11 uur geleden
11 uur geleden
Om het geheugen op te frissen vat Kornet het concept van QSTA (spreek uit: ‘kwesta’) kort en krachtig samen: “Wij willen de Bol.com van de foodwereld worden. Lokaal en regionaal bestonden zulke initiatieven al, landelijk nog niet. We vormen een aanvulling op de groothandels die de horeca bedienen en die zich richten op de grote volumes, waar wij juist kleine leveringen doen aan klanten als het café in de binnenstad, de slager om de hoek en de franchisesupermarkt, die meestal tot vijf procent buiten zijn eigen formule mag inkopen. Dat maakt het dan weer interessant voor start-ups met innovatieve producten om zich bij ons aan te sluiten. Een belangrijke drijfveer voor ons om ruim drie jaar geleden met dit concept te starten was het feit dat het thema duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Kijkens hoeveel busjes in de steden rondrijden om winkels en horeca te bevoorraden. Als je daar een zaak runt, kan het zomaar gebeuren dat de ene leverancier om elf uur bij je op de stoep staat en dat een uur later de volgende arriveert. Dat moet toch slimmer kunnen? Met die insteek hebben wij onze one-stop-shopformule uitgerold, die zes dagen in de week in heel Nederland levert. Vandaag voor zes uur ’s middags besteld, morgen geleverd. Tot bijna voor de deur houden we de klant op de hoogte van het moment waarop de chauffeur arriveert.”
Minder lege busjes
Elke gezonde ondernemer heeft de ambitie om zijn bedrijf te laten groeien, maar bij QSTA vloeit daar naast financieel resultaat nog iets anders moois uit voort. “Hoe meer klanten en leveranciers zich bij ons aansluiten, hoe fijnmaziger ons netwerk wordt en hoe efficiënter ons platform functioneert. Zo werken we nu samen met een fabrikant van verpakkingsmaterialen, die we ophalen op enkele locaties en waarbij we het zodanig plannen dat we dat op de terugweg van een levering aan een klant kunnen doen. Hoe minder lege busjes we laten rijden, hoe beter. Optimale capaciteitsbenutting in de logistiek betekent minder CO2-uitstoot in het transport, doordat er minder kilometers gemaakt worden. Dat bewustzijn proberen we ook bij onze relaties onder de aandacht te brengen, via nieuwsbrieven en indien nodig rechtstreeks. Stel dat we op zaterdagmiddag in een uithoek van het land één levering hebben, dan gaan we met de klant in gesprek om te bekijken of dit te combineren valt met een ronde op vrijdag, als we op meer plaatsen in de buurt zitten. Vaak is daar snel begrip voor en soms geeft een financiële prikkel dat zetje. De versheid van de producten bewaken we door ze te koelen en in te vriezen in ons warehouse en ze geconditioneerd te vervoeren. O, trouwens: onze chauffeurs krijgen na levering aan de laatste klant een app om ze erop te attenderen de koelmotoren uit te zetten.”
Tetris
Wie het principe van Tetris beheerst, haalt het maximale uit logistieke processen. Kornet: “Wij gebruiken een applicatie om de routes van onze busjes te plannen en te monitoren. Van alle producten in ons assortiment hebben we de afmetingen in ons systeem verwerkt en op basis daarvan kan de intelligente software de laadruimtes indelen, rekening houdend met crashfactoren - is iets kwetsbaar of stapelbaar? - en volgorde van levering. We willen immers zien te voorkomen dat we moeten omrijden. Als managementinformatie houdt de applicatie ook de kosten, opbrengsten, pauzetijden van de chauffeur en CO2-uitstoot van het voertuig bij. Bij de volgende investeringen in ons wagenpark kijken we bovendien naar grotere bestelwagens met meer laadcapaciteit, die we met onze groeiende klantenkring en goederenstroom probleemloos tot de nok toe gevuld krijgen.” QSTA weet ook een efficiencyslag te maken door de foutkansen te reduceren via een verregaande digitalisering van zijn logistiek. “Alle fasen van de processen zijn nu een-op-een aan elkaar gekoppeld. Wanneer een leverancier een artikel aanmeldt in ons platform, maken wij direct een verzendlabel aan, dat we koppelen aan een bestelnummer en digitaal versturen. Dat gebruiken we in de hele keten, waarmee we mismatches op voorhand uitsluiten.”
Heel weinig weggooien
Met het oog op efficiëntie en duurzaamheid moedigt QSTA zijn leveranciers aan om hun artikelen in het centrale warehouse onder te brengen. “Zo hoeven onze busjes op weg naar de klant niet eerst overal langs te rijden om de producten op te halen. Vooral bij de hardlopers met een hoge omloopsnelheid adviseren we dat, waarbij we de juiste bewaarcondities garanderen: ongekoeld, gekoeld of diepgevroren. De leverancier blijft in alle gevallen eigenaar van de voorraad en in control. Dankzij de AI-tool die we in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben ontwikkeld zijn we in staat om op basis van algoritmes te voorspellen wat klanten gaan bestellen. Daarmee slagen wij erin om de verspilling met zestig procent terug te dringen. Dankzij onze schaalgrootte hoeven we slechts heel weinig weg te gooien en veel producten kunnen we nog aanbieden bij de voedselbank of andere partijen die er iets waardevols mee doen, zoals duurzame vergisting om stroom op te wekken voor woonwijken. Ook weer een voorbeeld van hoe we partnerschappen met andere partijen aangaan om onze verantwoordelijkheden op dit gebied te nemen.”
TikTok
QSTA zag zijn maandelijkse omzet in het afgelopen halfjaar verdubbelen en directeur Kornet schrijft dat voor een belangrijk deel toe aan een frisse kijk op het gebruik van sociale media en gepersonaliseerde marketing. “We stemmen onze nieuwsbrieven specifiek op klanten af en doen relevante aanbiedingen. Zo zal een grote horecagelegenheid in Amsterdam wellicht meer interesse hebben in een assortiment van bijvoorbeeld halal en vegan dan de organisator van een festival in het noorden of oosten des lands. Die data halen we uit ons systeem. Veel respons krijgen we vanuit de filmpjes die we via TikTok verspreiden, zoals productvideo’s. Daarmee brengen we QSTA onder de aandacht van een jonge generatie en dat zijn dan vaak medewerkers die hun manager attenderen op wat ze hebben gezien. Overigens weten we dat 65 procent van de gebruikers ons vindt via een mobiele device, wat erop duidt dat ze ons opzoeken vanaf de werkvloer. Daar gaan wij binnen afzienbare tijd op inspelen met een app die het bestelproces vergemakkelijkt, inclusief een scanapplicatie voor producten die bijna opraken en een ‘favorieten’-mandje. Daarmee worden we het geheugen van de klant. Zo blijven we de ketensamenwerking continu ontwikkelen en kunnen we samen met alle relevante partijen in de markt telkens nieuwe stappen zetten in efficiëntie en duurzaamheid.”
Meer informatie: www.qsta.nl
Op de hoogte blijven van onze updates?