Goede content, maar wie leest het?

Magazines | Vallei Business nr 4 2015

PDR is afgelopen maand gecertificeerd door VPRA,

de nationale brancheorganisatie voor PR-bureaus.

Marketing & Communicatie

Bij PDR public relations geloven we dat onze opdrachtgevers toegevoegde waarde leveren aan hun klanten. Zij verdienen het dat hun bekendheid toeneemt. Dat doen we door goede content te creëren en te schrijven. Blogs, artikelen, interviews, video’s, webteksten, social updates: een communicatiestrategie is altijd afhankelijk van het doel én de situatie op dat moment. Veel ondernemers vragen zich af hoe zij dit maximaal kunnen inzetten. Er is geen standaard ‘zoveel stappen naar succes’. Hoe wij dat doen? Daar vertellen we graag meer over aan de hand van taart!

Waarom taart? Voor iedere gelegenheid, elke gast en elke locatie kun je een andere taart bedenken. Kijk alleen al naar appeltaart: oma’s appeltaart, appeltaart met fudge, peren of bitterkoekjes. En dan heb je nog appeltaarten die zich kenmerken doordat ingrediënten er juist niet in zitten. Gluten-, noten- en suikervrij. Ja, er bestaat zelfs appelvrije appeltaart. Kortom, taart is maatwerk én het spreekt tot de verbeelding!

Jouw boodschap helder communiceren

De adviseurs van PDR zoeken constant naar het snijvlak van wat je wilt vertellen en wat het publiek wil horen. De ene verjaardagsgast is gek op appeltaart met walnoten, zijn buurman heeft een notenallergie. Dit soort eisen komen we ook tegen bij het creëren van goede content. De redactie van een vakblad wil technische inhoud lezen, terwijl landelijke nieuwsmedia allergisch zijn van té technische verhalen. Een medewerker wil graag iets horen over het jaarlijkse personeelsuitje, maar voor een (potentiële) klant is het veel belangrijker welke meerwaarde jij hem of haar biedt. Zo is het per onderwerp belangrijk om te kijken wie welke informatie wil hebben.

Via de juiste kanalen verspreiden

De presentatie verdient ook de aandacht. Presenteer je de appeltaart op je mooiste schoteltje met een zilveren vorkje of laat je een eenjarige met blote handen een slagroomtaart verbouwen? Kortom, elk doel vraagt een andere vorm. Peter Pors, directeur en oprichter van PDR: “Je kunt intern nieuws op een intranet zetten, maar als medewerkers vooral met de handen werken, zullen zij het nooit lezen. Wil je jouw boodschap online delen? Denk dan eens aan een video! En als mensen in beweging komen door jouw campagne, hoe zorg je dan dat ze jouw klant worden en niet bij de concurrent kopen? En hoe zorg je dat een klant klant blijft?” Jouw content in het juiste middel gieten, dat is wat PDR doet om jouw product, merk of bedrijf op de kaart te zetten.

Bake my day!

Per feest en gastenlijst bedenk je op welke taart je jouw gasten trakteert en natuurlijk hoe je die presenteert. Peter: “Dat geldt ook voor alle pr en communicatie, het is maatwerk. Daarom starten we altijd met een persoonlijke, vrijblijvende kennismaking. Zo’n gesprek levert veel inspiratie op en vanuit hier kunnen we een succesvolle strategie opstellen en uitvoeren. Hierin nemen we alle relevante boodschappen én middelen mee. Meestal voor een vaste maandfee, zodat vooraf duidelijk is wat we gaan doen.” Ook toe aan inspiratie om jouw bedrijf op de kaart te zetten? Neem contact op en plan een afspraak met één van de PDR-adviseurs. n

PDR public relations

Copernicuslaan 35, Ede - 0318 438 487

Herengracht 124, Amsterdam - 020 79 44 569

Website: www.pdr.nl - E-mail: info@pdr.nl

Goede content,

maar wie leest het?

