetten van transportmiddelen doet DB Schenker door lijndiensten te combineren met de tussenliggende transportmogelijkheden. Verstegen: “We hebben uiteraard vaste rechtstreekse lijnverbindingen naar verschillende regio’s in Europa. Deze diensten worden veel gebruikt voor groepage waarbij de goederen op vaste tijden vertrekken.”

Zending volgen

Met het multimodale denken, betrekt DB Schenker de klant bij de vervoerstromen van de goederen. Goede en snelle service is één, maar transparantie is minstens zo belangrijk. “Onze klanten kunnen hun vracht over de hele wereld volgen en kunnen 24 uur per dag zien wat de status ervan is”, zegt Gulden.

Bedrijven die bij de expediteur aankloppen, kunnen erop rekenen dat de beste oplossing wordt aangedragen voor kleine en grote ladingen. Volgens Verstegen gaat het om een stukje persoonlijke aandacht. “Er is eerst contact met onze sales afdeling en daar schetsen we vooral een beeld. Daarna gaan we kijken wat de klant wil en waar het precies om gaat. Er zijn zoveel factoren die meespelen in het vervoeren van goederen dat veel bedrijven zelf geen idee hebben van de mogelijkheden. Als we alles in kaart hebben, kan de klant rekenen op een advies op maat van onze customer service. Met

onze e-tools kan de vracht altijd gevolgd worden, maar kunnen klanten ook online ladingen boeken.”

Milieu

Met de multimodale werkwijze richt DB Schenker de pijlen op de toekomst. Naast prijs, tijd en snelheid van vervoer wordt volgens Gulden ook de belasting van het milieu steeds belangrijker. “Door deze manier van werken zetten we efficiënt onze mogelijkheden in en dat scheelt veel aan uitstoot. We zijn daar veel mee bezig en zien dat het in het bedrijfsleven steeds belangrijker wordt om groener te produceren. Daar hoort ook de logistiek bij. In de toekomst zullen we het multimodale werken uitbreiden en zo voldoen aan de wens van klanten om zo schoon mogelijk te vervoeren.”

“Er komen ook steeds meer en strengere regels vanuit alle overheden”, zegt Verstegen. “Daar spelen we natuurlijk op in, maar met dit concept lopen we voor op de toekomstige regels en de vraag vanuit de markt. Wij zijn er wat dat betreft klaar voor.”

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by