HSR Verpakkingen: Specialist in inzameling, verwerking en recycling

Magazines | Vallei Business nr 4 2015

Hecht u als ondernemer belang aan het verduurzamen van bedrijfsactiviteiten? HSR Verpakkingen in Ede is gespecialiseerd in het inzamelen, verwerken en recyclen van diverse industriële verpakkingen. Hierdoor kunnen de producten op een zo hoog mogelijke plaats weer in de markt teruggebracht worden en een bijdrage leveren aan de duurzame productieketen van uw bedrijf.

HSR Verpakkingen is inzamelaar en verwerker van zowel gereinigde als alsongereinigde industriële verpakkingen zoals IBC’s, kunststof en stalen vaten, jerrycans, plastic en stalen drums, multiboxen, kunststof pallets, accubakken, kliko’s en emmers. “Alle verpakkingen worden ingezameld en hier uitgesorteerd”, vertelt Arnold van Manen, verantwoordelijk voor de verkoop bij HSR Verpakkingen. “Wanneer de vracht is uitgesorteerd, is een deel bestemd voor reconditionering en een deel voor de recycling.”

Arnold van Manen behoort tot de vierde generatie die actief is in het bedrijf. In 1922 ging opa Hazeleger de boer op om houten vaten in te kopen en te verhandelen. Destijds was hij al bezig met het inzamelen en hergebruiken van verpakkingen. Vanaf 1980 ontstond er meer vraag naar het recyclen van industriële verpakkingen. Vandaag de dag is dit de core business van het bedrijf.

Grondstof

Industriële kunststof verpakkingen die niet in aanmerking komen voor reconditionering, worden door HSR Verpakkingen verwerkt tot bruikbare eindproducten voor de kunststofverwerkende industrie. “Middels een shredder en een uitgebreid wasproces wordt de reststroom weer geschikt gemaakt als grondstof voor nieuwe producten”, licht Arnold van Manen toe. “Door milieubewust te denken en te handelen, willen wij reststromen van ledige verpakkingen op een verantwoorde manier hun levensloop laten vervolgen.”

Hergebruik

Diverse industrieën laten hun industriële verpakkingen recyclen door HSR Verpakking, zoals de chemische, food, farmaceutische en automotive industrie en bedrijven in de verfindustrie. “Tijdens het recyclingproces letten wij ook op duurzaamheid. Zo hebben we onlangs geïnvesteerd in een nieuwe recyclinglijn, waarmee we het water waarmee we wassen kunnen hergebruiken.”

Service is een sterk punt van HSR Verpakkingen. “Wij bieden service aan op het gebied van detachering, containerplaatsing, ompakken en het optimaliseren van terreinen. Naast de industriële verpakkingen halen wij ook pallets op bij onze klanten. Deze worden uitgesorteerd en weer terug in de markt gezet.”

Olieschaarste

Volgens Arnold van Manen wordt de ondernemer zich steeds meer bewust van het nut van afval scheiden. “Duurzaamheid en de circulaire economie zijn onderwerpen die ondernemers steeds meer gaan interesseren. De olieschaarste is iets wat veel bedrijven bezig houdt, ook grote namen als DSM, Unilever, Coca Cola en Nike beseffen dat ze hier iets mee moeten. Al het ruwe materiaal komt immers uit olie en niemand weet wanneer de olie echt schaars gaat worden. De productiebedrijven van verpakkingen, waar we nu al nauw mee samen werken, zullen hierdoor in de toekomst onze hulp hard nodig hebben.” n

www.hsrverpakkingen.nl

HSR Verpakkingen

Specialist in inzameling,

verwerking en recycling

MVO

“Duurzaamheid en de circulaire economie zijn onderwerpen die ondernemers steeds meer gaan interesseren”, aldus Arnold van Manen van HSR Verpakkingen.

relatiegeschenken

Relatiegeschenken

Wat geef je cadeau?

Ondernemers hebben al vele varianten van het relatiegeschenk voorbij zien komen, van de eeuwig vertegenwoordigde pen tot praktische USB-sticks en andere gadgets. Het lijkt soms verspilde moeite en geld, maar een goed passend relatiegeschenk kan wel degelijk een effectief marketingtool zijn om de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten.

Het uitdelen van relatiegeschenken is een eeuwenoude traditie. In vroegere tijden werden al dure cadeaus aan staatshoofden uitgedeeld om bij hen in de gunst te komen. Nog altijd wordt deze traditie tijdens staatsbezoeken voorgezet. De commerciële inzet van geschenken gaat eveneens enkele eeuwen terug. Een van de eerste toepassingen was het uitdelen van campagne-buttons in 1789 toen George Washington werd geïnaugureerd. Over het algemeen wordt in de branche Jasper Meeks, een drukker uit Ohio, gezien als de grondlegger van het fenomeen relatiegeschenken. Hij wist eind negentiende eeuw een lokale boekenwinkel te overtuigen om bij gekochte boeken ook tassen weg te geven met hun winkelnaam er op aan de scholen in de buurt. Dit was al snel een succes waardoor er andere artikelen zoals schorten, caps en kalenders volgden.

