Nieuws

geplaatst: 09-01-2018

Onbegrijpelijk om familiebedrijven meer belasting te laten betalen

Het kabinet wil familiebedrijven meer belasting laten betalen. In plaats van 25 procent betalen zij straks 28,5 procent belasting over winsten die zij krijgen uitgekeerd. Deze tariefverhoging in box 2 voor directeur grootaandeelhouders (dga’s) is volgens het kabinet nodig om 'tegenwicht' te bieden aan de verlaging van de vennootschapsbelasting. Dit snijdt geen hout, zo laat ook een recent onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) zien.
 
Fiscale motieven niet doorslaggevend
Het kabinet denkt dat door de verlaging van de vennootschapsbelasting de bv te aantrekkelijk wordt. Een verhoging van het box 2 tarief moet voorkomen dat ondernemers uit fiscale motieven de bv in ‘vluchten’. Een onduidelijke reden, zeker nu volgens het CPB fiscaliteit helemaal niet doorslaggevend is op de rechtsvormkeuze van ondernemers. Andere factoren spelen evengoed een rol, zoals risico, vermogensopbouw en bedrijfsopvolging. Eenmaal gekozen blijft gekozen, om in de woorden van het CPB te blijven. Het rapport bevestigt wat wij allang wisten: angst voor verstoring van het ‘globale evenwicht’ is ongegrond, en de maatregel is dus onnodig.
 
Boete op ondernemen
Laten we vooral niet vergeten dat de tariefsverlaging in de vennootschapsbelasting grotendeels wordt betaald door het bedrijfsleven zelf. In box 2 wordt de winst belast die wordt uitgekeerd aan de dga’s. Maar bij 70 procent van de ondernemingen blijft de winst gewoon binnen de onderneming. Die wordt gebruikt als buffer, of voor investeringen en groei van de onderneming. Straks wordt dus belasting geheven over winsten die in het verleden al belast waren tegen het hogere tarief van de vennootschapsbelasting. Dga’s die de winst niet uitkeren maar teruginvesteren in hun bedrijf, moeten worden beloond. In plaats daarvan dreigt nu voor hen een boete.
 
Solvabiliteit onder druk
Het gevolg is dat ondernemers zich genoodzaakt voelen om – vooruitlopend op de tariefsverhoging – de gereserveerde winsten uit hun bedrijf te halen. Dat levert het kabinet in 2018 en 2019 een extra belastingopbrengst van bijna 1,8 miljard euro op. Het kabinet stuurt er deze manier op aan dat zo’n 7 miljard euro aan eigen vermogen uit (familie)bedrijven wordt gehaald. Dat kapitaal kan niet meer gebruikt worden voor investeringen. Dit gaat ten koste van de continuïteit en groei van deze ondernemingen en zet de solvabiliteit onder druk. Dit kan echt niet de bedoeling zijn. We roepen het kabinet dan ook met klem op de belastingmaatregel terug te nemen. Leg de groei en werkgelegenheid in het mkb niet in de waagschaal.

Nieuws

geplaatst: 09-01-2018

Spaarexpert: Nulrente kwestie van tijd

Spaarders bij de drie grootste banken moeten er serieus rekening mee houden dat hun rente dit jaar nog verder daalt. Het tarief van 0,05% gaat naar 0,01% en mogelijk zelfs naar 0%, voorspelt spaardeskundige Matthijs van Herten van onderzoeksbureau MoneyView. 

Lees hier verder.

Bron: Telegraaf

Nieuws

geplaatst: 09-01-2018

Nederlanders boeken recordaantal vakanties naar het buitenland

Nederlanders gingen nog nooit zo vaak op vakantie naar het buitenland als afgelopen jaar. Uit cijfers van NBTC-NIPO Research blijkt dat er ruim 19 miljoen buitenlandse reizen werden ondernomen, 7 procent meer dan in 2016.

