Cuneralezing: Kruisbestuiving tussen wetenschap, technologie en kunst

Magazines | Vallei Business nr 3 2015

Vergaderen bij Boerderij ’t Paradijs

Bent u op zoek naar een mooie locatie voor een presentatie, brainstormsessie, vergadering, feest of receptie? Boerderij ’t Paradijs herbergt diverse ruimtes, waarbij tevens de catering (geheel biologisch) verzorgd kan worden. Ook voor uitjes zijn er activiteiten en groepsarrangementen bespreekbaar, zoals barbecues met eigen biologische producten.

IJsbrand wil allereerst benadrukken dat hij het toejuicht dat een Business to Business magazine als Vallei Business aandacht schenkt aan het type onderneming zoals Boerderij ’t Paradijs. “Wij zijn een echt gemengd bedrijf in de Food Valley. Gemengd omdat er meerdere bedrijfsactiviteiten zijn, die elkaar ook nog eens versterken. Hierdoor hebben wij een prachtig businessmodel.”

Schitterende locatie

Op een schitterende locatie midden in de natuur, biedt Boerderij ’t Paradijs een prettige plek voor mensen met een specifieke zorgvraag die een dagopvang of dagbesteding zoeken. De biologische boerderij heeft een tuinderij waar meer dan veertig verschillende soorten groenten, kruiden en fruit (aardbeien, rode en zwarte bessen) worden geteeld, daarnaast is er een hoogstamboomgaard met appels, peren en pruimen. Ook worden er varkens, brandrode runderen voor de vlees-productie en kippen voor de productie van eieren gehouden. “De boerderij is Skal gecertificeerd, wat betekent dat producten met het biologische keurmerk mogen worden voorzien”, licht IJsbrand toe. Ã¢â‚¬Å“In onze boerderijwinkel is een ruim assortiment aan biologische producten.”

Maar hoe graag IJsbrand ook over zijn boerderij vertelt, nog liever praat hij over de mensen die er vertoeven. “Dementerende ouderen, autistische kinderen/jongeren en mensen met een psychische hulpvraag bieden wij een positieve daginvulling, op een plek waar veel rust en ruimte is. Maar ook het herontdekken van talenten en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld spelen een belangrijke rol. Wij benadrukken wat iemand kan in plaats van wat iemand niet kan. Hier is ruimte voor elk individu.”

Burn-out

Ook voor mensen met een burn-out biedt Boerderij ’t Paradijs een plek van bezinning. “Het mogen zijn wie je bent, maar ook de natuur en de structuur die we bieden, zorgen ervoor dat mensen zichzelf kunnen herontdekken. Door met je handen en voeten in de aarde te werken, ontdek je wie je bent en waarin je je verder kunt ontwikkelen.”

“Nog iedere dag vind ik het fantastisch om te zien wat deze omgeving met mensen doet”, vult zijn vrouw Caroline aan. “Door de veilige en gezonde omgeving op de boerderij verbetert het zelfbeeld van kinderen met autisme vaak, waardoor ze zichzelf beter kunnen accepteren en daardoor ook weer beter samenwerken, open staan om te leren en zich verder kunnen ontwikkelen. Wij zijn hier heel blij mee en het inspireert ons elke dag weer. Wij bieden veel meer dan opvang en werken ook aan leerdoelen zoals het opbouwen van sociale contacten. Hier leren de mensen samen te werken en rekening te houden met elkaar, waardoor zij beter aansluiting kunnen vinden bij de maatschappij.”

Gemeengoed

IJsbrand ziet zijn boerderij als gemeengoed. “Wij doen het boeren samen. Vanaf het moment dat we hier tien jaar geleden kwamen te wonen, hebben we samen met onze deelnemers en medewerkers de boerderij helemaal opgebouwd. In Nederland komt dit steeds vaker voor, onder andere in de vorm van stadslandbouw. Ook dat wij bewust voor kleinschalige landbouw hebben gekozen, is niet heel gebruikelijk. Nederland staat toch met name bekend als exportland met grootschalige landbouw. Wij kiezen bewust voor het kleinschalige omdat dit veel dichterbij de mens staat. Bovendien kiezen steeds meer mensen voor regionaal voedsel omdat ze steeds meer willen weten waar hun eten vandaan komt en hoe het tot stand komt. De Gelderse Vallei heeft zoveel te bieden aan smaakvolle producten, maar dat wat we eten wordt vaak beperkt door wat we kopen in de supermarkten.”