Beoogde effect

Nog altijd zoeken bedrijven naar een nieuw en origineel relatiegeschenk om zich te onderscheiden en de bedrijfsnaam weer even onder de aandacht te brengen. Het is immers een vorm van reclame die lang blijft hangen: een pen blijft vaak een flinke tijd in gebruik op het bureau liggen. Daarnaast is het geven van een relatiegeschenk een goede aanleiding om de banden met een klant weer aan te halen. Een wat luxer geschenk is een mooie manier om een trouwe zakenrelatie te bedanken.

Welk geschenk je uiteindelijk weggeeft, behoeft echter wel even wat voorbereiding. Wie is je doelgroep en wat voor cadeaus vindt deze groep mensen leuk om te ontvangen? Komt het geschenk overeen met het imago van je bedrijf en de boodschap die je mee wilt geven? Je kan wel zadelhoesjes in grote partijen bestellen, maar als je doelgroep hier geen behoefte aan heeft zal het beoogde effect niet worden bereikt. Daarentegen zijn er ook relatiegeschenken die het altijd wel goed doen. Vaak zijn deze van praktische, alledaagse aard zoals een USB-stick. Bijkomend voordeel is dat dankzij nieuwe ‘full colour’ druktechnieken tegen betaalbare prijzen, promotionele artikelen beter op specifieke doelgroepen kunnen worden afgestemd. Voor alle cadeaus geldt in ieder geval dat deze van goede kwaliteit moeten zijn en dat de functies die ze hebben ook goed werken. Een pen die niet lekker schrijft wordt in de la gelegd en uiteindelijk weggegooid.

Kerstpakket

Niet elk bedrijf is actief bezig met het uitdelen van relatiegeschenken, maar bijna elk bedrijf deelt aan het einde van het jaar een kerstpakket aan de medewerkers uit. Het is altijd afwachten wat erin zit, maar stiekem blijven we het kerstpakket een leuk geschenk vinden. De traditionele kerstpakketten met foodartikelen worden nog steeds besteld, maar tegenwoordig wordt er ook steeds vaker gekozen voor een luxe geschenk of wordt de keuze door middel van een catalogus aan de ontvangers zelf gelaten. Wie extra effect wil genereren, kiest voor een duurzaam cadeau dat ook buiten de feestdagen om regelmatig wordt gebruikt. Hetzelfde geldt voor attenties voor zakenrelaties.

Kortom, een goed gekozen relatiegeschenk zorgt ervoor dat je op een positieve manier onder de aandacht komt bij potentiële klanten en geeft een positieve boodschap richting je medewerkers en zakenrelaties. Denk dus goed na over wat je je doelgroep cadeau geeft. n

Trends

Net als andere sectoren, is ook de relatiegeschenkenbranche aan ontwikkelingen onderhevig. Voor 2015 zijn de volgende trends gesignaleerd:

1. Multifunctioneel

Volgens velen is een bedrukte pen het meest succesvolle relatiegeschenk. Ook in 2015 blijven pennen populair, al lijkt men steeds vaker de voorkeur te hebben voor een pen met diverse functies zoals een balpen met stylusfunctie, een zaklamp of een flesopener.

2. Duurzame uitstraling

Duurzaamheid is een trend die ook blijvende invloed heeft op de relatiegeschenken. Gebruiksvoorwerpen worden deels van natuurlijke elementen zoals karton of hout gemaakt waardoor ze een duurzaam karakter en dito uitstraling krijgen. Denk aan houten pennen en USB-sticks, maar ook bijvoorbeeld eco-notitieboekjes van duurzaam papier, katoenen en non-woven winkeltassen en duurzame waterflessen zoals Doppers.

3. Smart gadgets

Tegenwoordig heeft ruim 80% van de Nederlanders een smartphone en beschikt 1 op de 5 huishoudens over minimaal twee tablets. Smart gadgets lijken dus de ideale give-away. Denk aan universele tablet- en smartphone-accessoires zoals laadkabels, powerchargers, speakers en Bluetooth®-gerelateerde producten.

4. Design

Naast een praktische insteek, mag een relatiegeschenk er natuurlijk ook mooi uitzien. In 2015 lijkt de trend richting design te gaan en worden de cadeaus echte eye-catchers zoals messenblokken, luxe trolleys, een tassenset of reisartikelen.

5. Kleur

Een gadget mag natuurlijk opvallen, en dat lukt uitstekend met een vrolijke kleur. Met name de praktische geschenken zoals pennen en notitieboekjes lenen zich hier uitstekend voor. En mocht je doelgroep een foto-mok leuk vinden, dan kan je je eveneens uitleven met kleuren en logo’s.

delen:

Vallei Business nr 4 2015

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by