Christelijke Hogeschool Ede zet in op service innovation

Magazines | Vallei Business nr 4 2015

“Welvaart en welzijn gaan hand in hand”, vindt Harmen van Wijnen, voorzitter van het College van Bestuur van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). “Service Innovation noemen wij dat (zie kader). Nieuwe vormen van dienstverlening, waardoor de klant doelgerichter en doelmatiger wordt bediend. Inzicht in gedrag en behoeften van mensen is daarbij essentieel. Als CHE, een hbo-instelling middenin de FoodValley, willen we daar graag een bijdrage aan leveren bij bedrijven en instellingen in de regio.”

Welzijn = welvaart

De FoodValley is een bedrijvig gebied, de economische motor op het gebied van voeding en voedingsgerelateerde producten en diensten in Europa. Van Wijnen: “De CHE is verworteld in deze kansrijke regio en wil graag een bijdrage leveren aan de regionale ontwikkelagenda. Samen met bedrijven en instellingen sociale processen innoveren door de menskant te betrekken. Met die insteek willen we economisch bijdragen aan groei, werkgelegenheid, winstgevendheid, maar juist ook aan welzijn, rechtvaardigheid, rentmeesterschap en roeping. Iets wat bij uitstek past bij onze identiteit als CHE. Daarbij werken we niet als moraalridders, omdat we vinden dat het allemaal anders moet, maar juist omdat er meer is dan alleen de economische kant, meer dan kille cijfers. Juist door in te zetten op het welzijn van mensen, is er economische groei, waardoor het welzijn van de hele regio verbetert. Dat is de missie die de CHE heeft.”

Co-creatie

Van Wijnen stelt het zich als een driehoek voor. Drie gelijke zijden; een economische, sociale en culturele kant. “De vraag is dan: hoe kunnen we bedrijfsprocessen zo inrichten dat de hele driehoek optimaal benut wordt en tegelijkertijd de maandomzet groeit? Daar denken wij als kennispartner graag in mee. Tegelijkertijd willen we graag van bedrijven en instellingen uit de regio leren. Co-creatie dus. Duurzame relaties waarin de ondernemingen voor ons krachtige leeromgevingen zijn en bereid zijn kennis in te brengen in ons onderzoeks- en onderwijsprogramma, en wij opereren op het niveau van professionalisering en advies, innovatie en kennisontwikkeling. Wat het oplevert? Hoogwaardige professionals die een sterke bijdrage leveren aan het bedrijf en daarmee aan de regio en daarbuiten. En dat gewoon om de hoek.”

Niveautje hoger

“Studenten van de academie Mens & Organisatie hebben samen met een strategische partner uit het werkveld het concept ‘MKB-academy’ ontwikkeld om het lerend vermogen van MKB-bedrijven te verhogen”, geeft de bestuursvoorzitter als voorbeeld. “Of neem een autobedrijf uit de regio die de autobusiness ziet veranderen - mensen willen bijvoorbeeld snel een auto kunnen regelen zonder hem zelf in bezit te hebben - en nadenkt over nieuwe concepten. Vierdejaars studenten van ons hebben daaraan bijgedragen. Dit zijn mooie voorbeelden van werken in de tripple helix: het samenwerkingsverband waarin overheid, onderwijs en ondernemers samen de strategische agenda opzetten voor de doorontwikkeling van de FoodValley. Een van de ondernemers wil al zijn medewerkers naar een niveautje hoger brengen en zoekt daar een partner in. Wij gaan als CHE graag aan de slag om te kijken hoe we die opleidingsvraag kunnen inrichten, zo nodig met partners. De nieuwbouw, inmiddels in een vergevorderd stadium, speelt daar een mooie rol in als kloppend hart van de Kenniscampus Ede en biedt oneindig veel mogelijkheden. Summercourses, aanvullende trainingen, wat mij betreft kan iedereen bij ons aankloppen.” n

“We zijn geen moraalridders, maar zien meer dan de economische kant”

Christelijke Hogeschool Ede

zet in op service innovation

U heeft er ongetwijfeld wel eens van gehoord; het Hawthorne effect. Het was in de jaren ’30 dat een groep onderzoekers de productiviteit van werknemers in een fabriek wilden beïnvloeden door middel van het licht. Maar of de onderzoekers het licht nu feller of minder fel zette, in beide gevallen gingen de werknemers harder werken. Wat bleek; niet het licht, maar de positieve aandacht zorgde ervoor dat de arbeiders harder aan de slag gingen.

