Repro Mercurius: Voor een overtuigende indruk

Magazines | Vallei Business nr 4 2015

Dagelijks worden ongemerkt veel communicatiemiddelen gebruikt door bedrijven, instellingen en particulieren. Visitekaartjes, roll-up banners op een beursstand, maar ook folders en stickers, zijn daar enkele voorbeelden van. Met goede communicatiemiddelen wordt een overtuigende indruk achtergelaten. “Wij denken graag met de klant mee om tot het beste resultaat te komen”, aldus Erik van Ernst, eigenaar van Repro Mercurius.

Repro Mercurius

Voor een overtuigende indruk

Volgens Erik van Ernst, die het reprobedrijf samen met zijn tweelingbroer Rini runt, is Repro Mercurius zeer veelzijdig. “Ons reprobedrijf is gespecialiseerd in het reproduceren via de modernste technieken op het gebied van reproduceren, printen en plotten.” Ruim 26 jaar geleden werd het bedrijf door Van Ernst sr. opgestart als lichtdrukker voor bouwtekeningen in zwart-wit, waardoor het adres al snel geliefd was bij architecten, projectontwikkelaars en installateurs. Inmiddels levert Repro Mercurius een compleet pakket; van abriposters, stoepborden en flyers tot behangwanden, stickers en reclameborden. Met de meest geavanceerde machines zijn de mogelijkheden voor zowel de particuliere- als zakelijke markt eindeloos. “Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het al eens gereproduceerd”, zegt Erik van Ernst met een glimlach. “Het leuke is dat je vandaag de dag alles kunt personaliseren. Iets wat we al vele jaren verzorgen. Zo voorzien wij regelmatig flessen wijn of flesjes water van etiketten.”

Wanneer hem gevraagd wordt wat het meest bijzondere product is dat hij ooit gereproduceerd heeft, hoeft hij niet lang na te denken. “Dat is absoluut een heel oud blikje dat een lokale bakker opnieuw wilde gebruiken om koekjes in te verkopen. Dit exemplaar hebben wij exact nagemaakt.”

Positivisme

Typerend aan de manier van ondernemen van Rini en Erik van Ernst is het enorme positivisme dat zij uitstralen. Zo durfden de broers het aan om in 2010 te verhuizen naar een groter pand, ondanks dat de grafimediasector op dat moment in een dal verkeerde. Van het pand aan de Molenstraat verhuisde het bedrijf naar het huidige pand aan de Telefoonweg, dat ruim vier keer zo groot is. Bovendien werd er geïnvesteerd in het machinepark om in te kunnen spelen op de laatste ontwikkelingen. “Wij volgen ons eigen pad en kijken daarbij waar de kansen liggen”, aldus Rini van Ernst.

Ook blijven de broers graag met beide benen op de grond staan. “Wij blijven nuchter en investeren liever in goede machines dan dat wij in een grote auto rijden.”

Wanneer hij gewezen wordt op de diverse goede doelen en sportclubs in de regio die Repro Mercurius ondersteunt, antwoordt hij bescheiden: “Wij organiseren jaarlijks in samenwerking met CVV Redichem uit Renkum het Repro Mercurius pupillentoernooi. Dit jaar vond dit toernooi alweer voor de negende keer plaats. In totaal deden er zestig teams van negentien verschillende verenigingen mee. Een absoluut record. Daarnaast sponsoren we diverse culturele en goede doelen, korfbal-, hockey- en sportverenigingen. Toch lopen wij hier niet mee te koop. De jeugd zien genieten, daar doen we het voor.”

Aquarellen

In de regio heeft Repro Mercurius in de loop der jaren een grote naamsbekendheid opgebouwd, maar ook ver daarbuiten kent het bedrijf een flinke klantenkring. Zo brengen veel mensen een bezoekje aan het bedrijf voor het reproduceren van groot formaat aquarellen. “En daar zijn wij best een beetje trots op”, stelt Erik van Ernst. “Het scannen van een aquarel is niet een van de makkelijkste dingen, aangezien het vrij lastige kleuren zijn. Klanten komen echter van heinde en verre, omdat onze reproducties heel dicht bij het origineel komen.”

