Zakelijk Midden-Nederland ervaart de persoonlijke touch van Brasserie 1885

Magazines | Vallei business nummer 6 2017

Hotel Restaurant Schimmel is met Brasserie 1885 na een grote renovatie de hotspot voor ondernemers en zakelijke

bijeenkomsten in Woudenberg en omstreken. "Vergaderen is maatwerk."

Tekst: Simon de Wilde

hotel restaurant schimmel Zakelijk Midden-Nederland ervaart de persoonlijke touch van Brasserie 1885

De deur van Brasserie 1885 in Woudenberg schuift open en een man met onder zijn arm een laptop beent resoluut op horecaondernemers Jos Traa en Corné Kleverlaan af. Het duo zit in het hart van de zaak aan de leestafel achter een kop koffie. Een hartelijke groet volgt waarna de man naar de lichte loungehoek achterin de brasserie doorloopt waar hij zijn laptop openklapt en de stekker van de adapter in het stopcontact plugt. "Deze ondernemer komt hier maandelijks bijpraten met een clubje andere ondernemers. Eerst overleg en dan een zakenlunch", wijst Kleverlaan naar de loungehoek

Allround ontmoetingsplek

Twee jaar geleden ging het roer om voor horecaondernemers Jos Traa, Corné Kleverlaan en Jan en Marja Pehlig. Hotel Restaurant Schimmel is in Woudenberg en omstreken sinds jaar en dag een begrip. Het ondernemers viertal heeft evenwel een duidelijk idee waar het heen moet met hun zaak. "Van klassiek partycentrum waar de klant op afspraak terecht kon, zijn we nu een allround ontmoetingsplek voor de zakelijke markt", vertelt Traa.

Na een flinke renovatie is Brasserie 1885 een feit. Daar kunnen zakelijke klanten de hele dag binnen lopen voor overleg, vergadering en een hapje en een drankje. "Wij zijn nu zeven dagen in de week, 365 dagen per jaar geopend", legt Kleverlaan uit. Het is voor het viertal iets wat ze vaker van zakelijke klanten terugkrijgen: 'Wij vinden het zo leuk dat jullie zelf de telefoon opnemen en het eten komen serveren aan tafel.' Geen sterallures, maar persoonlijke aandacht voor hun clientèle.

Al 22 jaar bestiert het ondernemerskwartet Hotel Restaurant Schimmel met veel plezier. Het restaurant, Brasserie 1885, is sinds twee jaar de jongste loot aan het horecabedrijf dat ook 15 driesterren hotelkamers heeft, over een zalencentrum en vier bowlingbanen beschikt en de catering voor bedrijven verzorgt. De naam van de brasserie verwijst naar de wortels van het bedrijf die teruggaan tot 1885. Toen de familie Schimmel met een stationsrestauratie begonnen.

Aantrekkelijk voor zakelijke klant

Wat Hotel restaurant Schimmel aantrekkelijk maakt voor de zakelijke klant, is de centrale ligging in het land. Vanaf de A12 en de A28 ben je in een handomdraai met de auto op locatie waar tot 350 auto's gratis geparkeerd kunnen worden. De ondernemers wilden met Brasserie 1885 iets soortgelijks neerzetten als Van der Valk. "Hun gelegenheden zitten ook langs de snelweg en het is er een komen en gaan van gasten de hele dag door. Maar dan met onze persoonlijke touch want wij zijn natuurlijk geen keten", zegt Traa.

USP

Een ander unique selling point voor de zakelijke klant is wat Kleverlaan diversiteit noemt. Naast goed uitgeruste zalen qua beeld en geluid in verschillende oppervlaktes, waar tot wel 300 man in de grootste zaal kan, bieden de ondernemers ook verrassende break out activiteiten aan. Daarvoor werken ze samen met een partner die een escape room heeft. "Het is op enkele minuten lopen van onze locatie en het is een geweldige activiteit voor een langere pauze tussen presentaties door", aldus Traa. De ondernemers doen van alles om het de zakelijke klant het naar de zin te maken. Zo leggen zij hun oor goed te luisteren en proberen ze graag nieuwe dingen uit en spelen daarmee in op de nieuwste trends in horeca en vergaderland.

Unieke Vrijmibo

Ondernemers en werknemers van bedrijven en organisaties kunnen de hele dag terecht bij Brasserie 1885 voor een zakelijke meeting, een vergadering, een congres, beurs of seminar. Daarbij kunnen ze een kop koffie drinken in de riante lounge van de brasserie die van alle zakelijke gemakken is voorzien. Naast wifi zijn er ook genoeg stopcontacten voor laptops, smartphones en tablets. De ondernemers organiseren speciale ontbijten voor ondernemers. Vaak blijven mensen na de koffie ook lunchen en in de namiddag borrelen of eten. Zo ontdekten zij dat er op enig moment een spontane vrijdagmiddag borrel ontstond, de vrijmibo. Een clubje ondernemers komt samen en dat groeit organisch. Nu zorgen zij voor een borrelhapje of proberen ze nieuwe gerechten uit die ze op de menukaart willen zetten. Gevraagd naar nog een trend zien de twee ondernemers dat bedrijven en organisaties ook steeds vaker aankloppen voor catering. En dan niet alleen mini-broodjes om de lunch op te luisteren, maar ook bittergarnituur voor bij de borrel.

Terugkerende klanten

Wat de ondernemers erg appreciëren, is als klanten weer terugkomen. Zo is er een klant die wel een paar keer per jaar terugkomt voor een Heidag of bijspijkercursus. Daarvoor staat het tweetal samen met het personeel klaar. Vanaf het moment dat de offerte is opgevraagd denken ze mee en luisteren ze naar de wensen, want vergaderen is maatwerk, vindt Traa. Nadat de secretaresse is komen kijken zet het personeel de zaal in de afgesproken opstelling en zorgen ze dat alles goed verloopt. De ondernemers zijn pas echt tevreden als iedereen met een prettig gevoel naar huis gaat. Om dit te bereiken betekent het vooral dat ze moeten improviseren. "Zo was er laatst een keer een gastspreker die vanuit Duitsland moest komen. Maar die man had het vliegtuig gemist. Wij hebben toen gezorgd dat de lunch wat vertraagd werd opgediend en zo werd er wat tijd gerekt. Ineens stond die man op de stoep en werd de dag een groot succes", vertellen zij vol enthousiasme.

Kerstknaller

Omdat het jaar op zijn eind loopt zijn de ondernemers al bezig met kerst. Ze hebben hun zinnen gezet op het organiseren van kerstborrels, nieuwjaarsbijeenkomsten of het uitreiken van het kerstpakket. Kleverlaan: "Dat is toch een belevenis als je dat op een sfeervolle locatie doet in plaats van de geijkte kantine waar je elke dag je boterham eet? "