Artikel

26-03-2024 12:17

Webbureau Onwaarts heeft pragmatische kijk op online-marketing

Effectieve online-marketing is van elementair belang, maar wat veel ondernemers betreft moet het niet teveel tijd van de dagelijkse business opslokken. Dat snappen de mensen van webbureau Onwaarts in Veenendaal als geen ander. Ze pakken de zaken heel pragmatisch aan en houden een oeverloze vergadercultuur zorgvuldig buiten de deur.
 

In het land dat het poldermodel heeft uitgevonden valt altijd wel een aanleiding te vinden om een meeting te beleggen. “Soms heel zinvol, maar wij houden vooral van heldere communicatie en korte lijnen, zonder vele uren voor projectmanagement aan de klant te factureren,” zegt Jeroen Klumpenaar, mede-eigenaar van Onwaarts en specialist in webdevelopment. “Eerder steken we het praktisch in. Ergens een klap op geven en hup, verdergaan met het volgende punt. Wij kiezen liever voor een actiematige aanpak dan dat we overal overlegmomenten voor agenderen. Dat zorgt voor een kortere doorlooptijd en werkt kostenbesparend, terwijl we wél met resultaat komen.” Hoe dat zit, legt compagnon Johan van den Deijssel - verantwoordelijk voor strategie en creativiteit - uit. “Wanneer we voor een klant aan de slag gaan met webdevelopment en online-marketing, vragen we natuurlijk om input, maar we verrichten vooral veel voorwerk. We analyseren de website, de prestaties in Google, de uitingen in sociale media en eventuele bestaande campagnes. Deze data vergelijken we vervolgens met de concurrentie. Als we dan weten welk doel het bedrijf heeft en welke doelgroepen het wil aanboren, kunnen we een heel concreet voorstel uitwerken: het marketingplan.”
 
Dapper
 
Blijkbaar werkt de aanpak, want Onwaarts bestaat pas een jaar, moest recent reeds naar een ruimere behuizing zoeken om het groeiende team plek te geven en beschikt over een even goedgevulde als gevarieerde portfolio. “Van de landelijke politie tot de lokale makelaar, van groothandels tot retail en mkb-bedrijven,” aldus Klumpenaar. “Oké, ik moet erbij zeggen dat Johan en ik van tevoren al ieder onze eigen onderneming runden. We zetten destijds werk bij elkaar uit en besloten een jaar geleden onze expertises samen te voegen: webdevelopment, webdesign en online-marketing.” Best dapper wanneer je als dienstverlener een traject voor een opdrachtgever durft te starten zonder telkens elke stap af te kaarten in een vergadering. Het getuigt van een gezonde dosis zelfvertrouwen. “Een klant huurt ons in als specialist,” meent Van den Deijssel heel terecht. “Op basis van de beschikbare data kunnen we logische en efficiënte vervolgstappen analyseren en implementeren. Het mooie aan online is bovendien dat dingen zich later altijd laten aanpassen. Op basis van nieuw verkregen inzichten stel je naar behoefte je marketingplan en campagnes bij.”
 
Cocreatie
 
Onwaarts beschikt over een compact team van specialisten, ook op het gebied van user experience design. “Gebruikersbeleving en -ervaring,” verduidelijkt Klumpenaar. “Die mixen we met de juiste marketingtools, zoals Google Ads en het Meta-platform dat achter Facebook en Instagram zit. Vervolgens maken ontwikkelaars dit alles technisch haalbaar.” “We hebben al die disciplines in huis, maar we zetten steeds meer in op partnerships met onze opdrachtgevers, die in het teken staan van een langdurige samenwerking,” vult Van den Deijssel aan. “Doel daarbij is om bedrijven beter te maken in online-marketing. Samen groeien in een cocreatie, waarbij - naast onze input - de klant eigen inbreng levert in de vorm van een huisstijl, beeldmateriaal, ideeën voor een campage of een actie enzovoorts. Steeds meer bedrijven hebben één persoon of een klein team om de marketing te verzorgen. Wij worden als externe specialisten ingeschakeld en delen graag onze kennis. Daar steken de medewerkers van de opdrachtgever dan weer het nodige van op, als basis om zelf dingen op te pakken die binnen hun competenties liggen.”
 
