Column

31-01-2020 14:59

Column Lagarde Groep: Uw ict’er vertrekt, en nu?

2020: ICT is belangrijker dan ooit. Er wordt op ICT’ers ‘gehunt’. Dat zorgt ervoor dat menig ondernemer met de handen in het haar zit. Want wat als (een groot gedeelte van) uw ICT-capaciteit plotseling wegvalt? Hoe borgt u uw werkplekbeheer, serverbeheer, support en wellicht nog het belangrijkste: uw procesverbetering?

Auteur: Frank Dill

SWITCH, SWITCH, SWITCH
‘Hoppen’, dat is wat veel ICT’ers nu doen. Logisch! De ene ondernemer biedt een nog grotere zak geld dan de ander. Daarom gaan vooral bedrijven met kleinere ICT-afdelingen spannende tijden tegemoet. Of zitten ze zelfs al in het ruige vaarwater. Want wat gebeurt er als 33% of 50% van de capaciteit wegvalt? Dat wordt al helemaal een uitdaging wanneer uw creatieve ICT’er, met een eigengemaakte kostenefficiënte oplossing, de deur uit loopt. Dan zit de opvolger met de gebakken peren.

ANDERE OORZAKEN VOOR TEKORT AAN ICT-CAPACITEIT
Naast ‘verlatend personeel’ zie ik meer oorzaken waarom de ICT-capaciteit continu onder druk staat. Denk bijvoorbeeld aan cursussen dat ICT-personeel volgt of het opnemen van vakantie. Door de toenemende werkdruk zie ik dat ook steeds meer werknemers in een burn-out terecht komen. Wat ik maar wil aangeven: uw ICT-capaciteit verdient continue aandacht!

UW ICT-CAPACITEIT AANSTERKEN
Lukt het niet om uw ICT-personeel te behouden? Dan zijn er grofweg 2 opties:
  1. Nieuwe ICT’er aannemen Zet de HRM en marketing maar aan het werk: de vacature mag (weer)online. Echter zijn er een paar drempels waar u waarschijnlijk tegenaan loopt: - Krapte op de arbeidsmarkt, dus wordt het waarschijnlijk flink in de buidel tasten. - Inwerken, dit kost tijd. Vooral wanneer de voorganger zelf geknutselde oplossingen heeft gebouwd. - U moet het geld besteden aan nieuwe mensen in plaats van optimalisatie van uw ICT-omgeving. Het moment is daar: de nieuwe ICT-specialist is binnen! Uw personeel kan weer met haar vragen terecht bij de ICT-afdeling en processen worden weer verbeterd. Tenminste, nadat hij/zij het systeem heeft leren kennen en onderhouden. Ik wil u echt niet meteen weer in de stress laten schieten, maar welke scholing heeft deze persoon nodig? Wat is de kwaliteit? Hoelang blijft diegene?
     
  2. ICT uitbesteden Het alternatief is om uw ICT uit te besteden. Hiermee richt een ICT-partner uw ICT-omgeving in én beheert deze. Ja, ook daar zijn kosten aan verbonden en u zult ongetwijfeld even moeten wennen aan het feit dat u bij een supportverzoek niet direct naar ‘uw eigen ICT’er’ kunt lopen. Aan de andere kant bespaart u wervingskosten, een jaarloon, profiteert u van blijvende expertise, continue ontwikkelingen en het allerfijnste: geen zorgen meer op ICT-gebied. U focust zich op hetgeen waar u goed in bent: uw core business.
 
CONTINUE UITDAGING
De krappe arbeidsmarkt, de stijgende lonen, technologische ontwikkelingen. Het zorgt ervoor dat het bemannen van uw ICT-afdeling een flinke uitdaging is. Probeer uw huidige ICT-personeel tevreden te houden en ga anders tijdig op zoek naar nieuw personeel! Liever volledig ontzorgd op het gebied van ICT? Dan adviseer ik u de mogelijkheden van uitbesteding te onderzoeken. Ik ga graag met u in gesprek.
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by