Column

30-01-2024 10:00

Column The LiveLab Company: Toekomstbestendig ondernemen

Verandering is de enige constante In de dynamische wereld van vandaag de dag ontkomt geen enkele organisatie aan verandering. Het is een onvermijdelijk onderdeel van het ondernemerschap en een cruciale factor voor succes en toekomstbestendigheid. Want laten we eerlijk zijn, als je toekomstbestendig wilt zijn, moet je uitblinken in het leiden van verandering.

Statistieken tonen aan dat veel veranderprojecten de eindstreep niet halen. Onderzoek, zoals dat van McKinsey, onthult dat maar liefst 70% van de veranderprojecten mislukt. Een schokkende realiteit die we kunnen verklaren aan de hand van enkele factoren:

1. Onvoldoende overtuiging en communicatie
Als het belang en de urgentie van de verandering niet krachtig genoeg worden gecommuniceerd, ontstaat er weinig draagvlak bij de medewerkers. Geen enkele medewerker wordt wakker en gaat naar zijn werk om eens lekker veranderd te worden… Wees eerlijk, al is de boodschap soms pijnlijk en kan dit consequenties hebben voor de medewerkers. Wees dus ook vanaf het begin van je traject transparant: medewerkers voelen echt wel aan als een boodschap ‘onder tafel’ blijft. Dat wil je voorkomen.

2. Gebrek aan kennis en vaardigheden
Als de juiste mensen niet worden vrijgemaakt voor het project, zal de verandering moeilijk te sturen zijn. Een succesvol verandertraject vereist een sterk team dat de leiding neemt met inzicht en bekwaamheid. Als veranderleiders sluit je de rijen met elkaar en draag je dit uit aan de medewerkers.

3. Ontbrekende structuur en middelen
Een goed georganiseerd verandertraject omvat duidelijke overlegstructuren, de inrichting van een transitieplek (bijvoorbeeld een 'LiveLab') en effectieve manieren om de voortgang van het veranderproces te monitoren. Het ontbreken van deze elementen kan leiden tot het falen van het gehele project. Daarnaast is het een misvatting die we vaak tegenkomen: een verandering leiden doe je er niet ‘even bij’. Een goed georganiseerd team dat hier tijd voor vrij heeft gemaakt, is daarbij essentieel.

Hoe doe je dan wel een veranderproject? Maak gebruik van de employee experience.
Het aantal veranderingen dat een organisatie doorvoert is bijna eindeloos. Denk aan digitale, procesmatige en werkplek gerelateerde veranderingen of veranderingen in de organisatie zelf (zoals in- en externe fusies). De lijst met projecten wordt jaarlijks weer aangevuld. Vanuit de organisatie bekeken betreft elke verandering een apart project. Vanuit de medewerker bekeken, gaat het steeds om hetzelfde: verandering. Organisaties zullen meer doordrongen raken van het feit dat je de medewerker centraal moet ze_en als je succes wit bereiken bij veranderingen die medewerkers raken. Door dit goed in te richten, ontstaat er eerder intrinsieke motivatie bij je medewerkers (zij zien kansen i.p.v. bedreigingen) en dat helpt met het succesvol tot stand brengen van de verandering.

Een gestandaardiseerde veranderaanpak dus, vanuit de employee experience-gedachte. Projecteigenaren moeten allemaal dezelfde bril opzetten, vanuit het perspectief van de medewerker. Dit geeft organisaties bij uitstek de gelegenheid om steeds beter en succesvoller te worden met het doorvoeren van veranderingen: een kwaliteit die uiterst noodzakelijk is om relevant te blijven.

Na jarenlang veel ingrijpende verandertrajecten te hebben geleid, heb ik ervaren dat een succesvolle gestandaardiseerde veranderaanpak vereist is. Bij The LiveLab Company hebben we hiervoor de Methode CEO van je Leven ontwikkeld, een aanpak die bestaat uit het juiste verhaal, de juiste structuur en de juiste middelen. Het draait om het creëren van de perfecte mix die aan medewerkers en leiders wordt aangeboden.

Als je wilt dat een verandering toekomstbestendig is, is het gedrag van je mensen cruciaal. Ze moeten niet alleen deelnemers zijn, maar voelen dat ze de regie hebben over hun eigen rol in de verandering.

De conclusie is om toekomstbestendig te ondernemen is er een overtuigende visie en communicatie vanuit de top benodigd, naast de juiste kennis en vaardigheden en een goed doordachte structuur en middelen. Inmiddels heeft The LiveLab Company in verschillende sectoren diverse trajecten succesvol begeleid. Wil jij weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op.

GERALDINE SEPTER
CEO The LiveLab Company
www.thelivelabcompany.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by