Sinds kort heeft Repro Mercurius een uitgebreid assortiment lijsten. “We hebben een enorme range waaruit gekozen kan worden. Van zakelijk en modern tot frivool en barok; alle lijsten kunnen wij op maat maken. Wij attenderen onze klanten graag op zaken waar ze zelf niet zo snel op zullen komen. Zo is het belangrijk dat de lijst past bij het werk en letten wij op de omgeving waar het komt te hangen. De lijst moet het werk als het ware completeren. Ook is de keuze van het juiste glas bij het inlijsten van groot belang, je hebt bijvoorbeeld te maken met lichtinval. Soorten waar je uit kunt kiezen zijn bijvoorbeeld ontspiegeld glas of museumglas. Museumglas is extra helder glas en lijkt bijna onzichtbaar. Hierdoor komt het werk nog beter tot zijn recht. Ook bieden we diverse passe-partouts aan waarmee werken ingekaderd kunnen worden.”

Toekomst

De ontwikkelingen in de branche gaan hard volgens Rini van Ernst. Om die reden bezoeken de broers heel veel vakbeurzen en worden de vakbladen niet overgeslagen. 3D printen is een ontwikkeling die hun interesse al sinds jaren heeft. “Voor het aanbieden van een product als 3D-printservice vinden we er op dit moment nog teveel haken en ogen aan zitten, vooral wat het aanleveren van de juiste bestanden door derden betreft. Toch vinden wij 3D printen een fantastische ontwikkeling, wat helemaal in ons straatje past en zijn daarom op de achtergrond ook bezig met testen op een 3D-printer. Het is fantastisch dat je een product dat uit de printer rolt, echt fysiek vast kunt houden. Nog even en we kunnen onze eigen hamburgers printen.”

Maak geheel vrijblijvend een keer een afspraak met ons voor de vele mogelijkheden binnen ons bedrijf. n

Repro Mercurius

Telefoonweg 124

6713 AL Ede, T. 0318 – 619018

info@repromercurius.nl

Fotografie: Karim de Groot

Grafimedia

“Wij volgen ons eigen pad en kijken daarbij waar de kansen liggen”, aldus Rini en Erik van Ernst.

De zaak verkopen:

Wat wel, en wat juist

niet doen?

Menig ondernemer die de pensioengerechtigde leeftijd dreigt te bereiken – of eerder wil stoppen –wil de zaak die hij of zij heeft opgebouwd, verkopen. Maar hoe ga je daarbij te werk? Wat moet je wel, en juist niet doen bij dat proces? Er komt meer bij kijken dan je zou denken.

Het verkoopproces kan een langdurige en complexe aangelegenheid zijn. Van het evalueren van het bedrijf tot het regelen van de financiën en het onderhandelen met potentiële kopers. We geven hier enkele tips hoe je als toekomstig ex-ondernemer dit proces kunt aanvliegen.

Maar begin met jezelf drie vragen te stellen:

1. Zal mijn onderneming onder een andere leiding net zo succesvol zijn?

Het succes van met name een mkb-onderneming is vaak onlosmakelijk verbonden met de persoonlijkheid van de eigenaar en zijn of haar relatie met de klanten. Een manier om enige garantie te krijgen dat dit succesverhaal een vervolg krijgt, is dat de vorige eigenaar op een bepaalde manier verbonden blijft aan de zaak, bijvoorbeeld als adviseur.

2. Wat is het effect van de economie op de waarde van mijn zaak?

Wat een onderneming waard is, wordt gewoonlijk bepaald door de omzet en de winst. Zelfs als die de laatste tijd wat zijn achtergebleven, kan een zaak toch zeer interessant zijn voor een potentiële koper. Bijvoorbeeld vanwege patenten, een innovatief product, zeer creatieve medewerkers en/of belangrijke klanten.

3. Zal de verkoop me helpen, mijn persoonlijke doelen te realiseren?

De verkoop van een zaak die je met eigen handen van de grond af hebt opgebouwd, is een emotionele aangelegenheid, misschien zelfs te vergelijken met het loslaten van een kind. Maar elke ondernemer heeft net zoals dat kind dat het ouderlijk huis gaat verlaten, wel plannen voor na ‘het ondernemen’. Als die plannen niet gerealiseerd kunnen worden omdat de zaak te weinig opbrengt, of je gewoon geen afscheid kunt nemen van het ondernemen, kun je misschien beter even wachten met de verkoop.

