Column

16-02-2016 11:24

Effe wachten...

Gek eigenlijk, die run op auto’s met lage bijtelling eind vorig jaar. Het leek nog wel harder te gaan dan eind 2013, toen er nota bene meer op het spel stond: het einde van de 0%-categorie. Vanwaar die haast?

Oké, wie echt toe was aan een nieuwe zakenauto kon zijn slag slaan, maar de indruk bestaat dat ook anderen zich lieten meesleuren in de gekte. Leuk voor de autobranche maar die heeft het afgelopen januari direct moeten bekopen met een 16,4% lagere afzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Benieuwd wat de rest van dit jaar brengt; vanaf 1 januari 2017 verandert de huidige categorie van 25% bijtelling naar 22% waardoor wachten loont.

Er zijn meer redenen om de knoop nog even niet door te hakken want 22% is natuurlijk nog steeds fors. Een internationaal actieve leasemaatschappij gaf eerder al te kennen dat een gemiddeld bijtellingspercentage van 11% “eerlijk” zou zijn ten opzichte van al die ongelukkigen die zelf hun auto moeten betalen. Bijtelling naar werkelijk privégebruik zou nog eerlijker zijn maar lijkt nog ver weg.

Een PHEV (Plugin Hybride) is met 15% bijtelling nauwelijks nog interessant dus wanneer het u vooral daarom gaat wordt het tijd de aandacht naar de 4%-categorie (volledig elektrisch) te gaan verleggen. Die stelt nu nog weinig voor maar brengt binnen afzienbare termijn betaalbare auto’s met een redelijke actieradius zoals de Tesla Model 3 en, meer down-to-earth, de Opel Ampera-E. Ook de “grote” merken laten in dit kader niet lang meer op zich wachten.

Duurt dat toch te lang? Overbrug de wachttijd dan met een bestaande lage bijteller via shortlease.

 

Martin Schuurman
Partner bij Oxonia Fleet Solutions

www.oxonia.nl

delen:

Informatie over de auteur

Huib van Loon | Partner | 0318-763909 | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
Oxonia autolease, advies en contractbeheer
Turbinestraat 8G
3903 LW
Veenendaal
Nederland

Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by