Veluwe opnieuw sterkste streekmerk van Nederland

3 uur geleden
3 uur geleden
De Veluwe is in 2025 opnieuw uitgeroepen tot het sterkste streekmerk van Nederland. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda. De regio voert de ranglijst overtuigend aan, vóór Zuid-Limburg (2) en Texel (3). De Veluwe scoort het hoogst op bekendheid, waardering, binding én bezoekintentie en blijft daarmee veruit favoriet onder Nederlanders.

De Veluwe wordt breed gewaardeerd door het Nederlandse publiek, zo blijkt uit een steekproef onder 12.670 respondenten van 18 jaar en ouder. Deze laat zien dat de aantrekkingskracht zich uitstrekt over alle leeftijden, regio’s en leefstijlen.

Meer dan de helft van de ondervraagden die de naam van de Veluwe kennen, roemt de streek om haar overvloed aan groen, mooie natuur en aantrekkelijke wandelmogelijkheden. Tussen de 40 en 50 procent geeft aan dat de Veluwe uitstekende opties biedt voor een fietstocht of (korte) vakantie of een bezoek aan recreatiegebieden. Daarnaast waardeert tussen een kwart en een derde van de respondenten de prettige sfeer, hoge kwaliteit van verblijf en de mogelijkheden voor uitstapjes met de auto. Ook bezoekers van dierentuinen, attractieparken en sportevenementen voelen zich bovengemiddeld aangetrokken tot de streek.

Veluwse attracties in de top 3
Attracties spelen een belangrijke rol in de kracht van een streekmerk. In de Vrijetijd Top 50 van Gelderland komen drie Veluwse trekpleisters in de top tien voor: op één Burgers’ Zoo, op drie Apenheul, en op zeven Paleis Het Loo. Deze publiekstrekkers onderstrepen de veelzijdigheid van het Veluwse aanbod – van wilde dieren en koninklijke historie tot topkunst en natuurschoon. Ze dragen bij aan zowel de merkwaarde van de Veluwe als aan de vrijetijdseconomie van de provincie Gelderland.

Hoogste bezoekintentie
De Veluwe behaalt dit jaar de hoogste bezoekintentie van alle Nederlandse streken. Bijna de helft van de Nederlanders overweegt een bezoek aan het gebied. 34 procent van degenen die de Veluwe van naam kennen, verwacht bovendien dat de populariteit van de Veluwe de komende twee jaar verder zal toenemen.

Het belang van samenwerking
De aanhoudende koppositie van de Veluwe is geen vanzelfsprekendheid. Het is het resultaat van jarenlange samenwerking tussen onder andere gemeenten, de provincie Gelderland, natuurorganisaties en ondernemers. Samen zetten zij zich in om de Veluwe aantrekkelijk, bereikbaar en vitaal te houden voor bewoners en bezoekers. “Die samenwerking is ook in de komende jaren essentieel”, zegt merkleider Veluwe Sarel Tempelman van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. “Er zijn grote uitdagingen, zoals de groei van het aantal bewoners. Als we de balans tussen recreatie, natuur en economie goed willen houden dan is het belangrijk dat we bezoekers en bewoners informeren over al het moois op én rond de Veluwe.”

Over het onderzoek
Het Steden & Streken Merkenonderzoek wordt sinds 2011 uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Universiteit Utrecht helpt mee met de opzet. Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen liet vanuit het onderzoek een speciale data-analyse voor de Veluwe maken. In het onderzoek worden de 100 bekendste streken gemonitord op 42 reputatiefactoren.
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Vallei Business nummer 2 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media