Bij Boerderij ’t Paradijs helpen de deelnemers in de tuinderij, op het land, in de winkel of bij de verzorging van de dieren. Ook worden jongeren voorbereid op bijvoorbeeld het werken als weekendkracht in een supermarkt. “Wij betalen hen om in onze tuinderij te werken”, belicht IJsbrand. “Dit gaat van het geld af dat wij voor de begeleiding krijgen. Wij zien het als een absolute meerwaarde om de jongeren klaar te stomen voor een plek in de samenleving. Natuurlijk is het voor ons ook belangrijk om winst te maken. Alleen in de samenleving wordt winst vaak alleen maar in termen van euro's gemeten. Wij willen winst ook meten in een rendement voor de samenleving: dat we op een duurzame manier voedsel telen en een bijdrage leveren aan de gezondheid en het welzijn van mensen: dat is ook winst! Gezonde winst is de balans zoeken tussen resultaten in economische -  en maatschappelijke termen. We zullen daar ook een nieuwe 'taal' voor moeten vinden.”

Samenwerking

Maar om in die zwarte cijfers te blijven wordt wel steeds lastiger. “Bij veel gemeenten wordt er flink bezuinigd wanneer je naar de zorg van deelnemers kijkt”, legt Caroline uit. “Wat we vooral zoeken is, hoe je met beschikbare middelen door goede samenwerking tussen betrokken organisaties, gemeenten, hulpvragers en mantelzorgers de hulp zo inricht dat het echt ten goede komt aan het kind en zijn/haar gezin'.

“Het zou prachtig zijn als er vanuit het bedrijfsleven een fonds ontstaat voor mensen die nergens terecht kunnen en extra zorg nodig hebben”, vult IJsbrand aan. Als bedrijf zou je verder moeten kunnen kijken dan wat er nu voor jou in zit. Hier worden kinderen namelijk voorbereid op het bedrijfsleven of het onderwijs. Je kijkt dus naar wat er in zit voor onze samenleving. Oftewel: ‘What’s in it for us’, in plaats van ‘What’s in it for me’. Dit potje zou een middel kunnen zijn om kinderen met een beperking en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te kunnen helpen.”

Gemeenschappelijk

samenlevingsdoel

Volgens IJsbrand zijn de vrijwilligers van Boerderij ’t Paradijs van onschatbare waarde. “De zestig vrijwilligers die hier samen met twintig vaste krachten werken zijn voor ons ongelooflijk belangrijk. Wij zien ze als het ware als een soort stakeholders. Niet alleen omdat ze zinvol werk doen, maar ook omdat zij ons telkens laten zien dat het niet alleen gaat om geld verdienen, maar om iets te kunnen betekenen voor mensen en daar tijd aan willen spenderen. Zij getuigen iedere keer weer van andere waarden binnen een bedrijf.”

Volgens IJsbrand zijn er steeds meer bedrijven die een link zoeken met zingeving. “Om die reden organiseren we regelmatig rondleidingen bij onze boerderij”, vertelt Caroline. “Ik laat bijvoorbeeld de praktijkvoorbeelden vanuit de zorg zien en IJsbrand belicht hoe hij het bedrijf heeft opgebouwd en de stijl van ondernemen die hier wordt nagestreefd.”

“Met name onze stijl van ondernemen spreekt veel ondernemers aan”, voegt IJsbrand toe. “Het kan bedrijven helpen met het maken van toekomstplannen en het opzetten van een nieuwe bedrijfsvisie. Gelukkig vinden steeds meer ondernemers het inspirerend dat je dienstbaar mag zijn aan de samenleving en is geld voor steeds meer bedrijven een middel en geen doel op zich.” n

www.boerderijparadijs.nl

locatie

IJsbrand & Caroline Snoeij staan iedere dag voor de deelnemers klaar. Fotografie: Rogier Maaskant

Coöperatie Boerenhart

IJsbrand Snoeij is medeoprichter en vice-voorzitter bij Coöperatie Boerenhart. Dit is een organisatie die ontstaan is door een unieke samenwerking tussen een aantal partijen en lokale producenten in de Gelderse Vallei. Boerenhart levert streekproducten aan de horeca, winkels en grootverbruik.

Coöperatie Boerenhart richt zich op de zakelijke markt. Alles gemakkelijk op één plek te bestellen en in één zending op de gewenste locatie geleverd.

www.boerenhart.nl

Coöperatie Boer & Zorg

Boerderij ’t Paradijs is aangesloten bij Coöperatie Boer & Zorg, een coöperatie van gekwalificeerde zorgboerderijen. IJsbrand is voorzitter van het bestuur. De Coöperatie contracteert zorg voor alle doelgroepen bij gemeenten en zorgkantoren en zorgt voor de administratie hiervan. Tevens kunnen aangesloten zorgboeren er terecht voor informatie, advies en het uitwisselen van kennis en ervaring. De coöperatie bevordert deskundigheid, onderzoek en stimuleert innovatie.