Ps. Gebruik het codewoord TAART, dan zorgen we voor een lekker gebakje

bij de eerste kennismaking!

Klimaatneutraal ondernemen: acht tips

In november start een belangrijke klimaattop in Parijs. Als ondernemer kan je in spanning afwachten wat de uitkomsten van de klimaattop zijn. Maar beter kun je zelf nu al in actie komen. MVO Nederland geeft acht tips om je CO2-uitstoot blijvend te verlagen.

1. Weet waar je grootste impact zit

Je CO2-uitstoot zit in verschillende activiteiten van je bedrijf. Uiteraard door het verbruik van elektriciteit, water en gas, maar denk ook aan het vervoer van personen en goederen. Het Klimaatplein heeft een gratis CO2-calculator om je uitstoot eenvoudig in kaart te brengen.

2. Begin klein

Wie traint voor een marathon begint niet meteen met rondjes van 40 kilometer. Dat geldt ook voor CO2 besparen: begin niet bij het hoogst haalbare doel, maar bouw het op. Alles wat je niet uitstoot telt. En wat je niet verbruikt hoef je ook niet te betalen. Helemaal niet verkeerd dus om klein te beginnen! 

3. Daag je partners uit

Vraag je leveranciers om besparingsmogelijkheden. Daag hen uit om met duurzame alternatieven te komen, en bespreek regelmatig nieuwe mogelijkheden of kansen voor optimalisatie, bijvoorbeeld tijdens servicebeurten.

4. Kies zuinig in plaats van goedkoop

Bij de aanschaf van nieuwe apparatuur kun je TCO (Total Cost of Ownership) voorop stellen, in plaats van de inkoopkosten. Een product dat in eerste instantie wat duurder is, kan in het gebruik zuiniger zijn en CO2 en kosten besparen. 

5. Maak een besparingsspaarpot

Hou ook na de terugverdientijd bij wat je energiebesparingsmaatregelen opleveren. Tapijtfabrikant Interface gebruikt dit ‘besparings-surplus’ bijvoorbeeld voor nieuwe duurzame investeringen. 

6. Stimuleer je medewerkers

Stimuleer gedragsverandering bij medewerkers op een positieve manier, voor meer draagvlak in de organisatie. Bijvoorbeeld door de successen van je bespaaracties te delen en wat dat betekent voor het bedrijf en de maatschappij. 'Dankzij de LED-verlichting hebben we X minder energie verbruikt. Het geld dat we daarmee besparen gebruiken we voor investering in Y.'

7. Wijs met groen zonder grijs

Als je kiest voor in Nederland opgewekte groene stroom of zelf duurzame stroom opwekt, dan weet je zeker dat er daadwerkelijk CO2 wordt gereduceerd. De WISE energie vergelijker laat zien of de stroom die je nu inkoopt ook wel écht groen is. 

8. Compenseer de resterende uitstoot

De mogelijk resterende uitstoot kun je met behulp van compensatieprojecten neutraliseren. Zo neem je volledige verantwoordelijkheid voor de eigen uitstoot en mag je je bedrijf klimaatneutraal noemen.

Stappenplan

Zin gekregen om te besparen? Met ons stappenplan Klimaatneutraal ondernemen kun je direct aan de slag. In zes stappen weet je precies wat je moet doen om klimaatneutraal te worden.

Op de site van de Nederlandse Klimaatcoalitie vind je nog meer inspiratie voor klimaatneutraal ondernemen. Met goede voorbeelden van organisaties in verschillende sectoren en een uitgebreide database met nuttige informatie en netwerkmogelijkheden. n

MVO

Dankzij de combinatie van besparen op energie waar mogelijk, groene energie en het compenseren van CO2-uitstoot is Koffiebranderij Peeze een koploper binnen de Nederlandse Klimaatcoalitie. Compleet klimaatneutraal wordt het bedrijf door hun eigen energieverbruik nog meer te verlagen en lokaal energie opwekken.

delen:

Vallei Business nr 4 2015

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by