Duitsland, Frankrijk en Spanje waren de populairste bestemmingen. In 2016 nam het aantal Nederlandse vakantiegangers ook al toe, na een paar jaar met dalingen. In 2017 boekten Nederlanders in totaal meer dan 36 miljoen vakanties in binnen- en buitenland. Die werden ondernomen door ruim 13 miljoen Nederlanders, oftewel zo'n 82 procent van de bevolking.

Veluwe overstijgt badplaatsen
De mensen die er in Nederland op uit trokken, gingen het vaakst naar de Veluwe. Voor het eerst in jaren was die bestemming populairder dan de badplaatsen aan de Noordzee.
Het aantal vakanties in Nederland bleef het afgelopen jaar gelijk met ruim 17 miljoen. Er was volgens NBTC-NIPO geen toename vanwege het matige zomerweer. Ook de economische groei speelde mee. Daardoor hadden mensen meer geld te besteden en kozen ze vaker voor het buitenland.

Griekenland was een van de landen die profiteerden. Het Zuid-Europese land was de afgelopen jaren minder in trek vanwege de vluchtelingenstroom, maar zag het aantal Nederlandse bezoekers voor het eerst in jaren weer flink stijgen, met 40 procent. Turkije viel buiten de top-10 van populairste bestemmingen vanwege de politieke onrust en terreurdreiging. 

Nieuws

geplaatst: 09-01-2018

Hoogste omzet ooit voor bioscopen

De Nederlandse bioscopen hebben in 2017 een topjaar gedraaid. Ze trokken bijna 36 miljoen bezoekers, het hoogste aantal sinds 1966. De omzet uit de kaartverkoop was met ruim 300 miljoen euro zelfs de hoogste ooit, zo bleek tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse bioscoopsector.

Het bioscoopbezoek in Nederland steeg voor het tiende achtereenvolgende jaar; in 2017 gingen 5,3 procent meer bezoekers naar de film dan het jaar ervoor. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking kwam hiermee uit op 2,1 keer per jaar, dit is het hoogste gemiddelde sinds 1978.

Despicable Me 3 was de best bezochte bioscoopfilm van het jaar. Naar de animatiefilm over de schurk Gru die er achter komt dat hij een tweelingbroer heeft, gingen 1,3 miljoen mensen. Op de tweede plaats eindigde Pirates of the Caribbean 5 (ruim 1 miljoen bezoekers) en de derde plek was voor de live action-versie van Beauty and the Beast (850.000).
Voor het eerst in twintig jaar staat er geen enkele Nederlandse film in de lijst met best bezochte bioscoopfilms van het afgelopen jaar. De laatste keer dat dit gebeurde was in 1997, toen het aandeel van de Nederlandse film historisch laag was. De grootste Nederlandse hit uit 2017 is zelfs een film die al in 2016 in de bioscopen uitkwam: Soof 2. Die trok het afgelopen jaar 355.000 bezoekers. De tweede plaats is voor de komedie Onze Jongens van Johan Nijenhuis (300.000 bezoekers), een film die ook al in 2016 uitkwam.

Het totale marktaandeel van de Nederlandse film bleef wel vrijwel gelijk, met 12 procent. Er werden ruim 4,3 miljoen kaartjes voor Nederlandse films gekocht.

Nieuws

geplaatst: 09-01-2018

Vijf indicatoren voor een goed stalklimaat in varkensstallen

Het stalklimaat mag niet schadelijk zijn voor het dier. Volgens de wettelijk gestelde doelen mogen varkenshouders zelf bepalen hoe zij voor een goed stalklimaat zorgen. Maar wat is een goed stalklimaat en hoe bepaal je dat? Om varkenshouders en inspecteurs hierbij handvatten te bieden, heeft Wageningen Livestock Research vijf kenmerken benoemd waarmee ze eenvoudig en objectief het stalklimaat kunnen controleren.