Hotel en Congrescentrum de ReeHorst

Hotel - Restaurant - Brasserie - Wijnbar - Vergaderen

Trainingen - Congressen - Events - Theater

Geschikt voor elke gelegenheid. Met o.m. 38 zalen en ruime, gezelllige ontvangstfoyers. Elke bijeenkomst wordt gegarandeerd een beleving. Vol warmte,gezelligheid en altijd persoonlijk!

Bennekomseweg 24

6717 LM Ede

T 0318 750300 F 0318 750301

E info@reehorst.nl

I www.reehorst.nl

Restaurant L’Orage / Party Centrum Flora

In een ambiance van nostalgie, rust en gemoedelijkheid is restaurant L’ Orage de perfecte locatie om te genieten van een goede maaltijd.

Lunterseweg 44

6718 WE Ede

T 0318-613876 / 653227

F 0318-653327

I www.lorage.nl

The Hunting Lodge

Puur, eerlijk

en vooral veel genieten’

Beekhuizenseweg 1

6891 CZ Rozendaal

026 3611597

www.thehunting.nl

Toplocaties in de regio Vallei

Krb.communicatie verhuist naar Westerveldhuis

Communicatie- en reclamebureau Krb verhuist per 31 augustus 2015 naar het Westerveldhuis aan de Amersfoortsestraat 18 in Barneveld.

Van het huidige adres aan het Barneveldse Torenplein naar de Amersfoortsestraat, is een verhuizing van slechts 100 meter. De verandering in uitstraling is daarentegen groot. Het Westerveld is namelijk een monumentaal pand. Krb. betrekt het grootste deel van de bovenverdieping. “We kijken ernaar uit om onze relaties te ontvangen op deze karakteristieke locatie’, aldus directeur Kees Vlot.

Verhuistraktatie: Inspiratiesessie social media

Om de intrek in het nieuwe pand te vieren, biedt Krb.communicatie op dinsdagmorgen 29 september en op donderdagmiddag 8 oktober inspiratiesessies over effectieve inzet van social media. Wie interesse heeft om één van deze gratis sessies bij te wonen, kan zich melden via info@krbcommunicatie.nl. Het aantal beschikbare plaatsen is beperkt.

WerkgeversServicepunt regio FoodValley nu ook digitaal van start

Werkgevers in Food valley Regio kunnen voortaan met al hun vragen op personeelsgebied ook online terecht bij het WerkgeversServicepunt (WSP). De nieuwe website voorziet werkgevers in veel informatie over de regionale werkgeversdienstverlening. Het WSP is een onderdeel van de Arbeidsmarktregio regio FoodValley. In het WSP werken acht gemeenten, twee SW-bedrijven en UWV samen.

 De gemeenten Barneveld, Ede, Rhenen, Renkum, Renswoude, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen,  UWV en de SW-bedrijven Permar en IW4 hebben hun dienstverlening voor werkgevers gebundeld. De samenwerkende accountmanagers geven antwoord op alle vragen en wensen van werkgevers op het gebied van werkgeversdienstverlening. De website wsp-regiofoodvalley.nl is de digitale ‘voordeur’ van het WSP en is vanaf vandaag ‘live’.

 

De dienstverlening van het WSP bestaat uit vier onderdelen:

 - Het WSP helpt werkgevers goed personeel te vinden als intermediair tussen vraag en aanbod;

- Het WSP informeert werkgevers over ontwikkelingen (en kansen) op het gebied van wet- en regelgeving rond de arbeidsmarkt;

- Het WSP helpt bedrijven bij het maken van een lange termijn personeelsplanning;

- Het WSP adviseert werkgevers over de ontwikkeling van hun bedrijf en de wijze waarop zaken als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), duurzame inzetbaarheid, vaste en flexibele personeelsoplossingen en Social Return een rol kunnen spelen. 

De website van het WSP biedt een uitgebreid overzicht van kansen en mogelijkheden op al deze gebieden. Het WSP is onderdeel van de Arbeidsmarktregio regio FoodValley en is bereikbaar via de website: www.wsp-regiofoodvalley.nl, via mail (info@wsp-regiofoodvalley.nl) of telefonisch via 0800 6688666.

Veenendalers lenen minder geld dan gemiddelde Nederlander

Inwoners van de gemeente Veenendaal lenen minder geld dan de gemiddelde Nederlander. Gemiddeld leenden inwoners van de gemeente Veenendaal in 2014 2138 euro, 21,45 procent minder dan het landelijk gemiddelde. Dat blijkt uit onderzoek van ‘Nederland Leent’ naar de leenbehoeftes in Nederland.

Inwoners van de gemeente Veenendaal leenden in 2014 minder dan in 2013. In totaal hadden mensen in Veenendaal in 2014 een totaalbedrag van ruim 131 duizend euro aan leningen open staan. Dat is 1,62 procent minder dan een jaar eerder.

Alle cijfers staan op www.nederlandleent.nl/leningen

Kijk voor meer actueel nieuws op

www.valleibusiness.nl