Column Wolleswinkel Hofman Advocaten: 'Better safe than sorry'

Magazines | Vallei Business nummer 1 2025

Stel, je hebt een IT-bedrijf. Met de klant heb je afgesproken dat jullie geregeld backups maken van de bedrijfsgegevens. Zo staat het keurig opgenomen in de SLA die je hebt afgesloten.

Door een fout van jouw bedrijf is er op een kwaad moment geen backup beschikbaar. De klant lijdt schade en trekt bij jou aan de bel. Of stel: je hebt een verkeerd advies over de databeveiliging gegeven. Ontstaat er nu een datalek bij de klant die verband houdt met de slechte beveiliging, dan komt ook deze klant waarschijnlijk naar je toe met een schadeclaim.

Natuurlijk wil elk bedrijf het liefst fouten voorkomen. Maar waar gehakt wordt, vallen spaanders. Een fout blijft menselijk. Het is dan wel prettig om een goede verzekering te hebben die dit soort fouten kan ‘op vangen’.

Ik wil niet flauw zijn, maar ook daarin kun je een fout maken. Je zult de eerste niet zijn die denkt een goede polis te hebben. En er bij een schadegeval achter komt dat deze niet is gedekt. Bijvoorbeeld door een bepaalde, toevallig voor jouw bedrijf heel relevante, uitsluitingsclausule. Er zijn voorbeelden bekend van hosting-providers die een verzekering hadden waarin “verlies van data” was uitgesloten van de dekking. Best bijzonder voor een bedrijf waarvan de essentie het beschikbaar houden van data betreft. Krijgt zo’n provider te maken met een hack, dan zal het bellen van de verzekeraar een pijnlijke verrassing opleveren.

Of, wat ook voorkomt, dat je de verkeerde type verzekering hebt afgesloten. Vooral de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) en de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) worden nogal eens door elkaar gehaald.

De AVB verzekert tegen schade aan personen (letsel) en zaken. Bijvoorbeeld: iemand glijdt uit in jouw bedrijfspand en breekt z’n been. De letselschade valt dan onder de AVB.
Daarnaast heb je de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV). Deze verzekert tegen fouten bij de uitoefening van jouw beroep of bedrijf, of de geleverde diensten, waardoor jouw klant financiële schade lijdt. Denk aan een verkeerd advies, een foute berekening of meting. Of het niet wijzen van een klant op bepaalde risico’s. Het kan ook gaan om een fout in jouw onderzoek, waardoor de opdrachtgever omzet verliest. Of een fout in de databeveiliging, waardoor jouw klant data verliest – met een AVB komt het IT-bedrijf dan niet zover.

Daarom: Ga na of je de juiste verzekering hebt. En check periodiek of jouw verzekering nog passend is bij wat je doet. Check de dekking en de uitsluitingen. En al houd je niet van het lezen van de kleine lettertjes, neem een keer de tijd om je polisvoorwaarden door te lezen. Je wilt toch graag weten of je een veilig zit. Better safe than sorry.

Jan-Kees Karels
0dkarels@wolleswinkelhofman.nl%0d" rel="nofollow" target="_blank">karels@wolleswinkelhofman.nl
wolleswinkelfhofman.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by