Cegeka lanceert Assessment voor IT Service Management: snelle scan voor maximale IT-prestaties

12 uur geleden
12 uur geleden
Cegeka Nederland introduceert de Cegeka Service Management Assessment: een organisatiebrede scan die in enkele dagen inzicht geeft in de volwassenheid van de IT Service Management-omgeving (ITSM) en direct toepasbare verbeterpunten oplevert.  

"Veel organisaties weten dat hun ITSM-omgeving beter kan, maar missen overzicht en een duidelijk startpunt," zegt Dennis Brinkhorst, Manager Service Management Solutions bij Cegeka. "Met deze assessment brengen we precies in kaart waar een organisatie staat én welke stappen nodig zijn om toekomstbestendig en weerbaar te worden."

Het assessment beoordeelt vijf pijlers:  processen, tooling, data, governance en compliance waarmee organisaties razendsnel inzicht krijgen in de volwassenheid van hun ITSM-omgeving. De scan is platform-onafhankelijk en geschikt voor onder meer TOPdesk, ServiceNow en Jira. 

ITSM als fundament voor tevreden eindgebruikers
IT-systemen vormen het fundament van vrijwel alle bedrijfsprocessen. Als de ITSM-omgeving verouderd of versnipperd raakt, heeft dat direct impact op productiviteit, klanttevredenheid en innovatiekracht. Een regelmatige ITSM-check maakt organisaties weerbaarder, efficiënter, technologisch wendbaar en verhoogt de tevredenheid van medewerkers en gebruikers.

"Digitalisering heeft de verwachtingen van gebruikers verhoogd", vervolgt Dennis Brinkhorst. "Iedereen is gewend aan snelle, soepele IT-ervaringen. Als je ITSM daar niet op aansluit, worden die verwachtingen niet vervuld. Eindgebruikers zijn dan minder tevreden en ervaren hun corporate IT-diensten als log en inflexibel. 

Ook merkt Brinkhorst dat IT-teams vaak onder hoge druk staan en bezig zijn met ad hoc zaken. Daardoor blijft structurele verbetering liggen, concludeert hij. “Het assessment biedt een laagdrempelig en concreet startpunt: je ziet direct waar de meeste winst te behalen valt en kunt gericht verbeteren.”

Waarom een solide ITSM-basis AI succesvol maakt
Een volwassen ITSM-omgeving is niet alleen essentieel voor dagelijkse IT-prestaties, maar vormt ook de springplank naar innovatie met technologieën zoals AI. AI is volgens Cegeka dan ook pas waardevol als de basis van IT goed op orde is. Een volwassen ITSM-omgeving levert betrouwbare data en gestandaardiseerde processen, waardoor AI sneller kan leren en taken veilig kan automatiseren.

Zonder die basis vertraagt de invoering en bestaat er een groter risico op fouten. “Je beginpositie is dus minder gunstig. Met volwassen ITSM versterk je die positie, verlaagt AI de werkdruk en stijgt het rendement van investeringen”, aldus Rudmari Martha, Business Solution Architect ITSM bij Cegeka."

Kennismaken en direct starten
Op 16 september 2025 is Cegeka aanwezig tijdens de Service Desk & IT Support Show in Utrecht. Bezoekers kunnen daar vrijblijvend hun situatie bespreken en direct een scan aanvragen.
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Vallei Business nummer 3 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media