Regiovoorstel: Investeren en saneren

Magazines | Vallei Business nummer 5 2016

Regionale afspraken over perifere detailhandel

Regiovoorstel:

investeren en saneren

Regio FoodValley heeft een beleid opgesteld voor perifere detailhandel (zoals woonboulevards) en grootschalige detailhandelsvestigingen (zoals warenhuizen). Het regionaal opgestelde beleid is bedoeld om enerzijds kansen te benutten en anderzijds te saneren: dus per saldo geen nieuwe meters, maar investeren en saneren. De regio en de gemeenten hebben dit beleid vastgesteld om eigen binnensteden te beschermen en te versterken. Het wordt ? met dit beleid ? voor ondernemers, eigenaren, beleggers en ontwikkelaars - duidelijk welke keuzes de regiogemeenten maken. Regio FoodValley stelt de gemeenteraden voor om dit beleid vast te stellen.

Perifere en grootschalige detailhandelsvestigingen zijn bij uitstek ondernemingen met een regionale uitstraling. Dat betekent onder meer dat keuzes op het gebied van perifere detailhandel in de ene gemeente automatisch leiden tot consequenties in een andere gemeente. Het is daarom niet zonder reden dat Regio FoodValley regionaal beleid heeft ontwikkeld dat de komende periode door alle regiogemeenten afzonderlijk wordt vastgesteld.

Koopstromen

Regio FoodValley wil met het ontwikkelde beleid meer bezoekers uit een grotere regio naar FoodValley trekken. In het PDV/GDV-rapport, dat is opgesteld door Goudappel Coffeng en in samenspraak met sleutelfiguren uit gemeenten, ondernemersverenigingen, het bedrijfsleven, de makelaardij en eigenaren tot stand is gekomen, worden verschillende keuzes gemaakt:

? Mogelijkheden voor uitbreiding perifeer aanbod en nieuwe locaties. Per saldo geen nieuwe meters, maar investeren en saneren. Investeringen kunnen alleen als er elders sanering plaats vindt. Dit punt wordt nader uitgewerkt (ten aanzien van bestemde en onbestemde meters).

? Branchering op perifere locaties. Het uitgangspunt is om vast te houden aan de traditionele perifere branches: wonen, doe-het-zelf en tuincentra en abc-vestigingen (auto's, boten en caravans). Hiermee wordt de concurrentie met de centrumgebieden beperkt.

? Maatvoering van winkels op perifere locaties. Het uitgangspunt is om op de perifere locaties vast te houden aan een minimale omvang van de winkels van 1.500 m2.

? Voor wat betreft het aantal branchevreemde artikelen houdt Regio FoodValley vast aan een maximum percentage van 15% van het totale winkeloppervlak (met een maximum van 150 m2).

? De vestiging van afhaalcentra/pick up points is onder voorwaarden mogelijk. Het moet dan wel om een zuiver afhaalpunt gaan (en dus niet worden gecombineerd met detailhandel).

? Regio FoodValley ziet geen meerwaarde in de ontwikkeling van een Factory Outlet Center en zal niet meewerken aan initiatieven op dit gebied.

Vervolg

Het door Regio FoodValley ontwikkelde PDV/GDV-beleid wordt de komende periode door alle gemeenten afzonderlijk vastgesteld. Het beleid kan daarna door de gemeenten worden verwerkt in de bestemmingsplannen. n

Special Bedrijfshuisvesting - Vastgoed

delen:

Vallei Business nummer 5 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by