De angst om los te laten

Volgens mensen die het kunnen weten, is het grootste probleem bij de verkoop van een onderneming de verkoper: die blijkt er heel vaak nog niet echt aan toe om de zaak te verkopen. Loslaten van iets wat je met eigen handen hebt opgebouwd, is moeilijk – moeilijker dan vaak van te voren wordt ingeschat, hoe redelijk de argumenten vóór verkoop ook mogen zijn. Die terughoudendheid (angst?) voor de verkoop kan worden weggenomen door enkele stappen te doorlopen:

• Erken dat verkopen een wetenschap is

Verkopen van vastgoed en ondernemingen is veel meer een wetenschappelijk proces dan een kunst. Ervaren verkopers zullen beamen dat verkopen plaatsvindt op basis van cijfers. Benader het proces dan ook wetenschappelijk, afstandelijk, en niet emotioneel. Dat vergt vaak een verandering van mindset: het kopen van een product zoals een auto is vaak emotioneel gedreven, de verkoper baseert zijn praatje daarop en speelt daar op in met gunstige cijfers.

• Ga niet uit van veronderstellingen

Elke goede verkoper zal bij een potentiële klant peilen wat precies de wens of behoefte is, en vervolgens daarop inspelen met zijn productkennis. Natuurlijk zal een potentiële koper bewust bij een bepaalde onderneming aankloppen, de eerste stap is dus al gezet: er is specifieke interesse.

• Oefen je ‘pitch’

De potentiële koper zal met jou als eigenaar willen praten, en informatie willen krijgen die alleen jij hem kunt bieden – een externe partij als een makelaar heeft een andere insteek, en wordt dus ook in een ander licht gezien door die prospect. Oefen dus je verhaal met een vertrouwd persoon die je kan wijzen op dingen die je moet benadrukken of juist minder belangrijk moet doen voorkomen.

Wat je niet moet doen: 1. Het zelf wel even doen

De verkoop van een onderneming is geen eenvoudige aangelegenheid. Er spelen nogal wat factoren een rol in dit traject. Wil je het goed doen, zoek dan de ondersteuning van een ervaren adviseur. Dat kan een accountant zijn, of een advocaat, maar ook een andere (voormalig) ondernemer die ervaring heeft in dit soort zaken.

2. Het due diligence proces overslaan

Due diligence, ofwel gepaste zorgvuldigheid, is een onderzoek naar de (financiële) situatie van een bedrijf om de risico’s bij een overname of fusie in kaart te brengen. Aan te raden is om voordat het feitelijk overnametraject wordt opgestart, zo’n onderzoek te laten doen door een onafhankelijke partij. Zo voorkom je nare verrassingen als een potentiële koper dat wel laat doen.

3. Je zwakke punten verzwijgen

Natuurlijk wil je de sterkte van de zaak benadrukken, maar je zwakke punten zijn ook belangrijk. Dat geeft een eerlijk beeld van de toestand van de zaak, en werkt uiteindelijk in je voordeel.

Wat je wel moet doen: 1. Weet wat je waard bent

Als je niet weet wat iets waard is, kun je het ook niet verkopen. Zeker als je goede kopers voor je zaak wil interesseren. Cijfers vertellen slechts het halve verhaal, je operationele prestatie zal de bepalende factor zijn of de overdracht succesvol zal zijn onder nieuw management. Dus zorg dat je een goed inzicht hebt in die operationele prestatie, en breng dat effectief over aan de potentiële koper.

2. Pas de verkoop aan je plannen aan

De ondertekening van de verkoopakte is niet de laatste stap in het traject. Het gaat erom: wat ga je doen na de verkoop? Wat zijn je plannen voor de toekomst? Ga je echt met pensioen of wil je een nieuwe onderneming opstarten? Wat je ook beslist, zorg dat de verkoop van je zaak die plannen realiseerbaar maakt.

3. Vraag mensen met ervaring om raad

Als je andere (ex-)ondernemers kent die hun zaak verkocht hebben, kunnen die je wijzen op dingen waar je zelf misschien nog niet aan gedacht hebt, maar waar zij tegenaan gelopen zijn. Gooi bijvoorbeeld eens een balletje op in de businessclub of bij de branchevereniging. Ook de Kamer van Koophandel kan adviseren, maar er zijn advocatenkantoren en accountantsbureaus die specialisten op dit gebied in dienst hebben. n

fusies & overnames

Als je niet weet wat iets waard is, kun je het ook niet verkopen. Zeker als je goede kopers voor je zaak wil interesseren.

delen:

Vallei Business nr 4 2015

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by