Young Talent Award: strijd om professionele begeleiding

Magazines | Vallei Business nummer 3 2021

De Young Talent Award is een innovatiewedstrijd voor studenten(teams) tijdens de Innovatieprijs Regio Foodvalley 2021 die werd gehouden op 29 september 2021 in Barneveld. Genomineerde studenten(teams) streden om de Young Talent Award 2021 en de professionele begeleiding voor het verder uitwerken van de innovatie. Doede Scherphof uit Rhenen werd verkozen tot de beste duurzame (technologische) oplossing voor een (maatschappelijk) probleem! Hij kreeg de meeste stemmen van het aanwezige publiek.

DOEDE, HOE VOND JE HET ALLEREERST OM GENOMINEERD TE ZIJN VOOR DE YOUNG TALENT AWARD EN HOE KIJK JE TERUG OP DE AVOND VAN DE PRIJSUITREIKING ÉN DE OVERWINNING?

“Ik was eerder aangemeld voor de Innovatieprijs, maar daar viel ik helaas net buiten de top 5. Toen werd ik benaderd om mee te doen met de Young Talent Award, en die nominatie voelde al als een winst. Dit is de tweede keer dat ik aan zoiets mee mag doen. De eerste keer was in augustus bij het project Zomerondernemer, waar ik helaas net niet won. Om dan alsnog een award te winnen bij de aanwezigheid van veel meer publiek voelt extra lekker. De Young Talents mochten aan het begin van de avond meteen het podium op om hun idee te pitchen. Daar had ik geen rekening mee gehouden, ik had een ander programma gezien. Het is spannend om met wat mindere mentale voorbereiding meteen te moeten pitchen, en als eerste! Maar de pitch verliep goed en ik wist mijn zenuwen onder controle te houden.”

MERK JE NU AL DAT DE WINST JOU IETS HEEFT OPGELEVERD? HEEFT JOUW INNOVATIE AL INTERESSE GEWEKT BIJ PARTIJEN DIE EROP IN WILLEN HAKEN?
“Aan het eind van de avond heb ik tijdens de borrel al veel mensen kunnen spreken. Ik zei tijdens de pitch dat ik op zoek was naar een groep ouders met ongemotiveerde tieners die niet weten hoe zij hun kind weer aan het leren krijgen. Zij kunnen mij helpen om mijn producten te testen en daar feedback op te geven voordat ik ze lanceer. Ik ben heel blij dat ik die avond een paar van die mensen heb gesproken. Vanaf dat ik dit initiatief startte merkte ik dat er interesse was. De onderwijsmarkt is alleen een doolhof dat geen eindpunt heeft. Nu ik mijn producten en leermethoden wil aanbieden aan ouders, zie ik meteen dat er serieuze interesse is die ook zal leiden tot verkopen. Ook de award op zichzelf is natuurlijk fantastisch. Het straalt een soort autoriteit uit. Hierdoor hebben mensen toch meer vertrouwen in mijn ontwikkelingen. Daarnaast zien mensen mijn naam overal, dat weer tot vertrouwen kan leiden. Ook weer in Vallei Business. Dit zijn misschien nog wel de twee grootste beloningen.”

KUN JE VERTELLEN HOE JE OP HET IDEE BENT GEKOMEN VOOR JOUW INNOVATIE? WAARIN ZIT HET ONDERSCHEIDEND VERMOGEN?
“Ik weet zelf als geen ander hoe vervelend het is om niet het maximale uit jezelf te kunnen halen in het onderwijs. Anderhalf jaar geleden was het lichtje in mij helemaal uitgedoofd en verliet ik als 17-jarige het onderwijs door de achterdeur. Toen ben ik gaan zoeken naar een oplossing. En die heet gamification (het toepassen van speltechnieken in een andere ervaring om motivatie te stimuleren). Vanuit eigen ervaring koppel ik dit met het onderwijs zodat iedereen daar wel weer het maximale uit zichzelf kan halen. Ik geloof er heel erg in dat als je dicht bij jezelf blijft, er de mooiste dingen kunnen ontstaan. Dit is dus waar mijn kracht zit. Ik los mijn eigen probleem op. Ik wil impact maken. Ik wil de samenleving verbeteren. Allemaal omdat ik zelf met mijn eigen ogen heb gezien hoe vervelend de toestand wel niet is. Ik sta dus ook extreem dichtbij de doelgroep, en kan die dus ook goed helpen.”

WAT HOOP JE IN DE (NABIJE) TOEKOMST LOS TE MAKEN/ TE REALISEREN MET JOUW INNOVATIE? ZIEN WE JE OOK EENS TERUG OP HET PODIUM VOOR DE INNOVATIEPRIJS?
“Ik zit nu in de laatste fase. Er moet nu een product op de markt komen. Eerder dit jaar heb ik gamification ingezet om een leerling uit vwo 3 die helemaal vastliep weer aan zijn schoolwerk te krijgen. Met mijn methode heeft hij alleen maar plezier ervaren tijdens het voorbereiden, en zijn streefcijfer gehaald (het doel was een 6,5, het werd een 7,0). Het is mijn doel dat ouders dit zelf kunnen doen. Daarom wil ik die methodiek die ik heb gebruikt online verkopen in een praktisch toepasbare vorm, zodat ouders er zelf mee aan de slag kunnen. Ik wil namelijk zoveel mogelijk leerlingen weer laten groeien in het onderwijs. Dat kan alleen als ik niet fysiek aanwezig hoef te zijn. Het komende jaar wil ik mij focussen op dit project. En als dat goed loopt kom ik heel graag weer terug op het podium voor de Innovatieprijs. De nominaties van dit jaar waren namelijk allemaal al ideeën die al toegepast werden in de praktijk, en bij mij is het slechts nog een idee. Met een wat uitgebreider proof of concept zie ik mijzelf volgend jaar zeker tussen de grotere jongens staan."