Twee varianten
 
“Bepaalde zaken vergen natuurlijk meer specialisme en daar springen wij dan weer in,” benadrukt Klumpenaar. “Bijvoorbeeld een mailtemplate of een landingspagina in elkaar zetten, Google Ads-promotie instellen en deze optimaliseren op basis van data. Zulke resultaten verschaffen je een heleboel waardevolle informatie, zeker als je ze met de juiste kennis van zaken gaat ontleden. Betreft het een nieuw product, dan maken wij in overleg met de klant eventueel twee varianten van een pagina om een product of dienst onder de aandacht te brengen. Een langer of korter formulier, een rode of een groene achtergrond, een andere tekst of hoofdrolspeler erin, noem maar op. We plaatsen beide versies online en meten het gedrag van de aangesproken doelgroep. De resultaten maken vanzelf duidelijk welke van de twee varianten het meest effectief is: A of B.”
 
Budgetten beter inzetten
 
Van den Deijssel: “Interne marketingmensen bij bedrijven hebben veelal best wat kennis van eenvoudige advertentiecampagnes, maar het wordt ingewikkelder als het gaat om het bijhouden van trackinggegevens oftewel cookies en het analyseren daarvan. Hoe lang blijft iemand op de pagina? Wat voor device en welke browser gebruikt de persoon in kwestie en via welk platform is de advertentie onder de aandacht gekomen? Deze data stellen je in de gelegenheid om je campagne te optimaliseren en je advertentiebudgetten beter in te zetten. Anders gezegd: dan zul je minder geld hoeven te investeren om hetzelfde resultaat te behalen. Kijk naar Google Ads: welke zoektermen toetsen mensen in waardoor ze bij je terechtkomen? Kun je dat uitbreiden? Deze materie gaat behoorlijk de diepte in, maar wij maken voor onze klanten via een dashboard inzichtelijk hoe hun campagnes presteren. Daar zit een uitleg bij in jip-en-janneketaal en alles is toegespitst op het type bedrijf. Bij een schilder draait het waarschijnlijk vooral om offerteaanvragen, bij een groothandel hoofdzakelijk om orders.”
 
Valkuilen
 
“Wanneer je niet de juiste data meet, schiet je met hagel,” bevestigt Klumpenaar. “Je moet in kaart brengen wat er precies gebeurt en hoe je dat doorvertaalt naar actie. Een vrij technisch verhaal, waarbij je in ieder geval een webdeveloper nodig hebt om alles goed in een online-omgeving te zetten, met de juiste codes.” Onwaarts behoedt zijn klanten ook voor andere valkuilen op het gebied van internetmarketing. Van den Deijssel: “Vraag je af of je de juiste geografische keuzes maakt. Wanneer je in regio’s adverteert die om logistieke of andere redenen niet interessant voor je zijn, verspil je geld. Hetzelfde wanneer je niet de juiste doelgroep aanboort of deze op het verkeerde platform zoekt. Ga je personeel werven via Facebook of kies je liever voor LinkedIn? Een lastige kwestie voor veel bedrijven is het bepalen van het juiste advertentiebudget. Wat dat betreft werkt het natuurlijk heel verhelderend als je weet wat je concurrent investeert én wat voor resultaat hij daarmee behaalt. Wij beschikken over speciale software die dat redelijk nauwkeurig in kaart kan brengen.”
 
