Column Deny Smeets

Magazines | Vallei business nummer 4 2017

Smart Industry & Smart Business! Rage of trend?

Smart is overal? Is het een buzzword of is er echt wat aan de hand? Zijn we al Smart? Doen we genoeg? Nuchter zie je nu na vele jaren van gescheiden ontwikkeling in afzonderlijke domeinen of afdelingen de bedrijfsbrede innovatieve geïntegreerde toepassing van ICT doorbreken. We zien dat producten en bedrijfsprocessen nog nauwelijks bestaan zonder ICT. Want zonder ICT staat 'alles' stil. Smart is niet de afzonderlijke toevoeging van ICT op één product of de aanvulling op één proces. Het is integraal onderdeel van alle producten en alle processen. Het is integraal onderdeel van de totale bedrijfsvisie en bedrijfsvoering, waarin toepassing van ICT en smart personeel feitelijk de kern vormt.

Robots

Zonder een digitale versie van een product (in tekeningen en met alle kenmerken en productiestappen in een database) kun je de mogelijkheden van geautomatiseerde realisatie niet benutten. Lasersnijmachines, zaagmachines, kantbanken en andere automatisch door de digitale versies van de tekeningen in detail aan te sturen bewerkingsmachines produceren steeds sneller, nauwkeuriger en efficiënter de (onderdelen van) producten waarmee de bedrijven hun markt bedienen. Robots worden ingezet voor lassen, assemblage, finishing en packaging van de producten. De logistieke keten sluit tegenwoordig direct aan op het productieproces en wordt zelfs gestuurd door (de digitale versie van) het productieproces met aanzienlijke kostenvoordelen door beperking van voorraden en investeringen in goederen en ruimte.

Communicatie

Internet faciliteert als standaard al 20 jaar de digitalisering van alle communicatie in woord, beeld en geschrift tussen alle mensen wereldwijd. Zo faciliteert hetzelfde internet (mogelijk afgeschermd per bedrijf of keten) nu ook de digitalisering van alle communicatie tussen machines en die specifieke medewerkers die de machines aansturen via producttekeningen en productie-recepten.

Als de visie op de totale bedrijfsvoering een digitale visie is geworden en in werkelijkheid is gerealiseerd, zien we vanuit 'een cockpit' de bestellingen binnenkomen, de materialen aangeleverd, de producten in stappen ontstaan uit bewerkingen en assemblage en ze vervolgens via de logistieke sturing gedistribueerd bij de kredietklant arriveren. Utopia? Verre toekomst? Business 5.0? Nee, er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die substantiële onderdelen van deze totale bedrijfsvoering smart realiseren. Zij volgen die visie en groeien uiteindelijk naar een digitale tweeling van hun bedrijf.

Permanente vernieuwing

Deze ontwikkeling naar Smart gaat niet vanzelf. Het vraagt inzicht, het vraagt inzet en het vraagt innovatie: de voortdurende verbetering van producten en processen en personeel. Belangrijkste factor is de permanente vernieuwing en verandering (lees ontwikkeling) van het personeel voor de realisatie van die verbeteringen in producten en processen. Geen vervanging van personeel, maar een proces van structurele innovatie binnen het personeelsbestand. Immers daar zit de kennis, de kunde en kunst om samen die digitale visie te realiseren en daarmee een flexibele structureel vernieuwende organisatie of bedrijf te worden. Als smart bedrijf met vertrouwen de toekomst in.

De kern van Smart is de voortdurende ontwikkeling van product en organisatie. Die innoveert zowel de relatie met de klant als de realisatie van de producten als het verkoopproces. Die structurele innovatie garandeert ook in de huidige dynamische omgeving de economische continuïteit en ontwikkelingsruimte van de organisatie.

Deny smeets

DENY SMEETS

Deny Smeets was 25 jaar directeur van de Informatica Communicatie Academie en 10 jaar hoofd van de ICT-Service Unit van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Als programma manager Smart Industry van de Faculteit Techniek van de HAN ontwikkelt hij sinds 2016 samen met bedrijven nieuwe opleidingen en cursussen.

Informatie:

Deny.Smeets@han.nl en www.han.nl

Vallei business nummer 4 2017

Lees volledige uitgave online