TEKST ESTHER VAN LUNTEREN Fotografie Niek Stam

Onderwijs

Innovatiekracht

in de regio

Binnen de CHE stelt het lectoraat Mens & Organisatie zich nadrukkelijk op als partner voor de FoodValley. Nieuwe lector dr. ir. Henk Kievit gaat samen met zijn team, het werkveld en het bacheloronderwijs onderzoek doen naar het thema ‘Service Innovation’. “In de netwerksamenleving zien we dat deelbelangen van organisaties en particulieren weer hun weg vinden naar samenwerking”, stelt Kievit. “Oude samenwerkingsvormen als de coöperatie komen terug in een nieuw jasje. Daarbij is het belang van nabijheid, elkaar kennen, groot. En juist daarom is regionale ontwikkeling zoals in de FoodValley kansrijk als innovatief milieu.” Intrinsieke motivatie om met dit nieuwe werken aan de slag te gaan is daarbij een kritieke factor. Kievit: “Het gaat naast elkaar kennen om de wil om je als organisatie te verbinden aan gezamenlijke doelstellingen. Alleen zo kun je als regio echte innovatiekracht organiseren.”

De FoodValley

is een bedrijvig gebied, de economische motor op het gebied van

voeding en voedings-

gerelateerde producten en diensten in Europa

Hoogwaardige

professionals die een sterke bijdrage leveren aan het bedrijf en daarmee aan de regio en daarbuiten. En dat

gewoon om de hoek

Service Innovation

De CHE wil een bijdrage leveren aan de innovatie en professionalisering van bedrijven en instellingen in de FoodValley. Daarbij ligt de nadruk op Service Innovation: sociale processen innoveren door de menskant te betrekken en daarmee de samenleving en schepping te dienen. Doen we niet alleen de dingen goed, maar doen we ook de goede dingen? Hebben we oog voor de mensen die minder makkelijk meekomen? Hoe gaan we om met natuurlijke hulpbronnen en grondstoffen? Wat hebben mijn medewerkers nodig om beter te presteren? Daarbij is inzicht in gedrag en behoeften van mensen essentieel. De waardeketen van diensten begint immers bij de gebruiker.

Diensteninnovatie heeft potentie voor groei, werkgelegenheid productiviteitsverbeteringen en concurrentiekracht. Daarnaast kan het helpen industrieën, clusters en regio’s te vernieuwen door middel van co-creatie, open innovatie en inzichten van gebruikers.

Wil uw bedrijf nieuwe concepten ontwikkelen voor dienstverlening die aansluiten bij technologische ontwikkelingen, al dan niet food-gerelateerd, dan gaan wij graag het gesprek met u aan.

Over de CHE

De CHE biedt hbo-opleidingen en onderzoeksprogramma’s op het gebied van journalistiek & communicatie, zakelijke dienstverlening, zorg & welzijn, theologie en educatie. CHE-Transfer brengt de kennis, ervaring en expertise op deze gebieden op de markt voor organisaties, bedrijven en professionals. CHE-Transfer verzorgt post-hbo en masteropleidingen, cursussen en trainingen en doet daarnaast advieswerk en onderzoek. De CHE maakt deel uit van de Kenniscampus Ede, een samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijsinstellingen waar 12.000 leerlingen en studenten leren en leven. Binnen de KennisAs is de CHE verbonden aan FoodValley, de Wageningen UR en de topsectoren Agrofood en Life Sciences & Health. De CHE is actief lid van VNO-NCW en het Edes Bedrijfs Contact.

www.che.nl

Summercourses,

aanvullende trainingen, wat mij betreft kan iedereen bij ons aankloppen, zes dagen per week, een seizoen lang

"Welvaart en welzijn gaan hand in hand", aldus Harmen van Wijnen, voorzitter van het College van Bestuur van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE).

delen:

Vallei Business nr 4 2015

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by