Temperatuur en kwaliteit stallucht
De kwaliteit van stallucht is sterk gerelateerd aan de buitentemperatuur. Als het buiten koud is wordt er minder geventileerd en neemt de kwaliteit van de stallucht af. Is het buiten warm daarentegen, dan hijgen en pompen biggen meer en komt juist rillen en tegen elkaar aankruipen minder voor. Ook zoeken biggen dan meer verkoeling op reeds bevuilde plekken, waardoor hok- en dierbevuiling toenemen. Naast de temperatuur is ook de kwaliteit van stallucht van belang. Bij de vleesvarkens zijn koolstofdioxide- en ammoniakconcentraties geassocieerd met alle ademhalingskenmerken en geïrriteerde ogen. Oogscores gaan gelijk op met bevuiling en tussen hok- en dierbevuiling is dan ook een sterk verband. Een verhoogde NH3-concentratie kan tevens leiden tot meer agressie en minder onderwerpend gedrag.

Vijf indicatoren voor stalklimaat
In het rapport 'Signaalindicatoren bij handhaving van "Open Normen" voor dierenwelzijn' zijn vijf indicatoren voor een goed stalklimaat benoemd.
Concentraties koolstofdioxide (CO2) en ammoniak (NH3) in de lucht
Mate van roodheid en/of bevuiling in de ogen
Mate van oorbijten
Mate van staartbijten
Mate van bevuiling van de dieren

Instrument voor stalinspectie door NVWA
Dit rapport beschrijft hoe de onderzoekers zijn gekomen tot de keuze voor deze indicatoren, waarvan bedrijven kunnen worden gesignaleerd die mogelijk niet aan de open norm voor stalklimaat voldoen. Het is niet de bedoeling om van de open norm weer een gesloten norm te maken, maar om de NVWA-inspecteur een instrument in handen te geven dat vervolgonderzoek kan rechtvaardigen.

Dit onderzoek is uitgevoerd door Wageningen Livestock Research, in opdracht van en gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken, in het kader van het Beleidsondersteunend onderzoekthema ‘Dierenwelzijn’ (projectnummer BO-20-008-018).

Nieuws

geplaatst: 09-01-2018

Jillis Baggerman makelaardij uit Bennekom Beste Makelaar van Nederrland

Jillis Baggerman makelaardij uit Bennekom is verkozen tot beste makelaar van Nederland. De Bennekomse makelaar kreeg in het RTL4-programma De Beste van Nederland de meeste stemmen. Dat werd recent bekend gemaakt.

Baggerman werd eerder uitgeroepen tot beste makelaar van Gelderland en mocht in dat kader naar de finale waarin het de overige elf provinciewinnaars trof. Een speciaal gemaakte 'film' van een minuut waarin de Bennekomse Monique van Dinteren en haar partner Marc de Geus figureren met makelaar Sander Hemmes werd een paar keer uitgezonden op RTL4. Kijkers konden stemmen op alle twaalf finalisten en na het tellen van de stemmen blijkt Jillis Baggerman gewonnen te hebben.

Nieuws

geplaatst: 09-01-2018

Barnier over Brexit: ‘Ik realiseer me dat Nederland hard geraakt kan worden’

EU-onderhandelaar Michel Barnier is zich bewust van de schade die de Nederlandse economie kan oplopen door de Brexit. Dat maakte hij vandaag duidelijk tijdens een bezoek aan MKB-Nederland en VNO-NCW. Barnier sprak met een grote groep Nederlandse ondernemers over de Brexit en het proces van onderhandelingen komend jaar.
 
Onderhandelingen 2018
Voor de aanwezige ondernemers schetste Barnier het hele proces van onderhandelingen komend jaar, inclusief alle stappen die gezet moeten worden naar maart 2019, het moment dat het VK uittreedt uit de EU.

Verder schetste Barnier de mogelijke scenario’s, waarbij het uiteindelijk aan de Britten is om duidelijke keuzes te maken. Daarbij is hij niet van plan om de Britten de krenten uit de pap te laten halen. Daarnaast maakte de EU-onderhandelaar duidelijk dat voor hem glashelder is hoe hard landen als Nederland geraakt kunnen worden door de Brexit.
 
