Bouwstede veert als een bijenkorf van bedrijven mee met ondernemers

Magazines | Vallei Business nummer 2 2017

Meestal reikt de term 'bedrijfsverzamelgebouw' niet veel verder dan het woord uitdraagt, aangevuld met een centrale receptie. Deze aanduiding doet het opvallend flexibele concept van Bouwstede zonder meer tekort.In dit ondernemerscentrum, op een goed bereikbare plek in Ede, kun je echt alle kanten op. Morgen beginnen? Geen punt.




De wall of fame met bedrijfsnaambordjes bij de receptie zegt genoeg: hier is de koek niet verdeeld onder slechts een handvol partijen die elk een etage afhuren. "Momenteel zitten hier ongeveer veertig ondernemers, die ruimtes afhuren van twintig vierkante meter tot? Ja, zeg het maar, een halve verdieping? Het behoort allemaal tot de mogelijkheden," aldus Arnoud Hoogendoorn, directeur van Bouwstede. ZZP'ers, MKB'ers, je komt ze hier allemaal tegen, in disciplines als advisering, coaching, administratie, arbo, internationale handel met alleen behoefte aan een kantoor. Een advocaat gedijt heel goed in deze omgeving en wat te denken van trainingsbureaus? We faciliteren zalen, uitgerust met een beamer of een lcd-scherm, die zich uitstekend lenen voor het geven van cursussen of het houden van vergaderingen. Die zijn ook separaat te huur. Daarnaast omvat het Bouwstede-concept flexplekken en virtuele kantoren oftewel adresservice."

Doelgroep op zolderkamers
Die flexplekken passen helemaal in de tijd van nu. "Binnen kantoortijden kun je zo'n werkruimte reserveren wanneer en voor hoe lang je maar wilt," geeft centermanager Debby Kolkman aan. "Ideaal voor zzp'ers die vanwege een gezin thuis hier de rust zoeken om ongestoord te werken, op doorreis zijn of relaties in een professionele omgeving willen ontvangen. Ondernemers die een kantoor huren krijgen zelfs 24/7 toegang. Voor hen stellen we een doorlopend contract met een opzegtermijn van slechts drie maanden op." Hoogendoorn: "Daarmee creëren we een verantwoorde doorgroeimogelijkheid voor starters die liever niet meteen grote investeringen doen. Wij zeggen wel eens: 'Onze doelgroep zit op zolderkamers.' Buitenlands onderzoek heeft uitgewezen dat tachtig procent van de ondernemers die deze overstap maakt na drie jaar nog bestaat. Ook voor bedrijven waar slechts een klein deel van de activiteiten binnenshuis plaatsvindt of die vanuit een projectmatige werkstructuur een stuk flexibiliteit zoeken is Bouwstede erg interessant. Zet je bijvoorbeeld een opdracht voor een stagiair uit, dan huur je er gewoon voor korte tijd een ruimte bij."

Telefoonservice
Snel schakelen? Geen probleem volgens de centermanager. Zonder voorbehoud zegt ze: "Vandaag pleeg je een belletje met ons, morgen betrek je je nieuwe kantoor, altijd gestoffeerd en met gas, water, licht in de huurprijs verwerkt. Standaard bieden we schoonmaakservice in de gezamenlijke ruimtes, optioneel ook in het kantoor, waarmee we de klant budgettair de keus laten. Binnen twee dagen na aanvraag beschik je hier over internet en een vaste telefoonlijn, alles via glasvezel, met verschillende opties qua snelheid en kosten. Desgewenst verzorgt de receptie telefoonservice, bijvoorbeeld opnemen met je bedrijfsnaam na drie keer overgaan of terugbelverzoeken noteren op momenten dat je niet gestoord wilt worden. Maatwerk, dus. In- en uitgaande post verzorgen? Frankeren? Mailings verzenden? Pakketten ontvangen of laten versturen? Het valt allemaal te regelen via de receptie, net als - uiteraard - het ontvangen van klanten."

Business lounge
Er is meer. Een restaurant annex business lounge bijvoorbeeld, waar iedereen terechtkan. "Ook niet-huurders," verduidelijkt Hoogendoorn. "Een perfecte plek voor een zakenlunch, een bespreking, een borrel met relaties of collega's of om zelf even een paar uurtjes te gaan zitten werken. Ook handig om een gezelschap dat een cursus volgt tussen de middag mee naartoe te nemen voor een lunch of aan het eind van de dag voor een buffet. Horecaservice in de vergaderruimten behoort evenzeer tot de mogelijkheden. Verder biedt het gebouw standaard comfortabele top-downkoeling, volop parkeergelegenheid en een gunstige ligging ten opzichte van de snelweg A12. De praktijk leert overigens dat de meeste ondernemers die hier neerstrijken uit de regio komen, wat ook wel logisch mag heten. Uitzonderingen daargelaten zie je dat ze hier gemiddeld twee à drie jaar lang een kantoor huren en dan doorgroeien naar iets groters. Daarmee komen telkens weer plekken vrij en hoeven we nooit 'nee' te verkopen." Dat laatste geldt volgens Kolkman ook in andere opzichten. "We stellen ons heel flexibel, heel coulant op. Zo hebben we bijvoorbeeld een advocate die zes keer per maand een ruimte inclusief een telefoon met speaker wil huren. Zulke dingen regelen we gewoon, mits ze natuurlijk praktisch realiseerbaar zijn."

Kruisbestuivingen
Al die faciliteiten verklaren waarom de directeur en de centermanager van Bouwstede liever van een ondernemerscentrum dan van een bedrijfsverzamelgebouw spreken. De slimme entrepreneur grijpt de gelegenheid te baat om flink te netwerken, met zoveel bedrijven direct om zich heen. Kolkman: "Wij zien leuke initiatieven ontstaan, zoals verdiepingsborrels in het restaurant. Zelf organiseren we periodiek ook bijeenkomsten om kruisbestuivingen aan te wakkeren. Er zitten hier echt talloze soorten ondernemingen. Of je nou websites bouwt, domotica aanlegt of boekhoudingen doet, je vindt hier vast en zeker potentie voor je business. Dat geldt zowel voor doorlopende huurders als flexwerkers. Ondertussen streven wij ernaar om een vruchtbare bodem te creëren voor al die bedrijvigheid en onze klanten via maatwerk te helpen hun succes uit te bouwen, zonder de beknellende gedachte aan hoge investeringen."

Galvanistraat 1, 6716 AE Ede

T. +31 (0)318-75 41 11

www.bouwstede.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by