Rijimpressie Volkswagen E-Golf

Magazines | Vallei business nummer 4 2017

Elektrisch rijden, het vergt een andere mindset. Vanuit de doelstelling van maatschappelijk verantwoord ondernemen of een andere motivatie (vier procent bijtelling!) stem je je reisplanning op de auto af in plaats van andersom. Met een beetje goede wil is veel mogelijk, zeker voor ondernemers of buitendienstmensen die in de regio werken. Ondertussen groeit het aanbod van elektrische auto's gestaag, met sinds het voorjaar een belangrijke aanwinst in de hoedanigheid van de Volkswagen e-Golf, de stroomverbruikende variant van de overbekende allemansvriend. Met een gevuld batterijpakket moet hij in theorie een bereik van 300 kilometer hebben, maar de fabrikant geeft in alle eerlijkheid aan dat je in de praktijk aan tweederde daarvan moet denken. Daarna wacht een laadtijd van zes uur of, via een CCS-snellaadsysteem, slechts drie kwartier om tot een capaciteit van tachtig procent te komen.

Milieu-investeringsaftrek

Aan de e-Golf hangt een vrij stevig prijskaartje van ? 38.970, maar je mag compenserende factoren als lagere onderhouds- en brandstofkosten plus vrijstelling van wegenbelasting niet over het hoofd zien. Bovendien pakt de ondernemer het voordeel van een Milieu-investeringsaftrek (MIA) en via een energie-abonnement via Eneco HollandseWind bespaart hij extra op de maandlasten. Vermeld mag bovendien worden dat de auto riant in zijn toebehoren zit, met standaard velerlei elektronische veiligheidsinnovaties, navigatie, een verwarmbare voorruit en het servicepakket Car-Net, dat bijvoorbeeld nieuwsberichten, weersvoorspellingen, parkeerplaatsen of laadpalen op het enorme beeldscherm in de middenconsole tovert. Er schuilt ook geen addertje onder het gras in de vorm van acculease: batterijen zijn gewoon bij de prijs inbegrepen.

Voelt sneller aan

Rijdt de Volkswagen e-Golf als een Golf? Ja en nee. De merkbaar solide constructie en het comfortniveau komen vertrouwd over, het van nature al uitstekende weggedrag profiteert van een betere gewichtsverdeling door de accu's achterin, hoewel de totale massa van 1515 kilogram zich wel iets meer doet gelden in dwarskrachten. Volkswagen geeft een acceleratiecapaciteit op van 9,1 seconden om vanuit stilstand de 100 km/h te bereiken, maar het voelt veel sneller aan: de 136 pk sterke elektromotor met een constant koppel van 290 Nm zorgt ervoor dat je echt in je stoel gedrukt wordt en ondanks de tractieregeling op nat wegdek zelfs enige wielspin kunt ervaren. Schakelen hoef je niet, door de enkele vaste overbrenging. Het behoeft geen betoog dat zulke exercities funest zijn voor de actieradius, die wij niet exact konden meten, maar die bij snelheden tot 110 km/h aardig lijkt aan te sluiten op de praktijkbelofte. Manoeuvreer je de pook in stand B in plaats van D, dan remt de auto dermate actief op de motor af, dat je het middelste pedaal zelden nog hoeft te gebruiken. Heel relaxed, een indruk die bij deze Volkswagen als geheel blijft hangen. Het overwegen waard, deze Groene Golf.

www.valleiautolease.nl

Rij-impressie Volkwagen e-Golf (?e 38.970) E-matching

De Volkswagen Golf, typisch zo'n auto die bijna iedereen past. Hoe zit dat met de jongste telg binnen het gamma, de volledig elektrisch aangedreven e-Golf? We nemen de demo van Vallei Autogroep in Veenendaal mee op pad om hem aan een praktijkproef te onderwerpen. In termen van actieradius moet je concessies doen, maar daar staat een hoop tegenover.

Tekst & fotografie: Aart van der Haagen

Vallei business nummer 4 2017

Lees volledige uitgave online