Hoe word je een leuke baas?

Magazines | Vallei Business nummer 6 2024

Hoe je je passie meer kunt stoppen in dat wat je leuk vindt: ondernemen!

Herken je jezelf in de volgende beschrijving? Jij ziet als ondernemer waar de mogelijkheden liggen om nieuwe business aan te boren of je huidige business uit te breiden. Je beschikt over een behoorlijke dosis daadkracht, waardoor je die mogelijkheden wist om te zetten in een succesvolle onderneming. Zo succesvol dat je nu (behoorlijk wat) mensen in dienst hebt. Het kost je echter in de loop der tijd steeds meer energie om je medewerkers te laten doen waar jij in gelooft. Je hoort jezelf regelmatig anderen overtuigen van wat ze moeten doen. En dat terwijl je juist je aandacht en energie wilt richten op datgene waar je goed in bent: ondernemen. Je bent meer en meer verworden tot een 'baas'. Het thuisfront klaagt steeds vaker over je humeur, en je zoekt naar manieren om ervoor te zorgen dat je 'kindje' gezond blijft en groeit, zonder dat je het gevoel hebt dat te veel verantwoordelijkheid en druk bij jou ligt.

Drammer

Hoewel veel ondernemers en directeuren vaak denken dat vooral hun medewerkers meer verantwoordelijkheid moeten nemen, blijkt de sleutel tot de oplossing veel dichter-bij te liggen, namelijk in henzelf. In het boek Ben jij wel een gezonde baas? Zadel je me-dewerkers niet op met jouw onzekerheden, frustraties en trauma's daagt (team)coach en auteur Brend Seinen jou als leidinggevende uit om te ontdekken wat die sleutel is.

In zijn boek stelt hij dat ieder mens ergens in

zijn leven, vooral aan het begin, op bepaalde vlakken uit balans is geraakt en dat die on-balans onder druk of stress vaak uitvergroot wordt. In combinatie met de macht die je als leidinggevende hebt je bepaalt immers of mensen salarisverhoging of een vast contract krijgen, of dat ze misschien wel moeten ver-trekken heeft die onbalans vaak een ave-rechts effect op het doel dat je wilt bereiken.

Een voorbeeld: stel dat daadkracht inderdaad een van je kwaliteiten is, dan word jij als leidinggevende misschien wel drammerig

als anderen onvoldoende hun verantwoor-delijkheid oppakken. En omdat jij de 'baas' bent, zullen ze je niet zo snel teruggeven dat ze je een drammer vinden. Het effect op de omgeving is vaak dat mensen achterover gaan leunen en afwachtend worden. De ruimte die jij inneemt, geven zij weg. Mensen overtuigen dat ze meer verantwoordelijkheid moeten nemen, is echter meer van hetzelfde, namelijk drammen. En zo ontstaat er een vicieuze cir-kel die moeilijk doorbroken lijkt te worden.

"Als jij verantwoordelijkheid gaat nemen voor je eigen impulsen en gedrag, dan gaan anderen dat ook doen", aldus Brend Seinen.

Over Brend Seinen

Brend Seinen (1971) werkt als (team)coach onder de naam Passie in Bedrijf en Spirit Leadership. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring met (inter)persoonlijke ontwikkelingsprocessen in tal van grote, middelgrote en kleine organisaties. Hij heeft een master in arbeids- en organisa-tiepsychologie en is gecertificeerd in-tercultureel (team)coach. Daarnaast deelt hij zijn ervaringen en inzichten in blogs en boeken.

Wil je meer weten over Brend Seinen en zijn activiteiten? Ga dan naar www.spiritleadership.nl of scan de QR-code.

Leiderschap

Doorbreek de cirkel

Een oud gezegde luidt: "Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.' Om de vicieuze cirkel te doorbreken, zul jij als ondernemer dus iets anders moe-ten doen. Stap ??n is volgens Seinen her-kennen dat je 'ongezond' gedrag vertoont. Hij adviseert dan ook om met je team(s) feedbackbijeenkomsten te organiseren.

