Een bedrijf met diverse regio’s: zo kun je dit oppakken

3 weken geleden
3 weken geleden

Ondernemer zijn is natuurlijk erg leuk, zo heb je een eigen bedrijf, kun je gaan groeien en kun je jezelf steeds meer gaan ontwikkelen. Je bedrijf kan zelfs zo hard groeien dat je in diverse regio’s over de hele wereld aan de slag bent met je eigen bedrijf. Het is echter wel van belang dat dit in goede banen wordt geleid. Zo moet je blijven denken aan personeelsbeleid, administratie, heb je te maken met diverse wet- en regelgevingen en alles verschilt natuurlijk per regio. Daarom is het goed om te kijken hoe je dit op kunt pakken. Hieronder lees je een stuk meer over het leiden van een bedrijf in diverse regio’s.

Zorg voor grip op je processen

Om te beginnen is het belangrijk om grip te krijgen op je werkprocessen. Jij staat aan het hoofd en je moet natuurlijk kunnen aansturen waar dat mogelijk is. Structuur is daarin heel erg belangrijk. Het is prettig om te werken met vaste werkprocessen, zodat ze in elke regio toe kunnen passen. Denk bijvoorbeeld aan processen in de communicatie, de planning en afspraken. Op die manier is het voor iedereen duidelijk hoe je te werk gaat en wat je graag wil hanteren. Het kan ook helpen om centrale systemen te gebruiken, zodat iedereen vanuit hetzelfde werkt en toegang heeft tot dezelfde informatie. Op die manier wordt het werken vanuit diverse regio’s makkelijker gemaakt voor jou.

Stel lokale aanspreekpunten aan

Als je in veel regio’s een stukje van je bedrijf hebt zitten, is het ook prettig om aanspreekpunten aan te stellen. In elke regio kun je iemand verantwoordelijk maken voor de regio. Mochten er problemen ontstaan of belangrijke informatie zijn in een regio, dan is diegene verantwoordelijk. Het is echter wel van belang om ervoor te zorgen dat je de aangestelde persoon geschikt genoeg vindt. Zo moet de aanspreekpunt de lokale markt en cultuur kennen en moet hij of zij goed kunnen communiceren. Op die manier voorkom je dat er miscommunicatie ontstaat tussen het hoofdkantoor en de teams die regionaal aan de slag zijn.

Regel je personeelszaken slim en centraal

Het werken in diverse regio’s kan veel voordelen met zich meebrengen. Toch is het ook een uitdaging, aangezien je ook te maken hebt met veel meer personeel. Het kan zijn dat je personeel in het buitenland hebt lopen, dit zorgt natuurlijk voor meer administratie. Ook is elk cao per land verschillend wat het werken zeker niet makkelijker maakt. Daarom is het goed om een aantal hulpmiddelen in te schakelen. Denk hierbij aan een employer of record. Zij zorgen ervoor dat er medewerkers worden gevonden in het buitenland en alle zaken omtrent de medewerkers in het buitenland. Op die manier hoef je je geen zorgen te maken over de regelgeving en juridische zaken.

In diverse regio’s heb je natuurlijk ook te maken met verschillende medewerkers die je de lonen over moet maken. Een payroll service kan je hiermee uit de brand komen helpen. Zij regelen voor jou de loonadministratie, ze zorgen dat salarissen goed en op tijd worden overgemaakt voor je medewerkers en je hebt geen zorgen meer over wetgevingen per regio.

Houd rekening met cultuurverschillen

Als laatste is het voor jou als baas goed om te weten dat je in je bedrijf te maken gaat krijgen met veel cultuurverschillen. Wat bijvoorbeeld werkt in de ene regio, kan in een andere regio helemaal niet handig zijn. Het is wel van belang dat je je hierop weet aan te passen. Zo is het goed om te kijken wat werkt per regio. Een goede communicatie is daarom erg belangrijk. Ook de arbeidsvoorwaarden en teamactiviteiten mogen niet achterblijven. Kijk dus snel hoe jij dit toe kunt passen binnen je bedrijf, zodat elke regio fijn aan de slag kan gaan.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Vallei Business nummer 1 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media