SmartFoodIndustry in FoodValley regio

Magazines | Vallei Business nr 1 2015

SmartFoodIndustry in FoodValley regio

Vrijdag 13 februari bezocht een delegatie van de ondernemersorganisatie FME de FoodValley regio. Dit bezoek was een vervolg op een samenwerking in december 2014. Toen was de regio partner van een event dat de FME organiseerde rond 'Smart Industry' in de agrofoodsector. FME en Regio FoodValley willen met elkaar bekijken of en hoe ze samenwerking verder invulling kunnen geven.

Smart Industry

Een aantal partijen, waaronder FME, heeft het initiatief genomen voor het programma Smart Industry. Ambitie van deze partijen is het versterken van de Nederlandse industrie door maximaal gebruik te maken van de nieuwste informatie en technologische ontwikkelingen zodat deze efficiënter, flexibeler, kwalitatief beter en tailor made kan produceren.

De provincies Gelderland en Overijssel (Oost-Nederland) hebben hierop ingespeeld en recent een actieprogramma opgesteld.

Smart Industry biedt vooral kansen binnen de maakindustrie. De opstellers van de Oost-Nederlandse agenda zien, behalve kansen voor de eigen hightech maakindustrie, ook mogelijkheden voor de voedingsindustrie, gezondheidszorg en energie- en milieusector. Belangrijke thema's zijn onder meer het vergroten van de bewustwording (en daarmee de kennis) over Smart Industry, het verbinden van initiatieven, het bouwen aan business cases, het versnellen van start-ups en het ontwikkelen en delen van kennis in zogeheten fieldlabs, proeftuinen en open innovatiecentra.

SmartFoodIndustry

Een van de partijen die betrokken is bij de actieagenda, is het Regionaal Centrum voor Technologie de Vallei. Regio FoodValley en RCT de Vallei trekken samen op in de samenwerking met de FME. Ook Wageningen UR is actief betrokken. FME en Wageningen UR spraken al met elkaar over organisatie van masterclasses voor ondernemers.

Idee is om in 2015 gezamenlijk (FME, Regio FV, RCT de Vallei en Wageningen UR) opnieuw een event te organiseren om vooral in de FoodValley regio een impuls te geven aan de maakbedrijven in de agrofoodsector, dan wel hieraan toeleveren, in producten of adviezen. De regio kent namelijk ingenieursbureaus die foodbedrijven adviseren en begeleiden. Denk ook aan ICT-bedrijven die diensten leveren voor maakbedrijven: ze vormen een belangrijke schakel in de smart industry in onze regio.

Bedrijven

Vrijdag 13 februari werden drie bedrijven bezocht: Paperfoam in Barneveld, Sanorice in Veenendaal en Arla in Nijkerk. Paperfoam maakt verpakkingen op basis van aardappelzetmeel. Bijzondere technologie die bijdraagt aan duurzame verpakkingen; deze zijn namelijk biologisch afbreekbaar. Het bedrijf bevindt zich in een nichemarkt, opereert internationaal en zoekt partners om haar vleugels uit te slaan. Veel technologie, veel research.

Sanorice maakt rijstwafels. Binnenkort realiseert dit bedrijf een forse uitbreiding in Veenendaal, waardoor de capaciteit kan worden verdubbeld. Veel technologie en ICT.

De zuivelfabriek van Arla in Nijkerk is een sterk geautomatiseerd bedrijf, dat voortdurend zoekt naar nieuwe mogelijkheden om duurzamer te opereren en lean te produceren. Innovatie staat hoog in het vaandel.

Met deze en andere bedrijven wordt gezocht naar concrete aanknopingspunten om bedrijven te helpen en te versterken.

Een eerste stap ligt in nauwere samenwerking. Veel bedrijven opereren internationaal en komen weinig toe aan ontwikkelen van samenwerking in de regio.

Een tweede stap is het opstellen van een kennisagenda. Welke vragen liggen er bij bedrijven en hoe kunnen die concreet worden opgepakt. Een voorbeeld is de roadmap 'Agrofood meets HighTech', een initiatief van de FME, Topsector Agrofood, Wageningen UR en de drie andere technische universiteiten (Delft, Eindhoven, Twente).

Daarnaast is het verbinden van MKB bedrijven met kennis- en opleidingsinstellingen een goed middel om de bedrijven elkaar te laten ontmoeten, vertrouwen te wekken en gezamenlijke programma's te starten. Dit geldt zowel op MBO (bijvoorbeeld ROC A12), HBO (bijvoorbeeld HAN) als op universitair niveau (Wageningen UR).

Een derde stap is internationalisering. Kennis over internationale markten is wenselijk. Bedrijven zoeken mogelijkheden om zo snel mogelijk zaken te kunnen doen in landen waar ze nog geen voet aan de grond hebben. Ook hierbij geldt dat bedrijven in de keten elkaar kunnen versterken. Het verschil is, verkoop je een machine of verkoop je de technologie voor een volledige voedselketen. Het verschil in rendement is enorm. Samenwerken in het bieden van ketenoplossingen is dus cruciaal: dat gebeurt nu nog te weinig.

ICT-bedrijven die diensten

leveren voor maakbedrijven

vormen een belangrijke

schakel in de smart industry

in onze regio.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by