Van visser tot transporteur
Van individuele vissers tot vertegenwoordigers van sectoren als het transport of de hightech sector hadden de gelegenheid om Barnier vragen te stellen voorafgaand aan zijn ontmoeting met premier Rutte later vandaag.
 
'Ik kom terug'
Barnier zegde toe om in overleg te blijven met de Nederlandse bedrijfslevenorganisaties. ‘Ik kom graag terug. Door structureel contact te houden kunnen we inzichten uit de verschillende sectoren van de economie gebruiken,’ aldus Barnier. Een vervolgontmoeting met zijn team wordt door MKB-Nederland en VNO-NCW op korte termijn georganiseerd.
 
 

Nieuws

geplaatst: 09-01-2018

Nieuwe tool voor mkb draagt bij aan ketentransparantie

MVO Nederland heeft samen met drie chemiebedrijven een nieuwe tool ontwikkeld die bijdraagt aan ketentransparantie: de SDG Relevance Tracker. De tool stroomlijnt het gesprek over transparantie tussen partners in de toeleveringsketen en helpt bij het stellen van specifieke doelen voor verduurzaming. De tool is geschikt voor mkb'ers in de chemie en andere sectoren en is ontwikkeld in het Engels en Nederlands. De SDG Relevance Tracker is een van de resultaten van de Community of Practice Transparantie in de Keten die vorig jaar is opgericht. De SDG Relevance Tracker en een publicatie over de resultaten en ervaringen van de Community of Practice staan online op de website van MVO Nederland.

Transparantie is in de chemie nog in ontwikkeling, zeker als het gaat om wat zich afspeelt in de internationale ketens. Veel bedrijven vinden het voor hun toeleveranciers en afnemers lastig om vragen goed te beantwoorden als: wordt er deskundig en zorgvuldig gewerkt en is de opslag veilig? Veroorzaakt een bedrijf geen directe of indirecte schade aan mensen of omgeving? Deze tijd vraagt van bedrijven dat zij zelf grip krijgen op de effecten van hun ondernemen. En dus ook dat van hun ketenpartners. Niet alleen hier, maar ook elders in de wereld.

Transparantie in toeleveringsketen
Elsbeth Roelofs, sectormanager Chemie bij MVO Nederland. "In Nederland hebben bedrijven hun zaken over het algemeen goed op orde wanneer het gaat om gezondheid, veiligheid en het milieu. Maar in ontwikkelingslanden en opkomende markten spelen nog veel misstanden. De SDG Relevance Tracker is een van de resultaten van de Community of Practice Transparantie in de Keten die vorig jaar is opgericht. Het nieuwe aan de SDG Relevance Tracker is dat deze tool bedrijven helpt om te beoordelen welke doelstellingen en indicatoren per Sustainable Development Goal (SDG) relevant zijn voor het bedrijf en de ketenpartners."
Startpunt voor een gesprek met ketenpartners is dat bedrijven zelf weten aan welke SDG’s en bijbehorende doelen voor 2030 ze het meeste kunnen bijdragen. De SDG Relevance Tracker leent zich als tool uitstekend voor het ondersteunen van de interne discussie over de meeste relevante SDG’s voor het bedrijf zelf. Door meerdere mensen intern de tool te laten invullen, wordt zichtbaar welke SDG’s en behorende doelen het meest relevant zijn. Maar ook waar de verschillen van inzicht zitten. De tool leent zich echter ook voor een projectportfolio van een consultant of NGO die wil checken welke SDG’s het meest relevant zijn gezien de focus van de organisatie.

Ondernemen met Sustainable Development Goals
De SDG Relevance Tracker werd op 7 december gelanceerd op de themamiddag ‘Ondernemen met Sustainable Development Goals’ georganiseerd door branchevereniging MVO in samenwerking met VNO-NCW en MVO Nederland. De middag was er op gericht om de kennis van de SDG’s te verdiepen en te laten zien hoe bedrijven hiermee aan de slag kunnen. Bedrijven kregen inzicht hoe ze hun duurzame initiatieven en energiemaatregelen kunnen vertalen naar de SDG’s.