ANDERE GENOMINEERDEN VOOR YOUNG TALENT AWARD

SCHIJTZAK
MEST VOOR IN DE TUIN, RECHTSTREEKS VAN DE BOER
Ard-Jan Hoogland en Benjamin Zuidbroek


HOE VONDEN JULLIE HET OM GENOMINEERD TE ZIJN VOOR DE YOUNG TALENT AWARD EN HOE KIJKEN JULLIE TERUG OP DE AVOND VAN DE PRIJSUITREIKING?
“Het was zeker gaaf om mee te doen. We merkten veel ondernemerszin bij de uitreiking. Dat voel je, dat proef je. Het is gewoon een bak energie bij elkaar. Heel gaaf om op deze manier ons bedrijf te kunnen presenteren. Tijdens de borrel hebben we veel mensen kunnen spreken over hoe we ons bedrijf weer naar het volgende level kunnen tillen!”

KUNNEN JULLIE VERTELLEN HOE JULLIE OP HET IDEE ZIJN GEKOMEN VOOR JULLIE INNOVATIE EN WAARIN ZIT HET ONDERSCHEIDEND VERMOGEN?
“Benjamin is een boerenzoon en in de agrarische sector is het mestoverschot een groot thema waar boeren veel geld aan kwijt zijn. Ard-Jan heeft jaren in een tuincentrum gewerkt en zag voor welke bedragen consumenten tuinmest kochten. Samen wilden we altijd al ondernemen. Toen dachten we, als we nu de mest rechtstreeks van de boer naar de consument kunnen brengen. dam kunnen we veel kosten besparen en echt een verhaal overbrengen bij de mest. Zo zijn we bij ons op de boerderij mest gaan drogen, in zakken gaan scheppen en deze per post door het land gaan verzenden. En nu hebben we al ruim 3000 zakken verkocht.”

WAT HOPEN JULLIE IN DE (NABIJE) TOEKOMST LOS TE MAKEN/TE REALISEREN MET JULLIE INNOVATIE?
“We hopen in de toekomst zoveel mogelijk mest van onze boeren direct aan onze klanten te leveren. Zo gaan we het gebruik van chemische kustmest tegen en zijn we een deel van de oplossing van het mestprobleem!”



SHARICLE
APP VOOR DEELAUTO’S
Technasium-scholieren Eline, Nora en Sanne


HOE VONDEN JULLIE HET OM GENOMINEERD TE ZIJN VOOR DE YOUNG TALENT AWARD EN HOE KIJKEN JULLIE TERUG OP DE AVOND VAN DE PRIJSUITREIKING?
"Als middelbare scholieren hebben wij uiteraard nog niet veel ervaring met professionele zakelijke bijeenkomsten. Om verder te kunnen komen met ons idee, leek het ons een mooie kans om deel te nemen aan de Young Talent Award. We vonden het een erg leuke uitdaging. Dat we een podium kregen om over Sharicle te vertellen vonden we een eer. Het begon als een schoolopdracht voor o&o (onderzoeken en ontwerpen), maar groeit nu uit tot misschien hét idee voor het infrastructuur probleem van de toekomst. We kregen na de prijsuitreiking positieve reacties. Velen zeiden dat we op de tijd vooruit lopen. De wereld zou nog niet klaar zijn voor Sharicle, maar uiteindelijk kan het een rol spelen in het redden van onze aarde."

KUNNEN JULLIE VERTELLEN HOE JULLIE OP HET IDEE ZIJN GEKOMEN VOOR JULLIE INNOVATIE?
"Op school volgen wij het vak o&o (Onderzoek en Ontwerpen ), dit doen wij op het Technasium van het Johannes Fontanus College in Barneveld. We kregen de opdracht om voor een bedrijf of een bepaalde instantie een oplossing voor een probleem te bedenken. In vwo 5 hebben wij van ‘Young Innovators’, een organisatie die zich inzet voor de kennismaking van de klimaatdoelen van Parijs onder jongeren, en de gemeente Amersfoort de opdracht gekregen om de infrastructuur in de Amersfoortse wijk Wagenwerkplaats op een groene manier in te richten. Uit dit project kwam Sharicle. Voordelen van dit idee zijn dat er meer ruimte vrijkomt voor groen in de Wagenwerkplaats, de kosten voor de autorijder omlaag gaan en dat de CO2 uitstoot in de wijk omlaag gaat.”

WAT HOPEN JULLIE IN DE (NABIJE) TOEKOMST LOS TE MAKEN/TE REALISEREN MET JULLIE INNOVATIE?
“We hopen dat mensen zullen inzien dat het gebruik van een auto ook op een andere manier kan. Auto’s nemen erg veel ruimte in in de wijk en zijn ook slecht voor het milieu. Door mensen bewuster te maken van hun autogebruik en dat het een duurzame optie is om een auto te delen, zal dit veel beter zijn voor het klimaat op lange termijn. Het grote doel is dat er in 2030 55 procent minder broeikasgassen worden uitgestoten. Zonder dat we allemaal een steentje bijdragen gaan we dit niet halen.”

ZIEN WE JULLIE OOK EENS TERUG OP HET PODIUM VOOR DE INNOVATIEPRIJS?
“Sharicle is een project dat veel potentie heeft. Het is een manier om autogebruik in de grote steden mogelijk te maken. Gemeenten denken al na over hoe ze zoveel mogelijk groen in de wijk kunnen plaatsen en zo de wijk milieuvriendelijker kunnen maken. Dit kan met behulp van Sharicle. Door ons idee te blijven ontwikkelen hopen we dat we met Sharicle ook eens mee kunnen gaan doen om de Innovatieprijs.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement