Koffie+: Service met een plus

Magazines | Vallei Business nr 1 2016

tekst Stèfan van der Steen

FOTOGRAFIE marcel krijgsman

Na zestien jaar als Jede Gelderland bedrijven in de regio van koffie, thee, fris, snoep en soep te hebben voorzien, vonden de broers Ernst en Stephan Eikelenboom dat het roer om moest. Ze leveren nog altijd goede koffie, maar weten dat er meer bij komt kijken. KOFFIE+ is daarvan het resultaat.

KOFFIE+

Service met een plus

In 1999 nam Ernst Eikelenboom het dealerschap over bij koffieleverancier Jede, onderdeel van Nestlé. Zes jaar later kwam zijn broer Stephan bij het bedrijf. In de loop der jaren merkten de broers dat ze binnen de werkwijze van Jede hun ei niet helemaal kwijt konden. Accountants van Nestlé bepaalden op basis van winstgevendheid welke producten in het assortiment zaten. Hoewel de kwaliteit van die producten goed was, waren ze niet tevreden over de manier van werken. Zodoende besloten ze wel dealer te blijven voor Jede, maar verder te gaan onder een eigen naam. Ernst vertelt: “Per 1 oktober 2014 hebben we de naam Jede Gelderland losgelaten en gekozen voor KOFFIE+. Met deze naam dragen we de boodschap uit dat we meer doen dan zomaar een doos koffie, fris of soep langsbrengen.”

Service

De plus van KOFFIE+ staat in de eerste plaats voor de service die de broers bieden. Ernst legt uit: “Ik durf te beweren dat wij daarin ver gaan. Als een klant bijvoorbeeld een storing heeft, staan we in principe nog dezelfde dag op de stoep. We repareren de machine dan zelf en als dat niet lukt, zorgen we ervoor dat er een specialist komt die hem repareert. Maar ook als een klant een andere wens heeft, gaan we daar gelijk serieus mee aan de slag. Aan alle wensen die gerelateerd zijn aan de warme en koude drankvoorzieningen van onze klanten, proberen we een invulling te geven. ‘Uw pauze is onze passie’, staat er immers in ons logo.”

De klant bepaalt bij KOFFIE+ zelf wat er wordt afgenomen. De broers werken niet met contracten en leggen geen verplichte afnamehoeveelheden op. Ernst vervolgt: “Wij vinden dat op het moment dat je naar een contract moet grijpen, er iets niet goed is. Daarom geven wij onze diensten zodanig vorm, dat de klant er niet eens over hoeft na te denken.” Stephan licht toe: “We komen elke vijf weken langs. Dan schrijven we op wat we geleverd hebben en kijken we wat er over is. Zo meten we het verbruik. Vervolgens geven we advies over wat er volgens ons bij zou moeten. De klant bepaalt uiteindelijk zelf wat er gebeurt, er zijn geen afnameverplichtingen.” Ernst valt bij: “En zelfs dat besteladvies hoeven we vaak al niet meer te geven, want onze klanten zijn zo met ons vertrouwd dat ze ons gewoon ons gang laten gaan. We zijn er dan ook uniek in dat we de factuur bij de klant ter plekke opstellen. De klant tekent voor ontvangst en we zijn klaar. De klant heeft er geen omkijken naar.”

Meedenken

De broers willen hun belofte aan hun klanten dat ze op het gebied van warme en koude dranken volledig worden ontzorgd, echt waarmaken. Zodoende denken ze voortdurend met de klant mee. “Als de klant belt om te vertellen dat hij geen koffie meer heeft voordat de vijf weken om zijn, is daar altijd een reden voor. Dan zijn er meer mensen geweest”, vertelt Ernst. “Daarom maken wij wanneer wij langskomen, ook altijd even een praatje. Dan weten we wat er bij de klant op de werkvloer gaat gebeuren, en dat geeft ons de mogelijkheid om daarop in te spelen. Dan hoor je bijvoorbeeld dat ze gaan verbouwen en zorgen wij ervoor dat ook in de weken dat er bouwvakkers zijn, iedereen gewoon een bak koffie zal hebben. Maar ook wanneer het drukker is omdat de jaarrekeningen doorgenomen moeten worden, anticiperen we op het grotere verbruik. Kortom, ook in afwijkende situaties heeft de klant geen omkijken naar zijn koffievoorziening. Die service is ook onze plus.”

