Als het je hier niet zint, ga je toch lekker weg?

Magazines | Vallei Business nummer 4 2024

Buitensluiten, negeren en uitschelden. Dit overkwam een vrouw die bij mij melding maakte van ongewenst gedrag op het werk. In ons eerste gesprek was zij onzeker en gespannen, zich afvragend of dit inderdaad niet oké was of dat zij het zich misschien te veel aantrok. Of ik haar daar wat over kon vertellen.
 
De voorbeelden die zij noemde lieten weinig ruimte voor twijfel over. Ze kreeg extra klussen, vlak voor het einde van de werkdag. Als ze dit niet afkreeg, werd zij uitgelachen. Collega’s zetten de muziek hard aan als zij in de buurt was. Als zij hier een opmerking over maakte, kreeg ze de wind van voren. Dus werkte ze met oordopjes in, waardoor ze sommige informatie miste. Niemand die haar hier naderhand over inlichtte. Als zij ’s ochtends op het werk kwam en goedemorgen zei, werd ze structureel genegeerd door een aantal collega’s. En tja, als het je niet zint, ga je toch lekker weg?
 
Schrikbarend, maar toch de realiteit voor deze vrouw. Het mag duidelijk zijn dat dit grensoverschrijdend gedrag is, een situatie die haar werkgever niet zou tolereren. Als deze hier tenminste vanaf zou weten. De werkneemster wilde niet klagen, bang om overgevoelig gevonden te worden en bang dat haar collega’s hierdoor in de problemen zouden komen. En misschien nog wel het meest: bang dat zij negatief beoordeeld zou worden. Daardoor zette zij de stap naar mij, om met iemand van buiten de organisatie te kunnen overleggen wat zij kon doen.
 
Als een melder bij mij komt, is het eerste wat ik doe er voor de melder zijn. Iemand op zijn gemak stellen, zijn of haar verhaal horen, vragen stellen. Samen kijken we wat iemand met zijn of haar melding wil. Wil je alleen je verhaal kwijt en kun je zelf verder? Soms is even praten al voldoende. Maar meestal gaan we verschillende opties verkennen: van zo informeel mogelijk tot de meer formele routes. We bespreken van elke stap de voor- en nadelen, zodat een melder zich bewust is van mogelijke gevolgen. De melder houdt altijd regie in de stappen die hij of zij zet. Ik ondersteun tot het eind van het traject en biedt nazorg wanneer nodig.
 
In het geval van deze vrouw heeft haar melding geleid tot een goed gesprek met haar directeur, waarna er gesprekken zijn gevoerd en intern actie is ondernomen om ongewenst gedrag en omgangsvormen bespreekbaar te maken. Haar directeur gaf aan dat hij echt hoopt dat zij een volgende keer bij hem komt, zodat hij eerder kan handelen. Hierover zijn goede afspraken gemaakt. Al schrijvende ben ik benieuwd: hoe heb jij dit bij jouw bedrijf geregeld? Zou je hier eens over willen sparren of heb je ondersteuning nodig? Neem gerust contact met me op, ik denk graag mee.

Heb je vragen of ondersteuning nodig bij het in gesprek gaan over dit thema binnen jouw bedrijf? Neem gerust contact met me op via info@danielledevriescoaching.nl" rel="nofollow" target="_blank">info@danielledevriescoaching.nl of kijk op www.danielledevriescoaching.nl.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by