Aangezien door de tijd heen een bepaald interactiepatroon is ontstaan tussen jou en je medewerkers, is het raadzaam om iemand met een 'neutrale' positie dit soort gesprekken te laten begeleiden. Dit kan best iemand van HR zijn, zolang deze maar het vertrouwen geniet van alle betrokke-nen. In het boek geeft Seinen een aantal waardevolle tips voor het organiseren van zo'n bijeenkomst en voor het ontvangen van de feedback.

In het bovenstaande voorbeeld is deze stap al patroon-doorbrekend. Immers, in plaats van dat jij als ondernemer zegt wat je wilt, draai je de rollen om.

Je doet niet voor niets wat je doet

Om te komen tot gedrag dat bijdraagt aan datgene wat je nastreeft- in dit geval dat medewerkers zich meer verantwoordelijk gedragen en meer initiatief nemen- vraagt echter om meer dan 'een trucje', aldus Seinen. Het gedrag dat jij als ondernemer vertoont, is vaak je kracht, maar mondt bij een teveel vaak ook uit in je valkuil.

Om hier meer evenwicht in te vinden, vraagt het vaak om aandacht voor de ande-re kant van de balans: ruimte geven of za-ken laten ontstaan, meer te 'ont-wikkelen.' Seinen benadrukt daarbij dat je niet hoeft te veranderen. Het gaat erom gedrag er

weer bij te krijgen dat wel in jou aanwezig is, maar dat is onderdrukt. Als je het toelaat (of als anderen dit gedrag vertonen), word je onrustig of ge?rriteerd. Je doet immers niet voor niets wat je doet.

Om te komen tot meer evenwichtig gedrag presenteert Seinen in zijn boek zes stappen, waarvan de beginletters samen het woord HEALTH vormen: Herkennen, Erkennen, Accepteren, Liefhebben, Transformeren en Herzien. Hij geeft daarbij aan dat dit een geleidelijk ontwikkelingsproces is dat je bijvoorbeeld aangaat samen met je MT of andere medewerkers.

Je werkt ook direct aan een andere cultuur

Je hebt anderen vaak broodnodig om je eigen gedrag bij te stellen. Het begint vaak met het vragen van feedback, maar ande-ren in je directe werkomgeving zien natuur-lijk ook meteen wanneer jij je weer 'verliest' in je oude gedragspatroon. Zij zijn degenen die je daar ook direct attent op kunnen en moeten maken.

En jij als ondernemer ziet natuurlijk ook wanneer jouw directe collega's zich verlie-zen in hun aangeleerde, en vaak voor de si-tuatie niet passende, gedragspatronen. Hier het open gesprek over continueren, ook na de eerste feedbackbijeenkomst, cre?ert tegelijkertijd een andere cultuur: een van openheid, veiligheid en verbinding.

Samengevat: als jij verantwoordelijkheid gaat nemen voor je eigen impulsen en gedrag, dan gaan anderen dat ook doen. Als jij anderen blijft attenderen op wat zij an-ders moeten doen, blijven zij dat ook doen. Alleen, bij medewerkers zijn we geneigd dat 'klagen' te noemen.

Brend Seinen - Ben jij wel een gezonde baas?

EAN: 9789461266408

Uitgever: Haystack

Financieel Advies

Reclame

Rabobank Vallei en Rijn

Galvanistraat 2

Postbus 21

6710 BA Ede

(0318) 660 664

www.rabobank.nl/vr

Residence Rhenen

Veenendaalsestraatweg 50

3921 EC Elst/Rhenen

T 0318 542888

F 0318 540272

E info@residencerhenen.nl

Service Rubriek

Office

Diversen

Service Rubriek

Van Veen Advocaten

Keesomstraat 7

6717 AH Ede

0318-687878

ede@vanveen.com

www.vanveen.com

DB Schenker

Galvanistraat 71

6716 AE Ede

T 0318 69 68 00

F 0318 69 68 88

E multimodaal.nl@dbschenker.com

W www.dbschenker.com/nl

Locaties

Hof van Wageningen

Hotel en Congrescentrum

Lawickse Allee 9

6701 AN Wageningen

T +31-(0)317-490133

F +31-(0)317-426243

E info@hofvanwageningen.nl

W www.hofvanwageningen.nl

Hotel en Congrescentrum

de ReeHorst

Bennekomseweg 24

6717 LM Ede

T 0318 750300

F 0318 750301

E info@reehorst.nl

I www.reehorst.nl

Juristen

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by