Machines

Niet alleen met betrekking tot de koffie zelf, maar ook bij de aanschaf van de juiste machines geven de broers met plezier advies. Ook hierbij staat het streven dat hun klanten er geen omkijken naar hebben centraal. Stephan geeft een voorbeeld: “Het ging heel goed met een van onze klanten, waardoor het bedrijf en het aantal personeelsleden groter werden. Ondertussen zagen wij dat de bedragen op de facturen steeds verder opliepen. Dat lag mede aan de koffiemachine die destijds geselecteerd was vanwege het kleinere personeelsbestand. We boden die klant toen een andere machine aan waarvoor hij moest betalen, terwijl hij voorheen gewend was de machines gewoon te krijgen. Maar de eenmalige investering in de nieuwe machine zou al snel terugverdiend worden door de besparing op jaarbasis. Dat advies is ook weer die plus van KOFFIE+.”

Trend

In de loop der jaren hebben Ernst en Stephan de koffiewensen van hun klanten zien veranderen. Ernst: “Toen ik zestien jaar geleden begon, was het al goed als het zwart en warm was. Toen kregen we de verschuiving naar de cappuccino’s, en vervolgens de latte macchiato’s en de wiener melanges. De laatste vijf jaar zien we dat mensen toch het liefst koffie van vers gemalen bonen drinken. En die trend zet zich dan weer door in de opkomende vraag naar bijvoorbeeld ook cappuccino’s van vers gemalen bonen.” Door de omvang van het bedrijf heeft KOFFIE+ de juiste slagkracht om aan de veranderende wensen van de koffiedrinker te voldoen. “Wij hebben een breder assortiment met twintig verschillende soorten koffie, de grote leveranciers komen nog niet eens aan tien”, aldus Ernst.

Private label

Sinds de naamswijziging naar KOFFIE+ zijn de broers zelf bonen gaan inkopen die worden gebrand bij een branderij in Soest. Daar kregen ze de gelegenheid hun eigen smaakaccenten in hun product te leggen. Dit resulteerde in vier smaken koffiebonen onder het private label: Crème, Mild, Premium en Espresso. Ernst legt enthousiast uit: “Bij de brander werden we geholpen door een barista. We vertelden wat wij lekkere koffie vinden en hij hielp ons de juiste bonen erbij te zoeken. Daar maakte hij vervolgens een melange van. En toen zijn we gaan proeven. Door steeds verschillende samenstellingen te proberen en ook te variëren in hoeveel water je erdoor laat lopen en hoeveel druk je erop zet, selecteerden we de vier beste smaken.”

Elk van de broers heeft een eigen favoriete smaak. Stephan vindt mild het lekkerst vanwege de lichte mokka-smaak. Ernst zweert bij de espresso, door hem bewust zo samengesteld dat het een zeer pittige smaak heeft. De smaak kan altijd nog verder aangepast worden naar de voorkeur van de klant. Stephan: “We kunnen ook in het afstellen van de machine nog wat variëren met betrekking tot meer of minder water, meer of minder druk. Met die subtiele aanpassingen kun je de smaak beïnvloeden van het kopje koffie dat je uiteindelijk gaat drinken. En dat past ook weer in onze filosofie: onze klant maximaal tevreden willen stellen.” n

www.koffie-plus.nl

koffie

“Wij geven onze diensten zodanig vorm, dat de klant er niet eens over hoeft na te denken.”

"Niet alleen met betrekking tot de

koffie zelf, maar ook

bij de aanschaf van de juiste machines geven de broers met plezier advies."

Nooit ver uit de buurt

Het werkgebied van KOFFIE+ is Gelderland, maar ook in aangrenzende delen van Overijssel, Flevoland, Limburg en Noord-Brabant komen de broers. Stephan: “Op maandag zijn we allebei op kantoor, maar de rest van de week zijn we los van elkaar op pad met onze VW Transporters. Onze vijf weekroutes hebben we ook weer verdeeld in verschillende gebieden. Zo kunnen we snel bij onze klanten zijn, want we zitten nooit zo heel ver uit de buurt.”

"De laatste vijf jaar zien we dat mensen toch het liefst koffie van vers gemalen bonen drinken."

delen:

Vallei Business nr 1 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by