Duidelijke boodschap
 
Bij Onwaarts gelden cocreatie en kennis delen als belangrijke speerpunten. In dat kader geven de eigenaren graag wat nuttige tips. Van den Deijssel doet dat op het gebied van online-marketing. “Zorg voor visueel aantrekkelijk beeld, dat lekker ‘smoelt’ en interesse cq begeerte wekt. Kleurgebruik vormt een belangrijke factor, passend bij de huisstijl en bij de doelgroep. Een persoon of een dier een rol geven werkt goed, net als diepte en speelsheid. Gebeurt er iets in het plaatje? Laat je een scène of een koud product zien? Het laatste kan wel scoren bij een actiematige campagne, als je even wilt ‘knallen’.  Verder is het zaak om een duidelijke boodschap te ventileren, kort en krachtig uitgewerkt. Denk niet vanuit je eigen dagelijkse business, maar vanuit de doelgroep: begrijpen mensen direct waar het om gaat? Maak het bovendien makkelijk en helder voor hen om concrete actie te ondernemen. Breng de knop om op te klikken goed in beeld en selecteer zorgvuldig je trigger. Heb je een leuke aanbieding, dan vormt ‘bekijk nu’ of ‘koop nu’ een directere en effectievere benadering dan ‘meer informatie’. Je wilt per slot van rekening het ijzer smeden als het heet is.”
 
Less is more
 
Klumpenaar zoomt in op het fenomeen website. “Stem de inrichting af op je doelgroep. Een 20-jarige kan meer informatie tegelijk verwerken dan iemand van 60. Filmpjes en bewegende elementen spreken jongeren aan, terwijl ouderen ze als onrustig ervaren. Zij zien liever een strakke, overzichtelijke website, net als mensen die ‘digibeten’ genoemd worden. Denk er goed over na welke informatie je waar neerzet. Sommige onderdelen verdienen misschien wel hun eigen pagina in plaats van dat je ze achter een knop verstopt. Trouwens, voor alle doelgroepen geldt: less is more. Voeg geen elementen toe die niks bijdragen, dus vermijd bijvoorbeeld een grote lap tekst op de homepage en herhaal niet overal de contactgegevens. Plaats de knoppen en afbeeldingen zo dat de kijker niet afgeleid raakt. Laat dat wat je aanbiedt gefaseerd naar voren komen. Segmenteer de informatie, zodat mensen het overzicht behouden. Teveel prikkels, zoals onnodige pop-ups, vindt bijna iedereen onplezierig. Wel moeten bedrijven conform de wetgeving toestemming voor het gebruik van cookies vragen.”
 
Plusjes scoren

 
Vindbaarheid via Google houdt iedere oplettende ondernemer en marketeer bezig. Klumpenaar: “Daarbij zijn drie cruciale factoren van toepassing. Allereerst het gebruik van ‘schone’ codes aan de achterkant van de website, compact en efficiënt uitgeschreven. Dat klinkt wat technisch, maar laat ik een voorbeeld geven: de standaard templates die in de internetwereld circuleren zorgen ervoor dat niet gebruikte functies ook worden ingeladen, wat voor een rommelige structuur zorgt. Hoe zuiverder de codering, hoe meer plusjes je bij Google scoort, vandaar dat wij altijd maatwerk verzorgen wanneer we een website bouwen. Ook uit oogpunt van beveiliging en stabiliteit na updates, trouwens. De tweede factor betreft de content, zowel qua plaatsing als qua relevante inhoud. Tien keer hetzelfde zoekwoord erin zetten werkt niet meer; het moet echt ‘menselijk’ geschreven zijn. De juiste gradaties toepassen in koppen en subkoppen brengt je ook omhoog in de ranking. Het derde element, je advertentiecampagne, komt pas om de hoek kijken wanneer je factor één en twee goed voor elkaar hebt: dan kun je met een veel lager budget eenzelfde score behalen.” De tips die de eigenaren geven illustreren op treffende wijze de pragmatische aanpak van Onwaarts, met heel veel ruimte voor cocreatie en zonder doorgeslagen vergadercultuur.
 
Meer informatie: www.onwaarts.nl

 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by