Column Diligence: De waarde van innovatie

Magazines | Vallei Business nr 2 2016

Verkoop van uw bedrijf?

De waarde van innovatie De waarde van innovatie

Eind januari 2016 was er een interessante innovatielunch met 15 innovatieve ondernemers. De deelnemers waren het over één ding eens, namelijk: een goed idee leidt vaker niet dan wel tot een succesvol product. Mooi, die zelfreflectie, maar de vraag is waar dit door komt.

Elke innovator heeft zijn eigen uitdaging. Hoe creëer je bijvoorbeeld draagvlak voor een innovatie bij de eigenaar, hoe krijg je de benodigde financiering rond of hoe breng je een innovatie onder bij een strategische partner?

Vaak zie ik dat innovators geen tijd hebben of nemen om hierover na te denken, of ontbreekt het hen aan kennis. Met name het financiële hoofdstuk van een businessplan is een belangrijk aspect. Dit hoofdstuk wordt door innovators vaak als noodzakelijk kwaad gezien en krijgt helaas niet de aandacht die het verdient. De vraag is immers: hoe verdien je je investering in R&D op termijn terug?

Er zijn genoeg investeerders die geld willen steken in innovatieve ondernemingen. Ze begrijpen de risico’s die hieraan verbonden zijn en zijn bereid die risico’s te nemen, mits de innovator heeft nagedacht over:

• Wat is de waardepropositie?

• Wat heeft hij nodig?

• Wat is de opbrengst?

• Hoe wordt dat bereikt?

De casus wordt sterker als men hierover van gedachten heeft gewisseld met deskundigen, zoals technisch experts, octrooigemachtigden, communicatiespecialisten en/of bedrijfskundigen met als specialisatie innovatie. Dat wekt vertrouwen bij investeerders.

Het belang van innovatie is groot voor bedrijven en dat beseffen deze investeerders terdege. Met innovatie wordt In ieder geval de concurrentie buitenspel gezet. Een nieuw product betekent mogelijk een nieuwe markt. De vraag is alleen: hoe pak je het goed aan? Is innovatie vooral een kwestie van geluk of kun je dit 'geluk' wel degelijk beïnvloeden?

Een goed idee met een goed businessplan is in ieder geval heel wat waard! n

Robert de Vries
Register Adviseur Bedrijfsopvolging

gecertificeerd Bedrijfsovername Specialist

M: 06 22 66 92 39

E: robert.devries@diligence.nl

delen:

Vallei Business nr 2 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by