Artikel

24-07-2019 12:30

Waarom moet je nog steeds gebruikmaken van een visitekaartje?

In onze gedigitaliseerde wereld hebben mensen steeds minder fysieke contactmomenten. Het belang van dat soort contactmomenten wordt daardoor, zeker tijdens zakendoen, groter, omdat je in minder tijd een onuitwisbare indruk moet achterlaten. Visitekaartjes zijn dé manier.

Cultuurverschil
In Nederland werd het visitekaartje jarenlang vooral gebruikt om snel contactgegevens uit te wisselen. Met de komst van netwerkapps, zoals LinkedIn, lijkt die functie overbodig. De denkfout is  dat daardoor ook visitekaartjes overbodig zouden zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Japan. Het uitwisselen van visitekaartjes heet daar meishikoukan (????, letterlijk vertaald: visitekaartjes uitwisseling). De oudste persoon biedt als eerste, met twee handen, zijn visitekaartje aan. Dit wordt vergezeld door een introductie en buiging. De andere persoon bekijkt het visitekaartje en geeft een compliment, alvorens hij het kaartje in ontvangst neemt. In Japan wordt het visitekaartje gezien als meer dan alleen contactinformatie.

Het visitekaartje is een deel van jezelf dat je overbrengt op de ander. Jouw eigen visitekaartjes ontwerpen heeft hedendaags zodoende juíst een toegevoegde waarde. Zo zijn visitekaartjes iets tastbaars. Zelfs als je niet lang hebt kunnen praten met iemand, draagt diegene altijd nog een herinnering aan jou bij zich. Tussen stapeltjes visitekaartjes wil je opvallen en daarom is het van belang dat je creatief bent in de vormgeving. Maak je gebruik van bijzonder materiaal, een apartekleur of uniek design, dan kun je bovendien zorgen dat je het gesprek in jouw richting stuurt.

Naast het uiterlijk van je visitekaartje, is het natuurlijk van belang wat er op staat. Ook daar zijn de mogelijkheden eindeloos. Benoem jouw website of LinkedIn-pagina of plaats ze als QR-code. Mensen kunnen deze code simpel scannen met hun smartphone, wat als bijkomend voordeel heeft dat smartphones buiten het gesprek blijven en je dus meer persoonlijk contact hebt met je gesprekspartner. Op de achterkant van het visitekaartje kun je bovendien laten zien wat jij wilt uitstralen, middels een slogan of kernboodschap.  Tot slot is het bij je dragen van een visitekaartje simpelweg professionele voorbereiding. Zeker in bijvoorbeeld financiën wil je niet degene zijn die een visitekaartje wel ontvangt, maar niet kan uitdelen. Voorbereiding is key, dus heb je visitekaartjes altijd bij de hand.

Het vult elkaar aan
Digitale ontwikkeling betekent niet het einde van visitekaartjes. Het zorgt er juist voor dat de functie van visitekaartjes ook in ontwikkeling is. Mensen kunnen elkaar online ontmoeten, maar tijdens een fysieke kennismaking leer je pas écht iemand kennen. Het fysieke contact wordt zogezegd minder, dus moet jouw indruk onuitwisbaar zijn. Laat zien wie je bent, met behulp van een visitekaartje.
 
Algemene voorwaarden | privacy statement