Column

10-11-2020 13:29

Commerciële veerkracht, herstel en groei afhankelijk van investeringen in digitale innovatie, inzicht en automatisering

Meer dan de helft van de bedrijven in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) verwacht in de komende twaalf maanden terug te keren naar hun inkomsten- en winstniveau van vóór de pandemie. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Experian.

In Nederland verwacht de helft (50%) van de bedrijven in de komende twaalf maanden weer op het niveau van voor de pandemie te komen. Een grote meerderheid (87%) verwacht herstel binnen achttien maanden. Maar ondanks het optimisme en de veerkracht geeft ongeveer 30% van de bestuurders in Nederland toe dat ze moeite hebben om een goed beeld te krijgen van de schuldenlast van hun klanten. Ook vinden zij het lastig om klanten die een financieel risico lopen te identificeren. Nu de EMEA-regio zich in een tweede golf van de pandemie bevindt, zoeken bedrijven naar aanpassingen op langere termijn in 'het nieuwe normaal'.

Analisten waarschuwen nu al voor een aanzienlijke piek in het aantal niet-afgeloste leningen, te hoge financiële verplichtingen, risico's en wanbetalingen. Als gevolg daarvan zijn bijna vier van de vijf (77%) CEO's in EMEA bezig om hun investeringen in verbeterd klantinzicht te verhogen of te handhaven. Het gebrek aan automatisering in alle commerciële functies is namelijk een belangrijke uitdaging voor bijna één op de drie (30%) van de in Nederland gevestigde bedrijven.

“Ondanks de ingrijpende gevolgen van de pandemie voor de wereldeconomie zien veel besluitvormers in dat er actie moet worden ondernomen om zowel de toekomst van hun klanten als die van hun eigen bedrijf te waarborgen. Vanaf nu is de digitale technologie de drijvende kracht achter groei. Meer dan de helft van de besluitvormers is van plan om te investeren in kunstmatige intelligentie en machine learning om hun groei te stimuleren”, aldus Veronica Flyckt, Head of Analytics and Site Manager bij Experian NL. “Het is ook duidelijk dat de klantrelatie de hoogste prioriteit heeft en dat het leveren van betere ervaringen de sleutel is tot loyaliteit en een positieve relatie op de lange termijn. Er is geen weg terug naar bedrijfsmodellen van voor de pandemie.”

Het onderzoek is in juni 2020 uitgevoerd onder meer dan duizend senior beslissers uit de hele EMEA-regio. Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna een op de drie (29%) respondenten zich zorgen maakt over de toenemende fraude. In Nederland heeft 22% van de beslissers hun bezorgdheid geuit over de gevolgen van fraude. Tegelijkertijd heeft ongeveer de helft (49%) van hen stappen gezet om fraude en verdacht gedrag te monitoren bij klanten die onder financiële druk staan.

Ongeveer twee derde (60%) van de bedrijven in de EMEA-regio is nu actief op zoek naar groei initiatieven die nieuwe digitale strategieën omvatten. Bijna de helft (48%) verhoogt de investeringsbudgetten voor geavanceerde analyses zodat zij de behoeften van hun klanten beter kunnen begrijpen en hier beter op kunnen inspelen. In Nederland geven vier van de vijf (81%) bedrijven nu prioriteit aan het verbeteren van de klantervaring. EMEA-besluitvormers verwachten ook dat kunstmatige intelligentie en machine learning hun activiteiten in toenemende mate zullen beïnvloeden. Binnen nu en drie jaar is ruim een op de drie (34%) van hen voornemens deze technologieën te gebruiken. Hiermee willen ze de dienstverlening aan klanten optimaliseren en het fraude- en risicobeheer verbeteren. Lokale besluitvormers willen ook meer investeren in data en analyses. Het hiermee verkregen klantinzicht helpt hen weer bij de acquisitie, marketing en productontwikkeling.

Het onderzoek van Experian, uitgevoerd door Forrester Consulting, heet Enterprise Agility and Smart Routes to Digital Transformation. Hierin wordt gekeken naar de aanpak van bedrijven op het gebied van veerkracht en wordt dieper ingegaan op de belangrijkste drijfveren, pijnpunten en innovaties binnen de gehele EMEA-regio. 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by