In juni jongstleden werd Arjen Bonnema verkozen tot voorzitter van Bedrijvenkring Rhenen. Hij brengt niet alleen ervaring als ondernemer mee, maar ook vanuit de politiek en weet welke wegen hij moet bewandelen om dingen in beweging te krijgen. “Zorg met elkaar voor een krachtige samenwerking, want die legt gewicht in de schaal. Vooral ook binnen FOV Regio Foodvalley. Een eenling moet hard tegen de deur duwen om ’m überhaupt op een klein kiertje te zetten.”
Er lijkt geen tijd te verliezen als je luistert naar het relaas van Arjen Bonnema, directeur-eigenaar van Zenith Rubber Europe/Rubberselect en in het verleden twaalf jaar lang actief als gemeenteraadslid in Rhenen. “De overheid moet ondernemers betere perspectieven bieden. Het uitvoeren van de taak ‘creëren’ vormt al een probleem, laat staan ‘faciliteren’. In 2010 werd hier het laatste stukje industrieterrein uitgegeven en sindsdien is er niets meer bijgekomen, ondanks prachtige beloften van de provincie, die zegt de ontwikkeling van bedrijvigheid zo belangrijk te vinden. Nou, er zit geen millimeter beweging in. Er stond in het bestemmingsplan van toen ineens een kringetje boven Remmerden en daarmee was een Natuurnetwerk aangewezen, dat bij gebrek aan connectie met een groene omgeving geen enkele functie heeft. Bizar, want er loopt ten westen van de autoweg een enorme natuurstrook die de verbinding vormt tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Natura 2000-uiterwaarden aan de Rijn, wat heel Rhenen ingesnoerd heeft. ‘Gedane zaken nemen geen keer', zei de gedeputeerde. Daarmee werd de deur in het slot gegooid.”
Vroeg betrokken
Eendracht maakt macht. Bonnema: “Als Bedrijvenkring Rhenen hebben we in ieder geval een sterkere entree om een podium te krijgen. Gelukkig was de gemeente goed wakker toen de provincie Utrecht de doorgaande weg wilde upgraden en werden wij uitgenodigd om deel te nemen aan het gesprek daarover, waar wij tot onze verbijstering hoorden dat de boel een week dicht zou gaan. Gezamenlijk konden we dat afzwakken en voorkomen dat alles zou vastlopen. Zo zie je maar hoe belangrijk het is om als vertegenwoordiging van het bedrijfsleven in een vroeg stadium betrokken te worden bij te nemen besluiten die er echt toe doen. Met 160 leden vormen wij een relatief kleine club, maar we kunnen wel de samenwerking in de regio opzoeken. Ook met de ondernemers in Elst en Achterberg, om ons zo krachtig mogelijk te profileren. Kijk naar de uitermate precaire verkeerssituatie in Rhenen, met verkeer dat er via de oost-west- en de noord-zuidverbindingen dwars doorheen rijdt. Mijn voorganger zag de vernieuwing van de brug als oplossing en dat onderschrijf ik zeker, maar daaraan verbind ik wel de eis dat die niet langdurig wordt afgesloten. Dat gebeurde begin van dit jaar nog en iedereen herinnert zich dat er toen een afgrijselijke chaos ontstond. Als je de politiek vraagt hoelang zoiets zou moeten gaan duren, krijg je geen antwoord.”
Grensoverschrijdend belang
Netcongestie zorgt overal in den lande voor strubbelingen en Rhenen vormt daarop geen uitzondering. “Een lastige kwestie,” stelt Bonnema. “We zouden iets moeten faciliteren voor Remmerden, maar de daarvoor benodigde oppervlakte ligt in het Naturanetwerk-gebied… Ik nam ooit skiles en mijn leraar zei: ‘Laten we de drie grootste fouten eruithalen, dan kom je een heel eind.’ Zo zie ik het hier ook. Als we de beschikbaarheid van kavels, verbetering van de infrastructuur en het aanpakken van de netcongestie het hoogst op de agenda zetten, hebben we daar onze handen al aan vol. Ik ben absoluut een voorstander van een uitgebreide samenwerking binnen FOV Regio Foodvalley, ook al kennen we onze plek tussen de grotere plaatsen en maakt het feit dat het gebied onder twee provincies verdeeld is de zaken er niet makkelijker op. Bij veel kwesties speelt echter een grensoverschrijdend belang, kijk maar naar de problematiek rondom de Rijnbrug. ‘Daar rijdt bijna alleen woon-werkverkeer,’ zeiden ze in de politiek. Nou, toen de A12 voor werkzaamheden dichtging en de gemeente alle lokale wegen afsloot voor sluipverkeer, was op de Cuneraweg en de Oostelijke Rondweg ineens niemand te bekennen. Duidelijk het bewijs dat hier veel doorgaand verkeer passeert en dat vind ik ook niet verwonderlijk. Rijd maar eens vanuit Zuid-Nederland richting Barneveld of Ede en kijk hoe de navigatie je stuurt.”
De koninklijke weg
Met zijn achtergrond in de politiek weet Bonnema hoe hij het met Bedrijvenkring Rhenen moet aanvliegen om de belangen van de achterban te dienen. “Later we het vooral centraal aanpakken binnen FOV Regio Foodvalley. Voor de individuele kleinere en grotere plaatsen zou het heel lastig worden tussen de steden Arnhem, Nijmegen, Utrecht en Apeldoorn, die hun stempel drukken op de provincie.” De voorzitter durft zijn punt te maken, maar gaat er niet op voorhand met gestrekt been in. “Bewandel in eerste instantie de koninklijke weg. Mocht de politiek daar echt niet naar luisteren, dan kun je altijd nog zwaarder geschut inzetten door bijvoorbeeld de media op te zoeken. Wanneer je echter een grote regio vertegenwoordigt, krijg je eerder een podium. Je dient dan wel een duidelijke boodschap over te brengen en er vooral ook voor te zorgen dat die op de agenda blijft staan. Een kwestie van volhouden. Daarvoor ga ik me samen met de andere bestuursleden van Bedrijvenkring Rhenen en FOV Regio Foodvalley sterk maken.”
Meer informatie: www.bedrijvenkringrhenen.nl
Vallei
Business
☰
bekijk overige regios
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Bedrijvenkring Rhenen: krachtige samenwerking legt gewicht in de schaal

3 uur geleden
3 uur geleden
Op de hoogte blijven van onze updates?