Column

geplaatst: 09-01-2018

Vacature: Pragmatische eye-opener m/v voor dwalend productiebedrijf

De economie trekt weer aan! Door de vraag naar capaciteit moesten we op zoek naar nieuwe operators. Maar waar vind je nog goede mensen? Ik bedoel écht goede mensen, die willen én kunnen! Tot ik op een woensdagmiddag sprak met Yuri.”

Een sollicitant met praatjes
Bij Yuri wist je direct: dit is ’een goeie’. Maar op een moment in het gesprek stelde Yuri de vraag: “Hoe is jullie bedrijfscultuur?”. Kwam ik met mijn clichés als transparant, informeel en iedereen krijgt de kans zich te ontwikkelen. Yuri vroeg door. Hoe zat het met onze kernwaarden, en over de interne communicatie en leiderschap.
Zo dan. Een sollicitant met praatjes, maar wel hele terechte praatjes. Want in alle eerlijkheid, hoe zit het eigenlijk met onze bedrijfscultuur? Wil je de echte toppers in je productie binnenhalen, dan zul je moeten zorgen voor een bedrijfscultuur met aantrekkingskracht.

Het cbt-model voor maximale prestaties
Later sprak ik onze partner voor operator-opleidingen Richard van cbt. Ik was benieuwd hoe hij aankijkt tegen het begrip ‘bedrijfscultuur’. Wat Richard toen vertelde, maakte mij direct duidelijk dat hij de pragmatische eye-opener was die onze organisatie nodig had.
Hij maakte duidelijk dat het van essentieel belang is dat kernwaarden gekoppeld worden aan prestatieverbetering en resultaten. Om daar concreet mee aan de slag te gaan ontwikkelde cbt een maximalisatie-model, het cbt-model. Geen stoffige theorie, maar een praktisch, hands-on doe-ding. Bovendien zorgt cbt ervoor dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt. Door bijvoorbeeld het opzetten van een stuurgroep. Zo maakt cbt alle randvoorwaarden voor maximalisatie kloppend.

Aangenomen
Het gesprek met cbt maakte heel wat los. Terug naar droomkandidaat Yuri. Of hij het antwoord op zijn vraag over onze bedrijfscultuur zelf wilde komen ontdekken. Twee maanden later maakte Yuri deel uit van een stuurgroep. Samen met cbt werden problemen pragmatisch omgezet naar doelen. Er was eindelijk focus voor verandering vanuit doelstellingen. Een verandering naar resultaten waar je u tegen zegt.
Zelf een gesprek over jouw bedrijfscultuur en maximale resultaten? Neem contact op met Richard of één van zijn collega’s bij cbt voor een persoonlijke kennismaking met het cbt-model.

Nieuws

geplaatst: 08-01-2018

Op 3 hectaren, 3 dagen, alles voor de werkplek

Drie  dagen  lang, van  woensdag  24  tot en met  vrijdag  26 januari 2018, staat de Jaarbeurs in Utrecht in het teken van alles wat er met facilitair management en gebouwbeheer te maken heeft. Inmiddels biedt de vakbeurs alweer 20 jaar een podium aan haar standhouders om hun kennis, ervaring en innovaties te delen met de tienduizenden professionals die ieder jaar de beurs bezoeken.

Breed vakgebied
Met facilitair en gebouwbeheer richt de vakbeurs zich op een breed vakgebied waar veel gerelateerde onderwerpen onder vallen. Denk hierbij aan onderwerpen van afwezigheidsregistratie, beveiliging, catering, circulair faciliteren, digitale informatievoorziening, groen op de werkplek, gevel, klimaatbeheersing en liftinstallaties tot receptie, sluitwerken, terreinbeheer, verhuizen en zonwering. 

Voor meer informatie over de vakbeurs en gratis toegang: www.vakbeursfacilitair.nl